Benzinforbrug ny bil
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 10-04-06 18:06

Hej
Jeg har for 14 dage siden købt en ny bil (KIA RIO (den nye). I følge
specifikationerne skulle den kunne køre ca. 16,8 km/l ved blandet
kørsel. Jeg har indtil videre ikke kunnet få den til at køre mere end
10,8 km/l. Forhandleren siger jeg skal tage den med ro - det bliver
meget bedre når den er kørt til - skal jeg tro på ham?.
Jeg har kun kørt 500 km - og jeg ved godt det ikke er meget, men jeg
synes forskellen er for stor. Jeg har slået A/C fra - og det ser ud til
at hjælpe en smule. Nogle der har nogle gode ideer.
/Jørgen Nielsen

Fra : Kent Glerup

Dato : 10-04-06 18:43

On Mon, 10 Apr 2006 19:06:01 +0200, Jørgen Nielsen
<jorgen@ijnielsen.dk> wrote:

> [...]
>10,8 km/l. Forhandleren siger jeg skal tage den med ro - det bliver
>meget bedre når den er kørt til - skal jeg tro på ham?.

Ja delvist. Men 16,8 tror jeg ikke du får den op på! Forvent op til
omkring en 14-15 stykker, hvis du er virkelig god ved den.
koreanerne har ikke et alt for godt ry når det drejer sig om at
overholde fabrikstallene.

>Jeg har kun kørt 500 km - og jeg ved godt det ikke er meget, men jeg
>synes forskellen er for stor. Jeg har slået A/C fra - og det ser ud til
>at hjælpe en smule. Nogle der har nogle gode ideer.

Ikke ud over de sædvanlige øko fif:
Så lave omdrejninger som muligt, uden at sejtrække.
Udnyt motorbremse mest muligt.
Afliv den nervøse højrefod ved jævn fart.
Krat maskineriet ordentligt af med jævne mellemrum, for at holde liv i
den og kokset ude :)

/Kent Glerup

Fra : Michael Jensen

Dato : 10-04-06 18:50

"Kent Glerup" <glerupYEAH.olesenRIGHT@post.cybercity.dk> wrote in message

> Ikke ud over de sædvanlige øko fif:
> Så lave omdrejninger som muligt, uden at sejtrække.
> Udnyt motorbremse mest muligt.

Hvorfor hjælper det egentlig at motorbremse?? Jeg har selv en slem tendens
til at koble ud alt for tit, også hvis jeg egentlig skal fra "2. til 2."
gear op ad en hump eller lignende. Jeg ved det lyder mærkeligt, men jeg
syntes selv det giver en blødere kørsel.

men hvordan det skulle kunne hjælpe på økonomien at motorbremse kan jeg ikke
rigtigt se??

\Med venlig hilsen

Michael jensen

Fra : Brian

Dato : 10-04-06 18:56

Michael Jensen wrote:

> men hvordan det skulle kunne hjælpe på økonomien at motorbremse kan
> jeg ikke rigtigt se??

Når du motorbremser, bliver brændstoftilførslen cuttet - så længe du er
over X antal (12-1500?) omdrejninger

/Brian

Fra : Klaus G.

Dato : 10-04-06 19:33

> Når du motorbremser, bliver brændstoftilførslen cuttet - så længe du er
> over X antal (12-1500?) omdrejninger

Jaah, men tager vi min fabia, så bruger den i tomgang 0.5-0.6 Liter/timen,
og en motorbremsen hen til en rundkørsel f.eks. tager vel 15sek, så har jeg
brugt hele 0.0025 liter benzin! :)

At man så ikke slider nær så meget på bremserne, og kørslen føeles mere
dynamisk og roligt, når man motorbremser, og tager det rolig... Ja det er
noget heeelt andet :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-04-06 19:50

"Klaus G." skriver:

> Jaah, men tager vi min fabia, så bruger den i tomgang 0.5-0.6 Liter/timen,
> og en motorbremsen hen til en rundkørsel f.eks. tager vel 15sek, så har jeg
> brugt hele 0.0025 liter benzin! :)

Et andet eksempel er når jeg kører fra Hadsten til Hammel, den sidste
knapt 1 km går nedad. På ~15 km turen stiger målingen med 1km/l hvis jeg
motorbremser og knapt så meget, hvis jeg lader den gå i tomgang.

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Martin

Dato : 10-04-06 19:53

> At man så ikke slider nær så meget på bremserne, og kørslen føeles mere
> dynamisk og roligt, når man motorbremser, og tager det rolig... Ja det er
> noget heeelt andet :)

hvad er det lige motorbremse er og hvordan fungere deT ?

at man geare til et lavere gear og lader gearene bremse bilen ?

jeg har kun haft erfaring med gamle biler,men jeg synes de hakker når man
gør sådan,og det er vel ikke sundt ? men det er måske kun på gamle biler

Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-04-06 19:54

Martin skriver:

> hvad er det lige motorbremse er og hvordan fungere deT ?

Slip speederen og lad bilen blive i gear.

> at man geare til et lavere gear og lader gearene bremse bilen ?

Ikke nødvendigvis skifte gear.

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Martin

Dato : 11-04-06 10:13

> Slip speederen og lad bilen blive i gear.

er det ikke bedre at sætte den i frigear eller trykke koblingen i bund ? så
ruller der jo hurtigere og længere uden motoren kører ? ved motorbrems
stopper den hurtigere og ruller ikke lige så hurtigt

Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-04-06 10:44

Martin skriver:

> er det ikke bedre at sætte den i frigear eller trykke koblingen i bund ? så
> ruller der jo hurtigere og længere uden motoren kører ? ved motorbrems
> stopper den hurtigere og ruller ikke lige så hurtigt

Nu kører jeg TDI, der er motorbremsen næsten ikke eksisterende...

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-04-06 13:38

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev>
> Nu kører jeg TDI, der er motorbremsen næsten ikke eksisterende...

Den motorbremser da på helt normal vis, hvad skulle være anderledes?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-04-06 14:16

"Preben Riis Sørensen" skriver:

> Den motorbremser da på helt normal vis, hvad skulle være anderledes?

Forskellen mellem den og benzinbiler føles meget anderledes. Ved ikke om
turboen har noget at sige.

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-04-06 14:29

> "Preben Riis Sørensen" skriver:

> Forskellen mellem den og benzinbiler føles meget anderledes. Ved ikke om
> turboen har noget at sige.

Jeg føler det som ret præcist det samme. Turboen ændrer ikke noget med
sluppet pedal. Skulle noget være anderledes, er det den lidt højere
kompression, der skulle give lidt hårdere motorbremsning på dieselen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Rune Larsen

Dato : 10-04-06 20:44

Klaus G. wrote:

> Jaah, men tager vi min fabia, så bruger den i tomgang 0.5-0.6 Liter/timen,

Har du der samme strømforbrug, som når du kører? Lys, radio osv. trækker
nogle watt, som man får "gratis" når man motorbremser.

Mvh Rune

Fra : Klaus G.

Dato : 11-04-06 16:57

Liter/timen,

> Har du der samme strømforbrug, som når du kører? Lys, radio osv. trækker
> nogle watt, som man får "gratis" når man motorbremser.

Samme forbrug ja. Men det er ved varm motor :) Starter jeg bilen kold,
tænder for sædevarme, og elbagrude, osv. Så er det nærmere 1.8-2liter/timen
:) Men det falder ret hurtigt til omkring 1.2liter/timen. Og er motoren
gennemvarm, så er det faldet yderligt.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Brian

Dato : 11-04-06 16:06

Klaus G. wrote:

> Jaah, men tager vi min fabia, så bruger den i tomgang 0.5-0.6
> Liter/timen, og en motorbremsen hen til en rundkørsel f.eks. tager
> vel 15sek, så har jeg brugt hele 0.0025 liter benzin! :)

Hvis man vænner sig til at gøre det konsekvent, er der jo nok noget
at hente i det samlede regnskab... jeg gider bare ikke.

Når æsken i forvejen ligger og svæver omkring de 20km/l med
rask kørestil, er det fint for mig...

/Brian

Fra : Klaus G.

Dato : 11-04-06 16:59

> Hvis man vænner sig til at gøre det konsekvent, er der jo nok noget
> at hente i det samlede regnskab... jeg gider bare ikke.
Ja lidt er der jo altid at hente, og kommer også meget an på hvor man køre
henne af...

> Når æsken i forvejen ligger og svæver omkring de 20km/l med
> rask kørestil, er det fint for mig...
20km/liter ved rask kørsel. Enten opfatter vi "rask kørsel" forskelligt,
eller også passer dit benzin regnskab ikke. Hvilken bil er der tale om?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Brian

Dato : 11-04-06 18:16

Klaus G. wrote:

> 20km/liter ved rask kørsel. Enten opfatter vi "rask kørsel"
> forskelligt, eller også passer dit benzin regnskab ikke. Hvilken bil
> er der tale om?

Jeg kører diesel, det hjælper helt enormt på benzin regnskabet

/Brian

Fra : Klaus G.

Dato : 12-04-06 13:41

> Jeg kører diesel, det hjælper helt enormt på benzin regnskabet

Bleh ;p

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : KO

Dato : 10-04-06 19:01

> [...]
> syntes selv det giver en blødere kørsel.
>
> men hvordan det skulle kunne hjælpe på økonomien at motorbremse kan jeg

Alle med direkte indsprøjting bruger ikke en dråbe brændstof under
motorbremsningen. Der driver gearkassen motoren rundt. Mange bus og lastbil
chauffører kommer på kursus for at lærer teknikkerne. De kan hurtigt spare
10%, men helt op til 30%, hvis man kører meget i f.eks. by.

Fra : Morten Trab

Dato : 10-04-06 21:08

On Mon, 10 Apr 2006 20:01:22 +0200, "KO" <kim.mail@SLETc.dk> wrote:

> Mange bus og lastbil
>chauffører kommer på kursus for at lærer teknikkerne. De kan hurtigt spare
>10%, men helt op til 30%, hvis man kører meget i f.eks. by.

Jep ;)

Lad skidtet motorbremse lige indtil den når tomgangspunktet, så har du
ikke brugt en eneste dråbe benzin (diesel når det er mit store røde 5
akslede træk)...
Det er ret simpelt, men hvis man ikke lige er vant til det kræver det
lidt tilvænning ikke at koble ud :D
Min kørerlærer var tit og ofte efter mig på det punkt :D

Mvh. Morten Trab

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-04-06 22:29

"Morten Trab" <morten@trab.dk> skrev i en meddelelse

> Jep ;)
>
> Lad skidtet motorbremse lige indtil den når tomgangspunktet, så har du
> ikke brugt en eneste dråbe benzin

Der er vist beregninger der siger, at hvis man sætter i frigear i stedet,
ruller man et pænt stykke før motorbremsningen, og det stykke 'betaler' mere
end tomgangsforbruget. Men kørslen bliver mindre frisk.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Leif Neland

Dato : 11-04-06 09:23

"KO" <kim.mail@SLETc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> chauffører kommer på kursus for at lærer teknikkerne. De kan hurtigt spare
> 10%, men helt op til 30%, hvis man kører meget i f.eks. by.

I eksperimentariet har de en opstilling, hvor man ved bremsningen opbygger
et tryk i en tank, som bruges igen, når man starter.
Bliver det brugt i praksis?

Leif

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-04-06 10:45

Leif Neland skriver:

> I eksperimentariet har de en opstilling, hvor man ved bremsningen opbygger
> et tryk i en tank, som bruges igen, når man starter.
> Bliver det brugt i praksis?

Ikke i biler, men busser og tog har et system med eksempelvis svinghjul,
eller strømgenerering.

Klaus
--
Yeee-haaa tilbage på dtext, sonofonos er slut

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-04-06 09:35

Jørgen Nielsen wrote:
> [...]
> 10,8 km/l. Forhandleren siger jeg skal tage den med ro - det bliver
> meget bedre når den er kørt til - skal jeg tro på ham?.

Lige for at komme med nogle fuldstændigt usammenlignelige data. Min
Renault Gran Scenic 1,9 dCi kørte fra ny 13,5 km på literen og nu
hvor den har kørt ca 10.000 km kører den 15 km/l. Det er ikke fordi
den bliver kørt anderledes nu end i starten (om noget får den flere
tæv nu end før), Så en eller anden forbedring kan man godt regne
med.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 11-04-06 11:47

Leif Neland wrote:

> I eksperimentariet har de en opstilling, hvor man ved bremsningen opbygger
> et tryk i en tank, som bruges igen, når man starter.
> Bliver det brugt i praksis?

Toyota Prius, Lexus RX400, Honda Civic Hybrid og et par andre bruger
den kinetiske energi ved opbremsning til at oplade deres batterier til
deres elektriske motorer.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann