/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid~
Fra : Lauge


Dato : 01-04-06 14:12

http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=717300/

"Der er jo ikke noget, som er mere farligt" - René la Cour Sell om
fartpiloter i biler

Utroligt at den mand stadig har sit job. Fuldstændig uden nogen form for
undersøgelser eller statistik udtaler han sig sådan. For et par måneder
siden var det farten, som var det farligste. Han er i mine øjne dybt useriøs
og ufaglig.

Mvh.

Lauge (som ikke har fartpilot)



 
 
Lauge (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Lauge


Dato : 01-04-06 14:17

> http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=717300/

Og jeg undskylder den dårlige subject linie - det gik lidt for hurtigt.

Mvh.

Lauge



Finn Guldmann (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 01-04-06 14:54

Lauge skrev:
> http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=717300/
> "Der er jo ikke noget, som er mere farligt" - René la Cour Sell om
> fartpiloter i biler
> Utroligt at den mand stadig har sit job. Fuldstændig uden nogen form for
> undersøgelser eller statistik udtaler han sig sådan. For et par måneder
> siden var det farten, som var det farligste. Han er i mine øjne dybt useriøs
> og ufaglig.
>
Det der har han ikke selv fundet på. Han har blot været en tur i Belgien
eller Frankrig.

Nede ved Gent er det længe siden de begyndte at skilte med et "forbud"
mod brug af fartpilot.

Om det er et rigtig forbud er jeg ikke sikker på, for det er ikke de
rigtige forbudsskilte de har brugt.


--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Brian Fisker [8900] (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Brian Fisker [8900]


Dato : 01-04-06 14:59

"Lauge" <nospam@dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:442e7c18$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
> http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=717300/
> Utroligt at den mand stadig har sit job. Fuldstændig uden nogen form for
> undersøgelser eller statistik udtaler han sig sådan. For et par måneder
> siden var det farten, som var det farligste. Han er i mine øjne dybt
> useriøs og ufaglig.

Enig, større mangel på kompetence og situationsfornemmelse finder man ikke
mange andre steder.

\Mandal


alexbo (01-04-2006)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 01-04-06 15:22


"Lauge" skrev i

> Utroligt at den mand stadig har sit job. Fuldstændig uden nogen form for
> undersøgelser eller statistik udtaler han sig sådan.> Lauge (som ikke har
> fartpilot)

Eller også har han en fartpilot så han ved hvad han taler om.
Det er også muligt han har udtalt sig lidt hurtigt, hvilket jo er dybt
useriøst.

mvh
Alex Christensen



Lauge (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Lauge


Dato : 01-04-06 16:23

> Eller også har han en fartpilot så han ved hvad han taler om.


Nu er han ansat i en relativt betydningsfuld stilling, så når han udtaler
sig til medierne må det være ud fra et større erfaringsgrundlag, end bare
hans egne hjemmestrikkede teorier. Husk på at udtalelsen ikke gik på, at han
personligt har erfaret problemer med at bruge fartpilot. Nej, rådet for
større færdselssikkerhed siger direkte: "der er jo ikke noget mere farligt".
(Hvis vi altså skal tro på Berlingske - som jo plejer at være en ret seriøs
avis.)

Jeg har kørt en del i biler med fartpilot - så jeg er udmærket bekendt med
brugen i praksis. Personligt undre det mig at jeg har været til større fare
ved at bruge fartpilot end ved fx. at køre stærkt beruset - men René la Cour
Sell ved vel bedst.

> Det er også muligt han har udtalt sig lidt hurtigt, hvilket jo er dybt
> useriøst.

Hvad der er useriøst er at udtalelsen kommer uden nogen form for
undersøgelser eller lign.

Mvh.

Lauge



Finn Guldmann (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 01-04-06 23:01

alexbo skrev:
> Eller også har han en fartpilot så han ved hvad han taler om.
> Det er også muligt han har udtalt sig lidt hurtigt, hvilket jo er dybt
> useriøst.
>
Men ganske normalt med Duracellen.

--
MVH Finn (6340) Opel Ascona 1,6 fra '86

Hans L. Jørgensen (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 01-04-06 16:59


"Lauge" <nospam@dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:442e7c18$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
> http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=717300/
>
> "Der er jo ikke noget, som er mere farligt" - René la Cour Sell om
> fartpiloter i biler
>

Og - det er d. 1. april ,-/


MVH Hans



Henning (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 01-04-06 18:49

On Sat, 1 Apr 2006 15:11:55 +0200, "Lauge" <nospam@dk.invalid> wrote:

>http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=717300/
>
>"Der er jo ikke noget, som er mere farligt" - René la Cour Sell om
>fartpiloter i biler

Han har øjensynligt ikke selv prøvet det - det er meget afslappende
ikke at skulle høje øje med nålen hele tiden, men nøjes med at
koncentrere sig om det omkringliggende i stedet.

Lars Fragstrup (01-04-2006)
Kommentar
Fra : Lars Fragstrup


Dato : 01-04-06 20:58

Henning skriblede:

> Han har øjensynligt ikke selv prøvet det - det er meget afslappende
> ikke at skulle høje øje med nålen hele tiden, men nøjes med at
> koncentrere sig om det omkringliggende i stedet.


Og det er jo nok grunden til udtalelsen:
*det omkring liggende*



--
Lars Fragstrup



JS (02-04-2006)
Kommentar
Fra : JS


Dato : 02-04-06 11:16


"Lauge" <nospam@dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:442e7c18$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...
> http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=717300/
>
> "Der er jo ikke noget, som er mere farligt" - René la Cour Sell om
> fartpiloter i biler
>
> Utroligt at den mand stadig har sit job. Fuldstændig uden nogen form for
> undersøgelser eller statistik udtaler han sig sådan. For et par måneder
> siden var det farten, som var det farligste. Han er i mine øjne dybt
> useriøs og ufaglig.

Der er da ikke tvivl om at en fartpilot kan skabe farlige situationer hvis
den ikke bruges med omtanke. Nogle er sikkert tilbøjelige til at bremse i
sidste øjeblik, hvis de ikke gider at slå fartpiloten fra og afventer om det
bliver nødvendigt, eksempelvis i forbindelse med en overhaling med
forankørende. Derudover kræver en fartpilot en vis tilvænning. Jeg har
prøvet at være passager i en bil gennem Kassel hvor den uerfarne fører bare
satte fartpiloten på 150 forsøgte at styre så godt han kunne i kurverne -
ikke nogen rar oplevelse.

Men derfra og så til at forbyde det... Der er alligevel et stykke vej. Alle
fartpiloter burde dog være med ratbetjening a la Renault. Det fungerer helt
suverænt. Det er IMO pisseirriterende med dem der slå fartpiloten fra ved at
jokke på bremsen. Det kan let skabe farlige/irriterende situationer hvis
bremseriet forplanter sig ned gennem en lang række biler.



Christian B. Andrese~ (03-04-2006)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 03-04-06 11:28


Lauge wrote:
> http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=717300/

Det er min egen opfattelse at man faktisk er mere opmærksom og det er
mindre stressende med fartpilot.

> "Der er jo ikke noget, som er mere farligt" - René la Cour Sell om
> fartpiloter i biler

Det er ikke mit indtryk at amerikanerne døjer med specielt mange
problemer grundt fartpiloter.

> Utroligt at den mand stadig har sit job. Fuldstændig uden nogen form for
> undersøgelser eller statistik udtaler han sig sådan. For et par måneder
> siden var det farten, som var det farligste. Han er i mine øjne dybt useriøs
> og ufaglig.

Helt enig.

--
Christian (som har fart pilot)
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...


Per Henneberg Kriste~ (04-04-2006)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 04-04-06 07:33


"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1144060107.323013.295390@j33g2000cwa.googlegroups.com...

Lauge wrote:
> http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=717300/

Det er min egen opfattelse at man faktisk er mere opmærksom og det er
mindre stressende med fartpilot.

Jeg kørte 200 km den anden dag i en bil uden fartpilot (jeg har haft
fartpilot siden 87 og kørt 6-700.000 km med en sådan) - fakta var at jeg
kikkede rigtig mange gange på speedometeret og kørte hurtigere end jeg
normalt gør (jeg startede pænt med at køre som jeg plejer, men langsomt blev
der lagt 10 og bagefter 15 km/t på ... og jeg holdt øje med speedometeret
hele tiden... tid man kunne have brugt til at holde øje med trafikken ...

> "Der er jo ikke noget, som er mere farligt" - René la Cour Sell om
> fartpiloter i biler

Han skulle lære at kikke indad ... men det er nok for farligt for ham!

> Utroligt at den mand stadig har sit job. Fuldstændig uden nogen form for
> undersøgelser eller statistik udtaler han sig sådan. For et par måneder
> siden var det farten, som var det farligste. Han er i mine øjne dybt
> useriøs
> og ufaglig.

Enig.
i


Helt enig.

--
Christian (som har fart pilot)
http://www.yee-haw.dk
MSN: spørg...



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408602
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste