Når man nu har poleret bilen...
Fra : Bjarne Haug

Dato : 24-04-06 08:11

....hvordan slipper man så af med det polish som man har kommet til at gnide
ind i gummilister osv rundt omkring på bilen...?
Det ikke umiddelbart så let at få det af, hmmm... Man må selvfølgelig
bestræbe sig på at komme udenom.

Nu har jeg prøvet nogle forskellige voks typer og har fundet en Turtle Wax
som jeg synes er meget god.
Man hvis der er nogle voks autister her i Gruppen må de gerne komme frem med
nogle gode tips til at vokse bilen.

Er der forøvrigt nogen som har erfaring med sådan en maskine som bruges til
selvsamme formål, de er ikke så dyre, men hvor gode er de egentlig?

mvh
Bjarne
BMW E36 325i

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-06 08:19

"Bjarne Haug" <crap@haug.co.uk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gnide ind i gummilister osv rundt omkring på bilen...?
> Det ikke umiddelbart så let at få det af, hmmm... Man må selvfølgelig

Især hvis du har brugt maskine til poleringen, er det nærmest umuligt.
Jeg sætter malertape på - belært af tidligere erfaring.

> [...]
> som jeg synes er meget god.
> Man hvis der er nogle voks autister her i Gruppen må de gerne komme frem

3M har nogen, som jeg foretrækker. Men Turtle er nu også udemærket.

> Er der forøvrigt nogen som har erfaring med sådan en maskine som bruges
> til selvsamme formål, de er ikke så dyre, men hvor gode er de egentlig?

De der billige maskiner, har jeg også haft. De ødelægger mere end de gør
godt imho.

Jeg er endt ud med en santans dyr motherfucker til 4500,- der bestemmer jeg
selv hvor hurtigt den skal rotere., det er en fornøjelse.
Måske skulle jeg leje den ud?

Mvh Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-06 09:08

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse

> De der billige maskiner, har jeg også haft. De ødelægger mere end de gør
> godt imho.

Enig, de er lige til at lukke op og sk... i :(. Den kan bruges til påførsel,
til polering er den umulig.

> Jeg er endt ud med en santans dyr motherfucker til 4500,- der bestemmer
> jeg selv hvor hurtigt den skal rotere., det er en fornøjelse.
> Måske skulle jeg leje den ud?

H.Tudeborg har en vinkelsliber/polermaskine som kan det der, til en 1/20 del
din prisen. Bevares', det er nok ikke det samme, men en 2-3 gange om året
klare den nok ;).

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-04-06 22:26

> Enig, de er lige til at lukke op og sk... i :(. Den kan bruges til
> påførsel, til polering er den umulig.

Tror I seriøst ikke, det er fordi, I gør det forkert ift maskinens
kræfter..?

Jeg har lavet FREMRAGENDE på adskillige biler med en maskine til 199 fra
Harald Nyborg eller et tilsvarende sted.

Dette med en række forskellige produkter.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 06:52

> Jeg har lavet FREMRAGENDE på adskillige biler med en maskine til 199 fra
> Harald Nyborg eller et tilsvarende sted.

Så må du fortælle hvon', for jeg har prøvet flere gange med højt/ lavt tryk.
Og alligevel er det som om små klatter/knopper brænder fast :(.

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 07:53

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Så må du fortælle hvon', for jeg har prøvet flere gange med højt/ lavt
> tryk. Og alligevel er det som om små klatter/knopper brænder fast :(.

Ja, det er netop problemet med de billige, de kører ALT for stærkt og de
slider alt for hårdt på lakken, plus de brænder polermidlet ned i lakken :(

Jan trænger sikkert bare til briller...

Tommy

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-04-06 13:38

> Ja, det er netop problemet med de billige, de kører ALT for stærkt og de
> slider alt for hårdt på lakken, plus de brænder polermidlet ned i lakken
> :(

Det er fordi, du ikke gør det ordentligt.

Der skal ikke trykkes så hårdt på maskinen, at der skabes så megen varme, at
der sætter sig små klatter fast i lakken. Man kan også risikere at ødelægge
selve lakken med den varme.

> Jan trænger sikkert bare til briller...

Det tror jeg ikke, du skal regne med - du trænger til gengæld til et kursus
i at håndtere en polermaskine, hvis du har de ovennævnte problemer.

Hvis man køber en polermaskine, så er det optimalt, hvis den kører med
800-1200 omdrejninger i minuttet. Hvis man bruger en vibrerende
polermaskine, er det lettere at styre.

