Nye fælge = manglende motorkraft?
Fra : Kasper H. Hansen [82~

Dato : 11-04-06 09:03

Jeg har fik monteret sådan et par 17" (195/40/R17) alu sutter på min C3 1,4
HDI i sidste uge.
I denne uge har jeg så bemærket at bilen føles utroligt sløv ved "høj
fart" - f.eks. skal jeg mere eller mindre have pedalen i bund for at
accelerere over 135 km/t på en flad motorvej. Det synes jeg ikke plejer at
være et problem (selvom jeg sjældent kører hurtigere).
Kan det virkeligt skyldes de større dæk? Jeg mener, de er ikke så meget
bredere end de gamle (165 tror jeg) og omkredsen er vist heller ikke meget
større. De er i hvert fald fuldt ud lovlige, de nye fælge/dæk.

/Kasper Hansen

Fra : Anders

Dato : 11-04-06 09:31

"Kasper H. Hansen [8270]" <kasper@h-hansen.LAND> wrote in message
> [...]
> bredere end de gamle (165 tror jeg) og omkredsen er vist heller ikke meget
> større. De er i hvert fald fuldt ud lovlige, de nye fælge/dæk.

Hvis rullemodstand og dækbredde er proportionalt har du jo hævet
rullemodstanden med lige knap 20%.
Det kombineret med den høje vindmodstand ved 135 km/t er måske mere end den
ellers fine motor kan klare.

Mvh
Anders

Fra : Kasper H. Hansen [82~

Dato : 11-04-06 09:38

> Hvis rullemodstand og dækbredde er proportionalt har du jo hævet
> rullemodstanden med lige knap 20%.
> Det kombineret med den høje vindmodstand ved 135 km/t er måske mere end
> den ellers fine motor kan klare.

Du har selvfølgelig en pointe... Synes ellers ikke den plejer at have
problemer, den har jo trods alt et rimeligt moment.
Men hvad, det gør jo heller ikke det store - jeg kører som sagt sjældent
hurtigere, og betaler alligevel ikke selv for brændstoffet.

/Kasper Hansen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-04-06 11:53

Kasper H. Hansen [8270] skrev:

> Du har selvfølgelig en pointe...

Pointen er god nok. Jeg har 225HK/350Nm og jeg kan mærke mine 17" ved
højere hastigheder.

BJ her i gruppen med hans Völle og en del flere kræfter kan ligeledes
mærke det.

MVH

Fra : MacX

Dato : 11-04-06 17:17

On 2006-04-11 12:53:18 +0200, "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.com> said:

> Pointen er god nok. Jeg har 225HK/350Nm og jeg kan mærke mine 17" ved
> højere hastigheder.
>
> BJ her i gruppen med hans Völle og en del flere kræfter kan ligeledes
> mærke det.

Me too!

Det er lidt deprimerende, men skønhed koster ;)

/Hans

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-04-06 21:52

MacX skrev:

> Me too!
>
> Det er lidt deprimerende, men skønhed koster ;)

Sådan er det jo altid ;)

MVH

Fra : Kasper H. Hansen [82~

Dato : 12-04-06 06:00

> Sådan er det jo altid ;)

Hehe ja... Tak for svarene (til alle).
Så kan jeg bare glæde mig over at det ikke er mig der betaler brændstoffet,
når jeg nu bliver nødt til at køre med sømmet i bund :) Hvor er det rart at
have firmabil...

/Kasper Hansen

Fra : Klaus G.

Dato : 11-04-06 14:24

> Jeg har fik monteret sådan et par 17" (195/40/R17) alu sutter på min C3
1,4
> HDI i sidste uge.
Altid godt med nye alubasser :)

> [...]
> bredere end de gamle (165 tror jeg) og omkredsen er vist heller ikke meget
> større. De er i hvert fald fuldt ud lovlige, de nye fælge/dæk.
Bredden tager en del af topfarten, og den større vægt på hele hjulet nupper
en del accelration.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : MK

Dato : 11-04-06 19:02

"Kasper H. Hansen [8270]" <kasper@h-hansen.LAND> skrev i en meddelelse

> Kan det virkeligt skyldes de større dæk?

Ja, det kan det. Især på små motorer - diesel eller ej.

Du skal med så lille en bil vælge dine dæk med omhu og købe
en type, der har en lille rullemodstand. Der kan være endog
meget stor forskel dækkene imellem !

Fra : Jan Vennike

Dato : 12-04-06 07:41

"MK" <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det kan det. Især på små motorer - diesel eller ej.
>
> Du skal med så lille en bil vælge dine dæk med omhu og købe
> en type, der har en lille rullemodstand. Der kan være endog
> meget stor forskel dækkene imellem !

DET ved jeg alt om.

Min Lupo 1.4 TDi var originalt monteret med nogen lavrullemodtand dæk af en
eller anden slags.

Da jeg så købte alu'er, valgte jeg kun at øge bredden med 10 mm - jeg havde
før oplevet den effekt I beskriver - og så til gengæld gå ned i noget
lavprofil.

Og da de samtidig skulle være billige, blev det bare noget Toyo dæk.

Det skulle jeg aldrig have gjort - det øgede mit brændstofforbug med omkring
10 % -uff.

De er så lige blevet slidt helt ned og de nye jeg har købt, har jeg kigget
lidt på rullemodtand også

--
Jan

(Remove the Cat in the email to reach me)