"Carsten Hjorth" <carstenfjernhjorth@yahoo.dk> wrote in message
news:4422e2e8$0$12401$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> "tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:4422c586$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> >> På mange nye motorer fra VW skal man køre på en orange for at undgå
> >> motorhavarier :-|
> >
> >
> > hvem sælger det og til hvor meget (i min er det rødligt, men det er vel
> > det samme)
Inden I går helt i selvsving: al kølervæske er lavet på ethylen- eller
propylenglykol. (bil - stationere anlæg)
Det er så et spørgsmål om inhibitorer, og så fabrikanten foretrukne farve
Longlife produkterne er også på ethylenglykol tilsat carboxylater
(carboxylsyre)
Så der er ikke meget nyt under solen, det er lidt som med olier, man finder
nye tilsætningsstoffer, men basis er den samme.
Alle benzinselskaber har dem, og i hvert fald også Castrol.
Skal vi have et enkelt link:
http://www.hydrotexaco.dk/servlet/doc?PageID=JPOG-5THF9Q ikke fordi jeg har
særlige præferationer for det selskab, men her står det forklaret så selv
jeg kan forstå det
Men der står det samme på alle hjemmesider, blot med andre ord
De "holder" i 5 år, da de ikke nedbrydes, da de ikke går i forbindelse med
de forskellige metaller i motorer. og de danner derfor heller ikke så meget
slam i maskineriet.
Husk hvis I blander selv, der bør (skal) bruges demineraliseret vand, da der
ingen grund er til at komme kalk i motoren, dette vil sætte sig på de
varmeste dele, og nedsætte varmetransitionen der hvor det er mest nødvendig.
Det er nu nok heller ikke nødvendig at fare ud og komme kaffemaskineafkalker
i systemet, med mindre I har brugt flere l vand pr mdr.
Møller