Momentnøgle
Fra : Jens Barris Andersen

Dato : 17-04-06 12:05

Hvor meget skal man spænde sine alufælge med i kg jeg har monentnøgle
..
det er fælge til en volvo s40

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 17-04-06 14:18

"Jens Barris Andersen (slet W6VF8)" <barris@W6VF8adslhome.dk> skrev i en
meddelelse

> Hvor meget skal man spænde sine alufælge med i kg jeg har monentnøgle
> .
> det er fælge til en volvo s40

Uden at vide om Volvo er speciel på området, er et bud ~12 kg, 120 Nm - det
plejer det at være.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 17-04-06 16:04

> Uden at vide om Volvo er speciel på området, er et bud ~12 kg, 120 Nm -
> det plejer det at være.

Enig. 12 kg fik jeg også at vide hos VW.

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-04-06 16:15

"Peter Ingsø Laursen" skriver:

> Enig. 12 kg fik jeg også at vide hos VW.

Kigger man ikke bare på typegodkendelsen af sin fælg ?

På min står der:
Anzugsmoment der Befestigungsteile : 120 Nm

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 17-04-06 19:27

> Kigger man ikke bare på typegodkendelsen af sin fælg ?
>
> På min står der:
> Anzugsmoment der Befestigungsteile : 120 Nm

Jo, det lyder rimeligt
120 Nm er i øvrigt ikke langt fra 12 kg...

Fra : Møller

Dato : 17-04-06 23:14

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> wrote in message
> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
meddelelse

> Jo, det lyder rimeligt
> 120 Nm er i øvrigt ikke langt fra 12 kg...

Jo
for 120 Nm er 12 Kpm, ca.

Kg er når du køber kartofler o.lign

Møller

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-06 00:13

"Møller" <em@g.2.n.dk> skrev i en meddelelse

> "Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> wrote in message
> meddelelse

> Jo
> for 120 Nm er 12 Kpm, ca.
>
> Kg er når du køber kartofler o.lign

tja min gamle autolærer på teknisk skole brugt altid Nm da KiloPondMeter tog
lidt længere tid at udtale

--
Tom

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 18-04-06 21:18

> Jo
> for 120 Nm er 12 Kpm, ca.
>
> Kg er når du køber kartofler o.lign

He-he. Da mekanikeren nævnte de 12 kilo for mig, spurgte jeg også, om det
ikke havde betydning, hvor lang nøglen var - altså hvis jeg skulle trykke
med 12 kilo på en normal nøgle uden moment. Men det var ligemeget, hævdede
han. Måske misforstod han mig, men jeg skulle da nok mene, at
vægtstangsprincippet stadig gælder!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-06 21:58

> [...]
> med 12 kilo på en normal nøgle uden moment. Men det var ligemeget, hævdede

Nok fordi sagde han 12kg/m ville du grine, man kan da ikke spænde 12km

Klaus
--
Pænt pynt i stuen:

Fra : Martin Christiansen

Dato : 18-04-06 22:04

> Nok fordi sagde han 12kg/m ville du grine, man kan da ikke spænde 12km

Den skulle lige vendes et par gange, før den fes ind...

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 19-04-06 07:40

> Nok fordi sagde han 12kg/m ville du grine, man kan da ikke spænde 12km

Æhh, jeg tror jeg spæner 12 km nu

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-04-06 08:51

> Nok fordi sagde han 12kg/m ville du grine, man kan da ikke spænde 12km

Jeg kan da godt sige 12 kilogram_meter uden nogen, eller jeg selv, triller
om af grin ;)).

Fra : Leif Neland

Dato : 19-04-06 09:07

> "Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en
meddelelse

> Jeg kan da godt sige 12 kilogram_meter uden nogen, eller jeg selv, triller
> om af grin ;)).

Det er jo ikke 12kg/m men 12kg*m

Altså hænge 12kg i en 1 m lang (vægtløs) stang.
Eller 1 kg i en 12m lang stang
Eller 36kg i en 33.3 cm lang stang.

Leif

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-04-06 12:43

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo ikke 12kg/m men 12kg*m
>
> Altså hænge 12kg i en 1 m lang (vægtløs) stang.
> Eller 1 kg i en 12m lang stang
> Eller 36kg i en 33.3 cm lang stang.

Det jo os' det jeg siger, kan du ikke høre? ;)).

Fra : Møller

Dato : 19-04-06 16:48

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> "Peter Ingsø Laursen" skriver:

> Nok fordi sagde han 12kg/m ville du grine, man kan da ikke spænde 12km

Fjern den / og "spænde" skal vel være "spæne"

Møller

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-06 17:32

"Peter Ingsø Laursen" <psil@*fjern_dette*tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Enig. 12 kg fik jeg også at vide hos VW.

Hmm mine alusv*n skal kun spændes med 100 Nm på mondeo'en

--
Tom

Fra : B.S.

Dato : 17-04-06 22:28

Jens Barris Andersen (slet W6VF8) skrev:
> Hvor meget skal man spænde sine alufælge med i kg jeg har monentnøgle
> .
> det er fælge til en volvo s40

Spørg hos Volvo. Det er ikke samme Nm på alle fælge.

--
Mvh Brian
www.fotob.dk