Brugt VW Bora 1999-2000 - fornuftigt`?
Fra : Klaus Jensen

Dato : 29-03-06 18:09

Jeg skrev i en tidligere tråd, som nu er druket i noget personfnidder, skrev
jeg:

> Jeg står og skal ha en ny slæde, og jeg vil bruge omkring 125.000kr på
> det.
> Den fornuftige side af mig siger VW Golf 4 2,0 1999-2000 De har i den
> prisklasse typisk kørt 125.000km.
> Den knap så fornuftige side siger...: Alfa Romeo 156 2,0 1999-2000. De har
> også typisk kørt 125.000km i det prisleje.

Nu har jeg så også kigget lidt på VW Bora. Det er jo også en fin bil, og
lidt flottere end Golf (smag og behag - men det mener jeg altså). :)

F.eks. sådan en her:
http://bilbasen.dk/biler/forhandlere/show.asp?id=239002143

VW Bora 2,0 1999, 107.000km - 125.000kr

Ved Golf har jeg ladet mig fortælle, man skal undgå 1,8-motoren, mens den
samme motor er glimrende i f.eks. Seat. Hvad med i en Bora?

- Klaus

Fra : Kent Glerup

Dato : 29-03-06 18:39

>Ved Golf har jeg ladet mig fortælle, man skal undgå 1,8-motoren, mens den
>samme motor er glimrende i f.eks. Seat. Hvad med i en Bora?

VAG's 1,8 20V'er skal man prøve på en længere prøvetur, hvor man
prøver forskellige marchhastigheder af. Nogle oplever at den er
støjende ved bestemte hastigheder, andre bemærker ingenting.

Jeg har tidligere prøvet den i en Octavia, hvor jeg fik et ret
positivt indtryk af den. En dejligt letroterende maskine.

2,0 8V'eren er mere af den gamle skole, med et rigtigt dejligt moment
fra bunden af. En god maskine i dagligdagen, men ikke særlig
spændende.. Vær også opmærksom på at mange har oplevet et ganske
heftigt olieforbrug på denne maskine..

Men det er da en Bora 1,8T/V5 du ska' ha'

P.S. Jeg ville vælge en Bora frem for en Golf IV

MVH
Kent Glerup

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-06 18:46

Kent Glerup skriver:

> P.S. Jeg ville vælge en Bora frem for en Golf IV

Samme her. Bora'en er et pænere stykke bil.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-03-06 19:02

> Kent Glerup skriver:

> Samme her. Bora'en er et pænere stykke bil.

Den har bare et minus, bagklappen er for lille ifht. str. på bagagerummet
:(. Det gør, at det er svært at udnytte, faktisk sværere end på G.IV, som
har en top-hængslet klap, fordi åbningen er så lille ifht. dybden.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-03-06 20:13

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Den har bare et minus, bagklappen er for lille ifht. str. på bagagerummet
> :(. Det gør, at det er svært at udnytte, faktisk sværere end på G.IV, som
> har en top-hængslet klap, fordi åbningen er så lille ifht. dybden.

Samme problem har Audi A4 og VW Passat - men skal man kun slæbe øl hjem,
gør det ikke noget....

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Kent Glerup

Dato : 29-03-06 20:33

On Wed, 29 Mar 2006 20:01:37 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

> [...]
>:(. Det gør, at det er svært at udnytte, faktisk sværere end på G.IV, som
>har en top-hængslet klap, fordi åbningen er så lille ifht. dybden.

Jep.. Men kønere er den :)

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 29-03-06 19:07

> Ved Golf har jeg ladet mig fortælle, man skal undgå 1,8-motoren, mens den
> samme motor er glimrende i f.eks. Seat. Hvad med i en Bora?

Motoren er fin, når den ligger på langs, som den gør i Passat. Desværre har
der været lidt problemer med uønskede vibrationer og mindre effekt på de
modeller fra VAG, hvori motoren liggerpå tværs.

Det har et gøre med manifolden., og det samme gælder på Seat Leon/Toledo,
som det gør på Golf, da det i bund og grund er samme bil.

Som andre skriver, så kør en længere tur i den pågældende Bora, og hør om du
kan høre nogle ubehagelige vibrationer. Hvis ikke så kan du trygt købe den.

