Forslag til dieselbil på hvide plader til ~
Fra : Henrik Høy

Dato : 08-04-06 22:50

Hej

Jeg står og skal bruge en dieselbil på hvide plader til max. 120.000,-

Krav:

Fra år 2000 eller nyere
Må højst have kørt 125.000 km
Skal køre 40-45.000 km årligt de næste 5-6 år
Skal have plads til to voksne som er 178-180 cm høje, personer på
bagsædet er kun til kortere ture

Jeg har selv kigget lidt på Citroen C3 1,4 HDI 16V og Seat Cordoba 1,9
TDI.

Er dette nogle gode bud, eller er der bedre bud?

På forhånd tak.

--
-

Henrik Høy

-
Fjern filter hvis du svarer pr mail

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-04-06 23:40

Henrik Høy was thinking very hard :

> Jeg har selv kigget lidt på Citroen C3 1,4 HDI 16V og Seat Cordoba 1,9
> TDI.

> Er dette nogle gode bud, eller er der bedre bud?

Peugeout 306 skulle jeg mene kunne opfylde de krav - det er i hvert
fald hvad jeg regner med at få ud af min :)

"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
- Gideon, The Minority Report

Fra : tb

Dato : 09-04-06 06:51

har selv købt en diesel cordoba fra 2000 (dog en sdi), og jeg er ganske godt
tilfreds. Dog er bagsædepladsen ikke noget at råbe hurra for. Mener dog at
st. car udgaven har mulighed for at skyde bagsædet lidt bagud på bekostning
af bagagepladsen.

Min har ingen problem med at holde det lovet antal km/l

Fra : Kent Glerup

Dato : 09-04-06 08:46

On Sat, 8 Apr 2006 23:49:58 +0200, Henrik Høy <henrik@nospamhoey.dk>
wrote:

> [...]
>TDI.
>
>Er dette nogle gode bud, eller er der bedre bud?

Ja og ja.

Citroën'en for dem der har en krop skabt til en lille PSA-bil (ikke
mig). Seat'en for dem der er skabt til et VW-sæde (mig).

Begge motorer har et godt ry, men VAG maskinen er nok den mest
grovkornede af dem.

/Kent Glerup

Fra : Kasper H. Hansen [82~

Dato : 09-04-06 13:23

> Citroën'en for dem der har en krop skabt til en lille PSA-bil (ikke
> mig). Seat'en for dem der er skabt til et VW-sæde (mig).

Det er lidt sjovt du siger det. Personligt synes jeg at jeg sidder
fantastisk i min C3 - jeg er 1,80 høj. Min stedfar på godt 2 meter sidder
også fint der. Min kæreste på 1,60 brokker sig en smule - men jeg tror det
bunder i forkert sædeindstilling. Pladsen på førersædet er i hvert fald fin
til os alle 3 - min stedfar rammer ikke hovedet mod taget, og min kæreste
kan sagtens se over rattet. Komforten i sig selv er også glimrende - jeg har
ført kørt 10-12 timer i træk uden smerter i ryggen.
Til gengæld kan jeg nævne at min stedfar på ingen måder kan holde ud at
sidde i f.eks. en Skoda - jeg ved ikke om han har prøvet Seat og VW, men man
må formode at det er lidt i samme dur(?). Han brokker sig i hvert fald både
over manglende plads i højden, og komforten.

> Begge motorer har et godt ry, men VAG maskinen er nok den mest
> grovkornede af dem.

TDI'en lyder noget mere af traktor end HDI'en.... Men så snart man kører
over 20 km/t forsvinder den lyd alligevel, så det synes jeg ikke man skal
vælge efter. Man hører ofte at TDI'erne overholder eller overgår de opgivne
km/l tal - og ofte det modsatte om HDI'erne. Hvordan det rent faktisk
forholder sig, ved jeg ikke. Min HDI kører 16,5 km/l til hverdag (v. 180 km
dagligt - 50% motorvej m.135 km/t og 50% landevej) - og den får ikke for
lidt.

/Kasper Hansen

Fra : Kent Glerup

Dato : 09-04-06 16:58

On Sun, 9 Apr 2006 14:23:01 +0200, "Kasper H. Hansen [8270]"
<kasper@h-hansen.LAND> wrote:

> [...]
>må formode at det er lidt i samme dur(?). Han brokker sig i hvert fald både
>over manglende plads i højden, og komforten.

Jeg må erkende at jeg intet aner om ergonomien i en C3..
Jeg hentyder mere til forskellen mellem bløde og faste sæder, nogen er
til det ene, andre til det andet. Personligt kan jeg næsten ikke få
sæderne faste nok, forudsat at de passer til mig selvfølgelig!

> [...]
>dagligt - 50% motorvej m.135 km/t og 50% landevej) - og den får ikke for

HDI'erens dårlige ry mht økonomien stammer nok mest fra den
oprindelige 2,0 HDI. 1,4'eren er jo mindst en generation nyere.

/Kent Glerup

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 09-04-06 17:17

Kent Glerup wrote:

> HDI'erens dårlige ry mht økonomien stammer nok mest fra den
> oprindelige 2,0 HDI. 1,4'eren er jo mindst en generation nyere.

Og nok også mest fra dem der har kørt 90HK udgaven af 2.0'eren. Den har
nok været lidt for svag til de biler den har været monteret i, med det
resultat at de er bliver kørt lidt for hårdt, lidt for langt ud i
gearene osv.
De fleste med samme bil og motor som mig (Xantia 2.0 HDI, 110HK), som
jeg har hørt fra, kører faktisk de lovede 17-18 km/l. Nogen får endnu
mere ud af en liter.

--
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Kent Glerup

Dato : 09-04-06 19:00

On Sun, 09 Apr 2006 18:17:24 +0200, "Lars L. Hansen"
<hop_i_havet@hotmail.com> wrote:

> [...]
>De fleste med samme bil og motor som mig (Xantia 2.0 HDI, 110HK), som
>jeg har hørt fra, kører faktisk de lovede 17-18 km/l. Nogen får endnu

Efter at have prøvet 90 HK'eren i en Picasso er jeg nok _meget_
tilbøjelig til at give dig ret!

Fra : Kasper H. Hansen [82~

Dato : 09-04-06 20:57

> Efter at have prøvet 90 HK'eren i en Picasso er jeg nok _meget_
> tilbøjelig til at give dig ret!

Det lyder også meget sandsynligt i mine ører. Jeg har selv 70 hk udgaven, og
det er sandsynligvis også derfor min får så mange pisk ;) Det er nogle små
kornfede pony'er der ligger i den...

/Kasper Hansen

Fra : Kasper H. Hansen [82~

Dato : 09-04-06 20:56

> [...]
> til det ene, andre til det andet. Personligt kan jeg næsten ikke få
> sæderne faste nok, forudsat at de passer til mig selvfølgelig!

Det er lige præcis en smagssag - jeg ville også blot pointere at en Citroen
C3 ikke nødvendigvis var mindre komfortabel end en Seat.

/Kasper Hansen

Fra : Henrik Høy

Dato : 29-04-06 12:42

In article <MPG.1ea24e6488b7bda989698@news.tele2.dk>,
henrik@nospamhoey.dk says...
> [...]
> TDI.
>
> Er dette nogle gode bud, eller er der bedre bud?

Så er der handlet bil.

Det endte med en peugeot 306 hdi stc. fra 2001, som vi får leveret i
næste uge

Nu håber jeg bare at det kan lade sig gøre at holde de 16 km/l som jeg
tidligere gennem en periode kunne holde i snit i en Citroen Xsara
Picasso 2,0 hdi.

Vi prøvede flg. biler.

Citroen C3 1,4 16v hdi, som vi fandt for speciel og forholdsvis støjende
specielt ved kraftig sidevind.

Seat Cordoba Vario 1,9 tdi, motor føltes meget veloplagt, men alt for
grov i det.

Renault Clio II, dejlig bil til en overkommelig pris, men vi turde ikke
købe en bil af den størrelse og så risikere at skulle skifte igen om et
halvt år fordi vi ikke kan komme overens med størrelsen. Vi kommer fra
flg. biler. Opel kadett C, Ford Sierra, og 2 x Mazda 626.

Tak for alle indlægene.

--
-

Henrik Høy