/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Sommerdæk og benzin økonomi
Fra : MacX


Dato : 26-03-06 07:06

Hej

Ja ved godt det lige er tidlig nok at smække sommerdæk på, men havde
egentlig regnet med forår ;)

Jeg har en BMW 328, og har skiftet fra 195/65-15 til 225/40-18
(Bridgestone Potenza RE050A)... Det kører egentlig rimelig godt, men
blev noget overasket over forbrugsmåleren, som viser 1L/100KM _mere_
end før! Av det gør da frygtelig ondt i pengepungen :( Er det normalt ?
Dvs jeg er gået fra 10,7 til 9,7 km/l... Sidste sommer kørte jeg med
samme fælgstørrelse, men blot med andet dæk, og der kunne jeg ikke få
bilen under 10 km/l. Måske er det bare fordi det stadig er koldt, og
bilen bruger mere benz, end hvis det havde været sommer (20 grader)?

En anden ting - føj hvor bliver bilen da sløv, selvom man har 200hk...
Troede aluf. hed letmetalsfælge ;)

Fortsat god søndag
Otto


 
 
MacX (26-03-2006)
Kommentar
Fra : MacX


Dato : 26-03-06 07:15

On 2006-03-26 08:06:29 +0200, MacX <hom@FJERNMIG@pc.dk> said:

> Hej
>
> Ja ved godt det lige er tidlig nok at smække sommerdæk på, men havde
> egentlig regnet med forår ;)
>
> Jeg har en BMW 328, og har skiftet fra 195/65-15 til 225/40-18
> (Bridgestone Potenza RE050A)... Det kører egentlig rimelig godt, men
> blev noget overasket over forbrugsmåleren, som viser 1L/100KM _mere_
> end før! Av det gør da frygtelig ondt i pengepungen :( Er det normalt ?
> Dvs jeg er gået fra 10,7 til 9,7 km/l... Sidste sommer kørte jeg med
> samme fælgstørrelse, men blot med andet dæk, og der kunne jeg ikke få
> bilen under 10 km/l. Måske er det bare fordi det stadig er koldt, og
> bilen bruger mere benz, end hvis det havde været sommer (20 grader)?
>
> En anden ting - føj hvor bliver bilen da sløv, selvom man har 200hk...
> Troede aluf. hed letmetalsfælge ;)
>
> Fortsat god søndag
> Otto

Har lige andet spørgsmål - hvad bør dæktrykket være på sådan en
størrelse dæk (225/40-18)? Ved ikke hvad dækmanden har fyldt på, men
måske for lidt? Har læst andet sted, at man gerne skulle på omkring 2,7
bar - det lyder da helt vildt eller hvad?

Vh
Otto


Klaus G. (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 26-03-06 11:22

> Har lige andet spørgsmål - hvad bør dæktrykket være på sådan en
> størrelse dæk (225/40-18)? Ved ikke hvad dækmanden har fyldt på, men
> måske for lidt? Har læst andet sted, at man gerne skulle på omkring 2,7
> bar - det lyder da helt vildt eller hvad?
>
Næh ikk specielt.

Jeg regner med 3bar i mine 215/35-18. Havde 2.7-2.8bar i mine
205/40-17(andre fælge) og de blev slidt for meget på midten.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk



MacX (26-03-2006)
Kommentar
Fra : MacX


Dato : 26-03-06 11:32

On 2006-03-26 12:22:21 +0200, "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> said:


> Næh ikk specielt.
>
> Jeg regner med 3bar i mine 215/35-18. Havde 2.7-2.8bar i mine
> 205/40-17(andre fælge) og de blev slidt for meget på midten.

Var der så ikke også for meget luft i, hvis de blev slidt på midten?

/Otto


John Sahl (26-03-2006)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 26-03-06 10:52

MacX wrote:
> Var der så ikke også for meget luft i, hvis de blev slidt på midten?

Reglerne er lidt anderledes når det kommer til rigtige lavprofiler, så
det er efter mine erfaringer helt korrekt hvad Klaus gør mht trykket.



Peter Brandt Jørgens~ (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Peter Brandt Jørgens~


Dato : 26-03-06 11:41


"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44266b5b$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...
>> Har lige andet spørgsmål - hvad bør dæktrykket være på sådan en
>> størrelse dæk (225/40-18)? Ved ikke hvad dækmanden har fyldt på, men
>> måske for lidt? Har læst andet sted, at man gerne skulle på omkring 2,7
>> bar - det lyder da helt vildt eller hvad?
>>
> Næh ikk specielt.
>
> Jeg regner med 3bar i mine 215/35-18. Havde 2.7-2.8bar i mine
> 205/40-17(andre fælge) og de blev slidt for meget på midten.
>
> --

Øhhh... Så vidt jeg ved så er slid på midten for højt dæktryk, slid på
kanterne for lavt.

http://www.firststop.dk/articles.asp?ID=51137&menuID=&myID=2512&siteID=35

--
Med venlig hilsen

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)



Martin Johansen [600~ (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 26-03-06 13:03

Klaus G. skrev:

> Jeg regner med 3bar i mine 215/35-18. Havde 2.7-2.8bar i mine
> 205/40-17(andre fælge) og de blev slidt for meget på midten.

Jeg kører med 40PSI/2,7-8 stykker i mine 215/45x17 .. vil du anbefale et
anderledes tryk?

MVH

Martin Johansen [600~ (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 26-03-06 10:41

MacX skrev:

> En anden ting - føj hvor bliver bilen da sløv, selvom man har 200hk...
> Troede aluf. hed letmetalsfælge ;)

Hehe ja.. jeg gik fra smalle 15" til bredere 17" på min 225HK's.. den er
også mere sløv nu i de højere hastigheder.. lidt øv.

Men så har jeg da en grund til smide en anden boks i ;)

MVH

MacX (26-03-2006)
Kommentar
Fra : MacX


Dato : 26-03-06 11:06

On 2006-03-26 11:40:55 +0200, "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.com> said

>
> Hehe ja.. jeg gik fra smalle 15" til bredere 17" på min 225HK's.. den
> er også mere sløv nu i de højere hastigheder.. lidt øv.
>
> Men så har jeg da en grund til smide en anden boks i ;)

Det er da snyd - at du har turbomotor ;)



Martin Johansen [600~ (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 26-03-06 11:23

MacX skrev:

> Det er da snyd - at du har turbomotor ;)

Hehe du kan bare bare smide en mølle på din bimmer ;)

Du har så tilgengæld noget jeg ikke har og som jeg synes er snyd...
verdens bedste motorlyd fra en 6benet... :)

MVH

Klaus G. (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 26-03-06 11:24

> En anden ting - føj hvor bliver bilen da sløv, selvom man har 200hk...
> Troede aluf. hed letmetalsfælge ;)
>
Så køb nogle "rigtige" letvægtfælge. OZ laver nogen, at de så ikke rigtig
passer til "bimmer stilen", det er en anden sag :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk



Martin Johansen [600~ (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 26-03-06 13:02

Klaus G. skrev:
>> En anden ting - føj hvor bliver bilen da sløv, selvom man har 200hk...
>> Troede aluf. hed letmetalsfælge ;)
>>
> Så køb nogle "rigtige" letvægtfælge. OZ laver nogen, at de så ikke rigtig
> passer til "bimmer stilen", det er en anden sag :)

Yeah men... det hjælper ikke rigtig når det er den større kontaktflade =
bredden som æder farten ;)

MVH

Folmer Rasmussen (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 26-03-06 13:11

On Sun, 26 Mar 2006 14:01:48 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<no@no.no.com> wrote:

>Klaus G. skrev:
>>> En anden ting - føj hvor bliver bilen da sløv, selvom man har 200hk...
>>> Troede aluf. hed letmetalsfælge ;)
>>>
>> Så køb nogle "rigtige" letvægtfælge. OZ laver nogen, at de så ikke rigtig
>> passer til "bimmer stilen", det er en anden sag :)
>
>Yeah men... det hjælper ikke rigtig når det er den større kontaktflade =
>bredden som æder farten ;)

>--

Af sted til huggeren efter nogle gamle trætte støddæmpere, så rører
hjulene kun vejbanen det halve af tiden.

Man skal ikke gå af vejen for noget, når det gælder om at presse
citronen til det yderste.

I det daglige er der jo rig lejlighed til at køre på grænserne.

--

Venlig hilsen
Folmer


Martin Johansen [600~ (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 26-03-06 13:56

Folmer Rasmussen skrev:

> Af sted til huggeren efter nogle gamle trætte støddæmpere, så rører
> hjulene kun vejbanen det halve af tiden.

LOL

Den stod ellers til en komplet ny undervogn i næste uge, men måske jeg
skal droppe det ;)

MVH

Folmer Rasmussen (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 26-03-06 14:07

On Sun, 26 Mar 2006 14:56:08 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<no@no.no.com> wrote:

>Folmer Rasmussen skrev:
>
>> Af sted til huggeren efter nogle gamle trætte støddæmpere, så rører
>> hjulene kun vejbanen det halve af tiden.
>
>LOL
>
>Den stod ellers til en komplet ny undervogn i næste uge, men måske jeg
>skal droppe det ;)

>--

Det er jo en afvejning af hvad du vil.

