/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Højt forbrug af Kølervæske
Fra : Henrik


Dato : 29-03-06 18:04

Jeg har nu indenfor kort tid efterfyldt kølervæske på min bil (5 liters af
Shell's færdigblandede, som jeg har hældt på af 2 omgange).hvor
expansionsbeholderen var tom.

Jeg har ikke bemærket nogle usædvanlige udsving på termometret - ud over i
vinters hvor den af og til havde svært ved at blive varm - men undrer mig
alligevel over at expansionsbeholderen er tom gange med kort tids mellemrum.

Oliestanden lader til at være konstant (tænkte på en utæt pakning eller
lignende).

Indrømmet, det er sjældent at jeg kigger ud i motorrummet, plejer at
overlade det til mekanikeren når den er til service.

Er der noget jeg skal være obs på eller er det helt normalt?



 
 
Ukendt (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-03-06 18:48


"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev i en meddelelse
news:442abde4$0$854$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg har nu indenfor kort tid efterfyldt kølervæske på min bil (5 liters af
> Shell's færdigblandede, som jeg har hældt på af 2 omgange).hvor
> expansionsbeholderen var tom.
>
> Jeg har ikke bemærket nogle usædvanlige udsving på termometret - ud over i
> vinters hvor den af og til havde svært ved at blive varm - men undrer mig
> alligevel over at expansionsbeholderen er tom gange med kort tids
> mellemrum.
>
> Oliestanden lader til at være konstant (tænkte på en utæt pakning eller
> lignende).
>
> Indrømmet, det er sjældent at jeg kigger ud i motorrummet, plejer at
> overlade det til mekanikeren når den er til service.
>
> Er der noget jeg skal være obs på eller er det helt normalt?

Det er nok en toppakning der er gået. Normalt skal bilen INTET forbrug have

--
Tom



Klaus G. (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 29-03-06 20:24

> Det er nok en toppakning der er gået. Normalt skal bilen INTET forbrug
have
>
Jaja, rolig nu. Fik jeg også afvide da min gamle pug405 mi16 brugte vand.
Men det var ikke tilfældet, det var køleren som var blevet "ædt" op med
tiden, plus diverse slanger som var blevet møre.

Det er typisk at det første folk altid siger når en bil bruger vand, at det
er toppakningen der er gået...tsk tsk tsk. Jojo bevares, du kan jo have ret,
men hvorfor puste det sådan op, og gøre manden "bange"? Det er ikke ligefrem
gratis at få skiftet toppakning jo. Og som nævnt, så kan der være mange
andre ting galt med en bil når den bruger vand.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk



Henrik (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 29-03-06 21:40


"Klaus G." skrev i en meddelelse
> Og som nævnt, så kan der være mange
> andre ting galt med en bil når den bruger vand.
>

Do tell me please ..



Ukendt (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-03-06 22:15


"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:442adedf$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...
>> Det er nok en toppakning der er gået. Normalt skal bilen INTET forbrug
> have
>>
> Jaja, rolig nu. Fik jeg også afvide da min gamle pug405 mi16 brugte vand.
> Men det var ikke tilfældet, det var køleren som var blevet "ædt" op med
> tiden, plus diverse slanger som var blevet møre.
>
> Det er typisk at det første folk altid siger når en bil bruger vand, at
> det
> er toppakningen der er gået...tsk tsk tsk. Jojo bevares, du kan jo have
> ret,
> men hvorfor puste det sådan op, og gøre manden "bange"? Det er ikke
> ligefrem
> gratis at få skiftet toppakning jo. Og som nævnt, så kan der være mange
> andre ting galt med en bil når den bruger vand.

Hvis man ikke kan se at vandet pibler ud med varm motor, så kan man jo få et
værksted til at trykprøve eller lækteste kølesystemet, så får man vished.
Der er alt mulig grund til at finde fejlen, da man ved kø-kørsel en varm
sommerdag, let kan risikere at så svigter systemet helt og motoren begynder
at koge

--
Tom



Benny Hojvaelde (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Benny Hojvaelde


Dato : 30-03-06 15:17


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:442af8ec$0$84019$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:442adedf$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...
> >> Det er nok en toppakning der er gået. Normalt skal bilen INTET forbrug
> > have
> >>
> > Jaja, rolig nu. Fik jeg også afvide da min gamle pug405 mi16 brugte
vand.
> > Men det var ikke tilfældet, det var køleren som var blevet "ædt" op med
> > tiden, plus diverse slanger som var blevet møre.
> >
> > Det er typisk at det første folk altid siger når en bil bruger vand, at
> > det
> > er toppakningen der er gået...tsk tsk tsk. Jojo bevares, du kan jo have
> > ret,
> > men hvorfor puste det sådan op, og gøre manden "bange"? Det er ikke
> > ligefrem
> > gratis at få skiftet toppakning jo. Og som nævnt, så kan der være mange
> > andre ting galt med en bil når den bruger vand.
>
> Hvis man ikke kan se at vandet pibler ud med varm motor, så kan man jo få
et
> værksted til at trykprøve eller lækteste kølesystemet, så får man vished.
> Der er alt mulig grund til at finde fejlen, da man ved kø-kørsel en varm
> sommerdag, let kan risikere at så svigter systemet helt og motoren
begynder
> at koge

Hmmm.

En af mine kollegaer opdagede at hans Polo var begyndt at bruge vand.
Vi lånte en stor tragt af en mekaniker. Tog kølerdækslet af og satte tragten
fast i hullet så den var tæt.
Fyldte tragten halvt med vand. Startede bilen og gav halvt gas. Vi kunne så
se i tragten at der kom en masse luftbobler.
Toppakningen var gået mellem cylinderen og en vandkanal ( ingen vand i
olien).

Benny



Henrik (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 29-03-06 21:38


"Tom" skrev i en meddelelse >
> Det er nok en toppakning der er gået. Normalt skal bilen INTET forbrug
have

Burde det så ikke have indflydelse på olien ...?
altså vand i olien, olie i ekspansionbeholderen ?



Ole Gaarde Kristense~ (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Ole Gaarde Kristense~


Dato : 30-03-06 01:03


"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev i en meddelelse
news:442af024$0$46985$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Tom" skrev i en meddelelse >
> > Det er nok en toppakning der er gået. Normalt skal bilen INTET forbrug
> have
>
> Burde det så ikke have indflydelse på olien ...?
> altså vand i olien, olie i ekspansionbeholderen ?
>
Ikke nødvendigvis. I en motorblok er der groft sagt løbegange for vand og
olie. Hvis pakningen er utæt på ydersiden af en vandgang (ja ja ved det
kan det løbe ud af blokken i stedet for, og så kommer der hverken olie i
vandet eller vand i olien.

--
Med venlig hilsen
Ole Gaarde Kristensen
Taxachauffør i Næstved



Kito (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Kito


Dato : 29-03-06 19:33


"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev i en meddelelse
news:442abde4$0$854$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg har nu indenfor kort tid efterfyldt kølervæske på min bil (5 liters af
> Shell's færdigblandede, som jeg har hældt på af 2 omgange).hvor
> expansionsbeholderen var tom.
>
> Jeg har ikke bemærket nogle usædvanlige udsving på termometret - ud over i
> vinters hvor den af og til havde svært ved at blive varm - men undrer mig
> alligevel over at expansionsbeholderen er tom gange med kort tids
> mellemrum.
>
> Oliestanden lader til at være konstant (tænkte på en utæt pakning eller
> lignende).
>
> Indrømmet, det er sjældent at jeg kigger ud i motorrummet, plejer at
> overlade det til mekanikeren når den er til service.
>
> Er der noget jeg skal være obs på eller er det helt normalt?


Jeg vil sige at expensio beholderen skal ikke overfyldes og hvis den bliver
det vil vædsken blive trykket ud af beholderen. Der kan godt være forskel
ved kold og varm motor.

vh
Poul



Henrik (29-03-2006)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 29-03-06 21:39


"Kito" skrev i en meddelelse
>
>
> Jeg vil sige at expensio beholderen skal ikke overfyldes og hvis den
bliver
> det vil vædsken blive trykket ud af beholderen. Der kan godt være forskel
> ved kold og varm motor.

Jeg fyldte den 3/4 .. under maks ... kold motor



Martin Sørensen (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 30-03-06 08:06


Henrik skrev:

> Indrømmet, det er sjældent at jeg kigger ud i motorrummet, plejer at
> overlade det til mekanikeren når den er til service.
>
> Er der noget jeg skal være obs på eller er det helt normalt?

Det er _ikke_ normalt, se at få den på værksted.

Jeg har haft hul i køleren og læk i varmeelementet til kabineluften
(begge dele på en Sierra). Det sidste var noget gris, vinduerne
duggede ad h' til og tæpperne blev meget fedtede.

held og lykke

Martin


Troels - around 9000 (30-03-2006)
Kommentar
Fra : Troels - around 9000


Dato : 30-03-06 19:48

> Er der noget jeg skal være obs på eller er det helt normalt?

Normalt? Dog ikke. Det kan være din vandpumpe der er ved at være træt i
lejet, og så vil den lade lidt vand komme ud gennem en "sladrehank", der
skal fortælle den er gal. Til at starte med skal man blot fylde vand på fra
tid til anden, der drypper ikke det vilde - det fordamper på en varm blok -
men efter et stykke tid bliver det så grelt at den direkte drypper.

// Troels



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408905
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste