Olieskiftsmetoder - var der ikke noget med~
Fra : Martin Sørensen

Dato : 31-03-06 09:38

Hej;

Jeg kan huske at jeg nogle gange har læst om olieskift hvor man sugede
olien ud i stedet for at bruge bundproppen. Skulle vist være populært
i US, men jeg mener om at jeg læste om det her i DK for flere årtier
siden.

Er der nogen som ved mere om det? Hvis motoren var bygget til det kan
jeg da se en fordel i at man ikke behøver under bilen; jeg har ligget
på en parkeringplads under min Sierra og brændt fingerene.

mvh

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-06 10:00

"Martin Sørensen" <santana.sorensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

Er der nogen som ved mere om det? Hvis motoren var bygget til det kan
jeg da se en fordel i at man ikke behøver under bilen; jeg har ligget
på en parkeringplads under min Sierra og brændt fingerene.

Den behøves såmænd ikke være lavet til det, jeg skifter vha.
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=87337 , fordi jeg ikke
gider jonglere med gl. spildolie. Nogle konstruktioner er sikkert mere
egnede end andre, men når man skifter filter, er det minimalt hvad der er
tilbage af den gl. olie. Den nye bliver ikke forurenet, "misfarvet"
hurtigere end ellers.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 31-03-06 10:03

Er der nogen som ved mere om det? Hvis motoren var bygget til det kan
jeg da se en fordel i at man ikke behøver under bilen; jeg har ligget
på en parkeringplads under min Sierra og brændt fingerene.

Mercedes har i hvert fald gjort det med sugesnabel i mange år.

mvh

Andreas m. Hansen

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 31-03-06 17:07

> [...]
> på en parkeringplads under min Sierra og brændt fingerene.
>

> Mercedes har i hvert fald gjort det med sugesnabel i mange år.

Eller gør som mig: http://www.fumotousa.com/main.htm

/Carsten

Fra : NS

Dato : 31-03-06 17:16

Carsten Hjorth skrev:
> "Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Eller gør som mig: http://www.fumotousa.com/main.htm
>
> /Carsten

Ja, det er smart. Så skal man bare kører hen over
en sten så hanen knækker af. Så får man tømt
motorolien af samtidig med at man kører i bilen.
Det er sgu effektivt :).

NS

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 31-03-06 17:22

"NS" <123@123.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> af. Så får man tømt motorolien af samtidig med at man kører i bilen. Det

Nu sidder min bundprop ikke i bunden, men i siden...

/Carsten

Fra : Brizz

Dato : 31-03-06 23:38

Martin Sørensen skrev:
> [...]
> jeg da se en fordel i at man ikke behøver under bilen; jeg har ligget
> på en parkeringplads under min Sierra og brændt fingerene.

Du skal tænke på at du får ikke det hele med ud. Fx de små metal spåner
eller andre rester der nu kan være i olien får du ikke med ud fordi det
måske ikke ligger lige hvor snablen kommer ned.
Så umiddelbart er det ikke noget jeg selv ville gøre.

--
Mvh Brian
www.fotob.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-04-06 07:44

"Brizz" <news@FJERNgronaerten.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal tænke på at du får ikke det hele med ud.

Min erfaring er at jeg ikke kan se at ny / gl olie bliver blandet,
farveskift, så det er vist minimalt den olie som ikke suges op. Husk at
skifte filter, der er ~½ l. gl olie + skidt i det :(.

Fx de små metal spåner
> eller andre rester der nu kan være i olien får du ikke med ud fordi det
> måske ikke ligger lige hvor snablen kommer ned.

Hvis ikke dit oliefilter opfanger dem, er det ikke meget værd ;). Ellers, så
ligger de et sted hvor de kan blive liggende, ingen betydning har ;)).
Den olie, + evt metalspåner, som ikke suges op, kommer sgu' heller ikke ud
på gl.dags vis. Om du så lader den stå i 2 dage uden prop ;).

> Så umiddelbart er det ikke noget jeg selv ville gøre.

Og så slipper du for at finde et fad, som kan gå under bundkaret, samtidig
med at det rummer nok!!!, + svineriet når det skal tømmes i en beholder til
bortskafning, been there :((. Nu kan du pumpe direkte ned i beholderen, som
kan afleveres sammen med oliefilteret i en plastpose, på "genbrugen", ved
lejlighed :). Jeg er "færdig" med at rode rundt under bilen for olieskift +
rydde op efter det.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-04-06 07:19

Brizz skrev:

> [...]
> måske ikke ligger lige hvor snablen kommer ned.
> Så umiddelbart er det ikke noget jeg selv ville gøre.

Hvis du bruger bundproppen (som jo oftest siddder i siden af
bundkarret) er du heller ikke sikker på at få det hele med, tænk på
kaffegrums i vasken. Og MB synes åbenbart metoden er god nok.

Det var mest et "jeg undrer mig" spm, jeg vedligeholder ikke selv bil
for tiden.

mvh

Martin