Amerikanerne køber mindre biler.
Fra : BJ

Dato : 04-04-06 18:56

Amerikanerne har fået øjnene op for mindre og små potter.

Så skal det gå som det plejer, bare modsat denne gang, så skal vi vel til at
købe trædebiler..

http://www.jp.dk/biler/artikel:aid=3658278/

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-04-06 19:53

It happens that BJ formulated :
> Amerikanerne har fået øjnene op for mindre og små potter.

> Så skal det gå som det plejer, bare modsat denne gang, så skal vi vel til at
> købe trædebiler..

Åhh nej, forfærdelig tanke...

Kører rundt i en Yaris 1,4 diesel for tiden (lånebil fra værksted) og
det er godt nok en af de ringeste biler jeg nogensinde har mødt...

"The reason there are two senators for each state is so that one can be
the designated driver." - Jay Leno

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-06 20:09

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> It happens that BJ formulated :

> Åhh nej, forfærdelig tanke...
>
> Kører rundt i en Yaris 1,4 diesel for tiden (lånebil fra værksted) og det
> er godt nok en af de ringeste biler jeg nogensinde har mødt...

Hvilke biler har du mødt?

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-04-06 21:07

Tom formulated on tirsdag :

> Hvilke biler har du mødt?

Startede min karriere som bilkører med at køre en Taunus på en mark.
Næste var så en Yaris i kravlegården. Opel Vectra som skolevogn.
Forskellige Toyota Corollaer, en Toyota Carina. En Opel et eller andet
gammelt og både Peugeot 206 og 306. Dertil kommer nok et par stykker
jeg ikke lige husker, prøvekørsler og lign. Kører i en Peugeot 306 2.0
HDI til daglig. Det er altså ikke de helt vilde biler jeg triller rundt
i - men Yaris'en er nok den jeg er mest skuffet over.

Men jeg kan da godt forklare hvorfor jeg mener Yaris'en er en ringe
bil. En simpel ting som udsynet gør den rigtig træls. For det først kan
jeg ikke se fronten af bilen når jeg sidder på førersædet. Jeg kan se
toppen af sprinklerdyserne, det er alt - ikke ligefrem smart ved
manøvre på f.eks. en parkeringsplads. Bakspejlet - bagruden er super
lille og 1/3 af den bliver blokeret af nakkestøtterne på bagsædet =
dårligt udsyn bagud. Og bagsædet - det kunne man ligeså godt pille ud,
der er alligevel ikke plads til at der kan sidde mennesker deromme.

Motoren er en 1,4 diesel - udemærket til lidt bykørsel men på
motorvejen har den simpelthen ikke kræfter nok. Ligger man f.eks. bag
en lastbil og venter på et hul i trafikken skal hullet være voldsomt
stort før man kan trække ud uden at tvinge bagvedkørende ned i fart,
den accelererer simpelthen ikke hurtigt nok til den situation -
overskuddet af kraft er IMHO for lille. Modvind og op af bakke -
speederen i bund for at holde 130km/t.

Interiøret er ikke specielt pænt og indretningen af førerpladsen er jeg
heller ikke glad for. Selve rattet er såmænd udemærket, ikke verdens
kønneste men det går an. Ratbetjeningen af radioen sidder placeret på
undersiden af tværbjælken - man kan ikke betjene den fra den anbefalede
9-3 placering af hænderne. Volumekontrollen sidder så man ikke kan se
den overhovedet - ikke smart at skulle rode efter den mens man kører,
så er det vist bedre bare at bruge den der er på radioen...

Speedometer osv er digitalt og placeret i en "fancy" spejl-fætter sjov
skråt til højre for føreren - ser ud som om den er en meter inde i
instrumentbordet. Ulogisk og irriterende placering IMHO.

Sædet er heller ikke det bedste. Jeg ved ikke om jeg er for stor til
bilen eller det er indstillet forkert men toppen af sædet er midt på
skulderbladene - det virker som om sædet simpelthen er for lille.