Hvis du hele tiden og så igen skal ud over stepperne, med alt hvad
vogntøjet kan trække, så er der ingen vej udenom en gammel undervogn.

Husk, du kører ikke på marginalerne, hvis ikke begrænseren siger som
noget der inhalerer peberspray - ved hvert eneste gearskifte.

Er du derimod en af de få (her i gruppen), der har et behov for at
komme fra A til B, og nyde det, mens man gør det, så monterer du den
nye undervogn.

Du skal dog være klar over, at du får det der udtryk i hele ansigtet,
der får de fleste til at tro at det har noget med god sex at gøre.

God fornøjelse, uanset hvilken løsning du vælger.

--

Venlig hilsen
Folmer


Martin Johansen [600~ (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 26-03-06 17:53

Folmer Rasmussen skrev:


> Er du derimod en af de få (her i gruppen), der har et behov for at
> komme fra A til B, og nyde det, mens man gør det, så monterer du den
> nye undervogn.

Hvad nu hvis man nyder at komme fra a til b med fuld fart? :)

> God fornøjelse, uanset hvilken løsning du vælger.

Det bliver den nye undervogn :)

MVH

Mogens... (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 26-03-06 12:14


"MacX" <hom@FJERNMIG@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:44262fc4$0$27559$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Jeg har en BMW 328, og har skiftet fra 195/65-15 til 225/40-18
> (Bridgestone Potenza RE050A)... Det kører egentlig rimelig godt, men blev
> noget overasket over forbrugsmåleren, som viser 1L/100KM _mere_ end før!
> Av det gør da frygtelig ondt i pengepungen :( Er det normalt ? Dvs jeg er
> gået fra 10,7 til 9,7 km/l... Sidste sommer kørte jeg med samme
> fælgstørrelse, men blot med andet dæk, og der kunne jeg ikke få bilen
> under 10 km/l. Måske er det bare fordi det stadig er koldt, og bilen
> bruger mere benz, end hvis det havde været sommer (20 grader)?

Ja, med dén bredde vil dækkets vej-/rullemodstand have en del at sige.
Og dén angives jo gerne i diverse dæktest, idet den er forskellig fra dæk
til dæk..
www.adac.de/images/Sommerreifentest_2_XXL_tcm8-139825.jpg



MK (09-04-2006)
Kommentar
Fra : MK


Dato : 09-04-06 20:25


"Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse
news:THuVf.49881$d5.206447@newsb.telia.net...

> www.adac.de/images/Sommerreifentest_2_XXL_tcm8-139825.jpg

Har lige bestilt nogle 235/45 x 17 ud fra ovenstående test, og
jeg valgte testvinderen: Bridgestone Potenza RE 050A 94Y.

Så må vi jo se om de følger det dæk, der pt. er på bilen:
Michelin Pilot Sport...




BJ (26-03-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 26-03-06 15:28


"MacX" <hom@FJERNMIG@pc.dk> skrev i en meddelelse
news:44262fc4$0$27559$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> Jeg har en BMW 328, og har skiftet fra 195/65-15 til 225/40-18

Du går til:

1) Større trædeflade = større rullemodtand.

2) Større bredde = større vindmodstand.

Jeg er gået væk fra brede lavprofildæk på min Volvo. Det går ud over
tophastigheden, så det kan mærkes (og jeg har ca. 334 Hk).

> En anden ting - føj hvor bliver bilen da sløv, selvom man har 200hk...
> Troede aluf. hed letmetalsfælge ;)

Til Volvo kunne man i tidernes morgen købe ultra lette fælge til en ultra
høj pris.

I dag kan man vist købe nogen i kevlar til forskellige bilmærker.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Martin Johansen [600~ (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 26-03-06 17:54

BJ skrev:

> Jeg er gået væk fra brede lavprofildæk på min Volvo. Det går ud over
> tophastigheden, så det kan mærkes (og jeg har ca. 334 Hk).

Hvor stor er forskellen på din vogn?

MVH

BJ (26-03-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 26-03-06 18:01


"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.com> skrev i en meddelelse
news:4426c716$0$84041$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

>> Jeg er gået væk fra brede lavprofildæk på min Volvo. Det går ud over
>> tophastigheden, så det kan mærkes (og jeg har ca. 334 Hk).
>
> Hvor stor er forskellen på din vogn?

Fra 240 og op, er den betydelig langsommere på de brede dæk og kan ikke nå
260 km/t.

Benzinøkonomi har jeg ikke regnet på. Det løber alligevel lige igennem
potten.

Komfortmæssigt kunne jeg ikke holde lavprofilerne ud, det hopper, danser og
larmer ulideligt.

Så jeg skal aldrig mere køre på ultra lavprofildæk.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Martin Johansen [600~ (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 26-03-06 20:09

BJ skrev:

> Fra 240 og op, er den betydelig langsommere på de brede dæk og kan ikke nå
> 260 km/t.

OK.

> Benzinøkonomi har jeg ikke regnet på. Det løber alligevel lige igennem
> potten.

Jeg har heller ikke lige regnet efter med min - har ikke engang kørt en
tankfuld endnu på dem :)


> Komfortmæssigt kunne jeg ikke holde lavprofilerne ud, det hopper, danser og
> larmer ulideligt.

Hmm tja. Jeg kører som sagt på 215/45x17 og jeg er utroligt imponeret
over hvor behagelige de er. Havde jo forventet en gokart efter flere
folks skarpe tunger og jeg kan næsten ikke mærke forskel i komfort fra
mine vintersutter til dem her.

MVH

BJ (26-03-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 26-03-06 20:13


"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.com> skrev i en meddelelse
news:4426e6bf$0$84026$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

>> Komfortmæssigt kunne jeg ikke holde lavprofilerne ud, det hopper, danser
>> og larmer ulideligt.
>
> Hmm tja. Jeg kører som sagt på 215/45x17 og jeg er utroligt imponeret over
> hvor behagelige de er. Havde jo forventet en gokart efter flere folks
> skarpe tunger og jeg kan næsten ikke mærke forskel i komfort fra mine
> vintersutter til dem her.

Så har du nok ikke luft nok i dækkene..

Jeg synes at kunne mærke hver en sten, malerklat, afmærkning på vejen osv.
med super lave dæk monteret.

Det er min potte ikke lagt ud til, den siger komfort, komfort og komfort.

Jeg er også utrolig træt af min racerudstødning. Denne konstante brummen
høre ikke hjemme i potten, så sådan én kommer heller aldrig på mere.

Slides skal den og da det rustfri stål fra turboflanger og ud til bageste
kofanger, tager det nok en del år at få bugt med den.

Heldigvis har jeg den originale på lager..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Martin Johansen [600~ (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 26-03-06 20:28

BJ skrev:

> Så har du nok ikke luft nok i dækkene..

Kører med 2,7-8 bar/40psi?

> Jeg synes at kunne mærke hver en sten, malerklat, afmærkning på vejen osv.
> med super lave dæk monteret.

Hvad er superlave?

> Det er min potte ikke lagt ud til, den siger komfort, komfort og komfort.

Min også. Derfor var jeg lidt nervøs for de 17"... :)

> Jeg er også utrolig træt af min racerudstødning. Denne konstante brummen
> høre ikke hjemme i potten, så sådan én kommer heller aldrig på mere.

Enig. Det er bare træls i længden..

MVH

BJ (26-03-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 26-03-06 21:17


"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.com> skrev i en meddelelse
news:4426eb43$0$84039$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

>> Så har du nok ikke luft nok i dækkene..
>
> Kører med 2,7-8 bar/40psi?

Det er vel ok.

>> Jeg synes at kunne mærke hver en sten, malerklat, afmærkning på vejen
>> osv. med super lave dæk monteret.
>
> Hvad er superlave?

Under 55.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



Martin Johansen [600~ (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 26-03-06 21:32

BJ skrev:

> Det er vel ok.

Aner det ikke.. men det har jeg fået anbefalet.

> Under 55.

Så må jeg køre på lakrids :P

MVH

John Sahl (26-03-2006)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 26-03-06 21:35

BJ wrote:
>>> Jeg synes at kunne mærke hver en sten, malerklat, afmærkning på
>>> vejen osv. med super lave dæk monteret.
>
> "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.com> skrev i en meddelelse
>>
>> Hvad er superlave?
>
> Under 55.

Jeg vil mene superlave er 40 og under. Mine næste skulle gerne være 35'ere!

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede




BJ (26-03-2006)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 26-03-06 21:43


"John Sahl" <spamtrap9@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:4426faf6$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

KLIP

>>>> Jeg synes at kunne mærke hver en sten, malerklat, afmærkning på
>>>> vejen osv. med super lave dæk monteret.
>>> Hvad er superlave?
>>
>> Under 55.
>
> Jeg vil mene superlave er 40 og under. Mine næste skulle gerne være
> 35'ere!

Så slipper du da for luft i dem..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~



John Sahl (26-03-2006)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 26-03-06 21:45

BJ wrote:
> Så slipper du da for luft i dem..

Uh, punkteringsfri dæk!

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408907
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste