Seat Leon TFSI
Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 24-03-06 18:17

Hej med jer

Nå, nu fik jeg så prøvet den nye Leon TFSI. Og det var med store
forventninger der blev gået til sagen.

Og jeg må sige, at motormæssigt og køredynamisk blev forventningerne til
fulde opfyldt - og mere til. Hold da op, hvor får man meget ræs for pengene
Og det er næsten nok til, at man straks skulle få underskrevet den
slutsedddel og komme derudaf.

Mén....2 ting:

- Interiøret er jo malet plastik over det hele, bortset fra ovenpå
instrumentbordet og de vildt seje læder-agtige sportssæder.
- Kabinestøj...og her taler jeg naturligvis ikke om motoren, for derfra
kommer kun ren sprød "racerlyd" og lidt bulder fra udstødningen, men alt
andet i bilen er simpelthen for højrøstet: dækstøj, vindstøj, sus & knirken
Ok, det er måske lidt overdrevet, men når man som jeg kommer fra en A3
er man åbenbart bare svær at gøre tilfreds (Ja, eneste grund til at jeg
ikke køber samme motor i en A3 er naturligvis prisen)

Naturligvis var indgangsvinklen, at jeg var villig til at acceptere en knap
så "lækker" bil i Leon'en for at få en vild (vild! vild!) motor til en
latterlig pris i forhold til ydelse, men lige nu hælder jeg mere til
alternativet: A3 Sportback 2.0 FSI (dvs. uden turbo), selvom den koster
50.000 mere.

Nu er det så, at jeg vil bede om nogle kommentarer på min oplevelse: Har jeg
været lidt hurtig til at dømme interiøret? Er det mon mere holdbart, end jeg
umiddelbart får indtryk af? Og det med støjen: Testbilen var udstyret med
19" fælge og endnu-mere-sports-undervogn end Sport-Up som er standard på
TFSI'en - kan det afføde så meget mere støj i kabinen?

Var der ikke en Claus her fra gruppen, der havde købt sådan en slæde? Vil du
ikke være venlig at afvise mine observationer, så jeg kan få noget motor?

--
Jacob

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 24-03-06 20:13

Jacob Buus Smidt skrev:

> [...]
>
> - Interiøret er jo malet plastik over det hele, bortset fra ovenpå
> instrumentbordet og de vildt seje læder-agtige sportssæder.

Malet eller gennemfarvet! Ingen anelse. Til gengæld synes jeg faktisk at
det er pænt, men det den skærm der er over instrumenterne føles ikke nær
så lækker at røre ved som man kunne ønske sig. Omvendt så har jeg vist
kun haft grabberne på den én enkelt gang.

Sportssæder ja og endda nogle rigtig gode nogen af slagsen, men der er
sgutte noget læderagtig over dem. Mon ikke at det er noget eftermonteret
gejl du har været udsat for?

> [...]
> er man åbenbart bare svær at gøre tilfreds (Ja, eneste grund til at jeg
> ikke køber samme motor i en A3 er naturligvis prisen)

Ja det kender jeg godt! Der startede jeg også. Sidenhen er jeg dog også
faldet for Leons design som jeg foretrækker for SportBack'en. Hvorvidt
Leon'en er lige så langtidsholdbar i sit design som Audien må tiden så vise.

> [...]
> latterlig pris i forhold til ydelse, men lige nu hælder jeg mere til
> alternativet: A3 Sportback 2.0 FSI (dvs. uden turbo), selvom den koster

Nu er den motor ikke bare vild, vild, vild. Den kan faktisk også køres
rigtig dovent. Hvad siger du til 6 gear fra 1750 omdr/m i rent
uanstrengt træk. Jeg er stadig lidt imponeret over det.

> [...]
> ikke være venlig at afvise mine observationer, så jeg kan få noget motor?

Jeg har nu kørt knap 1600 km i min Leon TFSI og er endda rigtig godt
tilfreds.

Hvad angår interiøret kan jeg vist kun tilføje at jeg valgte at
opgradere til climatronic for at undgå de tre skramlede drejeknapper til
ventilationssystemet.

Materialevalget..... Tjoh måske, jeg er dog ikke så imponeret over
Audien som du og jeg har skam selv haft kig på SportBack'en med
TFSI-maskinen i, men droppede det pga. prisen.

I min bil er der absolut intet der knirker og vindstøj er der stort set
intet af. Faktisk så ændres støjniveauet stort set ikke fra 100km/t og
op. Ved knap 200km/t (ja nålen flyver faktisk derop stort set af sig
selv) er der intet besvær ved at føre en afslappet samtale i bilen.

Jeg er overbevist om at du skal finde årsagen til din dårlige oplevelse
i det hærværk der er blevet begået mod den vogn du var ude at køre i.

At stramme undervognen yderligere op er efter min mening en kæmpe
misforståelse og det samme gælder 19" fælgene.

Min egen kører på standard SportUp-undervognen og med 225/45x17 TS810
Continental vinterdæk på de originale alufælge og den går som en drøm
uden dækstøj overhovedet.

Når vejret bliver lidt mildere har jeg et sæt 18" SEAT Sport BBS
alufælge med 225/40x18 Continental somerdæk liggende og dem glæder jeg
mig også til at komme ud at køre på.

Hvis du har mulighed for det så smut en tur til SMC Århus Syd hvor
Michael (én af sælgerne) selv kører en Leon TFSI med 18" Continental
sommerdæk på. I den er der heller ingen problemer med dækstøj og på
trods af dækkenes lave profil er den overraskende komfortabel at køre i.

Det var i øvrigt først efter en tur i Michaels Leon at jeg turde vælge
sommerhjul. At turen foregik i midten af Januar i p....koldt vejr
beviste bare at selv med alt for kolde dæk fungerer den montering også.

Mvh
Claus

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 25-03-06 01:13

> [...]
> så lækker at røre ved som man kunne ønske sig. Omvendt så har jeg vist kun

Fair nok, her får man selvfølgelig ikke mere, end man betaler for.

> Sportssæder ja og endda nogle rigtig gode nogen af slagsen, men der er
> sgutte noget læderagtig over dem. Mon ikke at det er noget eftermonteret
> gejl du har været udsat for?

Det tror jeg ikke, men er heller ikke sikker på om det er læder...men
sæderne var helt i orden.

> [...]
> faldet for Leons design som jeg foretrækker for SportBack'en. Hvorvidt
> Leon'en er lige så langtidsholdbar i sit design som Audien må tiden så

Ja, lidt fræk er den jo...men igen...Audien har en anden - og mere
konservativ - karakter.

> Nu er den motor ikke bare vild, vild, vild. Den kan faktisk også køres
> rigtig dovent. Hvad siger du til 6 gear fra 1750 omdr/m i rent uanstrengt
> træk. Jeg er stadig lidt imponeret over det.

Enig, men når man er vant til 102 hk, så er den vild! vild! vild! I alle
henseender er motoren i orden.

> Hvad angår interiøret kan jeg vist kun tilføje at jeg valgte at opgradere
> til climatronic for at undgå de tre skramlede drejeknapper til
> ventilationssystemet.

Det lyder fornuftigt.

> Materialevalget..... Tjoh måske, jeg er dog ikke så imponeret over Audien
> som du og jeg har skam selv haft kig på SportBack'en med TFSI-maskinen i,
> men droppede det pga. prisen.

Hehe, ja den er hamper.

> [...]
>
> Jeg er overbevist om at du skal finde årsagen til din dårlige oplevelse i
> det hærværk der er blevet begået mod den vogn du var ude at køre i.

Hmm...det lyder jo lovende. Og jeg håber inderligt, at du har ret...

> [...]
> I den er der heller ingen problemer med dækstøj og på trods af dækkenes
> lave profil er den overraskende komfortabel at køre i.

Jeg er residerende på Sjælland, men vil prøve at finde en forhandler, der
ikke har fucket deres demobil op

> Det var i øvrigt først efter en tur i Michaels Leon at jeg turde vælge
> sommerhjul. At turen foregik i midten af Januar i p....koldt vejr beviste
> bare at selv med alt for kolde dæk fungerer den montering også.

Jeg var også imponeret over hvor meget vejgreb der var på trods af
vintervejret. De 19" sommerhjul "skrubbede" ikke over forhjulene som mine
16" vinterhjul på Audien kan finde på det.

> Mvh
> Claus

Tak for dine synspunkter...jeg må prøve den igen !

--
Jacob

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 25-03-06 09:14

Jacob Buus Smidt skrev:

> Det tror jeg ikke, men er heller ikke sikker på om det er læder...men
> sæderne var helt i orden.

Måske det er et betræk der er valgt fra tilbehørslisten? Anyway jeg kan
ikke selv snuppe hud på sæderne så jeg er mere end tilfreds med at det
er tekstil som den leveres med i standardversionen.

> Enig, men når man er vant til 102 hk, så er den vild! vild! vild! I alle
> henseender er motoren i orden.

Når du har haft den en uges tid og har vænnet dig til speederrespons og
koblingspunkt så er det faktisk ingen sag også at køre bessefarkørsel i
bilen.

> Hmm...det lyder jo lovende. Og jeg håber inderligt, at du har ret...

Jeg tror næppe at min er den eneste Leon TFSI der har det kvalitetsniveau.

> Jeg er residerende på Sjælland, men vil prøve at finde en forhandler, der
> ikke har fucket deres demobil op

God idé. jeg har selv meget svært ved at forstå forhandlere der lader
potentielle kunder prøve stærkt modificerede udgaver at den bil de reelt
er interesseet i.

> Jeg var også imponeret over hvor meget vejgreb der var på trods af
> vintervejret. De 19" sommerhjul "skrubbede" ikke over forhjulene som mine
> 16" vinterhjul på Audien kan finde på det.

Nu ved jeg godt at jeg skal passe på ikke at fornærme nogen herinde men
rent subjektivt vurderet forekommer det mig at at der fra SportBack'ens
(TFSI) undervogn (som kører fremragende) og til Leon'ens er en lille
forskel i Leon'ens favør. Den forekommer mig en smule mere præcis. Det
samme synes jeg i øvrigt også at have oplevet i forhold til Golf'en (TFSI).

> Tak for dine synspunkter...jeg må prøve den igen !

Ja det kan ikke passe at en forhandler der har misforstået den bil han
sælger skal ødelægge din oplevelse.

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-06 22:24

Jacob Buus Smidt wrote:
> [...]
> motor til en latterlig pris i forhold til ydelse, men lige nu hælder
> jeg mere til alternativet: A3 Sportback 2.0 FSI (dvs. uden turbo),

Jeg mener at Seat'en "kun" har 185 HK i deres 2,0 TFSI mod 200 HK hos VW og
Audi. Jeg ved ikke hvordan den forskel i praksis føles og om den kan chippes
op til de normale 200 HK.
2,0 FSI uden turbo er ikke en vild racer-motor. Den føles ikke af 150 HK
efter min mening. Men bevares, den kan da flytte røven. Sportsudstødning vil
sikkert hjælpe lidt på fornemmelsen
Jeg har prøvet en A3 Sportback 2,0 FSI og synes det er en dejlig bil. Men
den koster 395.000 kr. og er altså en forholdsvis lille bil. Dertil kommer,
at den stort set leveres uden noget udstyr ud over a/c.
Metallak = 15.000 kr. Varme i forsæder = 7700 kr. Kopholder = 400 kr.
Miderarmlæn i bag = 3700 kr. Varme i sidespejle = 2400 kr. El-sidespejle =
2000 kr. Tågeforlygter = 3900 kr. Udendørs temp.måler = 2400 kr. Fartpilot =
7400 kr. Læderrat = 4000 kr. osv. Så den bil ender jo på 470.000 kr.! Og det
er den altså ikke værd, selvom det er en fin bil.

/Peter

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 25-03-06 01:29

> Jeg mener at Seat'en "kun" har 185 HK i deres 2,0 TFSI mod 200 HK hos VW
> og
> Audi. Jeg ved ikke hvordan den forskel i praksis føles og om den kan
> chippes op til de normale 200 HK.

Seat'en er rigtignok begrænset i ydelsen, men til den "lille" bil er motoren
stadig en stor fest Og momentet er der ikke pillet ved, 280 NM over ca.
3000 omdrejninger.

> 2,0 FSI uden turbo er ikke en vild racer-motor. Den føles ikke af 150 HK
> efter min mening. Men bevares, den kan da flytte røven. Sportsudstødning
> vil sikkert hjælpe lidt på fornemmelsen

Bevares, motoren uden turbo er for mit vedkommende det muliges kunst. Men
ifølge opgivelserne skulle den kunne følge med min kammerats 320i (E90), som
jeg synes er rigeligt hurtig. Og den koster altså langt over 400.000.
Leon'en kunne bare byde på langt mere sjov for færre penge

> [...]
> = 7400 kr. Læderrat = 4000 kr. osv. Så den bil ender jo på 470.000 kr.! Og
> det er den altså ikke værd, selvom det er en fin bil.

Uha, ja det er er jo helt ude af proportioner, men mon ikke man kunne få en
fornuftig pris på al det udstyr?

I øvrigt koster Sportback'en "kun" 356.500, med mindre den bestilles med
Ambition udstyr, som er incl. tågelygter, alufælge, læderrat og andet
"sports"-udstyr som sænket undervogn og sportssæder. Desuden kan den ekstra
kopholder erhverves for under 10 EUR på ebay. Men det gør jo ikke den store
forskel...Audien er bare dyr i alle henseender.

--
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-06 18:44

Jacob Buus Smidt wrote:
> Uha, ja det er er jo helt ude af proportioner, men mon ikke man kunne
> få en fornuftig pris på al det udstyr?

Jo, der fåes vist en "Teknik-pakke", men jeg ved ikke hvad der følger med af
udstyr til denne.

> I øvrigt koster Sportback'en "kun" 356.500, med mindre den bestilles
> med Ambition udstyr, som er incl. tågelygter, alufælge, læderrat og
> andet "sports"-udstyr som sænket undervogn og sportssæder.

Ja rigtigt. Jeg havde kigget på A3 Sportback 2,0 FSI med Tiptronic. Deraf de
394.000 kr.

MVH Peter

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 25-03-06 09:21

Peter S. skrev:

> Jeg mener at Seat'en "kun" har 185 HK i deres 2,0 TFSI mod 200 HK hos VW og
> Audi.

I.flg. fabriksopgivelserne har du helt ret. Efter at have prøvet begge
udgaver er jeg dog en smule i tvivl, for jeg kunne faktisk ikke mærke
nogen reel forskel.

> Jeg ved ikke hvordan den forskel i praksis føles og om den kan chippes
> op til de normale 200 HK.

Den kan sikkert chippes til langt over 200HK, men burde man så ikke bare
have startet med en helt anden bil!

> 2,0 FSI uden turbo er ikke en vild racer-motor. Den føles ikke af 150 HK
> efter min mening. Men bevares, den kan da flytte røven.

Enig! Jeg synes faktisk at den føles en smule gumpetung. Sikkert fordi
den ikke har det store moment ved lave omdrejningstal som turboudgaven har.

> Sportsudstødning vil sikkert hjælpe lidt på fornemmelsen

På en bil til langt over DKK 400.000 (inkl. udstyr).... Well jeg så din
smiley.

> Jeg har prøvet en A3 Sportback 2,0 FSI og synes det er en dejlig bil. Men
> den koster 395.000 kr. og er altså en forholdsvis lille bil.

Tjah! Selv synes jeg nu ikke at den er speciel lille. I øvrigt er det
næppe en større karosse der koster. Kraftigere motor, mere udstyr osv.
vejernok tungere i regnestykket.

> [...]
> 7400 kr. Læderrat = 4000 kr. osv. Så den bil ender jo på 470.000 kr.! Og det
> er den altså ikke værd, selvom det er en fin bil.