Den her snurrer kun begrænset rundt - og så vibrerer den.

Jeg ville kunne polere enhver bil op til diamant-spejling med den, selvom
den kun koster 250 kroner:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6393&n=10&KundeID=

I øvrigt er polerhætterne vigtigere end maskinen - og hætterne kan fåes i
alle kvaliteter.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 14:06

> Der skal ikke trykkes så hårdt på maskinen, at der skabes så megen varme,
> at der sætter sig små klatter fast i lakken.

Det er klart, men jeg trykker ikke, det lader jeg maskinens vægt om.
Alligevel er det noget #¤§! :(.
BTW. Jeg har brugt de medflg. polerhætter, el. tilsv. .

Fra : Brian

Dato : 25-04-06 16:09

Jan W Nielsen wrote:

> Jeg ville kunne polere enhver bil op til diamant-spejling med den,
> selvom den kun koster 250 kroner:

Dét tror jeg simpelthen ikke på - hvornår har du tid til at overbevise
mig og min bil om dine evner ?

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-04-06 16:18

> Dét tror jeg simpelthen ikke på - hvornår har du tid til at overbevise
> mig og min bil om dine evner ?

Det gider jeg ikke - men jeg har poleret bil for flere - for den nette sum
af 800 kroner inkl polermidler - og jeg har fået at vide, at det både var
pænere og holdt længere (på en falmet Mercedes) end en prof behandling.

Sidstnævnte tilskriver jeg dog Sonax.

Sonax har i øvrigt en glimrende hjemmeside om emnet.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-04-06 17:13

Jan W Nielsen skriver:

> Det gider jeg ikke - men jeg har poleret bil for flere - for den nette sum
> af 800 kroner inkl polermidler

Velkommen til Hammel....

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 17:32

> Jan W Nielsen skriver:

> Velkommen til Hammel....

Hehe...800,-....folk er ikke blege..

Fra : Brian

Dato : 25-04-06 17:26

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> nette sum af 800 kroner inkl polermidler - og jeg har fået at vide,
> at det både var pænere og holdt længere (på en falmet Mercedes) end

Jeg er stadig ikke overbevist...

> Sidstnævnte tilskriver jeg dog Sonax.

Det gør jeg også - jeg tror simpelthen ikke på at du har de evner.

> Sonax har i øvrigt en glimrende hjemmeside om emnet.

Ja - men at de har en god hjemmeside, får jo ikke poleret min dyt.

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-04-06 17:37

> Ja - men at de har en god hjemmeside, får jo ikke poleret min dyt.

Vås, når man kan pakke fisk ind i aviser, kan du vel poler bil med en
hjemmeside? :).

Fra : Brian

Dato : 25-04-06 18:00

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Vås, når man kan pakke fisk ind i aviser, kan du vel poler bil med en
> hjemmeside? :).

Hehe - du er så skarp Jørgen

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-04-06 17:48

> Ja - men at de har en god hjemmeside, får jo ikke poleret min dyt.

Sorry - det er adskillige år siden, jeg gjorde i den slags i weekenden - i
mellemtiden har mit arbejdsliv udviklet sig, så jeg dels ikke længere har
behov for de ekstra penge dels ikke længere har tid.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 25-04-06 18:08

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> weekenden - i mellemtiden har mit arbejdsliv udviklet sig, så jeg
> dels ikke længere har behov for de ekstra penge dels ikke længere har

Aha - man er ved at være så langt oppe i årene, at den slags småjobs
ikke regnes for noget - fair nok

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-04-06 20:18

> Aha - man er ved at være så langt oppe i årene, at den slags småjobs
> ikke regnes for noget - fair nok

Jeg er kun blevet 3-4 år ældre - men jeg har simpelthen ikke overskudet
eller tiden mere.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-04-06 22:47

Jan W Nielsen skriver:

> Jeg er kun blevet 3-4 år ældre - men jeg har simpelthen ikke overskudet
> eller tiden mere.

Skvatmikkel.

Kom nu et smut til Hammel, så tænder jeg op i Weberen. Ølkylling,
flæskesteg eller oksefilet ?

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-04-06 06:41

> Skvatmikkel.

Ha-ha...

> Kom nu et smut til Hammel, så tænder jeg op i Weberen. Ølkylling,
> flæskesteg eller oksefilet ?

Lyder hyggeligt - men der er sgu lidt lang vej fra Kbh - selv for hyggeligt
grillmad og en god øl..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Spacey

Dato : 25-04-06 21:04

> Sorry - det er adskillige år siden, jeg gjorde i den slags i weekenden - i
> mellemtiden har mit arbejdsliv udviklet sig, så jeg dels ikke længere har
> behov for de ekstra penge dels ikke længere har tid.