Medmindre du rammer en økonomisk væg, hvis du ser på en 1,8 T, så prøv den -
den har heller ikke de nævnte problemer - og det uanset om den ligger på
tværs eller langs - og som sagte er det en KANON motor.

Og så velbekomme - håber du kunne bruge de informationer, du fik i den anden
tråd.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Klaus Jensen

Dato : 31-03-06 13:28

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message
> Som andre skriver, så kør en længere tur i den pågældende Bora, og hør om
> du kan høre nogle ubehagelige vibrationer. Hvis ikke så kan du trygt købe
> den.

Jeg vil prøve at støve en op i nærheden og får en prøvetur. :)

> Medmindre du rammer en økonomisk væg, hvis du ser på en 1,8 T, så prøv
> den - den har heller ikke de nævnte problemer - og det uanset om den
> ligger på tværs eller langs - og som sagte er det en KANON motor.

Jeg har ikke kunnet finde Bora 1,8T på bilasen til under 150.000 - og jeg
vil helst ikke over 125.000. Jeg har dog prøvet motoren i både A3 og A4,
LÆKKER motor! Men der kommer så nok også en fordobling af forsikringen...

> Og så velbekomme - håber du kunne bruge de informationer, du fik i den
> anden tråd.

Det kunne jeg. :) Jeg var bare lidt træt af der gik personfnidder i den.

- Klaus

Fra : Klaus Jensen

Dato : 31-03-06 13:32

> [...]
> har der været lidt problemer med uønskede vibrationer og mindre effekt på
> de modeller fra VAG, hvori motoren liggerpå tværs.

Jeg kan iøvrigt slet ikke finde Bora med 1,8 motor - ud over nogle få dyre
1,8T, som er over mit prisleje. Den er måske slet ikke lavet med alm. 1,8?

Fra : Kent Glerup

Dato : 31-03-06 13:50

On Fri, 31 Mar 2006 14:31:55 +0200, "Klaus Jensen"
<spammers@burninhell.com> wrote:

>"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message

>Jeg kan iøvrigt slet ikke finde Bora med 1,8 motor - ud over nogle få dyre
>1,8T, som er over mit prisleje. Den er måske slet ikke lavet med alm. 1,8?

Jeg mener faktisk at den blev introduceret samtidig med at 1,8 20V
udgik.. Så det er 2,0 8V'eren du skal kigge efter.

/Kent Glerup

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-06 19:40

"Klaus Jensen" <spammers@burninhell.com> wrote in message
> [...]
>
> Ved Golf har jeg ladet mig fortælle, man skal undgå 1,8-motoren, mens den
> samme motor er glimrende i f.eks. Seat. Hvad med i en Bora?

Hvis du alligevel er ude og snakke om Bora eller Golf, så und dig selv en
tur i enten en Leon eller en Toledo. De kan fås til en billigere penge
alternativt en nyere bil til samme pris. Teknik mv. er fuldstændig den
samme, og interiøret er stort set fra den første Audi A3. Der kan være
drastisk mange penge at spare i forhold til golf/bora! Seat'erne er også
spændt lidt hårdere op i undervognen end Golf/Bora, så den er lidt mere
spændende at køre i.

Fra : Ukendt

Dato : 29-03-06 19:52

Klaus Jensen wrote:
> Nu har jeg så også kigget lidt på VW Bora. Det er jo også en fin bil,
> og lidt flottere end Golf (smag og behag - men det mener jeg altså).
> :)

En Bora kører godt og 2-liters motoren er fin fin. Har et godt moment. Jeg
har den selv i en Golf IV. Men få tjekket styrekugler, da de kan være slidt
(måske især hvis bilen har været sænket).
Som et kuriosum kan nævnes, at VW Bora er kåret som nr. 1 blandt bøsser i
USA (Bora som hedder Jetta på det amerikanske marked, og har et pænt salg af
den bil overthere).
Der var én her fra gruppen som linkede til et amerikansk blad hvor den var
kåret som den mest attraktive bil for bøsser. Jeg mener VW Beetle Cabrio kom
på 3. pladsen. Så køb du roligt den... vi bor jo ikke i USA

/Peter