Helt enig! Så bliver springet op til SportBack 2,0TFSI der leveres med
noget af dette udstyr pludselig til at overkomme og så har FSI-udgaven,
efter min mening, udspillet sin rolle i programmet.

Mvh
Claus

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-03-06 11:42

> Den kan sikkert chippes til langt over 200HK, men burde man så ikke bare
> have startet med en helt anden bil!

Næh..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 25-03-06 10:26

Jacob Buus Smidt wrote:

> Nå, nu fik jeg så prøvet den nye Leon TFSI. Og det var med store
> forventninger der blev gået til sagen.

Hvad med Škoda Octavia RS som har premiere næste weekend?

Det ligner en bil, der næsten kunne få mig til at overveje en morfar-bil.

Knus
Regnar

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 27-03-06 11:00

> Hvad med Škoda Octavia RS som har premiere næste weekend?

Ja, det kunne også være en mulighed. Men mon ikke den bliver en del dyrere
end Leon'en?

I øvrigt er jeg ikke helt oppe og køre over udseendet...nu må de altså snart
forny deres designlinie...bare lidt

> Det ligner en bil, der næsten kunne få mig til at overveje en morfar-bil.

Det er jo lige det. Men ellers godt bud.

--
Jacob

Fra : Skinfakse

Dato : 28-03-06 16:12

Synes lige jeg vil give mit besyv med i denne tråd!

Jeg har selv bestilt en Leon TFSI som jeg får leveret på torsdag d.
30/3 og ser naturligvis frem til denne dag som et lille barn til
juleaften (muligvis mere... )!

Jeg bestilte den for over 4 måneder siden (prøvede rent faktisk
først bilen 1½ uge EFTER jeg havde bestilt den... men tog dog en tur
i en 1.9 diesel for liiiige at se hvad det nu var jeg skrev under
på!!! )

Jeg kunne rent faktisk godt ha´ fået bilen for 1½ måned siden...
men vil gerne vente til sneen og saltet er væk fra vejene inden jeg
får den nye bil på sommerdæk og sån´! (Ja ja, jeg ved det godt!
- Super nørdet... men det har man vel også lov til at være en gang
imellem!

Nuvel... eftersom jeg har haft så lang tid til at gå og vente på
bilen, har jeg brugt adskillige timer i diverse fora rundt omkring på
nettet! - Der er meget god information at hente på specielt de
engelsk, tyske, og franske fora... men også den danske www.seatclub.dk
er fin for informationssøgning!

Med hensyn til den neddroslede TFSI motor (185hk/270nm ved 1800om mod
"sædvanligvis" 200hk/280nm ved 1800om) er der lidt sjove
oplysninger!

Det er jo den samme motor som VAG bruger i eksempelvis GOLF V GTI´en,
men i Leon´en er den - formentlig af firmapolitiske årsager -
justeret ned! (Det er jo ikke smart, at tilbyde en bil der er
væsentligt billigere end GTI´en og kan det samme!) Nedjusteringen
skulle være gjort ved at lave nogle små ændringer i motorstyringen,
der vistnok laver om på benzinindsprøjtningen og tændingen! - Der er
efterhånden bare noget der kunne tyde på, at det muligvis kun er på
papiret der er ændret noget...

Eksempelvis er det kendt, at Seat´s diesel-motorer yder lidt mere end
det fabrikken lover! - Og nu har den græske afdeling af Auto motor
und Sport for sjov haft to Leon TFSI´ere på rullefelt, hvor de begge
viste sig at have 198hk istedet for de opgivne 185hk! Sjovt nok det
samme antal heste som i Golf GTI´eren (hvis den da ikke også har
flere end de 200hk som den er opgivet til at ha´!)

Deres konklusion er, at Seat muligvis har opgivet et lavere antal hk
for at omgås de told/skatteregler som nogle lande har på motor/hk!
(eller noget i den stil...)

Derudover er der vist heller ikke rigtigt nogen af alle de
motorjournalister der har testet den, der mener de kan mærke den helt
store forskel på motoren i TFSI´eren eller GTI´eren!

Grækerne havde endvidere målt den til 7.2 fra 0 - 100km/t!

På et af de tyske fora var der en gut der påstod at han havde haft
sin bil (lige efter motoren havde kørt 2000 km i en
"indkørelsesfase") oppe på 235 km/t på speedometeret og at der
stadig var en små 5 - 10 km/t tilbage hvis han ikke havde måttet
bremse ned for forankørende! - Selvfølgelig er speedometermålingen
og den faktiske hastighed ikke helt den samme, da speedometeret
traditionelt viser lidt for meget... men at den "kun" skulle gå
221 km/t på toppen virker umiddelbart lidt underdrevet! - også
selvom gearingen ikke er helt identisk med en Golf V GTI (der skulle
løbe 235 km/t)

I øvrigt er det lidt sjovt, at VW lancere en Golf 1.4 GT TSI med
170hk/240nm der er opgivet til 220 km/t og 7,9 til 100... (stort set
det samme som opgivelserne på Leon TFSI´en) Vægten er jo den
samme... så hvordan den præstere det samme med 15 hk mindre er lidt
underligt!

Alt i alt virker opgivelserne på Leon TFSI´eren lidt mærkelige...
men vi må jo vente at se til en eller anden herhjemme smider en på et
rullefelt!

Bortset fra det... så forstår jeg heller ikke hvorfor nogle
forhandlere smider andre hjul og evt. tuner demovognene! - Det kan da
ikke være rigtigt, at man ikke kan komme til at prøve præcis det
produkt man betaler så hulens en masse penge for!

Har godt kendskab til at der er nogle forhandlere i københavnsområdet
der har sat 19" på deres demobiler... og der er sgu også en (i
hvert fald) der har tunet den til 230hk (ikke smart, da den jo ikke
uden videre lige er lovlig) så man ikke reelt ved hvordan motoren
føles i standardtrim!

Jeg ved at SMC-biler i Søborg har en helt igennem standard TFSI
stående på de originale 17"... så her er der mulighed for at
prøve en "uspoleret" version"

På den korte test-tur jeg har haft, bemærkede jeg ingen knirken,
vindstøj eller lign., men kunne dog godt fornemme noget hjulstøj! -
Min nuværende bil (Citroen C2 1.6 VTR) køre med 195/45 R16 og jeg har
vist ikke før selv kørt i en bil med 225/45 R17 monteret... så jeg
ved ikke om hjulstøjen er markant højere på Leon´en end på andre
biler med denne dækmontering! Dog er der nogle Altea ejere der har
klaget lidt over hjulstøj... men det er vist mest udtalt i
Van-udgaverne!

Jeg har i øvrigt selv købt 18" (18x8 ET45 225/40) sommerhjul til
min... og får monteret vinterdæk på de originale 17"!

Om interiøret er plasticagtigt... Hey, jeg kommer fra en Citroen C2!

Jeg har i øvrigt bestilt bilen med climatronic, Bluetooth,
kromrørhaler (de alm. udstødningsrør er - i mine øjne - en hån
mod bilen), sænkning på yderligere 30 - 35 mm + en masse andet lir!

Fik jeg sagt at jeg glæder mig...

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 29-03-06 21:08

Skinfakse skrev:

> Jeg har selv bestilt en Leon TFSI som jeg får leveret på torsdag d.
> 30/3 og ser naturligvis frem til denne dag som et lille barn til
> juleaften (muligvis mere... )!

Du har noget at glæde dig til. Den vogn fremkalder øre-til-øre-smil på
chaufføren.

> På den korte test-tur jeg har haft, bemærkede jeg ingen knirken,
> vindstøj eller lign., men kunne dog godt fornemme noget hjulstøj! -

Netop i dag hvor min TFSI har rundet 2400km er den ramme som sidder
foran/rundt om urene begyndt at knirke noget så forfærdelig. Det lyder
faktisk som en par stykker flamingo der gnides mod hinanden. Jeg vælger
dog at betragte dette som en fejl og vil snarest omkring Seat for at få
problemet udbedret på garantien.

