"Esben Juul Sørensen" <crap@hellhole.com> skrev i en meddelelse
news:DEU_f.52492$d5.207756@newsb.telia.net...
>> Min Escort '96 hopper når jeg rigtigt vil trække fra land med hjulspind
> (og det
>> er jo et stort problem i 0.01% af drifttiden
). Det føles som om
> hjulene er
>> ovale, men det tror jeg nu ikke er tilfældet
Det sker på både sommer-
> og
>> vinterdæk... Mine støddæmpere (Monroe Sensatrack), forfjedre, bærearme er
> næsten
>> nye og styrkugler er iorden. Der er intet slør i styrtøjet og mine
> trækaksler er
>> også iorden.
>>
>> Gode idéer til hvad problemet er vil være kærkomne!
>
> Støddæmpningen! Det kan også opleves en gang imellem på min egen bil.
>
> Uden at vide om det er slid osv. er det et generelt problem på mange biler
> og det hænger sammen med at dæmpningen i støddæmperen er forskellig i
> "ind-
> og ud" retningen også kaldet "jounce" og "rebound".
>
> Det der er vigtigt når man sætter hurtigere biler op er at rebound har en
> højere dæmpning end jounce - ellers kan hjulet ved høje hastigheder
> begynde
> at hoppe op og ned og dermed miste kontakten til asfalten. Jeg har ikke
> helt
> styr på hvorfor - men jeg kan tænke mig det er noget med egenfrekvensen
> for
> affjedring som kommer til at passe med vejforstyrrelserne så det hele
> kommer
> i svingninger. Det samme gør sig simpelt hen gældende når du forsøger at
> overføre stort moment til hjulene.
>
> Omvendt må rebound ikke være for høj for kører man over en ujævn vej med
> flere humper i træk ender det med at affjedringen bliver presset helt i
> bund
> fordi hjulet ikke når tilbage i normal position mellem bumpene.
>
> Så der er tale om et fint kompromis hvor man ikke altid kan opfylde alle
> betingelser medmindre man har adaptiv dæmpning a la Volvos Four-C system
> eller lignende hvor støddæmpernes dæmpning kan reguleres i forhold til
> vejen.
Var også min tanke at de ellers annerkendte monroe dæmpere simpelthen ikke
er afstemt til bilen og derfor mister hjulet kontakt med underlaget.
--
Tom