Hvordan gør man på bil stempler ?
Fra : Ukendt

Dato : 06-04-06 06:49

Hejsa Alle

Jeg er ved at samle min Rotax Max motor (125ccm 2takt gokart motor), og er
kommet til at stemplet skal på, men jeg kan ikke få låseclips'ene ind i
stemplet (dem der holder stempel krydspinden på plads).

Der findes et specialtool til dette fra Rotax af, men det koster 250 i .de
og 400 herhjemme, Hvad gør man på bilstempler ? jeg har kun prøvet
MC/knallert..

Nu har jeg bøjet to clips, så man kan ikke bruge en spids tang :o/

Sådan har jeg ellers gjort med success på mc/knallert motorer, men de clipse
her er for stramme, har mistet grebet to gang og lavet ridser i stemplet,
lige ved hullet, ikke noget der ikke kunne reddes, men irriterende
alligevel..

Mvh
Morten

Fra : Mikkel Lund

Dato : 06-04-06 07:45

Juel wrote:
> [...]
> her er for stramme, har mistet grebet to gang og lavet ridser i stemplet,
> lige ved hullet, ikke noget der ikke kunne reddes, men irriterende

Der er måske en grund til der findes et special værktøj! Prøv en finere
spidstang og en flad skruetrækker til at holde det nederste af ringen
ind med.

Mikkel

Fra : NS

Dato : 06-04-06 08:14

Juel skrev:
> [...]
> her er for stramme, har mistet grebet to gang og lavet ridser i stemplet,
> lige ved hullet, ikke noget der ikke kunne reddes, men irriterende

Hvordan ser clipsene ud?

NS

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-06 08:23
Fra : Aksel

Dato : 06-04-06 11:28

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.karting-webshop.dk/images/loeringkrudspind_max_stor.jpg

Kan du ikke bruge en almindelig indvendig låseringstang?

Hilsen Aksel

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-06 11:38

> Kan du ikke bruge en almindelig indvendig låseringstang?

HuH ?? den har jo ingen "øjne" ned clips...

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-06 16:10

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.karting-webshop.dk/images/loeringkrudspind_max_stor.jpg

Sådan nogle sidder der da også på min Peugeot scooter (sidder på alle
Peugeot scootere originalt). Måske er dine mere stive, men det tog mig nu
også lang tid og mange bandeord før de kom i :)
Et lille trick jeg brugte var at montere den ene mens stemplet var "ude",
den sidste er noget mere tricky.
Jeg trykkede den ind på midten af ringen først, så lukker ringen nærmest sig
selv når man "bare" trykker den ind i hullet.

Håber du finder ud af det :)

Fra : NS

Dato : 06-04-06 16:48

Juel skrev:

> http://www.karting-webshop.dk/images/loeringkrudspind_max_stor.jpg

Ok, de ser nasty ud. Især for de da vist ikke
sådan lige er til at få ud igen.

Jeg ville nok starte med at sætte den ene ende ind
i sporet og så bruge en værktøj med et spor i til
at trykke ringen ned med til den smutter ind i
hullet og så skubbe den de sidste stykke vej ind.

NS

Fra : Basse

Dato : 06-04-06 09:16

On 6-Apr-2006, "Juel" <him> wrote:

> [...]
> MC/knallert..
>
> Nu har jeg bøjet to clips, så man kan ikke bruge en spids tang :o/

Jeg hackede en svejsetang til at montere nogle særdeles drilske låseringe
på hydraulikcylindre. Den tang jeg gik ud fra var en af de helt små i
"Vicegrip's" sortiment med lange tynde kæber, sådan en der ligner
en spidstang. ( http://www.frits.dk/vaerktoj.asp?id=1104 ). Fordelen er
at man ikke skal bruge kræfter til at holde clipsen lukket, derfor bliver
det meget nemmere at lirke clipsen ind på plads. Desuden kan man
indstille nøjagtig hvor meget man vil lukke clipsen, så man ikke får
deformeret den.

Men.. Hvis specialværktøjet ikke koster mere end 250 + porto så
ville jeg købe det i stedet for at bruge tid på at file sådan en tang til.
Jeg blev nødt til at hårdlodde at par ender af 3mm bor fast på kæberne
før det kunne holde. På den anden side: Er du en pillefinger, så er det
bare igang

Hygge,
Basse

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-06 20:07

Hejsa Alle

Tak for ideer, det er lykkedes mig, brugte en syl, og krængede den ind, for
satan de er stramme !! men sådan en motor tager også nogle snobasser...

Mvh
Morten

Fra : RpR

Dato : 07-04-06 11:30

> Tak for ideer, det er lykkedes mig, brugte en syl, og krængede den ind,
> for satan de er stramme !! men sådan en motor tager også nogle
> snobasser...

Hvis der er et hul ved siden på stemplet som her:
http://rpr.yaboo.dk/stuff/simonini90cc/galleri.php?show=Pict0004.jpg&mode=2&offset=&limit=100&dir=&name=

Så kan du normalt skubbe den åbne ende af clipsen ind ved hullet, så blir
den trykket sammen og du kan så vippe den rundt ved sin egen akse med en
skruetrækker. Det tar 2sek

--

- RpR
~=[ www.MopedGallery.dk ]=~