Skal dækket være det sammme?
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 13-04-06 23:37

som det der sidder på fælgen i forvejen? Jeg skal have skiftet til
sommerdæk. På mine alufælge sidder der nogle 215x65 R16 dæk der er færdige.
SKAL det være samme type der blive monteret igen? Jeg har ikke haft bilen i
ret lang tid, og kender ikke de dæk der sidder på sommerfælgene. (Mener at
det er Firestone)

Jeg kender heller ikke bredden på dækkene. Er jeg nødt til at tage dem med
til en forhandler for at han kan fortælle mig hvad jeg skal bruge.

Det er jo fristende at tro, at det er 16" (R16), men på konens bil sidder
der 15", og dækkende der sidder på mine fælge, ser nærmest ud til at være
17-18". Mindst.

Jeg er ikke inde i tallene, og véd ikke hvad jeg skal bestille. Jeg regner
med at handle hos www.daekonline.dk

Det er tidl. blevet anbefalet, at købe Michelin idet jeg lægger vægt på lav
støj, komfort og holdbarhed. Men igen... dækkene er sgu dobbelt så dyre som
de Brigdestone der er omtalt i et tidl. indlæg.

Bilen er en en MB E220 CDi 2002.

--
Mvh Jasper

e-mail: ahrensbach@FJERNESpc.dk
"FJERNES" skal, sjovt nok, slettes

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 14-04-06 00:22

> [...]
> haft bilen i ret lang tid, og kender ikke de dæk der sidder på
> sommerfælgene. (Mener at det er Firestone)

Type ja (stål-radial), men ikke nødvendigvis mærke
215 er breden på dit dæk, 65 er dækprofilet(sektionshøjde) R er
radialkonstruktion og 16 er fælge størrelsen
Dertil kommer et tal Belastingsævne og et bogstav for hastighed (meget
vigtigt)

> [...]
> der 15", og dækkende der sidder på mine fælge, ser nærmest ud til at være

Det er 16"

> Jeg er ikke inde i tallene, og véd ikke hvad jeg skal bestille. Jeg regner
> med at handle hos www.daekonline.dk

Det er også fint nok.. men de monterer og afballancerer jo ikke dækket for
dig.
Så læg lige min 400,- til + at du skal på genbrug med dine gamle dæk

> [...]
> lav støj, komfort og holdbarhed. Men igen... dækkene er sgu dobbelt så
> dyre som de Brigdestone der er omtalt i et tidl. indlæg.

Ja som du selv har opdaget, så koster en god bil kassen, det samme gælder
dæk. Hvis jeg havde en MB ala din så havde jeg ikke sparet den smule.

-Leon

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 15-04-06 00:02

> vigtigt)

Er det ikke ligemeget når jeg ikke kører over fx. 160 km/t? eller skal det
svare til bilens tophastighed?

> Det er 16"

Hmm. De virker godt nok noget bredere end konens 15", men ok, du har sikkert
ret

> Det er også fint nok.. men de monterer og afballancerer jo ikke dækket for
> dig.
> Så læg lige min 400,- til + at du skal på genbrug med dine gamle dæk

Tja, men det er tidl. blevet fortalt, at det sagtens kan betale sig?

> Ja som du selv har opdaget, så koster en god bil kassen, det samme gælder
> dæk. Hvis jeg havde en MB ala din så havde jeg ikke sparet den smule.

På hvad? Er det bedre (mere sikkert) at køre omkring MB for at få dem til
skaffe / montere dækkene?

Mvh

Jasper

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 15-04-06 01:28

> Er det ikke ligemeget når jeg ikke kører over fx. 160 km/t? eller skal det
> svare til bilens tophastighed?

Spørger du mig skal dækkes kode reflekterer bilen top-fart.

> Hmm. De virker godt nok noget bredere end konens 15", men ok, du har
> sikkert ret

Det har intet med breden af gøre, det er diameteren på fælgen.

> På hvad? Er det bedre (mere sikkert) at køre omkring MB for at få dem til
> skaffe / montere dækkene?

Køb et kvalitets dæk, men sammenlign ikke pære og bananer... sammenlign
præcis samme dæk hos de forskellige forhandlere. Det nytter ikke at
sammenligne Sava og GoodYear.
Hvis du vil have mange km på et dæk og god økonomi, skal du sikkert op i
noget Michilin Energy eller hvad de hedder nu til dags. Det gør en forskel
om du vil stå vildt fast på vejen ala F1 som kun holder 30000km eller det
skal holde 60000km

Dine 215/65-16 lyder umiddelbart som vinterdæk (findes ikke mange sommer dæk
i den størrelse) så der skal du nok op i 235/60-16 (Goodyear NCT-5 eller
Michelin Primacy) men der ved dæk forhandleren meget mere om

Mvh
Leon

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-04-06 06:32

Jasper Norman Ahrensbach skriver:

> Er det ikke ligemeget når jeg ikke kører over fx. 160 km/t? eller skal det
> svare til bilens tophastighed?

I Danmark må du svjh, nøjes med et til det du kører, men ryder du syd
for grænse, falder hammeren, hvis du har dæk med lavere hastighedskode
end bilen er godkendt til.

> Hmm. De virker godt nok noget bredere end konens 15", men ok, du har sikkert
> ret

15 eller 16 " er fælgens størrelse (diagonal), det har intet med bredden
at gøre

> På hvad? Er det bedre (mere sikkert) at køre omkring MB for at få dem til
> skaffe / montere dækkene?

Køb nogle ordentlige dæk.

Lad være med at spare de sidste kroner og køb noget skidt.

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut