Udgifter på gulpladebil
Fra : Ukendt

Dato : 17-03-06 12:36

Er der specielle regler for gulpladebiler der udelukkende bruges til privat
kørsel? Der skal selvfølgelig betales moms af bilen, men er der andre
afgifter ud over grøn ejerafgift?

mvh peter

Fra : BJ

Dato : 17-03-06 12:39

"Peter S." <-> skrev i en meddelelse

> Er der specielle regler for gulpladebiler der udelukkende bruges til
> privat kørsel? Der skal selvfølgelig betales moms af bilen, men er der
> andre afgifter ud over grøn ejerafgift?

Nope...det skulle da lige være lovpligtig ansvarsforsikring.

Det der måske kan komme som en overraskelse, er en evt. kaskoforsikring.

Husk, om bilen er på gule eller hvide plader, koster den det samme i
materialer at udbedre efter et evt. uheld.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 17-03-06 12:51

KLIP

> [...]
>
> Husk, om bilen er på gule eller hvide plader, koster den det samme i
> materialer at udbedre efter et evt. uheld.

Brug evt. dette link: http://firmabilen.dk

og se, hvad du skal give for en 'off road'.

Det er faktisk ganske uhyggelig du.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas J.

Dato : 17-03-06 13:16

Den Fri, 17 Mar 2006 12:36:04 +0100 sendte "Peter S." <-> følgende
røgsignaler:

>Er der specielle regler for gulpladebiler der udelukkende bruges til privat
>kørsel? Der skal selvfølgelig betales moms af bilen, men er der andre
>afgifter ud over grøn ejerafgift?

Misundelsesafgift hvis bilen er reg. 1. gang efter 3. juni 1998:
Tilladt totalvægt <2000 kg: 900 kr./år
Tilladt totalvægt >2000 kg: 5040 kr./år

I begge tilfælde er det oveni vægtafgiften (grøn ejerafgift er kun for
hvidpladebiler)

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : BJ

Dato : 17-03-06 13:41

"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:bq9l12ldis4am1hmiu87vukjbcln65bv29@4ax.com...

KLIP

> [...]
> Tilladt totalvægt >2000 kg: 5040 kr./år
>
> I begge tilfælde er det oveni vægtafgiften (grøn ejerafgift er kun for

Alligevel er det himmelråbende sindssygt, hvad andre skal betale mere i skat
for at få bagsædet med.

Det bør ikke være muligt for private at købe biler på gule plader (hvis vi
skal følge det normale millimeterdemokrat og den alm. misundelse/brødnid).

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-03-06 15:26

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev
> Alligevel er det himmelråbende sindssygt, hvad andre skal betale mere i
skat
> for at få bagsædet med.

Eller sagt på en anden måde: det er da OK at solokørere ikke skal betale det
samme som biler hvor der er to til at betale. (ved godt at to kan have en
gpb, men det er jo ikke normen).

> Det bør ikke være muligt for private at købe biler på gule plader (hvis vi
> skal følge det normale millimeterdemokrat og den alm. misundelse/brødnid).

Det ville netop ikke være demokratisk at fjerne rabatten.

Men det ville da være herligt at man helt fjernede afgiften for alle, der
stammer fra en tid, hvor biler var vild luxus. I dag er det mere eller
mindre en nødvendighed, der ikke bør brandbeskattes som det bliver.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : BJ

Dato : 17-03-06 16:32

KLIP

> Det ville netop ikke være demokratisk at fjerne rabatten.

Sikke noget sludder.

De burde betale 4 gange så meget, da det er miljøsvineri og mangler
muligheden for en fornuftig måde at samkøre (4) på.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-03-06 17:29

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev :

>De burde betale 4 gange så meget, da det er miljøsvineri og mangler
>muligheden for en fornuftig måde at samkøre (4) på.

Du glemmer vist alle de penge der ryger i statskassen pga afgifterne
når der skal køres flere gange

--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : BJ

Dato : 17-03-06 20:00

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du glemmer vist alle de penge der ryger i statskassen pga afgifterne
> når der skal køres flere gange

Man kan nu købe en del brændstof for en 100.000 til 600.000 kr. sparet
registreringsafgift for slet ikke at tale om sparede skattekroner, da du
skal tjene det halve for at betale det hele.