Mvh
Claus

Fra : CGH

Dato : 31-03-06 09:06

"Skinfakse" <anders.teilmann@skolekom.dk> wrote in message

> [...]
>
> Deres konklusion er, at Seat muligvis har opgivet et lavere antal hk
> for at omgås de told/skatteregler som nogle lande har på motor/hk!

Sjovt nok står der følgende bemærkning i Seat Leon brochuren (billedtekst
til TFSi motorydelsesskema): "Har den mon endnu flere hk, end vi siger?".

Jeps, konspirationsteorien lever :)

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-06 19:26

CGH wrote:
> Sjovt nok står der følgende bemærkning i Seat Leon brochuren
> (billedtekst til TFSi motorydelsesskema): "Har den mon endnu flere
> hk, end vi siger?".
> Jeps, konspirationsteorien lever :)

Det er da et latterligt stunt fra VAG's side. Man påstår da ikke at den har
185 HK, når den har 200 HK. Det er da useriøst. Det kan da ikke koste mange
Euro at ændre den skide motorstyring. Men det er åbenbart bare en fis i en
hornlygte det hele.

/Peter

Fra : Thomas J.

Dato : 09-04-06 19:45

Den Sun, 9 Apr 2006 20:26:20 +0200 sendte "Peter S." <-> følgende
røgsignaler:

>Det er da et latterligt stunt fra VAG's side. Man påstår da ikke at den har
>185 HK, når den har 200 HK.

Det skal du ikke sige. Jeg så for 12-15 år siden en tysk udsendelse
hvor man testede en BMW 535i 6-cyl. (Jeg var på det tidspunkt helt
vild med netop 535'eren, så jeg bed ekstra meget mærke i udsendelsen)

Ifølge BMW skulle den have 211 HK, men en tur på rullefeltet afslørede
at den ab fabrik havde 233 HK.

Så det er ikke første gang i verdenshistorien at man ser den slags
underdrivelser.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-06 23:02

Thomas J. wrote:
> [...]
> at den ab fabrik havde 233 HK.
>
> Så det er ikke første gang i verdenshistorien at man ser den slags

Ja du har da ret. Det ville da også være okay hvis 2,0 TFSI havde 220 HK men
kun var opgivet til at have 200 HK. Men her er tale om, at man bevidst
prøver at bilde folk noget forkert ind. "Din Seat har 185 HK". Det er jo
ikke sandt. Og der er fusk mht. typegodkendelsen. Og forsikringsselskaberne
kan jo ikke påstå at den har 200 HK, når der står i papirerne at den kun har
185 HK. Så derfor er den MÅSKE billigere at forsikre på forkert grundlag.
Men hvis den motor kun fandtes i ét karrsseri hos ét bilmærke, så synes jeg
ikke det ville være så slemt. Netop fordi der kan være store udsving i
antallet af HK, som du selv skriver.

/Peter

Fra : Skinfakse

Dato : 09-04-06 22:12

Tjae... en af grundene til at oplyse et færre antal heste kan jo
muligvis være, at VAG-koncernen jo nok har regnet ud hvad der vil ske
med salget af Golf V GTI´en hvis folk bliver klar over de kan få den
samme motor (og bil) i en Leon TFSI! - Man skal godt nok være
patriotisk og holde temmelig meget af golfen hvis man vil ofre små
100.000,- (i DK) mere for en bil, der i det store og hele ikke
adskiller sig væsentligt fra Leon´en!

Der er nok også en god grund til at Leon TFSI´eren ikke fåes med DSG
gearet (det gør Golf GTI´eren), for så ville VAG-koncernen nok
spænde endnu mere ben for sig selv...

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-06 22:58

Skinfakse wrote:
> [...]
> med salget af Golf V GTI´en hvis folk bliver klar over de kan få den
> samme motor (og bil) i en Leon TFSI! - Man skal godt nok være

Ja, men VW må da vide at det ikke tager mange uger for et bilblad at finde
ud af sådan et hoax. Og så har de da et forklaringsproblem, når tallene ikke
passer. Det synes jeg er mere useriøst end blot at ændre tallene i
brochuren.

/Peter