Jan. Helt ærligt? Det der er en fralægger......

Kenned

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-04-06 06:42

> Jan. Helt ærligt? Det der er en fralægger......

Jep.

--
/Jan W Nielsen

Fra : KASO

Dato : 24-04-06 08:22

> [...]
> gnide ind i gummilister osv rundt omkring på bilen...?
> Det ikke umiddelbart så let at få det af, hmmm... Man må selvfølgelig

Start med at give listerne en gang vinylforsegler eller hvad det nu ellers
kaldes i de forskellige fabrikater _inden_ du polerer lakken - så er det
nemmere at få af!

> [...]
>
> Er der forøvrigt nogen som har erfaring med sådan en maskine som bruges
> til selvsamme formål, de er ikke så dyre, men hvor gode er de egentlig?

Jeg har ind imellem brugt en excentersliber med en polerskive (skumgummi),
hvis lakken trængte meget. Det fungerer fint (og jeg havde excentersliberen
i forvejen), men man skal huske at bevæge den hele tiden så den ikke varmer
lakken op - og være varsom med evt. skarpe kanter, der kan blive tynde i
lakken. Jeg har nu aldrig haft problemer.

Fra : Michael Pagh

Dato : 24-04-06 18:05

> ...hvordan slipper man så af med det polish som man har kommet til at
> gnide ind i gummilister osv rundt omkring på bilen...?

Inden du går i gang med at pudse og polere, så smør listerne ind i udvendigt
vinyl rens/makeup, så er det nemt at få det hvide poler stas af.

Men nu er skaden jo sket; Har ikke selv prøvet, men har læst på et engelsk
forum at "peanutbutter" / jordnøddesmør, UDEN knas skulle kunne klare den
opgave. Det er noget med den olie der er i det. Det er helt seriøst ment!

> Det ikke umiddelbart så let at få det af, hmmm... Man må selvfølgelig
> bestræbe sig på at komme udenom.
>
> Nu har jeg prøvet nogle forskellige voks typer og har fundet en Turtle Wax
> som jeg synes er meget god.

Har du prøvet de forskellige produkter fra Sonax?

> [...]
>
> Er der forøvrigt nogen som har erfaring med sådan en maskine som bruges
> til selvsamme formål, de er ikke så dyre, men hvor gode er de egentlig?

Jeg går selv og overvejer brugen af en maskine, men er lidt af en kylling på
det område. Min forrige bil havde den tidligere ejer haft en maskine på
kølerhjelmen, og der kunne man se poler spor i solskin, det så godtnok lidt
kikset ud, så hellere lidt knofedt.

> mvh
> Bjarne
> BMW E36 325i

/Michael

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-06 20:43

"Bjarne Haug" <crap@haug.co.uk> skrev i en meddelelse
> ...hvordan slipper man så af med det polish som man har kommet til at
> gnide ind i gummilister osv rundt omkring på bilen...?

Jeg fatter det ikke.

Hverken TurtleWax eller Sonax Extreme generer mine
gummi og plasticlister.

Efter poleringen skal det alligevel ha vinylmake up,
og så er det sort som før...

Hvad er problemet siden det er så svært
at få af egentlig ????

Fatter minus, simpelt hen desangående.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 24-04-06 23:03

"Olesen" <n/a> skrev :

>Jeg fatter det ikke.

ok...

>Hverken TurtleWax eller Sonax Extreme generer mine
>gummi og plasticlister.

Så har du vel smurt dem ind i TEC2000 - så glider alt jo af ;)

>Efter poleringen skal det alligevel ha vinylmake up,
>og så er det sort som før...

Hvis man er hurtig nok, ja - ellers sidder det hvide snask dælme godt
fast

>Hvad er problemet siden det er så svært
>at få af egentlig ????

Måske nogen lader f.eks Turtle tørre ind, inden de renser dt af
listerne ??

--
jan@stevns.net

Snart jubilæum på Århusianerfærgen : 400.000 Km !

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-06 17:30

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Så har du vel smurt dem ind i TEC2000 - så glider alt jo af ;)

HAHAHA LOL..det går godt på landet, eh ?

> Hvis man er hurtig nok, ja - ellers sidder det hvide snask dælme godt
> fast

Pjat.
En negl kan sågar få det til at 'krakkelere af'.

Et dårligt bud, ja.