Fjern gulpladekøb for private og sæt i stede registreringsafgiften ned på
biler med hvide plader.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-03-06 20:06

"BJ" <mrbearSL@ETpost.tele.dk> skrev :

>Fjern gulpladekøb for private

For min skyld gerne - jeg er da græsk_katolsk med farven på dem

>og sæt i stede registreringsafgiften ned på biler med hvide plader.

Ønsker den herre 1 eller 2 Eiffeltårne ? ;)

Det er vel blot et ? om tid, før de gribbe inde på borgen bliver
tvunget - det gode ? er så hvor de i stedet lægger afgifterne

Fra : BJ

Dato : 17-03-06 20:10

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er vel blot et ? om tid, før de gribbe inde på borgen bliver
> tvunget - det gode ? er så hvor de i stedet lægger afgifterne

Jep.

PS: Jeg ønsker naturligvis "retfærdighed"..

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Sørensen

Dato : 21-03-06 02:02

In article <441b0985$0$2106$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
mrbearSL@ETpost.tele.dk says...

> <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Jep.
>
> PS: Jeg ønsker naturligvis "retfærdighed"..

Syntes det et dybt åndsvagt at afgift beregnes efter hvor mange sæder,
kogeapperater, taxiskilte, eller hvad det nu er der er afgørende...
én afgift for alle, hvorfor skal erhverv slippe billigere? og hvad rager det
staten om man vil køre med have affald eller svigermor om bag i....
..... og hvorfor ikke også registeringsafgift (180%) på busser, tog, fly,
lystbåde????
Giver ingen mening at det _kun_ er hvidpladebiler der skal brandbeskattes...

(Ps. har selv lige købt gulplade bil, og sparet ca. 200K... når jeg nu ingen
unger har, ville alt andet da være for dumt....)

--
Peter Sørensen
nwcATeurope.com

..sig not found

Fail, Crash or Explode?

Fra : BJ

Dato : 21-03-06 08:51

"Peter Sørensen" <pif@paf.puf> skrev i en meddelelse

KLIP

> (Ps. har selv lige købt gulplade bil, og sparet ca. 200K... når jeg nu
> ingen
> unger har, ville alt andet da være for dumt....)

Du har helt ret, erhvervslivet burde ikke køre i andet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Thomas J.

Dato : 21-03-06 10:50

Den Tue, 21 Mar 2006 02:02:07 +0100 sendte Peter Sørensen
<pif@paf.puf> følgende røgsignaler:

>Giver ingen mening at det _kun_ er hvidpladebiler der skal brandbeskattes...

Så skulle du prøve at se på regnestykket når det gælder MC'er.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : BJ

Dato : 21-03-06 11:30

"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:pviv12du02g7gnmv9c15ph80vku9kfthku@4ax.com...

KLIP

> Så skulle du prøve at se på regnestykket når det gælder MC'er.

Det er om muligt, endnu mere tåbelig og skævvredet.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-03-06 12:05

BJ wrote:

> Det er om muligt, endnu mere tåbelig og skævvredet.

Og pudsigt nok kan man ikke få dem på gule plader - ikke engang selvom
det er til erhverv.

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 27-03-06 14:59

> Og pudsigt nok kan man ikke få dem på gule plader - ikke engang selvom det
> er til erhverv.

Og ønsker man en "fri mc" er beskatningen også helt i hampen (for "fri
biler" går beskatningen stort set lige imod at køre selv for km-penge) Der
skal man beskattes efter hvad "markedslejen" ville være. Og da kun er ganske
få udlejere af mc'er i danmark og disse normalt ikke tager sig af
langtidsudleje bliver priserne ganske urealistiske. 3kr/km var bedste tilbud
ved 25000km - eller samme beskatning som ved en 3år gammel en bil til
375kkr - mc'en nypris var under 80kkr med moms. Jeg undersøgte det på et
tidspunkt hvor det kunne være interessant med en lille motorcykel til at
køre service i og omkring københavn. Skulle det realiseret skulle mc'en
indkøbes til firmaet og altid overnatte på dets addresse og privat kørsel
var udelukket ... Istedet kører jeg stadig privat og får km-penge for det.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-03-06 15:17

"Thomas J." <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev
> Misundelsesafgift hvis bilen er reg. 1. gang efter 3. juni 1998:
> Tilladt totalvægt <2000 kg: 900 kr./år

Findes næsten ikke som nye nu.

> Tilladt totalvægt >2000 kg: 5040 kr./år
>
> I begge tilfælde er det oveni vægtafgiften (grøn ejerafgift er kun for
> hvidpladebiler)

Og hvis det er en diesel, er der ekstra vægtafgift.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-03-06 15:27

"Preben Riis Sørensen" skriver:

> Og hvis det er en diesel, er der ekstra vægtafgift.

Vægtafgift ?

Hvad er det ???

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Thomas J.

Dato : 17-03-06 16:18

Den Fri, 17 Mar 2006 15:27:16 +0100 sendte "Klaus D. Mikkelsen"
<Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> følgende røgsignaler:

>"Preben Riis Sørensen" skriver:

>Vægtafgift ?
>
>Hvad er det ???

Det er sådan noget der er på motorcykler og gulpladekøretøjer samt
hvidpladeblier registreret 1. gang før 1.7.1997...

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-03-06 18:28

> "Preben Riis Sørensen" skriver:

> Vægtafgift ?
>
> Hvad er det ???

Det er en afgift på vægt. Dertil lægges så en dieselafgift.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-03-06 18:35

"Preben Riis Sørensen" skriver:

> Det er en afgift på vægt. Dertil lægges så en dieselafgift.

Okay, jeg har hørt om noget sådan, måske endda betalt noget sådan selv,
men det ligger en _del_ år tilbage.

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-03-06 18:57

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev
> Okay, jeg har hørt om noget sådan, måske endda betalt noget sådan selv,
> men det ligger en _del_ år tilbage.

Det gør din skolegang nok også , du kan læse om vægtafgift i
Vægtafgiftsloven her
http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 17-03-06 19:47

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> "Preben Riis Sørensen" skriver:
>
> Okay, jeg har hørt om noget sådan, måske endda betalt noget sådan selv,
> men det ligger en _del_ år tilbage.

Det behøver ikke være så lang tid tilbage... jeg betaler pt. da
vægtafgift på min gamle golf2 på gule plader (hele 1810kr/år!)

Er vist endda også sådan at grøn afgift kun findes på hvide-plader, men
det er jeg ikke helt sikker på.

En ting som måske bør huskes er at gul-plade biler efter 3/6/1998 og
under 2000kg totalvægt ikke slipper så billigt i alm. afgift, så fidusen
i at købe en ny/nyere gulplade bil på under 2 tons er faktisk ikke
eksisterende.

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-03-06 20:49

Thomas Rasmussen skriver:

> Det behøver ikke være så lang tid tilbage... jeg betaler pt. da
> vægtafgift på min gamle golf2 på gule plader (hele 1810kr/år!)

Jeg har betalt grøn ejer afgift de sidste 8 år. I dag bliver jeg bon'et
ekstra fordi det er en diesel, så det koster det samme som en
Benziner...

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : BJ

Dato : 17-03-06 21:09

KLIP

> Jeg har betalt grøn ejer afgift de sidste 8 år. I dag bliver jeg bon'et
> ekstra fordi det er en diesel, så det koster det samme som en
> Benziner...

... og inden længe overhaler prisen på dieselbrændstof prisen på ditto
benzin.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-03-06 21:09

BJ skriver:

> ... og inden længe overhaler prisen på dieselbrændstof prisen på ditto
> benzin.

Udbud og efterspørgsel...

Det forhindrer dog ikke min "traktor" i at gå 50% længere på literen end
en tilsvarende "benzin uden trykluft", som er alternativet.

Jeg har måttet lide den tort at tanke til 8,75/liter i dag !

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-03-06 21:13

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Jeg har måttet lide den tort at tanke til 8,75/liter i dag !

Jammerkommode !
'

9.95 literen ;(

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-03-06 22:50

jan@stevns.net skriver:

> Jammerkommode !
> '
> 9.95 literen ;(

Phew, jeg gætter på at den ikke havde gået 20,5 i snit som min på sidste
tankfuld ?

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 17-03-06 23:16

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Phew, jeg gætter på at den ikke havde gået 20,5 i snit som min på sidste
>tankfuld ?

Ikke helt - jeg nåede kun 13.7 på *den* tankfuld

Det er sgu' osse for ringe .... betonfoden slog til igen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-03-06 23:16

jan@stevns.net skriver:

> Ikke helt - jeg nåede kun 13.7 på *den* tankfuld

bugger, så langt tror jeg simpelthen ikke at jeg kan få "traktoren"
ned...

