|
| Oliespild efter olieskift - Tdi Fra : Per Sørensen |
Dato : 19-03-06 10:32 |
|
Hej i gruppen,
Efter at svigerfar og jeg, igår, skiftede olie på min Toledo Tdi fra 2004,
er bilen begyndt at smide olie oven ud af filterhuset (det er et hus hvor
kun indsatsen skiftes. Jeg har sat ny pakning på rundt om låget (det sorte
plaststykke som skrues ned oven i filterhuset).
Det er lige som olien tykker pakningen ud, når der kommer tryk på. - Hvad
søren gør jeg forkert?
Kan det være et forkert filter (det lignede den der ´sad der på en prik, men
vi kunne ikke kontrollere type nr, da sådan et indsatsfilter jo er lettere
sort.... Filteret er efter nummeret på kassen det korrekte iføgle et
reservedelskatalog fra Hoyer autodele. (hvor filteret også er købt)
Mvh Per Sørensen
| |
ena (19-03-2006)
| Kommentar Fra : ena |
Dato : 19-03-06 11:57 |
|
"Per Sørensen" <mit_navn@overmarken.dk> skrev i en meddelelse
news:441d24f8$0$60785$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej i gruppen,
>
> Efter at svigerfar og jeg, igår, skiftede olie på min Toledo Tdi fra 2004,
> er bilen begyndt at smide olie oven ud af filterhuset (det er et hus hvor
> kun indsatsen skiftes. Jeg har sat ny pakning på rundt om låget (det sorte
> plaststykke som skrues ned oven i filterhuset).
>
> Det er lige som olien tykker pakningen ud, når der kommer tryk på. - Hvad
> søren gør jeg forkert?
>
> Kan det være et forkert filter (det lignede den der ´sad der på en prik,
> men vi kunne ikke kontrollere type nr, da sådan et indsatsfilter jo er
> lettere sort.... Filteret er efter nummeret på kassen det korrekte iføgle
> et reservedelskatalog fra Hoyer autodele. (hvor filteret også er købt)
>
> Mvh Per Sørensen
Tja pakningen lækker enten er den beskadiget eller også er det en forkert.
Der er ingen vej uden om at købe en ny og sætte den i.
| |
Per Sørensen (19-03-2006)
| Kommentar Fra : Per Sørensen |
Dato : 19-03-06 12:28 |
|
>> Kan det være et forkert filter (det lignede den der ´sad der på en prik,
>> men vi kunne ikke kontrollere type nr, da sådan et indsatsfilter jo er
>> lettere sort.... Filteret er efter nummeret på kassen det korrekte iføgle
>> et reservedelskatalog fra Hoyer autodele. (hvor filteret også er købt)
>>
>> Mvh Per Sørensen
> Tja pakningen lækker enten er den beskadiget eller også er det en forkert.
>
> Der er ingen vej uden om at købe en ny og sætte den i.
>
Jeg kan ikke se at pakningen er beskadeiget overhovedet. Jeg må prøve at
købe en ny imorgen og se om ikke det hjælper.
mvh Per
| |
Jørgen M. Rasmussen (19-03-2006)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 19-03-06 12:34 |
|
"Per Sørensen" <mit_navn@overmarken.dk> skrev i en meddelelse
news:441d4032$0$67264
Jeg må prøve at
> købe en ny imorgen og se om ikke det hjælper.
>
Du mener byttet?, hvorfor betale 2 *.
| |
Per Henneberg Kriste~ (19-03-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 19-03-06 12:59 |
|
"Per Sørensen" <mit_navn@overmarken.dk> skrev i en meddelelse
news:441d24f8$0$60785$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej i gruppen,
> Efter at svigerfar og jeg, igår, skiftede olie på min Toledo Tdi fra 2004,
> er bilen begyndt at smide olie oven ud af filterhuset (det er et hus hvor
> kun indsatsen skiftes. Jeg har sat ny pakning på rundt om låget (det sorte
> plaststykke som skrues ned oven i filterhuset).
Har I hældt passende mængde olie på? Hælder I for meget på kan den finde på
at gøre ovenstående.
4½-5 liter, vil jeg _gætte_ på er den korrekte mængde.
--
Per, Esbjerg
| |
Per Sørensen (19-03-2006)
| Kommentar Fra : Per Sørensen |
Dato : 19-03-06 13:11 |
|
> Har I hældt passende mængde olie på? Hælder I for meget på kan den finde
> på at gøre ovenstående.
>
> 4½-5 liter, vil jeg _gætte_ på er den korrekte mængde.
>
> --
> Per, Esbjerg
Ifølge bilens specs. skal bilen have 5L ved komplet skift. Vi hældte 4,5 L
på og startede bilen, i 1-2 minutter, ventede 5 minutter og fyldte efter,
til standen var meget tæt på maximum. (omkring 0,3 L)
mvh Per
| |
ena (19-03-2006)
| Kommentar Fra : ena |
Dato : 19-03-06 14:29 |
|
>> Har I hældt passende mængde olie på? Hælder I for meget på kan den finde
>> på at gøre ovenstående.
Det kan jeg nu ikke forestille mig den kan - for meget olie påvirker ikke
olietrykket det styres af en trykventil i systemet - når trykket er nået
normalt arbejdstryk (3-5 bar) så bypasses en del af olien tilbage til
bundkar, mængden af olie har ingen indflydelse på trykket (med mindre der
ingen olie er på for så er der heller intet olietryk)
At påfylde for meget olie kan betyde at plejlstængerne kan ramme
olieoverfladen i bundkaret - det vil give nogen støj og betyde at olien
skummes op, ligeledes kan pakningerne ved krumtap blive utætte - men
olietrykket påvirkes ikke.
| |
Per Henneberg Kriste~ (19-03-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 19-03-06 15:17 |
|
"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse
news:441d5ca1$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
>>> Har I hældt passende mængde olie på? Hælder I for meget på kan den finde
>>> på at gøre ovenstående.
> Det kan jeg nu ikke forestille mig den kan
Så ved jeg ikke hvad det var der fik min gamle Golf GTD - der _havde_ fået
påfyldt for meget olie - til at smide alt olien op i luftfilteret ... :)
> - for meget olie påvirker ikke olietrykket det styres af en trykventil i
> systemet - når trykket er nået normalt arbejdstryk (3-5 bar) så bypasses
> en del af olien tilbage til bundkar, mængden af olie har ingen indflydelse
> på trykket (med mindre der ingen olie er på for så er der heller intet
> olietryk)
Hvorfor skal olietrykket blandes ind i det her?
> At påfylde for meget olie kan betyde at plejlstængerne kan ramme
> olieoverfladen i bundkaret - det vil give nogen støj og betyde at olien
> skummes op, ligeledes kan pakningerne ved krumtap blive utætte - men
> olietrykket påvirkes ikke.
Hvem har påstået det?
:)
--
Per, Esbjerg
| |
ena (19-03-2006)
| Kommentar Fra : ena |
Dato : 19-03-06 17:01 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:441d67cd$0$154$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse
> news:441d5ca1$0$84013$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>>
>>>> Har I hældt passende mængde olie på? Hælder I for meget på kan den
>>>> finde på at gøre ovenstående.
>
>> Det kan jeg nu ikke forestille mig den kan
>
> Så ved jeg ikke hvad det var der fik min gamle Golf GTD - der _havde_ fået
> påfyldt for meget olie - til at smide alt olien op i luftfilteret ... :)
>
>> - for meget olie påvirker ikke olietrykket det styres af en trykventil i
>> systemet - når trykket er nået normalt arbejdstryk (3-5 bar) så bypasses
>> en del af olien tilbage til bundkar, mængden af olie har ingen
>> indflydelse på trykket (med mindre der ingen olie er på for så er der
>> heller intet olietryk)
>
> Hvorfor skal olietrykket blandes ind i det her?
>
>> At påfylde for meget olie kan betyde at plejlstængerne kan ramme
>> olieoverfladen i bundkaret - det vil give nogen støj og betyde at olien
>> skummes op, ligeledes kan pakningerne ved krumtap blive utætte - men
>> olietrykket påvirkes ikke.
>
> Hvem har påstået det?
>
> :)
>
Ja det påstår jeg så - som servicechef for en større motorfabrikant
Det der fik olien til at blive smidt op i luftfiltret på din golf var ikke
motorens olietryk - krumtaphuset er ventileret ind til indsugningssiden på
motoren for at undgå at skadelige forbrændingsgasser etc. der er sevet ned
mellem stempel og foring ikke ledes ud i det fri - er der for meget olie på
kan olien blive blæst op i luftfiltret sammen med disse "blow by" gasser -
men det er ikke motorens olietryksystem der gør det - der er ingen
forbindelse mellem tryksiden på oliesystemet og indsugningen/luftfiltret.
Olietrykket opstår ved at en tvungen trukket pumpe pumper olie op fra
bundkaret og leder det gennem et oliefilter ind i borede/støbte kanaler i
motorblokken - olietrykket reguleres af en trykventil og olien ledes tilbage
i bundkaret efter at være presset gennem lejer mv. herefter gentager
processen sig
>
| |
Per Henneberg Kriste~ (19-03-2006)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 19-03-06 18:59 |
|
"ena" <ekk@nomail.com> skrev i en meddelelse
news:441d8080$0$84041$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>>>> Har I hældt passende mængde olie på? Hælder I for meget på kan den
>>>>> finde på at gøre ovenstående.
>>> Det kan jeg nu ikke forestille mig den kan
>> Så ved jeg ikke hvad det var der fik min gamle Golf GTD - der _havde_
>> fået påfyldt for meget olie - til at smide alt olien op i luftfilteret
>> ... :)
>>
>>> - for meget olie påvirker ikke olietrykket det styres af en trykventil i
>>> systemet - når trykket er nået normalt arbejdstryk (3-5 bar) så bypasses
>>> en del af olien tilbage til bundkar, mængden af olie har ingen
>>> indflydelse på trykket (med mindre der ingen olie er på for så er der
>>> heller intet olietryk)
Nu husker jeg ikke lige hvordan de slanger der var i motorrumet fungerede -
der manglede nemlig et T-stykke ved luftfilteret - men som jeg forestillede
mig dengang så pumpede oliepumpen så meget olie op i topstykket at der ikke
var plads og derfor skød olien op i luftfilteret.
Egentlig - stadig som jeg husker det - skulle den skyde olien op i et
T-stykke, som sendte olien tilbage i bundkarret eller i luftfilteret - men
den kunne kun sende i luftfilteret.
Jow - jeg regnede med at der var ment luftfilter. Det var den jeg havde på
hjernen efter min egen oplevelse :)
--
Per, Esbjerg
| |
ena (19-03-2006)
| Kommentar Fra : ena |
Dato : 19-03-06 17:04 |
|
>
> Hvorfor skal olietrykket blandes ind i det her?
>
Fordi spørgeren nævner at olien lækker fra Filtret (Oliefiltret) og ikke
luftfiltret som du måske tror
| |
ena (19-03-2006)
| Kommentar Fra : ena |
Dato : 19-03-06 13:59 |
|
"Per Sørensen" <mit_navn@overmarken.dk> skrev i en meddelelse
news:441d24f8$0$60785$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej i gruppen,
>
> Efter at svigerfar og jeg, igår, skiftede olie på min Toledo Tdi fra 2004,
> er bilen begyndt at smide olie oven ud af filterhuset (det er et hus hvor
> kun indsatsen skiftes. Jeg har sat ny pakning på rundt om låget (det sorte
> plaststykke som skrues ned oven i filterhuset).
>
> Det er lige som olien tykker pakningen ud, når der kommer tryk på. - Hvad
> søren gør jeg forkert?
>
> Kan det være et forkert filter (det lignede den der ´sad der på en prik,
> men vi kunne ikke kontrollere type nr, da sådan et indsatsfilter jo er
> lettere sort.... Filteret er efter nummeret på kassen det korrekte iføgle
> et reservedelskatalog fra Hoyer autodele. (hvor filteret også er købt)
>
> Mvh Per Sørensen
>Nu har i vel spændt plastic dækslet meget forsigtigt? det skal ikke mere
>end lige spændes til (ca 20 n/m) det tåler ikke at blive spændt for hårdt
>så revner det
| |
Per Sørensen (19-03-2006)
| Kommentar Fra : Per Sørensen |
Dato : 19-03-06 14:15 |
|
>>Nu har i vel spændt plastic dækslet meget forsigtigt? det skal ikke mere
>>end lige spændes til (ca 20 n/m) det tåler ikke at blive spændt for hårdt
>>så revner det
Den er spændt med hånden, og den har ikke revner eller lignende.
mvh Per
| |
Ib Jakobsen (19-03-2006)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 19-03-06 17:49 |
|
Per Sørensen skrev:
>>> Nu har i vel spændt plastic dækslet meget forsigtigt? det skal ikke mere
>>> end lige spændes til (ca 20 n/m) det tåler ikke at blive spændt for hårdt
>>> så revner det
>
>
> Den er spændt med hånden, og den har ikke revner eller lignende.
Det er nok der fejlen opstår. Den O-ring/pakning ser sidder på hatten er
ikke kommet ned i den recess som sidder i toppen af filterhuset. Den del
der er af aluminium. Den skal som regel lige smøres med lidt olie og
kræver en smule mere kraft for at gå sammen. Check lige om du kan se
O-ringen. Det må du ikke kunne. Som regel er de så stramme at man ikke
kan skrue dem rigtigt på med hænderne.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
TDN (19-03-2006)
| Kommentar Fra : TDN |
Dato : 19-03-06 14:22 |
|
"Per Sørensen" <mit_navn@overmarken.dk> skrev i en meddelelse
news:441d24f8$0$60785$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej i gruppen,
>
> Efter at svigerfar og jeg, igår, skiftede olie på min Toledo Tdi fra 2004,
> er bilen begyndt at smide olie oven ud af filterhuset (det er et hus hvor
> kun indsatsen skiftes. Jeg har sat ny pakning på rundt om låget (det sorte
> plaststykke som skrues ned oven i filterhuset).
>
> Det er lige som olien tykker pakningen ud, når der kommer tryk på. - Hvad
> søren gør jeg forkert?
>
> Kan det være et forkert filter (det lignede den der ´sad der på en prik,
> men vi kunne ikke kontrollere type nr, da sådan et indsatsfilter jo er
> lettere sort.... Filteret er efter nummeret på kassen det korrekte iføgle
> et reservedelskatalog fra Hoyer autodele. (hvor filteret også er købt)
>
> Mvh Per Sørensen
>
Køb et nyt filter og pakning. Jeg har været ude for to gange at der har
været defekt filter/pakning, det var endda et værksted der skiftede det i
forbindelse med olieskift. Begge gange var filteret lidt skæv/ujævn på
anlægsfladen til pakningen.
Mvh
Thomas
| |
alexbo (19-03-2006)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 19-03-06 16:56 |
|
"Per Sørensen" skrev i
> Efter at svigerfar og jeg, igår, skiftede olie på min Toledo Tdi fra 2004,
> er bilen begyndt at smide olie oven ud af filterhuset (det er et hus hvor
> kun indsatsen skiftes. Jeg har sat ny pakning på rundt om låget (det sorte
> plaststykke som skrues ned oven i filterhuset).
Du skulle vil ikke have glemt at fjerne den gamle.
mvh
Alex Christensen
| |
Per Sørensen (19-03-2006)
| Kommentar Fra : Per Sørensen |
Dato : 19-03-06 18:49 |
|
Nej den pillede jeg af.
mvh Per
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:441d7f17$0$60779$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Per Sørensen" skrev i
>
>> Efter at svigerfar og jeg, igår, skiftede olie på min Toledo Tdi fra
>> 2004, er bilen begyndt at smide olie oven ud af filterhuset (det er et
>> hus hvor kun indsatsen skiftes. Jeg har sat ny pakning på rundt om låget
>> (det sorte plaststykke som skrues ned oven i filterhuset).
>
> Du skulle vil ikke have glemt at fjerne den gamle.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
| |
|
|