Gammel Mercedes - Go ide?
Fra : Lasse

Dato : 22-03-06 23:33

Hej NG!
Jeg har nu en Fiat Punto '95. Den er sådan set okay, men decideret køreglæde
vil jeg ikke kalde det, når jeg sidder bag rattet. Desuden synes jeg den går
for meget i stykker. Det virker som om den simpelthen er for "spinkelt"
bygget, især med de 60 dovne heste den har.

Godt nok er jeg kun 24, men jeg kører absolut pænt, aldrig race eller
lignende, så det er vist ikke derfor...

Anyways: Jeg har set mig lidt varm på en gammel Mercedes. Sådan ca. i
40-50.000 kr. klassen. I den prisklasse synes umiddelbart man kan få en fed
dyt.

F.eks.: http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=884239&page=3

Men hvad mener i? Hvor sløve er de? (for det er jo ikke turbodiesel) Er de
farlige at købe ift. reperationer? (F.eks. automatgear osv)

Mvh
Lasse

Fra : Kim Eichen

Dato : 23-03-06 00:35

"Lasse" <spamlasse.fjernaltdettehvisduvilmailemig@roenlev.dk> skrev i en
meddelelse news:4421d089$0$15783$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> Men hvad mener i? Hvor sløve er de? (for det er jo ikke turbodiesel) Er de
> farlige at købe ift. reperationer? (F.eks. automatgear osv)

Jeg kender ikke noget til reparationsomkostningerne, men jeg ved at den er
rigtig sløv desværre

Mvh Kim

Fra : Rune B

Dato : 23-03-06 08:14

"Lasse" <spamlasse.fjernaltdettehvisduvilmailemig@roenlev.dk> wrote:
> [...]
>
> Men hvad mener i? Hvor sløve er de? (for det er jo ikke turbodiesel) Er de
> farlige at købe ift. reperationer? (F.eks. automatgear osv)

Jeg har en endnu ældre øse, 280SE 116, fra '78.
- Den er bestemt ikke en hurtig bil.
Du skal nok ikke regne med at en 250D er særligt hurtig heller, vil have
hurtig(-ere) i mercedes skal du kigge efter en øse i 500-klassen ...

Men hvad jeg godt kan lide, er at den er utroligt bekvem og manøvredygtig,
og helt igennem en rar bil på alle måder. Selvom den nærmer sig de 30 virker
alting nærmest fejlfrit (tomatgear, centralås, klimating og gadgets).
Selvom jeg er glad for kassen, er der dog nogle hager.:
- hundedyr vægtafgift, 6000+
- hundedyr forsikring, mere 6000 årligt for ansvar alene
- Sluger enormt med benzin. Jeg fylder en 80 liters tank som jeg fyldte en
30 liters på min gamle bil.
Disse udgifter kan man selvfølgelig holde op mod hvad det vil koste at låne
skejser til en nyere bil.

Hvis jeg skulle vælge en (brugt) sjov bil idag, var jeg nok gået efter noget
andet.

R-)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-03-06 09:15

Rune B skrev:

> [...]
> Du skal nok ikke regne med at en 250D er særligt hurtig heller, vil have
> hurtig(-ere) i mercedes skal du kigge efter en øse i 500-klassen ...

90hk til 1300kg (eller mere) bliver aldrig hurtigt, specielt hvis det
sendes gennem en pløreturbine. Men finder man en hurtig model skal man
nok betale forsikring med sin friværdi

> [...]
> - hundedyr forsikring, mere 6000 årligt for ansvar alene
> - Sluger enormt med benzin. Jeg fylder en 80 liters tank som jeg fyldte en

De moderat motoriserede 124ere er nok ikke så slemme, men det kan
blive dyrt nok i forsikring vil jeg tro. Og forbruget i en 250D er nok
ikke hvad der vælter læsset.

mvh

Martin

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-03-06 09:27

Lasse skrev:

> Godt nok er jeg kun 24, men jeg kører absolut pænt, aldrig race eller
> lignende, så det er vist ikke derfor...

Spørg på forsikring før du gør mere ud af det. Af en eller anden
grund lader det til at MB er dyr at forsikre, måske fordi de ofte
kører meget (i modsætning til Monrad & Rislund tror jeg at mere tid
på vejen giver større risiko for skader).

Og jeg tror du skal indstille dig på den type køreglæde der hører
sammen med afslappet kørsel.

> Anyways: Jeg har set mig lidt varm på en gammel Mercedes. Sådan ca. i
> 40-50.000 kr. klassen. I den prisklasse synes umiddelbart man kan få en fed
> dyt.

Kan du tysk er der guldkorn at læse her:
http://www.f22.parsimony.net/forum43054/

> F.eks.: http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=884239&page=3
>
> Men hvad mener i? Hvor sløve er de? (for det er jo ikke turbodiesel) Er de
> farlige at købe ift. reperationer? (F.eks. automatgear osv)

90hk/1300kg! Som på alle gamle biler, se efter rust. Hvis du ikke
kører vildt meget kan du overveje en 230E, den skulle holde omkring
10km/l

Hvis det er hvad du vil tror jeg du må indstille dig på at det bliver
dyrere end Fiat'en - men det vil praktisk talt enhver større bil
blive.

God fornøjelse

Martin

Fra : Thomas J.

Dato : 23-03-06 10:21

Den 23 Mar 2006 00:26:36 -0800 sendte "Martin Sørensen"
<santana.sorensen@get2net.dk> følgende røgsignaler:

> [...]
>kører meget (i modsætning til Monrad & Rislund tror jeg at mere tid
>på vejen giver større risiko for skader).

Det mener Monrad & Rislund netop også, det er jo derfor at de
anbefaler at køre så stærkt som muligt i trafikken, da man derved skal
opholde sig kortere tid på vejen.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Bjarne

Dato : 23-03-06 09:28

In article <44224acf$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
   "Rune B" <yeahrigth@bingo.com> writes:

> [...]
> skejser til en nyere bil.
>
> Hvis jeg skulle vælge en (brugt) sjov bil idag, var jeg nok gået efter noget

Sådan bare lige for god ordens skyld, det eneste en 280SE 116, fra '78 og
en 250D fra 1987 har tilfælles er stjernen foran.

Det er i den grad forskellige biler. Det giver ligeså meget mening at sammenligne
en sofa med en kop kaffe.

mvh,
Bjarne

Fra : Rune B

Dato : 23-03-06 22:00

"Bjarne " <bjb@INGENSPAMc.dk> wrote:
> [...]
> en 250D fra 1987 har tilfælles er stjernen foran.
>
> Det er i den grad forskellige biler. Det giver ligeså meget mening at

Men det giver da fin mening, min 116 er da netop som en sofa. Stor, blød og
godt dæmpet
- Men hvad ved jeg... jeg har kun ejet biler lavet i 70'erne, og ingen af
dem var hurtige, skramlede eller smagte som kaffe.

R-)

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-03-06 09:33

Lasse wrote:
> [...]
>
> Men hvad mener i? Hvor sløve er de? (for det er jo ikke turbodiesel) Er de
> farlige at købe ift. reperationer? (F.eks. automatgear osv)

e k s t r e m t s l ø v . .

Har været passager fra Glostrup til Odense - som at køre IC3 i slowmotion.

--
vh
Torben

Fra : jfo

Dato : 23-03-06 10:54

Har selv en 260E fra ´91, som jeg er glad for.
Reservedele er ikke dyre sammenlignet med andre mærker, men det er jo en
gammel
bil og der vil være ting der skal repareres.
Læg også mærke til de blanke rustskjulere over hjulene. Disse sætter man på
når
skærmene er rustet og man ikke vil ofre hvad det koster at få det repareret
ordentligt.
Har fået det gjort ordentligt på bagskærmene på min. Det kostede 4000,-
hvilket jeg finder rimeligt, da det foregår ved at de skærer det
rustbefængte område af, sætter et nyt på og sprøjtlakerer.

