Svejser
Fra : Bjarne K.

Dato : 24-04-06 11:15

Hvis det skal retfærdiggøres at jeg sprøger her, lover jeg at jeg også nok
skal svejse lidt i min bil (Jeg ser jo Monster Garage)

Jeg får snart besøg af et familiemedlem, som kan svejse. Det skal jo
udnyttes, så jeg skal have købt noget udstyr. Men hvad skal man købe af
udstyr?

Har checket på Harald N. og har bl.a. fundet en <citat on> Svejseren er en
hel ny serie CO2 svejsere der ikke behøver CO2 for at svejse. I stedet
svejses med en turbotråd.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1249. til 1498.

Den kan sikkert klare arbejdet, men har checket lidt på google, og fundet at
den største indvending er at "turbotråden" sikkert er for dyr i længden.

Ellers er der en billigere elektrode svejser til 998,-, men er ikke sikker
på at den kan klare arbejdet

Eller skal jeg bide i det sure æble og købe en CO2 svejser.

Jeg skal bl.a. have lavet nogle låger og noget stald inventar (fangefold
o.s.v) i stålrør, og hålbarhed i svejsningerne er rimelig vigtigt.

Nogen kommentare ?

Og hvor køber man forresten stålrør og profiler (Omkring århus)

p.s. Nej jeg kan ikke bare spøge min svorger. Han taler ikke dansk og jeg
aner ikke hvad en de forskellige dele hedder på spansk.

Bjarne K.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 24-04-06 11:37

Bjarne K. wrote:
> Har checket på Harald N. og har bl.a. fundet en <citat on> Svejseren er en
> hel ny serie CO2 svejsere der ikke behøver CO2 for at svejse. I stedet
> [...]

Der er en tråd lidt længere ned hvor folk generelt bitcher over
kvaliteten af den slags svejsere. Jeg har selv en af slagsen, og synes
egentlig den fungerer fint til svejsning i tynd plade (bil). Jo, der
kommer forholdvis meget slagger men det kan heldigvis fjernes igen - og
den er nem at arbejde med for en total amatør.

> Jeg skal bl.a. have lavet nogle låger og noget stald inventar (fangefold
> o.s.v) i stålrør, og hålbarhed i svejsningerne er rimelig vigtigt.

Hvis du skal svejse i tykt gods, tror jeg ikke den lille fra Harald
Nyborg er nok - den er ikke særlig strømstærk. Så skal du nok have en
'rigtig' CO2 svejser til 400 volt trefase.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Bjarne K.

Dato : 24-04-06 12:30

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> fungerer fint til svejsning i tynd plade (bil). Jo, der kommer forholdvis
> meget slagger men det kan heldigvis fjernes igen - og den er nem at

Jeg havde faktisk fundet indlæget via google, men ikke fået læst alle
indlæg.

> Hvis du skal svejse i tykt gods, tror jeg ikke den lille fra Harald Nyborg
> er nok - den er ikke særlig strømstærk. Så skal du nok have en 'rigtig'
> CO2 svejser til 400 volt trefase.

Ja, måske jeg lige skulle finde ud af hvor tykke sådanne rør er.

Bjarne K.

Fra : Q

Dato : 24-04-06 13:28

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse

> Har checket på Harald N. og har bl.a. fundet en <citat on> Svejseren er en
> hel ny serie CO2 svejsere der ikke behøver CO2 for at svejse. I stedet
> [...]

Glem det!!! Den dur ikke til tyndplade på f.eks bilen og er ikke kraftig nok
til at lave ordentlige svejsninger i kraftigere gods..

> [...]
>
> Ellers er der en billigere elektrode svejser til 998,-, men er ikke sikker

Glem det hvis du vil lave bil med den... Dog ville den formentlig være OK
til dit staldgrej, bortset fra at den kræver lidt øvelse..

> Eller skal jeg bide i det sure æble og købe en CO2 svejser.

Ja!

> Jeg skal bl.a. have lavet nogle låger og noget stald inventar (fangefold
> o.s.v) i stålrør, og hålbarhed i svejsningerne er rimelig vigtigt.

Elektrodesvejseren er bedre end CO2 svejseren hvis du har tænkt dig at lave
tingene af skrotjern ( maling, olierester og rust ), men den er noget
sværere at svejse med.. CO2 svejseren er mere eller mindre som en alm.
limpistol.. Når først du har lavet indstillingen der passer til godset er
det bare at trykke på knappen, så bliver stumperne klistret sammen

> Og hvor køber man forresten stålrør og profiler (Omkring århus)

Sanistål eller LMG- hvis ikke de vil lave kontantsalg smutter du ned forbi
den lokale smedemester og beder ham skaffe stumperne hjem til dig..

/peter

Fra : Bjarne K.

Dato : 24-04-06 13:52

"Q" <Q@Q.Q> wrote in message
> Glem det!!! Den dur ikke til tyndplade på f.eks bilen og er ikke kraftig
> nok
> til at lave ordentlige svejsninger i kraftigere gods..

Nu ved jeg ikke hvor kraftig sådan noget godt. Eksempelvis vejer en 3 meter
lang og 1.6 m høj side i en fangefold kun 42 kg.
Men jeg har fundet ud af at en af mine kollegaer har den co2 fri co2 svejser
fra HN, så jeg kunne jo prøve at købe noget passende stål, og så se om han
kan få det til at hænge sammen.

> Glem det hvis du vil lave bil med den... Dog ville den formentlig være OK
> til dit staldgrej, bortset fra at den kræver lidt øvelse..

Nu har jeg heldigvis en Honda, som jo er vedligeholdelsesfri.

> Ja!

Så må det vist blive en brugt model, vil checke lidt på dba.dk

> Sanistål eller LMG- hvis ikke de vil lave kontantsalg smutter du ned forbi
> den lokale smedemester og beder ham skaffe stumperne hjem til dig..

OK, takker for alle oplysninger.