> Det er sgu' osse for ringe .... betonfoden slog til igen

Længe leve fartpiloten...

Klaus
--
Sonofon, er de bare inkompetente ?

Fra : Mogens...

Dato : 17-03-06 21:12

> ... og inden længe overhaler prisen på dieselbrændstof prisen på ditto
> benzin.

Sikkert - kendes allerede idag i Sverige. Brændstoføkonomien er
imidlertid meget bedre på en diesel. En VAG 1,8 T går markant
mindre pr liter end en TDI...

Fra : BJ

Dato : 17-03-06 21:15

"Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Sikkert - kendes allerede idag i Sverige. Brændstoføkonomien er
> imidlertid meget bedre på en diesel. En VAG 1,8 T går markant
> mindre pr liter end en TDI...

Det skal prisen på dieselbrændstof og prisen på dieselpotten nok kvæle på
sigt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 17-03-06 21:31

Nope ikke her... -> www.bytbil.com

Fra : BJ

Dato : 17-03-06 21:37

"Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nope ikke her... -> www.bytbil.com

Du bor heller ikke i DK..

Her skal børnefamilierne kører i en Suzuki Liana 1.6 S (aut) og de enlige i
en Grand Vitara 2.0 GLS (aut)...

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Mogens...

Dato : 17-03-06 21:39

> Du bor heller ikke i DK

Hvis prisen er ens hos os, er den næppe væsentlig forskellig hos jer?

> Her skal børnefamilierne kører i en Suzuki Liana 1.6 S (aut) og de enlige
> i en Grand Vitara 2.0 GLS (aut)...

LOL - passer faktisk omtrent hos et par medarbejdere hos mig

Fra : BJ

Dato : 17-03-06 21:42

"Mogens..." <nyhedsgrupper@SLETjubii.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis prisen er ens hos os, er den næppe væsentlig forskellig hos jer?

Volvo bygger om på det danske site, så jeg kan ikke chekke efter.

> LOL - passer faktisk omtrent hos et par medarbejdere hos mig

Det er da mere eller mindre rent til grin.... når man betænker den/de enlige
får mere bil, sparer registreringsafgift og ødelægger/slider mere på vejende
i et større skrummel af en potte.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Anders Majland

Dato : 27-03-06 15:06

> Det er da mere eller mindre rent til grin.... når man betænker den/de
> enlige får mere bil, sparer registreringsafgift og ødelægger/slider mere
> på vejende i et større skrummel af en potte.

Ja det er dansk afgiftspolitik i en nøddeskal. Den eneste grund til at mine
forældre stadig kører på hvide plader er for at kunne tage børnebørnene med
på tur. Jeg har ellers sagt at det da ikke skal holde dem tilbage da vi da
bare vil kunne aflevere sønnike _og_ bil Men den bliver slået ned med at
vores lille familiepotte ikke kan trække deres campingvogn på ~1400kg ....

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 3DS 1988 84Mm

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 17-03-06 21:25

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Thomas Rasmussen skriver:
>
> Jeg har betalt grøn ejer afgift de sidste 8 år. I dag bliver jeg bon'et
> ekstra fordi det er en diesel, så det koster det samme som en
> Benziner...

Bil og plade-farve?

iflg. det link der blev postet af Preben så er begrebet vægtafgift
stadig i bedste levende live på gule plader, der får du ikke bonus hvis
din bil kører vildt langt på literen.

Ang. diesel/benzin så er det jo kun fordi vi har forskelsbehandling
mellem benzin og diesel. Råprisen på diesel er faktisk noget højere end
på benzin, men fordi man her i landet har valgt at have mindre afgift på
diesel (sikkert for at tilgodese erhverv der næsten kun kører diesel,
håndværkere, lastbiler, busser og lign) så kan det svarer sig at køre
diesel. Jeg syntes det virker vildt underligt at man har mindre afgift
på brændstoffet men så indfører man istedet en strafafgift på biler der
anvender denne type brændstof. Det bliver sikkert ændret lidt
efterhånden som diesler får monteret partikelfiltre samtidig med at de
kører væsentlig længere på literen.

Thomas

Fra : BJ

Dato : 17-03-06 21:28

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.too.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg syntes det virker vildt underligt at man har mindre afgift på
> brændstoffet men så indfører man istedet en strafafgift på biler der
> anvender denne type brændstof.

I Sverige er listeprisen på en S40 2.0D den samme som en 2.4i.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~