Fra : Kenneth

Dato : 23-03-06 17:32

Hej, Se efter en 190'er 2,0E. Der kører mange af dem og de er billige i rep.
delene er pudsigt nok billigst originale. Vægtafgift 1420,-/halvår.
Forsikring med kasko giver jeg selv 5680,-/år. Den kører snildt 12-14km/l og
den er ikke sløv. Dog har den ikke samme trækkraft som diesel, men kører du
ikke med stor trailer er det ligegyldigt. 2,0E= 122hk, 2,3E= 136hk
PS. min er med 5 man gear, kender ikke til hvordan automatgear er.

Kenneth

Fra : Martin Kiefer

Dato : 23-03-06 20:35

"Kenneth" <oz7kyÆvl09@mail.dk(fjernÆvl09)> skrev i en meddelelse

> Hej, Se efter en 190'er 2,0E. Der kører mange af dem og de er billige i
> rep. delene er pudsigt nok billigst originale. Vægtafgift 1420,-/halvår.

Hvis man er mere en 1,75 meter høj vil jeg bestemt ikke anbefale en 190'er.
Min svigerfar har en sådan og hele familien bander konstant over bilen og
dens størrelse...

Jeg tror også snart den bruger mere tid hos mekanikeren end på vejen, men
den var billig

Martin Kiefer
www.kiefer.dk/m/

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-06 20:41

"Martin Kiefer" <news2@kiefer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bilen og dens størrelse...
>
> Jeg tror også snart den bruger mere tid hos mekanikeren end på vejen, men

jow jow, men se det lidt på den lyse side, til gengæld ruster den ad h. til

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-06 17:54

"jfo" <fossadun@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> på når
> skærmene er rustet og man ikke vil ofre hvad det koster at få det

Jeg ville faktisk selv have skrevet det samme. Det er med 99,99% sikkerhed
rust bag disse cromlister

--
Tom

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-03-06 12:25

Thomas J. skrev:

> Det mener Monrad & Rislund netop også, det er jo derfor at de
> anbefaler at køre så stærkt som muligt i trafikken, da man derved skal
> opholde sig kortere tid på vejen.

Nåja - negeringer og den slags. Men jeg tror stadig det kan være med
til at forklare de relativt høje præmier.

mvh

Martin

Fra : Thomas J.

Dato : 23-03-06 13:45

Den 23 Mar 2006 03:25:04 -0800 sendte "Martin Sørensen"

Neger-Inger ?.....Hvem fa'n er hun ?

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 23-03-06 20:48

Lasse wrote:

> [...]
>
> Men hvad mener i? Hvor sløve er de? (for det er jo ikke turbodiesel)
> Er de farlige at købe ift. reperationer? (F.eks. automatgear osv)

Hvis du kan leve med hastigheden (eller manglen på samme) så får du en bil,
som er meget behagelig at køre i.
Mht reparationer, så er den ikke specielt meget dyrere end andre bilmærker,
men med 650000 på klokken, så kan det jo ikke undgås at der er en ting eller
to, som er lidt slidte måske.
Mange stumper kan dog fås brugte/uoriginale til en fornuftig pris, tjek evt.
her:
http://www.autoimport.dk/

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Gearløs

Dato : 23-03-06 09:48

> Anyways: Jeg har set mig lidt varm på en gammel Mercedes. Sådan ca. i
> 40-50.000 kr. klassen. I den prisklasse synes umiddelbart man kan få en
> fed dyt.

Du har helt ret! Jeg har nu kørt 150.000 km i min 300D fra 1991, og den er
utrolig pålidelig og har kostet et minimum i rep. 250'eren vil jeg mene er
for sløv, gå hellere efter en 300. Har bilen kørt 500.000 eller mere, bør du
kun købe hvis motor/gearkasse er renoveret. Ellers er den værste fjende
såmænd "kun" rust.
Skriv gerne tilbage hvis du vil vide mere..

-Mathias