Skifte bagerste længevange på Escort
Fra : Jimmy_K

Dato : 19-04-06 10:53

Hej alle

Jeg skal til at skifte bagerste længevange i venstre side på en Escort fra
91. Da det er føste gangjeg prøver dette, håber jeg i har lidt gode råd at
dele ud af.

Min største bekymring lige nu, er hvordan jeg får klodset bilen bedst op, så
jeg ikke kommer til at vride karossen eller får bilen i hovedet...av av

Jeg har kun en stor donkraft og kraftige bukke til rådighed. Hvis i ellers
har tips og triks til denne operation må i hjertens gerne poste dem.

På forhånd tak for gode råd !

Mvh
Jimmy_K
jimmy_k76@FJERNDETTEhotmail.com

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-06 11:30

"Jimmy_K" <jimmy_k76@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Jeg har kun en stor donkraft og kraftige bukke til rådighed. Hvis i ellers
> har tips og triks til denne operation må i hjertens gerne poste dem.

Synes du skulle droppe projektet som ikke er et gør det selv. Jeg ville
faktisk hellere skifte en motor end en vange. Til sådan et arbejde SKAL man
have en lift (en grav kan ikke engang gøre det).
Man skal også være en ganske habil svejser da sådan en bilbund ikke er
særlig tyk.
Jeg tror jeg har mit liv for kært til at jeg ville lægge mig under en bil
der bare står på nogle bukke.
Der ligger RIGTIG meget arbejde i at skifte en vange. Kan godt være at
bagtøjet ikke skal afmonteres, men du skal i hvert fald afrense ALT
undervognsbeskyttelse og det plejer at sidde ganske godt fast. Plejer at
bruge en vinkelsliber til dette arbejde som man ganske let kører hen over
overfladen. Hvis du ikke får alt væk så kan du være 99% sikker på at du får
sat ild til bilen når du svejser. Og sådan noget Pava eller hvad det er, det
brænder MEGET godt.

Læs også vejledningen fra tidl Statens Bilinspektion omkring hvad du må
svejse i, samt hvor du skal skifte det hele.

Men jeg ville smide bilen i skraldespanden hvis det var min. Det er umuligt
at gøre selv hvis ikke man har lift og kender en pladesmed og det er for
dyrt at få et værksted til.

--
Tom

Fra : ena

Dato : 19-04-06 11:34

> [...]
>

> Jeg har kun en stor donkraft og kraftige bukke til rådighed. Hvis i ellers
> har tips og triks til denne operation må i hjertens gerne poste dem.

Det rigtige - og det en rigtig pladesmed gør ved større
karoserireparationer - er at sætte bilen i en bænk (fx gelette bænk) men for
almindelige dødelige ville jeg nok ikke bekymre mig så meget omkring
vridning hvis ellers du sætter bilen op på nogle gode bukke.

Nu er udskiftning af en vange ikke det letteste sted at starte hvis du ingen
erfaring har med karoseriarbejde, men du skal skare den nye vange ind efter
du har skåret den gamle ud - som oftest er man nødt til også at reparere
bunden der hvor vangen har siddet.

Er du god til svejsning og har udstyret så skulle du nok kunne slippe fra
det - ellers find en "orange" pladesmed

Fra : Jimmy_K

Dato : 19-04-06 12:50

"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ind efter du har skåret den gamle ud - som oftest er man nødt til også at
> reparere bunden der hvor vangen har siddet.

Udstyret til at klare opgaven er i orden, og jeg har erfaring med
rustarbejde.
Jeg har bare ikke prøvet at skifte en hel vange, og er derfor ikke klar over
hvor jeg bør klodse bilen op så den står godt, da jeg jo netop ikke har
bagvangen
til at støtte den længere.

> Synes du skulle droppe projektet som ikke er et gør det selv
Jeg ville smide bilen i skraldespanden hvis det var min.

Det er så ikke et alternativ, da den er købt billigt med henblik på at blive
synet og solgt videre.
Hvis jeg smed biler i skraldespanden hver gang folk sagde det, så blev jeg
hurtigt fattig.

> Jeg tror jeg har mit liv for kært til at jeg ville lægge mig under en bil
> der bare står på nogle bukke.

Tøsedreng
Det er bukke der kan klare 6 tons plus jeg støtter yderligere med en stor
donkraft.

> [...]
> bruge en vinkelsliber til dette arbejde som man ganske let kører hen over

Ja tak det har jeg fundet ud af. Har adskildt hele bagtøjet, så vangen er
klar til at blive afmonteret.
Det var meningen jeg blot ville lave et reperationsstykke rundt om stedet
hvor bagakslen bliver monteret,
men da forstærkningen inde i vangen også er rådden, har jeg valgt at skifte
hele lortet. Vil ikke gå på kompromi med
kvaliteten når det er en anden mand der skal køre i den.

> Læs også vejledningen fra tidl Statens Bilinspektion omkring hvad du må
> svejse i, samt hvor du skal skifte det hele.

Har snakket med dem. Egentlig utroligt hvor meget middelmådigt arbejde man
kan slippe afsted med.

Hvis du ikke får alt væk så kan du være 99% sikker på at du får
> sat ild til bilen når du svejser. Og sådan noget Pava eller hvad det er,
> det brænder MEGET godt.

Det kan vi hurtigt blive enige om. Af samme grund har jeg altid en
brandslukker ved hånden.

Mvh
Jimmy_K

Fra : NS

Dato : 19-04-06 14:15

Jimmy_K skrev:

> Har snakket med dem. Egentlig utroligt hvor meget middelmådigt arbejde man
> kan slippe afsted med.

Man kan vel slippe afsted med det fordi det er -
ja, netop - middelmådigt. Hvis det er middelmådigt
betyder det jo at det er normalen (lige midt i
mellem perfektion og klamphuggeri) og derfor er
det i orden. Karakteren 8 er jo f.eks. også den
middelmådige præstation og den er over 6 ergo er
det en bestået.

NS

Fra : Jimmy_K

Dato : 19-04-06 15:36

"NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er jo f.eks. også den middelmådige præstation og den er over 6 ergo er det

Ja, det har du helt ret i. Synes bare det er utroligt at man kan få lov til
at svejse reperationsstykker
i, et sted hvor der bliver overført så mange kræfter. Jeg ville ikke være
tryg ved at køre i en bil
der er blevet lavet på den måde, efter jeg nu har set opbygningen af vangen
indvendigt.
Man kan jo ikke vide om den indvendige forstærkning er lavet ordentligt.
En reperation midt på en vange synes jeg dog er fuldt ud tilstrækkeligt med
et reperationsstykke.

Mvh
Jimmy_K

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-04-06 22:39

Jimmy_K wrote:

> Tøsedreng
> Det er bukke der kan klare 6 tons plus jeg støtter yderligere med en
> stor donkraft.

Forkert svar!

Stol aldrig på en dunkraft!

Bukkene skal være tilstrækkeligt understøttende.
Ellers brug træklodser.

> Hvis du ikke får alt væk så kan du være 99% sikker på at du får
>
> Det kan vi hurtigt blive enige om. Af samme grund har jeg altid en
> brandslukker ved hånden.

En lille forstøversprøjte med vand i, er nu også ret handy til at slukke
undervognsbehandlingsbrande med.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Jimmy_K

Dato : 20-04-06 09:07

> Forkert svar!
>
> Stol aldrig på en dunkraft!
>
> Bukkene skal være tilstrækkeligt understøttende.
> Ellers brug træklodser.

Læg lige mærke til antallet af smileys
Jeg stoler absolut ikke på en donkraft alene. Er temmelig nøkket
hvad den slags angår, derfor bruger jeg kraftige bukke, og en stor
værkstedsdonkraft
som ekstra støtte. Så jeg mener selv at bilen bliver understøttet kraftigt.
Håber jeg da "ss"

> En lille forstøversprøjte med vand i, er nu også ret handy til at slukke
> undervognsbehandlingsbrande med.

Genialt Sådan en må jeg lige have med ind under bilen.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-04-06 22:41

Jimmy_K wrote:

> Læg lige mærke til antallet af smileys

Ja ok, når jeg nu nævner det, er det fordi at langt størstedelen af de
dødsfald der sker i forbindelse med bilreperation, sker ved biler der falder
ned over personen der ligger og reparere den.
Og jeg tror faktisk ikke det er en behagelig død.

> Genialt Sådan en må jeg lige have med ind under bilen.

Fint så mangler du bare en til ham knægten, som du hyrer med popcorn og is,
til at slukke de brande der opstår på oversiden.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Jimmy_K

Dato : 21-04-06 11:52

> [...]
> falder
> ned over personen der ligger og reparere den.
> Og jeg tror faktisk ikke det er en behagelig død.

Nej fy for den lede. Det må være modbydeligt !

> Fint så mangler du bare en til ham knægten, som du hyrer med popcorn og
> is,
> til at slukke de brande der opstår på oversiden.

LOL der kommer faktisk en knægt fra nabobygningen rendende ude på
værkstedet, han kan sikkert godt bestikkes med popcorn og is

Fra : alexbo

Dato : 20-04-06 20:14

"Jimmy_K" skrev
'
> Jeg skal til at skifte bagerste længevange i venstre side på en Escort fra
> 91. Da det er føste gangjeg prøver dette, håber jeg i har lidt gode råd at
> dele ud af.

Fire bukke der bærer på panelet lige før baghjul og bærearmsbeslag for.
Af med bagaksel og bensintank.
Ud med indmaden i bagagerum, måtter og sideplastik det hele skal ud.
Bagsæde, måtter og beklædning af.
Slibe maling, sealer og textyl af så du kan se punktsvejsningerne oppefra.
Bore punktsvejsninger ud, slibe, skære, mejsle den gamle vange af.
Svejse den nye på gennem de borede huller, plus de huller man selv laver i
den nye, for at svejse op de steder hvor man ikke kunne bore ud.

Det er ikke sjovt, men det er egentlig ikke svært, men det kræver god vilje
og tålmodighed.
Til gengæld kan du spare 5.000 kr. ved at gøre det selv.
I et andet indlæg kan jeg læse at du har set den nye, og den har de vigtige
forstærkninger, det er forhåbentlig en original Fordvange, den er man sikker
på passer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jimmy_K

Dato : 21-04-06 12:01

> [...]
> Svejse den nye på gennem de borede huller, plus de huller man selv laver i
> den nye, for at svejse op de steder hvor man ikke kunne bore ud.

Tusind tak !!! Det var lige den opskrift jeg ledte efter.

> Det er ikke sjovt, men det er egentlig ikke svært, men det kræver god
> vilje
> og tålmodighed.
> Til gengæld kan du spare 5.000 kr. ved at gøre det selv.

Ja eller tjene 5000kr Jeg vil gerne lære at lave sådan en vange. Der
bliver vel
skrottet Escorter i hobetal pga den vange.

> [...]
> vigtige
> forstærkninger, det er forhåbentlig en original Fordvange, den er man

Vangen er fra Krogslund, er det håbløst af få den til at passe ?

Mvh
Jimmy_K

Fra : alexbo

Dato : 22-04-06 17:06

"Jimmy_K" skrev

> Vangen er fra Krogslund, er det håbløst af få den til at passe ?

Håbløst er det aldrig, men hvis faconen ikke er helt rigtig kan man ikke få
den til at ligge helt op til bunden, og så bliver det svært at få det lavet
ordentligt.
En original passer, så hvis den ikke ligger pænt, ved man at det ikke er
vangen men forarbejdet der ikke er godt nok.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jimmy_K

Dato : 22-04-06 18:33

> [...]
> En original passer, så hvis den ikke ligger pænt, ved man at det ikke er
> vangen men forarbejdet der ikke er godt nok.

Hmm, ja okay. Jeg må prøve at lægge den op til, uden at skramme den, så jeg
kan få pengene retur hvis den ikke passer.

Tak for tips, og god weekend herfra.

Mvh
Jimmy_K