Af små irritationsmomenter er f.eks. at man ikke kan høre når
blinklyset er slået til og pga. placeringen af indikationslamperne
(sammen med speedometeret) kan man nemt overse at man kører og blinker
til højre - hvis man f.eks. blinker for at køre ud af en rundkørsel er
det ikke altid den slår automatisk fra efter svinget.

Og nå ja, jeg er heller ikke specielt glad for at armen til betjening
af vinduesviskeren vender modsat af hvad den gør i min egen bil - men
det er vist bare tilvænning ;) At den ikke har regnsensor til
vinduesviskeren syns jeg derimod er skuffende - det er en bil fra 2005,
den burde have sådan noget.

Det skal dog ikke være helt ringe det hele, der er nogen ting jeg godt
kan lide ved bilen. Der er masser af plads på forsæderne, helt klart et
plus - det virker som en meget rummelig kabine, man føler sig på ingen
måder klemt - at det så desværre betyder at bagsædet er ubrugeligt er
jo så knap så smart. Der er god plads til at have ting liggende i små
rum mellem førersædet og passagersædet og der er flaskeholdere foran
gearstangen. Selvom det er en lille bil sidder man forholdsvist højt og
rimelig "ret op" - hvis sædet havde været bedre havde det tjent mange
pluspoint hjem for den. Sidespejlene giver godt udsyn ved siden af
bilen og blinde vinkler er der ikke så mange af - jeg ved ikke helt om
det er konveksspejle, der er ikke markeret noget på dem sådan som der
plejer at være på den slags. Dieselforbrug har jeg ikke regnet på men
det virker til at være nogenlunde som i min egen bil - 15-16km/liter
ved 90% motorvej.

Så kort fortalt: rummelig kabine men med ubrugelige bagsæder, dårlig
udsyn i bakspejlet, gode sidespejle, fronten er usynlig fra førersædet.
For lidt motorkraft til motorvejen. Sædet for lille men ellers godt
nok. Ratbetjening af radioen - en om´er. Konklusion: jeg savner min
306´er :)

Omtalte Yaris er en Toyota Yaris 1,4D-4D Terra 5 dørs. Indregistreret
første gang 01-11-2005 iflg. http://www.biltorvet.dk/minbil/minbil.asp

"I´m sorry for whatever I´m going to do and I swear I didn´t do any of
that stuff I did." - Rufus Riley, The Minority Report

Fra : Ukendt

Dato : 04-04-06 21:34

> [...]

> Ratbetjening af radioen - en om´er. Konklusion: jeg savner min 306´er :)
>
> Omtalte Yaris er en Toyota Yaris 1,4D-4D Terra 5 dørs. Indregistreret

Grundlæggende har du ret i meget af det du skriver. Men hvis man går fra en
mellemklasse til en lille klasse bil så vil forskellen føles temmelig stor.
Jeg mærker også tydelig forskel på min mondeo 97' og fruens yaris 200x 1.0.
Jeg synes nu sagtens JEG kan se motorhjælmen i yaris, men nu er den jo kun
halv så lang som i mondeo'en så der er jo ikke så meget at se
Udsynet bagtil er noget skod og det har samtlige test i motorblade også
påpeget.
Motoren vil jeg ikke sige er svag, men når man er vant til flere heste så
føles det selvfølgelig ikke af meget.
Bagsædepladsen er vel nok typisk for de fleste små biler når førersædet
presses helt tilbage.
Sædet ville jeg også gerne have længere, det understøtter ikke nok af låret
efter min mening.
Ratbetjening af radio og automatisk-viskere og lign synes jeg ikke man kan
forvente i de små biler som standardudstyr.

