|
| Vinter/sommer vs. helårs-dæk Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 16-04-06 21:47 |
|
Med fare for at starte en religiøs opstand...
Hvad er bedst ? at skifte mellem vinter og sommerdæk eller at køre på
helårsdæk ?
Jeg brugte google og fandt lidt at læse på. En vældig interessant og,
syns jeg, rimelig saglig artikel:
http://66.249.93.104/search?q=cache:G3VCuUh13bsJ:www.alfaklub.dk/acrobat/kb_2003-1.pdf+hvorfor+hel%C3%A5rsd%C3%A6k&hl=en&ct=clnk&cd=5&lr=lang_da|lang_en|lang_no|lang_svType
Det lyder, efter den artikel, som at det bedste er at køre på sommerdæk
om sommeren og helårsdæk om vinteren.
Om der er økonomisk fordel i at køre helårsdæk (men behøver kun
investere i et sæt dæk og ikke to) kan jeg ikke helt gennemskue - man
vil jo også køre dobbelt så meget på det ene sæt dæk istedet for at
fordele sliddet over to sæt.
Hvad siger i ? Kan det passe, som artiklen ovenfor giver indtryk af, at
det er sommer + helårs der giver det bedste resultat ?
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
- Gideon, The Minority Report
| |
Brian S Jensen (16-04-2006)
| Kommentar Fra : Brian S Jensen |
Dato : 16-04-06 22:31 |
|
"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.85577d647081175a.34878@news.hs235.dk...
> Med fare for at starte en religiøs opstand...
>
> Hvad er bedst ? at skifte mellem vinter og sommerdæk eller at køre på
> helårsdæk ?
>
> Jeg brugte google og fandt lidt at læse på. En vældig interessant og, syns
> jeg, rimelig saglig artikel:
> http://66.249.93.104/search?q=cache:G3VCuUh13bsJ:www.alfaklub.dk/acrobat/kb_2003-1.pdf+hvorfor+hel%C3%A5rsd%C3%A6k&hl=en&ct=clnk&cd=5&lr=lang_da|lang_en|lang_no|lang_svType
>
> Det lyder, efter den artikel, som at det bedste er at køre på sommerdæk om
> sommeren og helårsdæk om vinteren.
>
> Om der er økonomisk fordel i at køre helårsdæk (men behøver kun investere
> i et sæt dæk og ikke to) kan jeg ikke helt gennemskue - man vil jo også
> køre dobbelt så meget på det ene sæt dæk istedet for at fordele sliddet
> over to sæt.
> Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
Hej Henrik
Først skal vi lige gøre os klart hvad det er vi vil finde ud af :
Er det hvad der bedst kan betale sig eller er det hvad der virkelig
er bedst ?
Altså, spiller økonomien ind eller ej ?
Jeg er helt klart til vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren
Mvh.
Brian S Jensen
| |
Henrik Stidsen (17-04-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 17-04-06 00:22 |
|
Brian S Jensen was thinking very hard :
> Først skal vi lige gøre os klart hvad det er vi vil finde ud af :
> Er det hvad der bedst kan betale sig eller er det hvad der virkelig
> er bedst ?
Vi vil finde ud af hvad der er bedst at køre med. Altså bedst som i
mest sikkert, bedst komfort osv.
> Altså, spiller økonomien ind eller ej ?
Helt klart, men jeg sætter dog sikkerhed højere end at spare 100kr/dæk.
> Jeg er helt klart til vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren
Hvorfor ?
Jeg tænker specielt på Alfa bladets artikel som jo konkludere at
helårsdækket klarer sig bedre end vinterdækket alle de dage hvor der
ikke er sne og is over det hele.
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams
| |
Klaus D. Mikkelsen (17-04-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 17-04-06 06:25 |
|
Henrik Stidsen skriver:
>
> Jeg tænker specielt på Alfa bladets artikel som jo konkludere at
> helårsdækket klarer sig bedre end vinterdækket alle de dage hvor der
> ikke er sne og is over det hele.
Det gør de også. Men de dage der er sne, træder vinterdækket virkeligt
igennem.
Men du kan ikke bare sige vinterdæk, helårsdak og sommerdæk.
Kvaliteten af dækkene har meget at sige, et godt sommerdæk kan såmænd
klare sig bedre på is end et ringe helårsdæk.
Klaus
--
Pænt pynt i stuen:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/togstue.html
| |
Henrik Stidsen (17-04-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 17-04-06 12:11 |
|
Klaus D. Mikkelsen pretended :
>> Jeg tænker specielt på Alfa bladets artikel som jo konkludere at
>> helårsdækket klarer sig bedre end vinterdækket alle de dage hvor der
>> ikke er sne og is over det hele.
> Det gør de også. Men de dage der er sne, træder vinterdækket virkeligt
> igennem.
Men det er bare ikke ret mange dage om året der ligger sne på vejene.
Artiklen siger max 10% og ofte er det jo slud eller lign. der ligger på
vejen.
> Kvaliteten af dækkene har meget at sige, et godt sommerdæk kan såmænd
> klare sig bedre på is end et ringe helårsdæk.
Det tror jeg gerne på.
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"The precogs are never wrong. But sometimes they... disagree. "
- Dr. Iris Henimen, The Minority Report
| |
Klaus D. Mikkelsen (17-04-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 17-04-06 12:11 |
|
Henrik Stidsen skriver:
>
> Men det er bare ikke ret mange dage om året der ligger sne på vejene.
> Artiklen siger max 10% og ofte er det jo slud eller lign. der ligger på
> vejen.
Så længe det er "hårdere end vand" er vinterdækkene bedre til at arbejde
sig gennem det.
Klaus
--
Pænt pynt i stuen:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/togstue.html
| |
Jørgen M. Rasmussen (17-04-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 17-04-06 06:39 |
|
"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
>> Jeg er helt klart til vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren
>
> Hvorfor ?
>
Fordi der kan være en marginal forskel, men det er nu ikke min oplevelse.
Jeg køre på Vredestein helårs, og har gjort det siden november, for mig
performer de lige så godt som sommer/vinterdæk. Jeg har ikke tænkt mig at
skifte til andet.
BTW. Jeg har aldrig set mine dæk i en test alá ADAC's - kun Goodyears :(.
| |
Ukendt (17-04-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-04-06 09:59 |
|
"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.85577d647081175a.34878@news.hs235.dk...
> Med fare for at starte en religiøs opstand...
>
> Hvad er bedst ? at skifte mellem vinter og sommerdæk eller at køre på
> helårsdæk ?
Jeg har været med i et udvalgsarbejde omkring sommer/vinter dæk på min
arbejdsplads og flg er min konklusion:
Der er ingen tvivl: om sommeren er det godt OG økonomisk at køre på et dæk
med en hård gummiblanding - med et mønster som er godt til vand, hvis man
bor et sted med megen nedbør (læs: Danmark)
Om vinteren, når der ikke er sne, er det bedste vejgreb opnået med et
mellemhårdt dæk (fx helårsdæk)
og når der er sne er der kun et dæk der duer: vinterdæk
Jo blødere gummi, jo bedre vejgreb i sne. Jo hårdere gummi jo flere km (men
vær obs på at en hård gummiblanding i frostvejr kan blive SÅ hårdt at det
har meget ringe vejgreb (såkaldt glaseffekt).
Min konklusion er: man skulle egentlig have 4 sæt dæk - et til tørt varmt
vejr, et til til vådt varmt vejr og to tilsvarende til koldt vejr. MEN da
ingen jo gider skifte dæk pga regn eller snevejr (hver 3. dag er nedbørsdag
i DK), nøjes jeg med 2: et støjsvagt sommerdæk, som er godt i regnvejr og et
vinterdæk som ikke er alt for blødt, men som omvendt ikke når glaspunktet de
dage det fryser 10 grader.
Jeg kører næsten dobbelt så mange km på et sommerdæk end på vinterdæk - men
da sikkerhed og anden økonomi (selvrisiko ved skader) også spiller ind,
accepterer jeg dette.
Mvh Tommy
| |
frbi (17-04-2006)
| Kommentar Fra : frbi |
Dato : 17-04-06 11:43 |
|
Prøvede i november at sætte helårsdæk - Goodyear Vector 5 på Skoda
Fabia'en - og det er gået overraskende godt gennem vinteren. Vores opkørsel
er virkelig en test i snevejr og min bil drønede op af vejen, mens konen et
par gange havde problemer med at komme op med sine "rigtige" Fulda
vinterdæk. Nu hvor temperaturen er kommet op, så kan det godt føles som en
helårsdækkene er en smule svømmende i hurtige sving i fht de tidlige
Continental sommerdæk. Men slet ikke noget problem med min kørestil - en
Brian ville sikkert ikke kunne leve med det !.
| |
TDN (17-04-2006)
| Kommentar Fra : TDN |
Dato : 17-04-06 12:18 |
|
"frbi" <frbiXfrbi@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:44437122$0$46990$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Prøvede i november at sætte helårsdæk - Goodyear Vector 5 på Skoda
> Fabia'en - og det er gået overraskende godt gennem vinteren. Vores
> opkørsel er virkelig en test i snevejr og min bil drønede op af vejen,
> mens konen et par gange havde problemer med at komme op med sine "rigtige"
> Fulda vinterdæk. Nu hvor temperaturen er kommet op, så kan det godt føles
> som en helårsdækkene er en smule svømmende i hurtige sving i fht de
> tidlige Continental sommerdæk. Men slet ikke noget problem med min
> kørestil - en Brian ville sikkert ikke kunne leve med det !.
>
Underligt, ifølge denne test skulle netop Vector 5 ikke være særlig god på
sne og is....
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/87E4D555-9AB7-47AC-AB8A-17438D677F38/0/8691.pdf
Mvh
Thomas
| |
Klaus D. Mikkelsen (17-04-2006)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 17-04-06 12:22 |
|
TDN skriver:
>
> Underligt, ifølge denne test skulle netop Vector 5 ikke være særlig god på
> sne og is....
Næh, men vi aner jo ikke, hvor ringe Fulda'erne er
Klaus
--
Pænt pynt i stuen:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/togstue.html
| |
Thomas J. (17-04-2006)
| Kommentar Fra : Thomas J. |
Dato : 17-04-06 13:17 |
|
Den Mon, 17 Apr 2006 13:17:33 +0200 sendte "TDN"
<tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> følgende røgsignaler:
>Underligt, ifølge denne test skulle netop Vector 5 ikke være særlig god på
>sne og is....
>
> http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/87E4D555-9AB7-47AC-AB8A-17438D677F38/0/8691.pdf
Og det er jo det evindelige problem med dæktests:
Nogle siger det ene og andre siger noget andet.
Eksempel:
Bridgestone Turanza ER 300 er ifølge ADAC-testen et fremragende dæk og
på Tyretest.com klarer det sig også fint.
BF Goodrich g-force Profiler er ifølge ADAC nærmest at betegne som en
lortedæk, og på Tyretest.com får det bedre karakterer end Turanza'et.
Det jeg kunne savne var at man kunne sige: "Jeg skal bruge et
205/45-16 -dæk.....hvilket er bedst i lige præcis den dimension?"
Ofte ser man jo at der er forskel på resultaterne på det samme dæk
(samme producent, samme model) i forskellige dimensioner.
--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04
Yamaha Aerox RR '04
Sony KDL-S40A11E '06
| |
Kim Kristensen (17-04-2006)
| Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 17-04-06 16:59 |
|
"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:o31742lcpvhj3mm7nmnr0jkhidvajsqosj@4ax.com...
> Den Mon, 17 Apr 2006 13:17:33 +0200 sendte "TDN"
> <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> følgende røgsignaler:
>
> >Underligt, ifølge denne test skulle netop Vector 5 ikke være særlig god
på
> >sne og is....
> >
>
> http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/87E4D555-9AB7-47AC-AB8A-17438D677F38/0/8691.
pdf
>
> Og det er jo det evindelige problem med dæktests:
> Nogle siger det ene og andre siger noget andet.
>
Ja det er ganske udbredt, dog kan det se fornuftigt ud hvis man går i
detaljer og ser på hvordan de forskellige egenskaber er vægtet.
> Eksempel:
> Bridgestone Turanza ER 300 er ifølge ADAC-testen et fremragende dæk og
> på Tyretest.com klarer det sig også fint.
>
> BF Goodrich g-force Profiler er ifølge ADAC nærmest at betegne som en
> lortedæk, og på Tyretest.com får det bedre karakterer end Turanza'et.
>
Der vil jeg nu lade ADAC's test veje tungest, den anden er trods alt
tilbagemeldinger fra almindelige forbrugere med de mangler det nu medfører.
> Det jeg kunne savne var at man kunne sige: "Jeg skal bruge et
> 205/45-16 -dæk.....hvilket er bedst i lige præcis den dimension?"
>
Også jeg
> Ofte ser man jo at der er forskel på resultaterne på det samme dæk
> (samme producent, samme model) i forskellige dimensioner.
>
> --
> Thomas J.
> Hyundai Getz 1,3 GL '04
> Yamaha Aerox RR '04
> Sony KDL-S40A11E '06
Det kan vel sagtens være fordi testen er udført på biler der er meget
forskellige.
Med venlig hilsen Kim
| |
Jørgen M. Rasmussen (17-04-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 17-04-06 17:26 |
|
"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> Der vil jeg nu lade ADAC's test veje tungest, den anden er trods alt
> tilbagemeldinger fra almindelige forbrugere med de mangler det nu
> medfører.
>
ADAC har aldrig testet andet end Goodyear helårs :(, og iflg. Tyretest
performer de dårligere end de Vredestein jeg køre på. Både pga. af det og
erfaringer i omgangskredsen blev de valgt, det har jeg ikke fortrudt, de
"hænge i" både når der er sne&smat og tør vej, "sejler" ikke og er
støjsvage. Slidstyrken kan jeg ikke udtale mig om endnu, Tyretest siger den
er bedre, der er da heller ikke synlig forskel på for og bagdæk efter 3-4000
km.
| |
Henrik Stidsen (17-04-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 17-04-06 12:12 |
|
TBJ wrote on 17-04-2006 :
> Min konklusion er: man skulle egentlig have 4 sæt dæk - et til tørt varmt
> vejr, et til til vådt varmt vejr og to tilsvarende til koldt vejr. MEN da
> ingen jo gider skifte dæk pga regn eller snevejr (hver 3. dag er nedbørsdag i
> DK), nøjes jeg med 2: et støjsvagt sommerdæk, som er godt i regnvejr og et
> vinterdæk som ikke er alt for blødt, men som omvendt ikke når glaspunktet de
> dage det fryser 10 grader.
Altså, sommerdæk om sommeren og et dæk der ligger midt mellem vinterdæk
og helårsdæk til vinteren ?
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"The precogs are never wrong. But sometimes they... disagree. "
- Dr. Iris Henimen, The Minority Report
| |
Ukendt (17-04-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-04-06 21:15 |
|
"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.8b177d64835dab14.34878@news.hs235.dk...
> Altså, sommerdæk om sommeren og et dæk der ligger midt mellem vinterdæk og
> helårsdæk til vinteren ?
Njae... sommerdæk og et rigtigt vinterdæk, men et der ikke er for blødt. Det
gør jeg ihvertfald :)
Mvh Tommy
| |
Henrik Stidsen (17-04-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 17-04-06 21:24 |
|
TBJ used his keyboard to write :
>> Altså, sommerdæk om sommeren og et dæk der ligger midt mellem vinterdæk og
>> helårsdæk til vinteren ?
> Njae... sommerdæk og et rigtigt vinterdæk, men et der ikke er for blødt. Det
> gør jeg ihvertfald
Altså et dæk der ligger midt mellem vinter og helårs ? ;)
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"I told the doctor I broke my leg in two places. He told me to quit
going to those places." - Henny Youngman
| |
Ukendt (18-04-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-04-06 17:37 |
|
"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
news:mn.8d3f7d64907ad6fd.34878@news.hs235.dk...
>
> Altså et dæk der ligger midt mellem vinter og helårs ? ;)
Hehe, nej faktisk ikke. Vinterdæk er ikke alle lavet af samme gummiblanding.
Vælg *et vinterdæk* der ikke ligger i den bløde ende :)
Mvh Tommy
| |
Henrik Stidsen (18-04-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 18-04-06 18:44 |
|
TBJ wrote :
>> Altså et dæk der ligger midt mellem vinter og helårs ? ;)
> Hehe, nej faktisk ikke. Vinterdæk er ikke alle lavet af samme gummiblanding.
> Vælg *et vinterdæk* der ikke ligger i den bløde ende
Okay - spørger sikkert igen når den tid nærmer sig ;)
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"Age is something that doesn't matter, unless you are a cheese."
- Luis Bunuel
| |
Jørgen M. Rasmussen (18-04-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 18-04-06 19:01 |
|
"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
>
> Okay - spørger sikkert igen når den tid nærmer sig ;)
>
Om det er blødt el. hårdt, er relativt. For et par vintre siden var der en
dækpusher-kæde som have et godt tilbud på et vinterdæk - i en model/version
som var beregnet til nord-Skandinavien, hvor der som bekendt bliver
slædehunde-koldt. I vor grå ?-sommer er det tæt på ubrugeligt, men der kom
da den rigtige afstand imell. fælg og vej ;).
| |
Christian B. Andrese~ (19-04-2006)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 19-04-06 10:00 |
|
Henrik Stidsen wrote:
> Brian S Jensen was thinking very hard :
> > Først skal vi lige gøre os klart hvad det er vi vil finde ud af :
> > Er det hvad der bedst kan betale sig eller er det hvad der virkelig
> > er bedst ?
>
> Vi vil finde ud af hvad der er bedst at køre med. Altså bedst som i
> mest sikkert, bedst komfort osv.
Jeg vil definere det som bedst i sikkerhed, når man tager dit behov i
betragtning.
Kan du lade bilen stå når der er meget sne ?
Skal du kunne komme frem ?
etc.
Altså skal du være så godt rustet som muligt til hvad du kan møde.
Rimpletter er udbredte, og der er vinterdækene bedst.
Vinterdæks bremseevne i sne og på is er mange gange bedre end
helårsdæk, så det kan redde dig fgra buler.
Vinterdæks bremseevne på våd og tør vej er lidt dårligere end
helårsdæk, så oftest vil helårsdæk bremse bedre, men forskellen er
ikke så stor som den er i føre hvor det virkeligt gælder.
--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...
| |
Henrik Stidsen (19-04-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 19-04-06 19:41 |
|
Christian B. Andresen submitted this idea :
>> Vi vil finde ud af hvad der er bedst at køre med. Altså bedst som i
>> mest sikkert, bedst komfort osv.
> Jeg vil definere det som bedst i sikkerhed, når man tager dit behov i
> betragtning.
> Kan du lade bilen stå når der er meget sne ?
Nej, som regel ikke - kun hvis der er så meget at det ikke er
forsvarligt at køre nogen steder.
> Skal du kunne komme frem ?
Ja - har 100km på arbejde...
> Altså skal du være så godt rustet som muligt til hvad du kan møde.
> Rimpletter er udbredte, og der er vinterdækene bedst.
> Vinterdæks bremseevne i sne og på is er mange gange bedre end
> helårsdæk, så det kan redde dig fgra buler.
> Vinterdæks bremseevne på våd og tør vej er lidt dårligere end
> helårsdæk, så oftest vil helårsdæk bremse bedre, men forskellen er
> ikke så stor som den er i føre hvor det virkeligt gælder.
Så det du siger er at forskellen mellem vinterdæk og helårsdæk er
større på glat/snedækket vej end på tør vej ? (og at det derfor er
smartest at have vinterdæk til de dage hvor det er slemt)
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"Health nuts are going to feel stupid someday, lying in hospitals dying
of nothing." - Redd Foxx
| |
Christian B. Andrese~ (20-04-2006)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 20-04-06 08:11 |
|
Henrik Stidsen wrote:
> Christian B. Andresen submitted this idea :
> >> Vi vil finde ud af hvad der er bedst at køre med. Altså bedst som i
> >> mest sikkert, bedst komfort osv.
>
> > Jeg vil definere det som bedst i sikkerhed, når man tager dit behov i
> > betragtning.
> > Kan du lade bilen stå når der er meget sne ?
>
> Nej, som regel ikke - kun hvis der er så meget at det ikke er
> forsvarligt at køre nogen steder.
Det taler for vinterdæk.
> > Skal du kunne komme frem ?
>
> Ja - har 100km på arbejde...
Det taler igen for vinterdæk, desuden vil du med det forbrug kunne
slide 2 sæt op i stedet for at de bliver for gamle.
> > Altså skal du være så godt rustet som muligt til hvad du kan møde.
> > Rimpletter er udbredte, og der er vinterdækene bedst.
> > Vinterdæks bremseevne i sne og på is er mange gange bedre end
> > helårsdæk, så det kan redde dig fgra buler.
>
> > Vinterdæks bremseevne på våd og tør vej er lidt dårligere end
> > helårsdæk, så oftest vil helårsdæk bremse bedre, men forskellen er
> > ikke så stor som den er i føre hvor det virkeligt gælder.
>
> Så det du siger er at forskellen mellem vinterdæk og helårsdæk er
> større på glat/snedækket vej end på tør vej ? (og at det derfor er
> smartest at have vinterdæk til de dage hvor det er slemt)
Ja, og da det er i situationer med rim, frost og glatte veje hvor
margin betyder noget vil jeg helt klar mene at vinterdæk er det
bedste.
--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...
| |
Henrik Stidsen (20-04-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 20-04-06 17:34 |
|
Christian B. Andresen submitted this idea :
>>> Skal du kunne komme frem ?
>> Ja - har 100km på arbejde...
> Det taler igen for vinterdæk, desuden vil du med det forbrug kunne
> slide 2 sæt op i stedet for at de bliver for gamle.
2 sæt om året ??
>> Så det du siger er at forskellen mellem vinterdæk og helårsdæk er
>> større på glat/snedækket vej end på tør vej ? (og at det derfor er
>> smartest at have vinterdæk til de dage hvor det er slemt)
> Ja, og da det er i situationer med rim, frost og glatte veje hvor
> margin betyder noget vil jeg helt klar mene at vinterdæk er det
> bedste.
Lyder fornuftigt nok egentlig - det er ikke noget nemt marked for
nybegyndere...
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"Advertising is the art of convincing people to spend money they don't
have for something they don't need." - Will Rogers
| |
Martin Sørensen (20-04-2006)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 20-04-06 09:09 |
|
TBJ skrev:
> Der er ingen tvivl: om sommeren er det godt OG økonomisk at køre på et dæk
> med en hård gummiblanding - med et mønster som er godt til vand, hvis man
> bor et sted med megen nedbør (læs: Danmark)
> Om vinteren, når der ikke er sne, er det bedste vejgreb opnået med et
> mellemhårdt dæk (fx helårsdæk)
> og når der er sne er der kun et dæk der duer: vinterdæk
>
> Jo blødere gummi, jo bedre vejgreb i sne. Jo hårdere gummi jo flere km (men
> vær obs på at en hård gummiblanding i frostvejr kan blive SÅ hårdt at det
> har meget ringe vejgreb (såkaldt glaseffekt).
>
Er glaseffekten et reelt problem med moderne dæk i DK? Jeg troede at
moderne gummiblnadinger havde sænket glasovergangstemperaturen så
meget at det ikke var et reelt problem i DK.
> Min konklusion er: man skulle egentlig have 4 sæt dæk - et til tørt varmt
> vejr, et til til vådt varmt vejr og to tilsvarende til koldt vejr. MEN da
> ingen jo gider skifte dæk pga regn eller snevejr (hver 3. dag er nedbørsdag
> i DK), nøjes jeg med 2: et støjsvagt sommerdæk, som er godt i regnvejr og et
> vinterdæk som ikke er alt for blødt, men som omvendt ikke når glaspunktet de
> dage det fryser 10 grader.
> Jeg kører næsten dobbelt så mange km på et sommerdæk end på vinterdæk - men
> da sikkerhed og anden økonomi (selvrisiko ved skader) også spiller ind,
> accepterer jeg dette.
>
Jeg kører pt på helårsdæk (der jo er mærket M+S, dvs som
vinterdæk). Overvejer om jeg skal køber sommerdæk eller sælge bilen
Jeg kører mest i det Storkøbenhavnske, og er overbevist om at
helårs er et rimeligt bud på vinterdæk til den anvendelse.
mvh
Martin
| |
Christian B. Andrese~ (21-04-2006)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 21-04-06 08:59 |
|
Henrik Stidsen wrote:
> Christian B. Andresen submitted this idea :
> >>> Skal du kunne komme frem ?
>
> >> Ja - har 100km på arbejde...
>
> > Det taler igen for vinterdæk, desuden vil du med det forbrug kunne
> > slide 2 sæt op i stedet for at de bliver for gamle.
>
> 2 sæt om året ??
Nej
2 sæt inden de bliver for gamle, dæk kan godt holde mere end et år
))
> >> Så det du siger er at forskellen mellem vinterdæk og helårsdæk er
> >> større på glat/snedækket vej end på tør vej ? (og at det derfor er
> >> smartest at have vinterdæk til de dage hvor det er slemt)
>
> > Ja, og da det er i situationer med rim, frost og glatte veje hvor
> > margin betyder noget vil jeg helt klar mene at vinterdæk er det
> > bedste.
>
> Lyder fornuftigt nok egentlig - det er ikke noget nemt marked for
> nybegyndere...
Jo, hvis man husker på dette:
1) pris og kvalitet følges oftest ad
2) lyt til andres erfaringer
3) se på dit behov og hvor du kører:
- vinterdæk og sommerdæk hvis du kører uden for byerne eller
ikke kan lade bilen stå
- eller måske helårsdæk, hvis du kun kører i byerne eller kan
lade bilen stå.
--
Christian
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...
| |
Henrik Stidsen (22-04-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Stidsen |
Dato : 22-04-06 01:43 |
|
Christian B. Andresen formulated the question :
>>> Det taler igen for vinterdæk, desuden vil du med det forbrug kunne
>>> slide 2 sæt op i stedet for at de bliver for gamle.
>> 2 sæt om året ??
> Nej
> 2 sæt inden de bliver for gamle, dæk kan godt holde mere end et år
> )
Syntes også nok det lød lige lovlig voldsomt med 2 sæt pr år :)
>> Lyder fornuftigt nok egentlig - det er ikke noget nemt marked for
>> nybegyndere...
> Jo, hvis man husker på dette:
> 1) pris og kvalitet følges oftest ad
Som med alt andet...
--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
"Age is something that doesn't matter, unless you are a cheese."
- Luis Bunuel
| |
|
|