|
| Tiptronic + automat Fra : Jasper Norman Ahrens~ |
Dato : 20-04-06 22:48 |
|
Hej.
Når jeg "lægger an til overhaling" synes jeg, at der går lige lovlig lang
tid før bilen gearer ned.(det tager måske 0.5 - 1 sec, men det føles som
lang tid) På gearvælgeren i "Drive" positionen, kan jeg vælge + eller -
altså om den skal op eller ned i gear. Er det normalt, at man skal bruge
"tiptronic" princippet, og geare ned ved en hurtug overhaling? Eller skal
jeg bare vænne mig lidt mere til automatgearet?
Hvad gør I andre med auto-gear?
--
Mvh Jasper
e-mail: ahrensbach@FJERNESpc.dk
"FJERNES" skal, sjovt nok, slettes
| |
Ukendt (20-04-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 20-04-06 22:52 |
|
"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
news:44480192$0$38618$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Når jeg "lægger an til overhaling" synes jeg, at der går lige lovlig lang
> tid før bilen gearer ned.(det tager måske 0.5 - 1 sec, men det føles som
> lang tid) På gearvælgeren i "Drive" positionen, kan jeg vælge + eller -
> altså om den skal op eller ned i gear. Er det normalt, at man skal bruge
> "tiptronic" princippet, og geare ned ved en hurtug overhaling? Eller skal
> jeg bare vænne mig lidt mere til automatgearet?
>
> Hvad gør I andre med auto-gear?
Uden at kende en bjælde til din bil, så har en del biler en knap til at
vælge mellem sport og økonomi mht. gearskiftet.....jeg ved ikke om din har
det samme?
--
Tom
| |
OZ7PUS (21-04-2006)
| Kommentar Fra : OZ7PUS |
Dato : 21-04-06 01:04 |
|
"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
news:44480192$0$38618$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Når jeg "lægger an til overhaling" synes jeg, at der går lige lovlig lang
> tid før bilen gearer ned.(det tager måske 0.5 - 1 sec, men det føles som
> lang tid) På gearvælgeren i "Drive" positionen, kan jeg vælge + eller -
> altså om den skal op eller ned i gear. Er det normalt, at man skal bruge
> "tiptronic" princippet, og geare ned ved en hurtug overhaling? Eller skal
> jeg bare vænne mig lidt mere til automatgearet?
>
> Hvad gør I andre med auto-gear?
>
> --
> Mvh Jasper
>
> e-mail: ahrensbach@FJERNESpc.dk
> "FJERNES" skal, sjovt nok, slettes
>
I den ene passat taxa er der samme slags gear og ja der skal rykkes lidt i
pinden når der skal overhales.
kan også gøres på normal vis men så skal kassen jo lige nå at opdage at du
giver den gas
OZ3BTO
| |
Klaus G. (21-04-2006)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 21-04-06 05:21 |
|
> Når jeg "lægger an til overhaling" synes jeg, at der går lige lovlig lang
> tid før bilen gearer ned.(det tager måske 0.5 - 1 sec, men det føles som
> lang tid) På gearvælgeren i "Drive" positionen, kan jeg vælge + eller -
> altså om den skal op eller ned i gear. Er det normalt, at man skal bruge
> "tiptronic" princippet, og geare ned ved en hurtug overhaling? Eller skal
> jeg bare vænne mig lidt mere til automatgearet?
>
> Hvad gør I andre med auto-gear?
>
Er det ikke bare et spørgsmål om at kigge lidt frem i trafikken? Lægge sig
75-100m bagved, se at når de 2 biler er forbi, så er der fri bane. Og så er
det ellers bare om at bygge lidt fart op indtil der er fri forude, og vupti
man køreudenom?
Hvis jeg kan i min 64hk sløve bil med 18" ruller, så burde du vel også
kunne i din bil med eller uden aut. gear? :) Men dit spørgsmål gik måske
ikke så meget på om det var muligt/umiligt at komme udenom, men mere at det
var en træls "feature" med det 1sek forsinkelse på gearskift? :)
--
Klaus G. / Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk
| |
Lars Knudsen (21-04-2006)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 21-04-06 07:43 |
|
On Thu, 20 Apr 2006 23:48:05 +0200, "Jasper Norman Ahrensbach"
<ahrensbach@FJERNESpc.dk> wrote:
>Når jeg "lægger an til overhaling" synes jeg, at der går lige lovlig lang
>tid før bilen gearer ned.(det tager måske 0.5 - 1 sec, men det føles som
>lang tid) På gearvælgeren i "Drive" positionen, kan jeg vælge + eller -
>altså om den skal op eller ned i gear. Er det normalt, at man skal bruge
>"tiptronic" princippet, og geare ned ved en hurtug overhaling? Eller skal
>jeg bare vænne mig lidt mere til automatgearet?
>
>Hvad gør I andre med auto-gear?
Jeg syntes ikke problemet er voldsomt i min. Normalt har man mere end
1 sekund til at "gøre sig klar" til overhalingen og jeg plejer at
kunne få min til at geare et trin ned ved kort inden jeg skal overhale
lige at give speederen et tryk - så er den "klar" til jeg skal forbi.
Alternativt har mit automatgear en S (sport) indstilling som kører i
et højere gear og skifter senere end den normalt D indstilling.
** Lars / bmw 530dA touring
| |
MK (21-04-2006)
| Kommentar Fra : MK |
Dato : 21-04-06 17:52 |
|
"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse
news:8ivg42hh52uvl6tnm9egb2a10vf7tk9m53@4ax.com...
> Alternativt har mit automatgear en S (sport) indstilling som kører i
> et højere gear og skifter senere end den normalt D indstilling.
Det er simpelthen en genial detalje, vores biler har dér. Man
kører normalt i "D" og vælger "sport" ifm. en forskydning.
(gearvælgeren føres over til venstre)
Derved "går" gearboxen eet trin "ned" i 4. - OG så rykker det sgu'
Mogens / '03 BMW 530d touring steptronic
| |
Ole Thomsen (22-04-2006)
| Kommentar Fra : Ole Thomsen |
Dato : 22-04-06 06:01 |
|
MK wrote:
>
> Det er simpelthen en genial detalje, vores biler har dér. Man
> kører normalt i "D" og vælger "sport" ifm. en forskydning.
> (gearvælgeren føres over til venstre)
> Derved "går" gearboxen eet trin "ned" i 4. - OG så rykker det sgu'
Den teknik virker osse med DSG.
Ole Thomsen
| |
Ukendt (21-04-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-04-06 09:19 |
|
Jasper Norman Ahrensbach wrote:
> Hej.
>
> Når jeg "lægger an til overhaling" synes jeg, at der går lige lovlig
> lang tid før bilen gearer ned.(det tager måske 0.5 - 1 sec, men det
> føles som lang tid) På gearvælgeren i "Drive" positionen, kan jeg
> vælge + eller - altså om den skal op eller ned i gear. Er det
> normalt, at man skal bruge "tiptronic" princippet, og geare ned ved
> en hurtug overhaling? Eller skal jeg bare vænne mig lidt mere til
> automatgearet?
Ja det er vist meget normalt. Det dur jo ikke at den gearer ned ved ethvert
lille tryk på pedalen. Sådanne nervøse gearkasser findes skam, men mest med
små mortorer spændt for. Hvis du vil have instant response, så prøv
kick-down. Altså speederen helt i bund, og så lige 2 cm mere. Der sidder en
kontakt under speederen som du kan "aktivere" ved nærmest at trykke
speederen helt ud af bunden på bilen. Så gearer den med garanti ned med det
samme - måske endda 2 gear ned. Selv ved 180 km/t og kick-down har jeg
oplevet nedgearing.
| |
OZ7PUS (21-04-2006)
| Kommentar Fra : OZ7PUS |
Dato : 21-04-06 10:09 |
|
"Ole Sørensen" <-> skrev i en meddelelse
news:44489586$0$11671$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jasper Norman Ahrensbach wrote:
>> Hej.
>>
>> Når jeg "lægger an til overhaling" synes jeg, at der går lige lovlig
>> lang tid før bilen gearer ned.(det tager måske 0.5 - 1 sec, men det
>> føles som lang tid) På gearvælgeren i "Drive" positionen, kan jeg
>> vælge + eller - altså om den skal op eller ned i gear. Er det
>> normalt, at man skal bruge "tiptronic" princippet, og geare ned ved
>> en hurtug overhaling? Eller skal jeg bare vænne mig lidt mere til
>> automatgearet?
>
> Ja det er vist meget normalt. Det dur jo ikke at den gearer ned ved
> ethvert lille tryk på pedalen. Sådanne nervøse gearkasser findes skam, men
> mest med små mortorer spændt for. Hvis du vil have instant response, så
> prøv kick-down. Altså speederen helt i bund, og så lige 2 cm mere. Der
> sidder en kontakt under speederen som du kan "aktivere" ved nærmest at
> trykke speederen helt ud af bunden på bilen. Så gearer den med garanti ned
> med det samme - måske endda 2 gear ned. Selv ved 180 km/t og kick-down har
> jeg oplevet nedgearing.
>
>
Og det er netop det der der koster autokasser i taxaerne .. Det er meget
blidere for gearkassen at man selv puffer til gearstangen for at få den et
gear ned
OZ3BTO
| |
Jacob Buus Smidt (21-04-2006)
| Kommentar Fra : Jacob Buus Smidt |
Dato : 21-04-06 10:18 |
|
> mest med små mortorer spændt for. Hvis du vil have instant response, så
>> prøv kick-down. Altså speederen helt i bund, og så lige 2 cm mere. Der
>> sidder en kontakt under speederen som du kan "aktivere" ved nærmest at
>> trykke speederen helt ud af bunden på bilen. Så gearer den med garanti
>> ned med det samme - måske endda 2 gear ned. Selv ved 180 km/t og
>> kick-down har jeg oplevet nedgearing.
>>
>>
>
>
> Og det er netop det der der koster autokasser i taxaerne .. Det er meget
> blidere for gearkassen at man selv puffer til gearstangen for at få den et
> gear ned
>
Hvorfor egentlig det? Er der forskel på nedgearing ved kickdown (aktivering
af knap ved speeder) og manuel nedgearing (ved aktivering af gearvælger) ?
--
Jacob
| |
Leif Neland (21-04-2006)
| Kommentar Fra : Leif Neland |
Dato : 21-04-06 10:20 |
|
"Jacob Buus Smidt" <nospam_j@nddata.dk> skrev i en meddelelse
news:4448a354$0$123$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > mest med små mortorer spændt for. Hvis du vil have instant response, så
> >> prøv kick-down. Altså speederen helt i bund, og så lige 2 cm mere. Der
> >> sidder en kontakt under speederen som du kan "aktivere" ved nærmest at
> >> trykke speederen helt ud af bunden på bilen. Så gearer den med garanti
> >> ned med det samme - måske endda 2 gear ned. Selv ved 180 km/t og
> >> kick-down har jeg oplevet nedgearing.
> >>
> >>
> >
> >
> > Og det er netop det der der koster autokasser i taxaerne .. Det er meget
> > blidere for gearkassen at man selv puffer til gearstangen for at få den
et
> > gear ned
> >
>
> Hvorfor egentlig det? Er der forskel på nedgearing ved kickdown
(aktivering
> af knap ved speeder) og manuel nedgearing (ved aktivering af gearvælger) ?
>
Der er vel mere kraft på motoren med speederen i bund.
Leif
| |
Klaus G. (21-04-2006)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 21-04-06 10:21 |
|
> Hvorfor egentlig det? Er der forskel på nedgearing ved kickdown
(aktivering
> af knap ved speeder) og manuel nedgearing (ved aktivering af gearvælger) ?
>
Gearskift ved Bundgas vs. knap så meget gas? Mon det er det?
--
Klaus G. / Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk
| |
Jacob Buus Smidt (21-04-2006)
| Kommentar Fra : Jacob Buus Smidt |
Dato : 21-04-06 10:27 |
|
>>
> Gearskift ved Bundgas vs. knap så meget gas? Mon det er det?
>
Nå ja, det kan selvfølgelig være det. Men nu blev der talt om kickdown ved
180 km/t. Mon ikke der så bliver givet rimelig meget gas i forvejen?
--
Jacob
| |
Klaus D. Mikkelsen (21-04-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 21-04-06 14:24 |
| | |
Brian Sørup (21-04-2006)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 21-04-06 15:52 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
meddelelse news:4448DCDC.DC23B19@du.kan.finde.den...
> "Klaus G." skriver:
> >
> > Gearskift ved Bundgas vs. knap så meget gas? Mon det er det?
>
> Med to skovhjul der pumper hydrulikolie rundt ?
Bremsebåndet der løsner for 4 og evt. 3 gear har heller ikke meget
belastning ved dén manøvre
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.
== can you spell "racecar" backwards ? ==
| |
OZ7PUS (21-04-2006)
| Kommentar Fra : OZ7PUS |
Dato : 21-04-06 12:20 |
|
"Jacob Buus Smidt" <nospam_j@nddata.dk> skrev i en meddelelse
news:4448a354$0$123$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>> mest med små mortorer spændt for. Hvis du vil have instant response, så
>>> prøv kick-down. Altså speederen helt i bund, og så lige 2 cm mere. Der
>>> sidder en kontakt under speederen som du kan "aktivere" ved nærmest at
>>> trykke speederen helt ud af bunden på bilen. Så gearer den med garanti
>>> ned med det samme - måske endda 2 gear ned. Selv ved 180 km/t og
>>> kick-down har jeg oplevet nedgearing.
>>>
>>>
>>
>>
>> Og det er netop det der der koster autokasser i taxaerne .. Det er meget
>> blidere for gearkassen at man selv puffer til gearstangen for at få den
>> et gear ned
>>
>
> Hvorfor egentlig det? Er der forskel på nedgearing ved kickdown
> (aktivering af knap ved speeder) og manuel nedgearing (ved aktivering af
> gearvælger) ?
>
> --
> Jacob
>
Ja ved kick down river den jo nogen flere RPM´s = flere krafter der banker
i kassen
Ved "manuelt nedgearing" kan/gør man det som reglen med neutral gas eller
ihvertfald mindre gas = mindre krafter der rusker i kassen
OZ3BTO
| |
Brian (21-04-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 21-04-06 10:22 |
|
OZ7PUS wrote:
> Og det er netop det der der koster autokasser i taxaerne .. Det er
> meget blidere for gearkassen at man selv puffer til gearstangen for
> at få den et gear ned
Hvis man har sat den i D og er begyndt at køre, kan man så godt
under kørslen prikke den over i det område hvor man selv kan skifte ?
/Brian
| |
OZ7PUS (21-04-2006)
| Kommentar Fra : OZ7PUS |
Dato : 21-04-06 12:21 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:4448a408$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
> OZ7PUS wrote:
>
>> Og det er netop det der der koster autokasser i taxaerne .. Det er
>> meget blidere for gearkassen at man selv puffer til gearstangen for
>> at få den et gear ned
>
> Hvis man har sat den i D og er begyndt at køre, kan man så godt
> under kørslen prikke den over i det område hvor man selv kan skifte ?
>
> /Brian
>
Ja og retur igen .. + at kommer for for højt op eller for lavt i RPM´s så
skifter den stadig selv (Passat m.f.)
OZ3BTO
| |
Brian (21-04-2006)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 21-04-06 13:28 |
|
OZ7PUS wrote:
> Ja og retur igen .. + at kommer for for højt op eller for lavt i
> RPM´s så skifter den stadig selv (Passat m.f.)
Okay, smart nok. Jeg havde bare den opfattelse at bremsen
skulle aktiveres, for at gearvælgeren kan flyttes...
/Brian
| |
MK (21-04-2006)
| Kommentar Fra : MK |
Dato : 21-04-06 18:31 |
|
"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
news:4448cfcb$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg havde bare den opfattelse at bremsen
> skulle aktiveres, for at gearvælgeren kan flyttes...
Nope - det er hvis du holder stille og vil føre pinden i "D"
| |
Brian Sørup (21-04-2006)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 21-04-06 22:09 |
|
"MK" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:fF82g.53816$d5.208430@newsb.telia.net...
>
> "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse
> news:4448cfcb$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > Jeg havde bare den opfattelse at bremsen
> > skulle aktiveres, for at gearvælgeren kan flyttes...
>
> Nope - det er hvis du holder stille og vil føre pinden i "D"
På Völlen skal jeg *kun* træde på bremsen for at tage gearvælgeren ud af
"P" stillingen
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.
== can you spell "racecar" backwards ? ==
| |
Per Henneberg Kriste~ (21-04-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 21-04-06 12:22 |
|
"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
news:44480192$0$38618$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Når jeg "lægger an til overhaling" synes jeg, at der går lige lovlig lang
> tid før bilen gearer ned.(det tager måske 0.5 - 1 sec, men det føles som
> lang tid) På gearvælgeren i "Drive" positionen, kan jeg vælge + eller -
> altså om den skal op eller ned i gear. Er det normalt, at man skal bruge
> "tiptronic" princippet, og geare ned ved en hurtug overhaling? Eller skal
> jeg bare vænne mig lidt mere til automatgearet?
Skulle alt nu glippe, så gør det ingen kan finde ud af. Du holder afstand
til forankørende, kort før den sidste modkørende vil være forbi giver du gas
og kan glide forbi den forankørende uden de store problemer.
Det ses tit i mit bakspejl at det gælder om at køre 1½ meter bagved og så
først give gas når den sidste modkørende er forbi. Det giver en meget
længere overhaling.
--
Per, Esbjerg
| |
Klaus G. (21-04-2006)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 21-04-06 13:10 |
|
> Det ses tit i mit bakspejl at det gælder om at køre 1½ meter bagved og så
> først give gas når den sidste modkørende er forbi. Det giver en meget
> længere overhaling.
>
Jeps, og for at de kan nå at komme udenom, så hiver de så meget i rettet, at
man tror de ender i modsatte grøft :)
--
Klaus G. / Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk
| |
Ole Gaarde Kristense~ (21-04-2006)
| Kommentar Fra : Ole Gaarde Kristense~ |
Dato : 21-04-06 14:47 |
|
"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
news:44480192$0$38618$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Når jeg "lægger an til overhaling" synes jeg, at der går lige lovlig lang
> tid før bilen gearer ned.(det tager måske 0.5 - 1 sec, men det føles som
> lang tid) På gearvælgeren i "Drive" positionen, kan jeg vælge + eller -
> altså om den skal op eller ned i gear. Er det normalt, at man skal bruge
> "tiptronic" princippet, og geare ned ved en hurtug overhaling? Eller skal
> jeg bare vænne mig lidt mere til automatgearet?
>
Nej det er ikke normalt - og mig bekendt er det kun lavet for f..eks. at
komme helskindet ned af et bjerg med en campingvogn eller lignende bagved.
Jeg synes at man skal have ekstremt travlt for at bruge det, for forskellen
i tidsforbrug er ikke ret stor.
Ved langsom køkørsel på motorvejen (men det kendes vel ikke på de kanter
kan det også være en fordel at trække den ud af automatikken så den ikke
hele tiden skifter op og ned, men ellers bruger jeg det aldrig.
Konklusionen må være at du "bare" skal vænne dig lidt mere til
automatgearet, så hermed er givet en undskyldning for lange søndagsture
rundt i det nordjyske
--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved
| |
Jasper Norman Ahrens~ (21-04-2006)
| Kommentar Fra : Jasper Norman Ahrens~ |
Dato : 21-04-06 23:29 |
|
> Konklusionen må være at du "bare" skal vænne dig lidt mere til
> automatgearet, så hermed er givet en undskyldning for lange søndagsture
> rundt i det nordjyske
Hej Ole.
Nå, så dukkede du endelig op
Det er nu ikke fordi, jeg synes at jeg mangler "kræfter" til overhalingen,
nærmere som om, at jeg gerne ville vide hvornår bilen har tænkt sig at geare
ned. Hvis jeg fx. kører 90-100 km/t og vil overhale... jeg ligger 2-3 m
bagved, og når jeg så træder (blidt/bestemt) på speederen (lyder mere som
hundeopdragelse , kommer der et "sug", hvorefter den skifter ned. Det
hele foregår naturligvis (næsten) uden man lægger mærke til det (som nu en
MB kasse kan , men der er nu alligevel en lille forsinkelse. Det er
måske en "skade" fra manuel-tiden der gør, at jeg synes at det er rarere,
hvis jeg kunne træde på speederen og vide, at den bare tager fat i samme
sec. Men som du siger, er det sikkert bare et spørgsmål om tilvænning.
Mvh
Jasper
| |
Ole Gaarde Kristense~ (22-04-2006)
| Kommentar Fra : Ole Gaarde Kristense~ |
Dato : 22-04-06 19:34 |
|
"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
news:44495cbf$0$38676$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Konklusionen må være at du "bare" skal vænne dig lidt mere til
> > automatgearet, så hermed er givet en undskyldning for lange søndagsture
> > rundt i det nordjyske
>
> Hej Ole.
>
> Nå, så dukkede du endelig op
>
Ja det er al det arbejde
> Det er nu ikke fordi, jeg synes at jeg mangler "kræfter" til overhalingen,
> nærmere som om, at jeg gerne ville vide hvornår bilen har tænkt sig at
geare
> ned. Hvis jeg fx. kører 90-100 km/t og vil overhale... jeg ligger 2-3 m
> bagved, og når jeg så træder (blidt/bestemt)
>
Det er der det går galt. Træd dog til (altså bilen - *ikke* hunden)
> på speederen (lyder mere som
> hundeopdragelse , kommer der et "sug", hvorefter den skifter ned. Det
> hele foregår naturligvis (næsten) uden man lægger mærke til det (som nu en
> MB kasse kan , men der er nu alligevel en lille forsinkelse. Det er
> måske en "skade" fra manuel-tiden der gør, at jeg synes at det er rarere,
> hvis jeg kunne træde på speederen og vide, at den bare tager fat i samme
> sec. Men som du siger, er det sikkert bare et spørgsmål om tilvænning.
>
Jeg ved nøjagtigt hvad du mener - og ved at det kommer når
tilvænningsperioden er overstået. Det skal lige kodes ind på rygraden. Om 6
måneder - eller før - tænker du ikke mere over det
--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved
| |
Klaus D. Mikkelsen (22-04-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 22-04-06 22:19 |
| | |
Esben Juul Sørensen (22-04-2006)
| Kommentar Fra : Esben Juul Sørensen |
Dato : 22-04-06 11:38 |
|
> Når jeg "lægger an til overhaling" synes jeg, at der går lige lovlig lang
> tid før bilen gearer ned.(det tager måske 0.5 - 1 sec, men det føles som
> lang tid) På gearvælgeren i "Drive" positionen, kan jeg vælge + eller -
> altså om den skal op eller ned i gear. Er det normalt, at man skal bruge
> "tiptronic" princippet, og geare ned ved en hurtug overhaling? Eller skal
> jeg bare vænne mig lidt mere til automatgearet?
>
> Hvad gør I andre med auto-gear?
Hvis situationen er til det træder jeg blidt på speederen og overhaler i 5.
gear - der er moment nok over 80 km/t - under den hastighed anvender aut
momentomformeren og man kan gøre det samme - men så slider man jo på
momentomformeren :)
Går det lidt opad eller jeg har brug for at komme hurtigere forbi trykker
jeg speederen en lille smule ned - men HURTIGT - den går så instantant i 4.
gear og jeg har al den kraft jeg har brug for.
Ved kickdown tager det nok et sekunds tid - det generer en lille smule - men
man må alligevel ABSOLUT - aldrig aldrig - gøre det før man har helt fri
bane. Under 90 km/t gearer den ned i 2. gear - og når den først har gjort
det skal man være hurtig på rattet for at skifte bane.
På landevej med rundkørsler og skiftende hastighed kører jeg altid i D (har
ikke sportindstilling) fordi jeg ikke selv gider at hive i stange - plus at
komforten er bedre i D. Men på motorvej eller i køkørsel i byen kører jeg
altid tiptronic - så skifter den aldrig og over 100 km/t på motorvejen har
jeg trækkraft nok i 5. gear og der er ingen grund til at skifte ned når man
kan anvende momentet ved fuld gas i stedet.
Jeg må indrømme jeg også anvender tiptronic ved overhalinger på almindelige
landeveje en gang imellem for enten at kunne anvende momentet i 5.gear eller
simpelt hen at give den 4. eller 3. gear før overhaling. Min gearkasse har
lock-up på de øverste 3 gear hvilket betyder at bilen reagerer på gasgivning
nøjagtig som en manuel. I 3. er man derfor ret hurtig forbi. Når jeg laver
det nummer blinker folk ofte ad mig fordi de åbenbart oplever det som
krænkende med så hurtig forbikørsel - men jeg synes ikke der er noget
forkert i en hurtig overhaling!!!
Til sidst vil jeg nok sige at jeg har lært en lektie om altid altid altid at
bruge winter indstillingen når det er glat. I Østrig mistede jeg kontrollen
med bilen fordi aut. pludselig bestemte sig for at motorbremse en smule.
Resultatet var forhjulsudskridning i et sving. Grunden til jeg stadigvæk har
min bil og jeg + mine passagerer er uskadte var min lave hastighed.
Min konklusion er at aut. med tiptronic ikke forener det bedste fra manuelt
og aut. Og jeg vil nok vælge manuel næste gang selvom komforten er rigtig
god - men ofte synes jeg ikke skiftene foregår helt optimalt - selve skiftet
er rigtig godt - men tidspunktet er helt forkert. Ved igangsætning ved
lydkryds "kobler" jeg altid lidt forsigtigt til hvorefter jeg giver gas -
præcis på samme tid skifter den til 2. gear fordi jeg jo startede blødt!
Flere andre lignende situationer gør sig gældende bl.a. omkring udkobling af
motoren. Problemet for aut er jo at den kun kan skifte ud fra de
øjeblikkelige forhold og ikke det chaufføren ser længere fremme på vejen.
Nu skal det dog også siges at jeg er testingeniør for en bilfabrikant med en
del testkørsel og vi har daglige diskussioner omkring det her og kender en
del af de softwarealgoritmer som ligger bag skiftemønstret. Så når jeg gør
mine beklagelser til famile, kæreste osv. som kører i min bil også - ryster
de bare på hovedet og siger "det kan jeg overhovedet ikke mærke" :)
VH Esben
| |
Jasper Norman Ahrens~ (23-04-2006)
| Kommentar Fra : Jasper Norman Ahrens~ |
Dato : 23-04-06 00:04 |
|
> Min konklusion er at aut. med tiptronic ikke forener det bedste fra
> manuelt
> og aut.
>
Hmm... Men hvad bruger en Mb gearkasse? Er det netop aut. m. tiptronic? Ole,
der er taxa-mand, og som samtidig er en dreven MB-mand, bruger da også kun
"tiptronic" fidusen et par gange om år. Hvilket betyder, at vi andre
kyllinger, der kun kører 30-40.000 om året, kan nøjes med eet skifte med
tiptronic / årligt
Men der er noget der tyder på, at jeg stadig er lidt en af "tåsk" til at
køre med aut. Men jeg får det vel forhåbenligt lært inden jeg smadrer bilen.
Ellers må vi jo håbe på, at den er godt forsikret
Mvh
Jasper
| |
Ole Gaarde Kristense~ (23-04-2006)
| Kommentar Fra : Ole Gaarde Kristense~ |
Dato : 23-04-06 05:29 |
|
"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
news:444ab673$0$38707$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Min konklusion er at aut. med tiptronic ikke forener det bedste fra
> > manuelt
> > og aut.
> >
> Hmm... Men hvad bruger en Mb gearkasse?
Så vidt jeg husker er Tiptronic et Audi-varemærke, så det må vi ikke gå ud
fra de bruger
I Audierne kan man enten vælge at køre helt automatisk eller på Tiptronic -
hvilket så er knapper på rattet.
I MB'erne har man altid haft muligheden - selv da kasserne var mekaniske.
Med andre ord tror jeg ikke man kan kalde det du har for en automatisk kasse
med Tiptronic.
>
> Men der er noget der tyder på, at jeg stadig er lidt en af "tåsk" til at
> køre med aut. Men jeg får det vel forhåbenligt lært inden jeg smadrer
bilen.
> Ellers må vi jo håbe på, at den er godt forsikret
>
Så! Rolig nu! Ikke noget smadren her. Så skal jeg personligt komme efter dig
Det må da være muligt at finde et stykke rolig nordjysk vej uden ret meget
trafik hvor du kan øve dig - hvad med motorvejen til Hirtshals?
--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved
| |
Jasper Norman Ahrens~ (24-04-2006)
| Kommentar Fra : Jasper Norman Ahrens~ |
Dato : 24-04-06 22:41 |
|
> Det må da være muligt at finde et stykke rolig nordjysk vej uden ret meget
> trafik hvor du kan øve dig - hvad med motorvejen til Hirtshals?
>
Joo, det skulle da være muligt. Men lidt farligt... der kører så få biler,
at det nogen gange er vanskeligt at finde ud af, om man kører i den rigtige
retning Et oplagt sted at indkassere et par klip, hvis man er lidt
uopmærksom.
Mvh
Jasper
| |
Lars Knudsen (23-04-2006)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 23-04-06 07:40 |
|
On Sun, 23 Apr 2006 01:04:22 +0200, "Jasper Norman Ahrensbach"
<ahrensbach@FJERNESpc.dk> wrote:
>der er taxa-mand, og som samtidig er en dreven MB-mand, bruger da også kun
>"tiptronic" fidusen et par gange om år. Hvilket betyder, at vi andre
>kyllinger, der kun kører 30-40.000 om året, kan nøjes med eet skifte med
>tiptronic / årligt
Humm.. Ja jeg har da kørt omkring 100.000 km i alt i min og har aldrig
haft noget rigtigt behov for at kunne skifte manuelt. De to
indstillinger Drive og Sport dækker stort set ethvert behov tror jeg.
** Lars
| |
|
|