Jeg synes nu jeg kan finde temmelig mange andre biler som i udstyr og
komfort ligger på nøjagtig samme niveau som yaris når vi taler om biler i
den klasse. Det er ikke rigtig fair at sammenligne dem med større biler
synes jeg.
De fleste små potter sejler også temmelig meget når der er sidevind hvor man
på de større biler har gjort mere ud af vindtunnelarbejdet, det er så det
man betaler mere for. Det samme med støjniveauet som er ulideligt over 130
Km/t i yaris.....men det er det sørme også i mange andre småbiler med små
motorer

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-04-06 19:15

Tom presented the following explanation :

> Jeg synes nu sagtens JEG kan se motorhjælmen i yaris, men nu er den jo kun
> halv så lang som i mondeo'en så der er jo ikke så meget at se

Jeg skal løfte mig 15 cm over sædet før jeg kan ane den ude foran - har
du ikke problemet med at hovedet ikke et færdigt når loftet begynder ?
:)

> Udsynet bagtil er noget skod og det har samtlige test i motorblade også
> påpeget.

Godt, så er det ikke kun mig der er for krævende med den slags.

> Motoren vil jeg ikke sige er svag, men når man er vant til flere heste så
> føles det selvfølgelig ikke af meget.

På en 130km/t motorvej er der ikke meget at give af. Lidt bakke op
eller modvind og det kan mærkes. Der er absolut heller ikke meget at
give af hvis man i en klemt situation skal skynde sig fremad. Det er
som sådan ikke Yaris'ens fejl, det er mere motorstørrelsen der bare er
for lille. Nu ved jeg ikke lige hvor mange hestekræfter den har men det
er vel omkring de 60-70 ?

> Bagsædepladsen er vel nok typisk for de fleste små biler når førersædet
> presses helt tilbage.

Nogen har mere plads end andre - i Yaris'en er det decideret umuligt at
være der.

> Sædet ville jeg også gerne have længere, det understøtter ikke nok af låret
> efter min mening.

Det syns jeg så ikke er noget problem, det er mere ryglænet der er for
lille.

> Ratbetjening af radio og automatisk-viskere og lign synes jeg ikke man kan
> forvente i de små biler som standardudstyr.

Den har skam ratbetjening, det er bare placeret så man skal flytte
hånden på en måde så det bliver nemmere at betjene radioen direkte.
Viskerobotten syns jeg nu godt kunne være standard i alle størrelse
biler, så dyrt og fancy er det vel heller ikke ?

> Jeg synes nu jeg kan finde temmelig mange andre biler som i udstyr og komfort
> ligger på nøjagtig samme niveau som yaris når vi taler om biler i den klasse.

Ja Poloen syns jeg minder rimelig meget om den - ikke imponerende
heller (med forbehold, det var en Polo fra køreteknisk anlæg jeg kørte
i)

> Det er ikke rigtig fair at sammenligne dem med større biler synes jeg.

Næ, det er det vel ikke - men jeg syns nu da mine kritikpunkter er
rimelig uafhængige af bilens klasse og størrelse. (måske lige på nær
det med bagsædet)

> [...]
> yaris.....men det er det sørme også i mange andre småbiler med små motorer

Der er jeg så uenig - jeg tror faktisk den klarer sidevind ligeså godt
som min egen og støjniveauet er heller ikke så galt, heller ikke ved
130 (men det kan have noget at gøre med radioen ;)

"The precogs are never wrong. But sometimes they... disagree. "
- Dr. Iris Henimen, The Minority Report

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-06 19:44

> [...]
> ved jeg ikke lige hvor mange hestekræfter den har men det er vel omkring

Mener jeg. Det er heller ikke nok til mig, men jeg ved det er hvad man kan
forvente i denne klasse.

> Nogen har mere plads end andre - i Yaris'en er det decideret umuligt at
> være der.

hehe, jeg VED det faktisk ikke engang, da jeg aldrig selv har siddet der.
Det er kun børnene der skal være bagved i vores. På længere ture eller når
flere voksne skal med, så tager vi mondeo'en

> [...]
> Viskerobotten syns jeg nu godt kunne være standard i alle størrelse biler,
> så dyrt og fancy er det vel heller ikke ?

Næh, den er sikkert latterlig billig hos fabrikken, men det er jo alt det
småkram som skal udgøre forskellene på de forskellige modeller såsom luna,
tera og hvad de nu hedder....plus at man også helst SKAL have noget på
ekstra-udstyrslisten som folk kan vælge til. Jo større bilerne bliver jo
længere bliver tilbehørslisterne.

> Ja Poloen syns jeg minder rimelig meget om den - ikke imponerende heller
> (med forbehold, det var en Polo fra køreteknisk anlæg jeg kørte i)

Udstyr er sådan ca. det samme er mit indtryk (altså lige skrabet i begge
biler). Men yaris er temmelig meget foran polo mht. teknikken og dens
pålidelighed, selv om polo nok heller ikke er en af de dårligste

> Næ, det er det vel ikke - men jeg syns nu da mine kritikpunkter er rimelig
> uafhængige af bilens klasse og størrelse. (måske lige på nær det med
> bagsædet)

og viskerelektronik, samt radio, det er sådan set lige elendigt i alle små
biler og også i mange mellemklassebiler...nogle leveres endda med
kassetteafspiller.
Om man kan li?digital speedometer eller det skal være med manuel visning, er
en smagssag, Det digitale fungere i hvert fald 112% uanset lysforhold osv.
Personlig er jeg nærmest ligeglad med hvad det er, men jeg vil sige det er
usævanligt at se en ren digital udførsel. Som standard har yaris så
tripcomputer til at vise aktuel benzinøkonomi, det er noget som kan koste
over 10.000 Kr ekstra ved andre biler.

> Der er jeg så uenig - jeg tror faktisk den klarer sidevind ligeså godt som
> min egen og støjniveauet er heller ikke så galt, heller ikke ved 130 (men
> det kan have noget at gøre med radioen ;)

hehe, jeg har vist aldrig prøvet en 306
Men der er knagme en ENORM forskel på sidevindsstabiliteten på en mondeo og
en yaris samt i det hele taget en del småbiler. Jeg vil sige at yaris ligger
på niveau med en Sierra sedan 87-
Prøv at overhale en lastbil i kraftig sidevind...man risikerer ligefrem at
blive "suget" ind i siden på lastbilen....hvis du kender fænomet....det er
virkelig uhyggeligt...men man opdager det ikke ved langsom kørsel og svag
vind osv. Det med at blive suget ind i lastbilerne er der også mange andre
små biler der har en tendens til.

--
Tom

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-04-06 21:52

After serious thinking Tom wrote :

> Om man kan li?digital speedometer eller det skal være med manuel visning, er
> en smagssag,

Det jeg egentlig ikke bryder mig om er at man nemt kommer til at
fokusere alt for meget på tallet. Står der 109 så går det for langsomt
og speederen skal lige trykkes lidt mere - står der 115 så går det for
stærkt og man skal se om ikke kan man få farten lidt ned uden at kommer
under 110 som iøvrigt også er for langsomt, vi ved jo allesammen at
speedometeret viser lidt for meget........

Analog speedometer har ikke den effekt.

> Det digitale fungere i hvert fald 112% uanset lysforhold osv.

Ja der har det en helt klar forskel - i min egen karet skal jeg sætte
lys i instrumentpanelet hvis jeg skal kunne se speedometeret i kraftig
modsol hvor man jo gerne kører med solbriller på.

> [...]
> usævanligt at se en ren digital udførsel. Som standard har yaris så
> tripcomputer til at vise aktuel benzinøkonomi, det er noget som kan koste

De forskellige ting den kan vise har jeg ikke rodet så meget med, men
det er da meget fed med sådan en forbrugsmåler. Jeg tror faktisk ikke
den jag har lånt har det, det kan måske være fordi det er en diesel.
Det eneste den har der ligner er en der skriver "ø av 53km/h" - og det
er vist ikke dieselforbruget...

> hehe, jeg har vist aldrig prøvet en 306

Uh, det er en lækker bil, du er gået glip af noget ;)

> Men der er knagme en ENORM forskel på sidevindsstabiliteten på en mondeo og
> en yaris samt i det hele taget en del småbiler.

Jeg tror der er meget stor forskel på hvordan biler har det med
sidevind i det hele taget - man kan jo også se forskel på hvor voldsomt
lastbiler påvirkes af vinden og der er også stor forskel fra bil til
bil.

> [...]
> vind osv. Det med at blive suget ind i lastbilerne er der også mange andre

Jeg kender det meget godt - kombiner det med slud og regn og du har en
meget meget skræmmende kombination.

This is not an automated signature. I type this in to the bottom of
every message.

Fra : Kent Glerup

Dato : 04-04-06 20:33

On Tue, 04 Apr 2006 20:52:45 +0200, Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk>
wrote:

>It happens that BJ formulated :

>Åhh nej, forfærdelig tanke...
>
>Kører rundt i en Yaris 1,4 diesel for tiden (lånebil fra værksted) og
>det er godt nok en af de ringeste biler jeg nogensinde har mødt...

Så må du godt være godt forvænt (hvilket jo heller ikke er så ringe!)

/Kent Glerup

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-04-06 21:10

Kent Glerup wrote on 04-04-2006 :

> Så må du godt være godt forvænt (hvilket jo heller ikke er så ringe!)

Det ved jeg nu ikke om jeg er, jeg triller rundt i en 306 2.0 HDI fra
2000 til daglig - men prøv at se mit svar til Tom for en forklaring på
hvorfor jeg er utilfreds med Yaris'en på trods af den kører pænt og
roligt (for roligt...).

Men noget af det er jo helt sikkert at jeg er vant til en bestemt bil
og glad for den - og når der så kommer en bil der er anderledes så har
den svært ved at overbevise. Men sådan en lånebil er da en kærkommen
lejlighed til at prøve andre biler og sammenligne med ens egen.

"Health nuts are going to feel stupid someday, lying in hospitals dying
of nothing." - Redd Foxx

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 04-04-06 22:48

> Amerikanerne har fået øjnene op for mindre og små potter.

Det er da godt at de amerikanere endelig har fattet, at vi er ved at løbe
tør for energi.

Læste engang, at de i USA bruger lige så meget energi på deres elektriske
garageåbnere, som det samlede danske forbrug. Det er sgu en uhyggelig tanke.
(selv om det da kunne være fint med en automatisk garageåbner .

Måske kunne de i stedet bruge nogle af de millioner af illegale indvandere
til at åbne deres porte i stedet Det er da bedre end bare at sende dem
til Mexico.

/Jasper

Fra : Martin Kiefer

Dato : 05-04-06 00:07

"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse

> Læste engang, at de i USA bruger lige så meget energi på deres elektriske
> garageåbnere, som det samlede danske forbrug. Det er sgu en uhyggelig
> tanke. (selv om det da kunne være fint med en automatisk garageåbner .

Deres adgang til el er vel ikke noget problem. De får jo det meste af deres
el-energi fra atomkraftværker. Det er nok mere problemet med deres forbrug
af olie på vejene.

> Måske kunne de i stedet bruge nogle af de millioner af illegale indvandere
> til at åbne deres porte i stedet Det er da bedre end bare at sende dem
> til Mexico.

Måske vi skulle gøre det samme med vores illegale indvandrere?

Martin Kiefer
www.kiefer.dk/m/

Fra : Jens Vejmand & Holge~

Dato : 05-04-06 19:48

Lad os se om de importerer nogle Lupo3Ler

mvh

JV

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 06-04-06 02:23

"Jens Vejmand & Holger Danske" <holger@danske.dk> skrev i en meddelelse
> Lad os se om de importerer nogle Lupo3Ler

Kan vi ikke bare overbevise dem om at 3L betyder 3 liter/mile. Så er de
sikkert med på ideen

Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved

Fra : Jens Vejmand & Holge~

Dato : 06-04-06 22:01

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Jens Vejmand & Holger Danske" <holger@danske.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Kan vi ikke bare overbevise dem om at 3L betyder 3 liter/mile. Så er de
> sikkert med på ideen

*LOL*