Forslugen Seat Leon?
Fra : PSG

Dato : 31-03-06 22:10

Hej folkens

Jeg har haft min nye Seat Leon 1,6 i ca. 3 uger nu, men er ret overrasket
over dens tilsyneladende dårlige bezinøkonomi. Kørecomputeren siger omkring
9 km/l i snit og det selvom jeg ikke giver den synderlige meget i optrækket
og generelt kører pænt. Bilen har kørt 3000 km (var en demovogn) så den
burde vel være kørt til? Jeg har ikke prøvet at måle på den gammeldags
metode med en manuel udregning, men burde den ikke ligge nærmere
fabriksoplysningerne (13,2 km/l) på nuværende tidspunkt?

- Patrick

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 31-03-06 23:02

"PSG" <psgMYRE@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> gammeldags metode med en manuel udregning, men burde den ikke ligge
> nærmere fabriksoplysningerne (13,2 km/l) på nuværende tidspunkt?

Hvor langt kører du den ud i gearene? Start med ikke at køre den længere ud
i gearene end det antal omdrejninger den kører med ved 80.

Enhver hastighed over 80 koster ekstra brændstof! :)

Så hurtigt som muligt i højeste gear og så derefter køre så langsomt som
muligt :)

--
Per, Esbjerg

Fra : PSG

Dato : 01-04-06 12:31

> [...]
>
> Enhver hastighed over 80 koster ekstra brændstof! :)
>
> Så hurtigt som muligt i højeste gear og så derefter køre så langsomt som

Det er sådan cirka jeg kører - undtagen på motorvejen hvor den får lidt
mere...

- Patrick

Fra : Broegger

Dato : 01-04-06 11:24

> [...]

> har ikke prøvet at måle på den gammeldags metode med en manuel
> udregning, men burde den ikke ligge nærmere fabriksoplysningerne (13,2

Forhandleren hvor jeg købte min Skoda sagde man ikke kunne regne med
forbruget før den havde rundet ca 10.000. Noget med at maskinen stadig
slides til.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Skinfakse

Dato : 01-04-06 15:41

Hej!

Jeg har fået en Leon 2.0 TFSI i torsdags og har kørt lige under
400km!

Vi er lige kommet hjem fra en tur på 2½ time hvor vi først kørte
fra København ad motorvej i en halv time og dernæst lidt landevej
ligeledes i en halv times tid! Efter det har vi cruiset ad strandvejen
fra Helsingør til København i adstadigt tempo (dog med en lille
afstikker på et tidspunkt)! Bilen er jo helt ny og derfor kører jeg
den pænt... men har alligevel lige trykket lidt til den et par gange
(kan jo ikke lade være... ) Dog har den ikke været over 5000 o/min
endnu... og jeg skifter som hovedregel tidligt op, og i hvert fald
inden 4000 o/min (lige med undtagelse af de enkelte gange op mod de
5000 o/min)!

Bundlinjen efter turen!: 11.3 km/l... så det lyder lidt utroligt at
din bil ikke går længere når min har dobbelt så mange hk og ikke er
kørt til endnu!

Fra : PSG

Dato : 02-04-06 23:08

"Skinfakse" <anders.teilmann@skolekom.dk> skrev i en meddelelse

>så det lyder lidt utroligt at din bil ikke går længere når min har dobbelt
>så mange hk og ikke er
>kørt til endnu!

Hvis din motor ellers er standard kan det nu næppe være dobbelt så mange hk:
TFSI har vist 185 mod 1,6'erens 102. Men tillykke med den!

- Patrick

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-06 00:30

PSG wrote:
> [...]
> Jeg har ikke prøvet at måle på den gammeldags metode med en manuel
> udregning, men burde den ikke ligge nærmere fabriksoplysningerne

Sikker på, at der ikke står 9 liter/100 km og ikke 9 km/literen i
kørecomputeren? Altså 11,1 km/l i stedet for?

MVH Peter

Fra : PSG

Dato : 02-04-06 23:04

"Peter S." <-> skrev i en meddelelse

> Sikker på, at der ikke står 9 liter/100 km og ikke 9 km/literen i
> kørecomputeren? Altså 11,1 km/l i stedet for?

Ahaaa.... det er jo det der står! Takker, så er jeg lidt mere rolig!

- Patrick

Fra : Ukendt

Dato : 03-04-06 11:39

PSG wrote:
> Ahaaa.... det er jo det der står! Takker, så er jeg lidt mere rolig!

Var så lidt
Men du burde kunne få lavet visningen om, så den vister km/l. Det kan de
gøre på værkstedet på 10-15 minutter hvis du vil ofre det. Jeg har en Golf 4
hvor det er lavet om. Jeg synes nu det er meget rart med km/l. Kostede 95
dkr. i Tyskland.
Men stadigvæk lyder forbruget en anelse højt, hvis du kører så forsigtigt
som du siger. Men hvis det er 80% bykørsel, så skal det såmen nok passe. Min
2,0 er opgivet til 12,5 km/l, og det holder den lige præcis med min blandede
kørsel. Kan tvinge den op på 17 km/l på landevej og 15 km/l på motorvej men
bykørsel ligger den lige under 10 km/l.
Det er også muligt at Seat'ens info-center har 2 digitale triptællere /
benzinmåling. Det har Golf'en nemlig.
Og hvis du kun har aflæst 2'eren, så er det gennemsnitsforbruget helt fra
bilens fødsel du aflæser! Mener den går 90 dage tilbage. Trip 1 nulstiller
sig derimod automatisk når motoren har været slukket i ca. 3 timer. Begge
kan dog nulstilles manuelt. Tjek håndbogen om ik din bil har noget lignende.

MVH Peter

Fra : Skinfakse

Dato : 02-04-06 16:53

Ja, man skal lige være opmærksom på om displayet/computeren er sat
til at vise liter pr. 100 km eller km/literen!

I min bil (med stort MFD i forbindelse med Bluetooth) kan man selv
vælge mellem disse to visninger... men jeg ved ikke hvorledes sagerne
står med det alm. display!

Fra : Skinfakse

Dato : 07-04-06 21:34

Min motor er helt standard... men som der også bla. har været skrevet
i en anden tråd fornylig, så er det vist kun på papiret den er
drosslet ned fra de 200hk den yder hos VW, AUDI og nu også hos Skoda!
- Uofficielt er det præcis den samme motorstyring som hos de andre
biler i VAG-gruppen... derfor er det i praksis nok tættere på 200hk
end 185hk!

Nu var det jo egentligt også bare ment som en lille "talemåde" med de
dobbelt så mange heste! - og i øvrigt... om den har 185hk eller
tæt på 200hk... whatever... den kører fantastisk med det antal heste
der nu engang må gemme sig under hjelmen!!!