Kørelys på Mazda 626
Fra : Kåre

Dato : 25-04-06 09:51

Har købt den her 626'er fra '93.
Den har alt i el, men ingen kørelys? eller hvad det nu hedder.
Den tænder i hvert fald ikke lyset automatisk når man drejer nøglen.
Resulterede i en bil der ikke ville starte i går morges...

Min første bil, en Camry fra '83 havde denne lille feature, så jeg fatter
ikke at en "spritmoderne" 626'er ikke skulle have det?

mvh
Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 10:54

> Har købt den her 626'er fra '93.
> Den har alt i el, men ingen kørelys? eller hvad det nu hedder.

Hehe det samme med min Galant V6 fra 93.. jeg har dog lavet det selv, også
så man ikke kan tænde noget for at bruge det lange lys, som man f.eks. skal
på de nye vw (det fatter man simpelthen IKKE).

Mvh
Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-04-06 11:07

Juel skriver:

> Hehe det samme med min Galant V6 fra 93.. jeg har dog lavet det selv, også
> så man ikke kan tænde noget for at bruge det lange lys, som man f.eks. skal
> på de nye vw (det fatter man simpelthen IKKE).

Hvorfor ?

På kørelys kører du med reduceret spænding på nærlyset, samt slukket
instrumentbelysning.
Der er vel ingen grund til at slide det op, når der ikke er brug for det
?

Samtidigt kører radioen ved slukket instrumentlys på dagslysindstilling.
Når instrumentlyset tændes, ændrer radioen display.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 12:34

> [...]
> instrumentbelysning.
> Der er vel ingen grund til at slide det op, når der ikke er brug for det

tjaa måske en god ide, men nu koster en pære jo ikke alverden.. og i
instrumenterne er der dioder, og på mitsuen kan det ikke laves anderledes,
uden at man selv skal lave en masse fusk..

> Samtidigt kører radioen ved slukket instrumentlys på dagslysindstilling.
> Når instrumentlyset tændes, ændrer radioen display.

Ja det er da crap, det lys skal atid være på max efter min mening

Mvh
Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-04-06 12:40

Juel skriver:

> tjaa måske en god ide, men nu koster en pære jo ikke alverden..

Nej, men den er "træls" at skifte....

> og i
> instrumenterne er der dioder, og på mitsuen kan det ikke laves anderledes,
> uden at man selv skal lave en masse fusk..

Okay

> Ja det er da crap, det lys skal atid være på max efter min mening

Hvilket lys ?

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 13:29

> Nej, men den er "træls" at skifte....

tager 2 mins..

> Hvilket lys ?

hvor kraftig lyset skal være..

mvh
morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-04-06 13:30

Juel skriver:

> tager 2 mins..

I din bil måske. HAr du lagt mærke til, hvor mange der brokker sig over
fremkommeligheden ved pæreskift i nyere biler ?

> hvor kraftig lyset skal være..

Hvilket lys taler du om ?
Radio, instrumentpanel eller nærlys.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 13:45

> Hvilket lys taler du om ?
> Radio, instrumentpanel eller nærlys.

radio

Mvh
Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-04-06 13:57

Juel skriver:

> radio

Okay, i daggslys er der intet lys i radio, kun om natten og det følger
resten af instrumentbelysningen i styrke...

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-04-06 11:12

"Kåre" skriver:

> Den har alt i el, men ingen kørelys? eller hvad det nu hedder.
> Den tænder i hvert fald ikke lyset automatisk når man drejer nøglen.

Kan klares med et "kørelyskit" med 3 relæer til selvmontage.

Eller en diodebro og en "buzzer" med en ledning til positionslys og
tænding.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Lone

Dato : 25-04-06 13:26

> "Kåre" skriver:

> Kan klares med et "kørelyskit" med 3 relæer til selvmontage.
>
> Eller en diodebro og en "buzzer" med en ledning til positionslys og
> tænding.

Hej Klaus - ved du om et kørelys-sæt fra merkonomen kan bruges?
Jeg har nemli' sådan et sæt liggende (stadig i orig. indpakning) som
jeg ikke får brug for alligevel! Og det er jo dumt det bare ligger her
hvis en anden ka bruge det.

(det hedder 40-K-907, og der står det passer til personbiler med 12 volt negativt
jordsystem) Har lagt et par billeder af posen m indhold + monteringsvejledningen
i dk.binaer.motor.

--
vh
Lone

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-04-06 13:28

Lone skriver:

> Hej Klaus - ved du om et kørelys-sæt fra merkonomen kan bruges?

Garanteret.
> (det hedder 40-K-907, og der står det passer til personbiler med 12 volt negativt
> jordsystem) Har lagt et par billeder af posen m indhold + monteringsvejledningen
> i dk.binaer.motor.

Uden at have set det vil jeg næsten sige ja.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Lone

Dato : 25-04-06 13:39

> Lone skriver:

> Garanteret.
>
> Uden at have set det vil jeg næsten sige ja.

Nå - fik rodet lidt i de binaersendinger............der ligger 4 der hedder
div. til kørelys etc. - skulle gerne gi to pics.

--
vh
Lone

Fra : Kåre

Dato : 25-04-06 13:45

> Nå - fik rodet lidt i de binaersendinger............der ligger 4 der
> hedder
> div. til kørelys etc. - skulle gerne gi to pics.

Kan ikke helt hitte ud af at se dem???
Det kunne jo være jeg skulle aftage det?
Hvad koster sådan et kit.

Og kan det virkelig passe at Mazda'en skal eftermonteres med så simpel en
anordning?
Jeg undres...

mvh
Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 14:00

"Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev i en meddelelse

> Og kan det virkelig passe at Mazda'en skal eftermonteres med så simpel en
> anordning?
> Jeg undres...

Jeg har lige fundet en prøvekørsel af en 93- 626, V6, den havde det org. .
Men hvis du ikke er en haj til dens el.anlæg, er det måske nemmere at
eftermont. "oveni" et gl. defekt. Men lov mig du ikke bruger strømtyve!?!
:(.

Fra : Kåre

Dato : 25-04-06 14:37

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men hvis du ikke er en haj til dens el.anlæg, er det måske nemmere at
> eftermont. "oveni" et gl. defekt. Men lov mig du ikke bruger strømtyve!?!
Hmmm.
Min er en 2.0 GLXi som har den store udstyrspakke, ligesom V6'eren. Så min
bør jo også have det.

Punkt 1 er at finde ud af om det er monteret oprindeligt.
Punkt 1a er at finde ud af om det så er defekt.

Punkt 2 er at finde ud af hvad en "strømtyv" er.
Punkt 2a er at finde ud af at eftermontere sådan en fætter

Arbejder til dagligt med hardware/software udvikling, og skræmmes ikke af et
par ledninger og et diagram.
Hvorvidt jeg kan hitte ud af hvor i bilen de enkelte ledninger skal monteres
er så noget helt andet...

mvh
Kåre

Fra : Lone

Dato : 25-04-06 14:52

"Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev i en meddelelse news:444e2611$0$939$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Punkt 2 er at finde ud af hvad en "strømtyv" er.

der er de der 3 røde plasticfiduser der ligger i pakken!
Glem dem - de gir dårlig forbindelse og ballade. Du skal ha
fat i nogle alm. samlemuffer til ledninger - og også en lille holder
m. en flad sikring der kan skydes ind på ledningen. Så skulle den
være der! (jeg havde egentlig anskaffet det der skulle til - men kan
sgi ikke lige hitte de småstumper ;)

> [...]
> diagram.
> Hvorvidt jeg kan hitte ud af hvor i bilen de enkelte ledninger skal monteres er så noget helt

Der er sikkert nogen kloge hoveder i den her gruppe eller i dk.teknik.bil der
kan hjælpe til ellers ..............- det skulle ikke være så svært!

--
vh
Lone

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-04-06 15:11

"Kåre" skriver:

> Min er en 2.0 GLXi som har den store udstyrspakke, ligesom V6'eren. Så min
> bør jo også have det.

Hvornår blev det lovpligtigt i DK ?

Er bilen oprindelig dansker, eller importeret ?

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Kåre

Dato : 25-04-06 15:20

> "Kåre" skriver:

> Hvornår blev det lovpligtigt i DK ?
>
> Er bilen oprindelig dansker, eller importeret ?

øøøøøøhhhhhhh ?????
Ingen anelse.

Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-04-06 15:27

"Kåre" skriver:

> øøøøøøhhhhhhh ?????
> Ingen anelse.

lad os sige den er kommer over grænsen fra et land uden kørelys og
blevet dansk indregistreret (se alle dem der importerer biler fra
tyskland) vil der ikke være kørelys på den.

Kørelys blev obligatorisk i DK 4. kvartal 1990 svjv, så det burde have
været på bilen.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Kåre

Dato : 25-04-06 16:03

> Kørelys blev obligatorisk i DK 4. kvartal 1990 svjv, så det burde have
> været på bilen.

OK.
Men kan jeg finde et "datablad" over bilen et sted på nettet?
Jeg kan godt google mig til diverse tests osv., men kørelys er sjældent
noget der reklameres åbenlyst med...

Eller kan jeg lige stikke snuden ned et sted, og undersøge det?
Bilen står jo lige uden for døren, så det er måske ikke så vanskeligt at
undersøge?

mvh
Kåre

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-04-06 17:15

"Kåre" skriver:

> Men kan jeg finde et "datablad" over bilen et sted på nettet?

Næppe.

> Jeg kan godt google mig til diverse tests osv., men kørelys er sjældent
> noget der reklameres åbenlyst med...

Er der en instruktionsbog med bilen og evt en servicebog ?

> Eller kan jeg lige stikke snuden ned et sted, og undersøge det?
> Bilen står jo lige uden for døren, så det er måske ikke så vanskeligt at
> undersøge?

Pas, jeg aner ikke, hvordan de har strikket det sammen i en 626'er.

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Kåre

Dato : 25-04-06 17:52

> "Kåre" skriver:

> Næppe.

> Er der en instruktionsbog med bilen og evt en servicebog ?

Nix. Ingenting.

Kåre

Fra : Lone

Dato : 25-04-06 14:20

"Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev i en meddelelse news:444e19ae$0$834$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Kan ikke helt hitte ud af at se dem???

Ser ud til du bruger outlook ekspress?
Så gør du sådan: markerer alle 4 mails "div. til kørelys...."
højreklikker på dem - vælger "kombiner og afkod".......
i den lille boks der kommer frem klikker du "ok"...så
åbnes en mail hvor du kan klikke på de to vedheftede
pics.

> Det kunne jo være jeg skulle aftage det?
> Hvad koster sådan et kit.

Hmmm.ka jeg sgutte huske - mener jeg gav i omegnen af 150/200 penge el. nåed.
Men du må få det, jeg har jo ikke noget at bruge det til.
Hvor er du henne af i landet?

--
vh
Lone

Fra : Kåre

Dato : 25-04-06 16:10

> [...]
> nåed.
> Men du må få det, jeg har jo ikke noget at bruge det til.

Tak for det, så har jeg lært det også!

Jeg skal lige finde ud af først om det bare er en løs ledning eller noget
inden jeg begynder at eftermontere.
Men ellers vil jeg da gerne gøre brug af det tilbud.!

mvh
Kåre

Fra : Lone

Dato : 25-04-06 16:41

"Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev i en meddelelse news:444e3bc2$0$835$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Tak for det, så har jeg lært det også!

S' lidt!

> Jeg skal lige finde ud af først om det bare er en løs ledning eller noget inden jeg begynder at
> eftermontere.
> Men ellers vil jeg da gerne gøre brug af det tilbud.!

Har droppet dig en mail så du kan få fat i mig hvis det
blir aktuelt!

--
vh
Lone

Fra : Lone

Dato : 25-04-06 13:43

"Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev i en meddelelse news:444de2d7$0$880$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
>
> Min første bil, en Camry fra '83 havde denne lille feature, så jeg fatter ikke at en
> "spritmoderne" 626'er ikke skulle have det?

Har et kørelys-sæt liggende du må få hvis det kan bruges.
Se pics i dk.binaer.motor (div. til kørelys.....)

--
vh
Lone

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 13:54

"Lone" <logro@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Har et kørelys-sæt liggende du må få hvis det kan bruges.
> Se pics i dk.binaer.motor (div. til kørelys.....)

Ja, det er jo tekstet for svagtseende :), men de strømtyve vil jeg godt
advare imod, det vil jeg. De er noget crap fanden har skabt i hans
vrede...... :(. Vil kun lave ballade med at det ikke virker, når det skal.

Fra : Lone

Dato : 25-04-06 14:21

> [...]
> De er noget crap fanden har skabt i hans vrede...... :(. Vil kun lave ballade med at det ikke

På med læsebrillerne du :)

Og strømtyvene behøver man jo ikke bruge - alm. samlemuffer er vel ok?
Mener til gengæld der er noget med at der blir brug for en lille holder med
sikring der skubbes ind over ledningen.

Men monteringen må andre hjælpe Kåre med hvis det er.........!

--
vh
Lone

Fra : Broegger

Dato : 26-04-06 08:46

> Og strømtyvene behøver man jo ikke bruge - alm. samlemuffer er vel ok?

Ikke efter min mening. Frem med loddekolben og isolerbånd/krympe flex. Det
er det eneste der duer. Samlinger der klemmes/skrues sammen skal man passe
på med. De har det med at irre.

<snip>

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-06 09:14

"Broegger" <thomas@removethisbroeggerklanen.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke efter min mening. Frem med loddekolben og isolerbånd/krympe flex. Det
> er det eneste der duer. Samlinger der klemmes/skrues sammen skal man passe
> på med. De har det med at irre.

Det samme med lodninger. + hvis man ikke er en haj, bliver de "kolde" el.
man brænder noget af under udførelsen. Spadestik/ crimpninger er fuldt
forsvarlige, især hvis de "pakkes ind", og så kan det skilles ad igen ifbm
fejlfinding ;). Jeg kan godt lodde m. proff. kvalitet, men i bilen bruger
jeg ovenstående.

Fra : Lone

Dato : 26-04-06 13:03

> Spadestik/ crimpninger .................

Ku' du mon lokkes til at oversætte det der perlegrus-slang
så også en newbie-mek har mulighed for at få glæde af dit indlæg?
.........evt. linke til fotos af de dele du taler om?

--
vh Lone

Fra : Lone

Dato : 26-04-06 12:59

> [...]
> er det eneste der duer. Samlinger der klemmes/skrues sammen skal man passe

Ok! tak for indsparket!

--
vh Lone