ABS fejl
Fra : Robin Hood

Dato : 01-04-06 10:50

Hej i gruppen

Jeg har en opel astra st. car 1.6 (75hk) fra 1997

ABS lampen lyser næsten hvergang jeg kører i bilen og bremse pedalen sparker
nogen gange igen bare jeg bremser en lille smule og man kan nærmest høre
sådan en "grrr" / tikkende lyd.

Opel værkstedet udlæste computeren og sagde at det er føleren bagerst højre
side, men når vi ellers måler på den så fejler den ingenting! (det vil koste
ca. 1500 - 2000,- at få skiftet inkl. montering!)

Jeg er dog lidt betænkelig, da jeg mener at de næsten aldrig går i stykker
på baghjulene og den der sidder der ser jo ikke ud til at fejle noget (altså
det man kan se på den udvendigt - ser ud som ny og er ikke klemt på nogen
måde)

Jeg mener mere det er på forhjulene at fejlen skal findes, da bilen nu er
begyndt at kom med en "dik-dik" lyd når man kører ved lav hastighed hen af
en vej og hvis jeg slukker motoren så forsvinder lyden.

Lyder det ikke mere som om det er en af de udvendige kranse på forhjulene
det er galt med?
Kan man altid se på de udvendige kranse hvis de fejler noget? og ville
computeren ikke registrere fejl på dem også?

håber på et par gode råd inden jeg får skiftet den bagerste og det vil efter
min mening ikke fjerne fejlen

mvh
Robin

Fra : Steen Schmidt

Dato : 01-04-06 11:59

Robin Hood wrote:

> håber på et par gode råd inden jeg får skiftet den bagerste og det
> vil efter min mening ikke fjerne fejlen

Jamen du har jo fået et tilbud på afhjælpning af problemet fra fagfolk
- så er det da bare at skrive aftalen ned; ABS-fejlen afhjælpes
komplet, til en makspris á 2k. Så er det værkstedet der står med aben
hvis ikke de har fejlfundet korrekt.

Hvorfor skal man finde sig i selv at betale for at fagfolk ikke er
dygtige nok? Jeg kan sgu også lave noget forkert på din bil for 2.000,-
kroner

Mvh
Steen

Fra : Torben Madsen

Dato : 01-04-06 12:17

"Robin Hood" <robin@robin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> computeren ikke registrere fejl på dem også?
>
> håber på et par gode råd inden jeg får skiftet den bagerste og det vil

Du kunne eventuelt lige prøve at give stikforbindelsen på baghjulet en
grundig rensning med kontaktrens og smøre godt ved pakningen, så der ikke
kommer fugt ind. Hvis computeren stadig melder fejl på den (efter at du har
resat fejlen selvfølgelig), så må du nok have muldvarpen op af lommen og
sætte en ny føler på.

mvh
Torben Madsen

Fra : alexbo

Dato : 01-04-06 15:53

"Robin Hood" skrev

> ABS lampen lyser næsten hvergang jeg kører i bilen og bremse pedalen
> sparker nogen gange igen bare jeg bremser en lille smule og man kan
> nærmest høre sådan en "grrr" / tikkende lyd.
Det lyder forkert på en eller anden måde, når ABS lampen lyser er ABSèn ude
af drift og så skulle den ikke sparke.

> Opel værkstedet udlæste computeren og sagde at det er føleren bagerst
> højre side, men når vi ellers måler på den så fejler den ingenting!
Det kan jo så være forbindelsen, du måler direkte på føleren, Opel måler på
hele forbindelsen.

> [...]
> på baghjulene og den der sidder der ser jo ikke ud til at fejle noget
> (altså det man kan se på den udvendigt - ser ud som ny og er ikke klemt på
Næh, man plejer heller ikke at kunne se en defekt i en føler, den virker
bare ikke mere.

> Jeg mener mere det er på forhjulene at fejlen skal findes, da bilen nu er
> begyndt at kom med en "dik-dik" lyd når man kører ved lav hastighed hen af
> en vej og hvis jeg slukker motoren så forsvinder lyden.
Om motoren er tændt eller slukket skulle ikke betyde noget for en lyd ved
hjulene, de kører rundt så længe bilen bevæger sig.

> Kan man altid se på de udvendige kranse hvis de fejler noget?
Ja, hvis kransen er knækket, vil man kunne se det direkte, men man skal se
godt efter.

>og ville computeren ikke registrere fejl på dem også?
Ikke nødvendigvis, hvis fejlen først opstår ved kørsel, og der ikke bliver
gemt fejlkoder, så kan computeren ikke se fejlen.

> håber på et par gode råd inden jeg får skiftet den bagerste og det vil
> efter min mening ikke fjerne fejlen
Hvis du har målt den bagerste til at være i orden så er der ingen grund til
at skifte den.

Du kan da prøve at få udlæst fejl på et andet værksted.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-04-06 21:01

alexbo skrev:

> Ja, hvis kransen er knækket, vil man kunne se det direkte, men man skal se
> godt efter.

Min erfaring siger mig at på Astra sker der tre ting. På nogen
trækaksler knækker ringen og slæber på føleren. Bruddet giver ca.
dobbelt afstand mellem to tænder og dermed fejl signal. Eller ringen
sidder direkte løs. Eller tænderne ligefrem forsvinder i en stor
rustkage. Ikke noget problem ved lavere hastighed. Men ved ca. 80 km/t
og der over.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Møller

Dato : 01-04-06 17:25

"Robin Hood" <robin@robin.dk> wrote in message
> [...]

koste
> ca. 1500 - 2000,- at få skiftet inkl. montering!)

En føler er ikke svær at måle igennem, et ohm-meter og den er klaret.
Er den defekt: vikl den om.

Før alle falder over mig: jo det er gjort og med samme type lakeret tråd som
originalt, det originale hus er bibeholdt.

Ofte er det kernen der får vand og ruster, og da ryst fylder mere end ren
jern sprænges den tynde tråd i spolen, og du har miseren.

Møller