Bil trækker til højre ved acceleratio
Fra : Steffen Skov

Dato : 13-03-06 21:54

Ja i må undskylde mine mange spørgsmål, sådan er andre forhåbentlig også
når de køber brugt bil (og har en mekaniker der ikke er for hjælpsom,
desvære).

Nok om det, mit "problem" er at hvis jeg bremser lidt hårdt eller
accelererer lidt mere end normalt, så trækker bilen til højre.

Helt konkret har jeg prøvet med en voldsom nedbremsning fra 60 km/t samt
at træde speederen i bund da jeg kørte ca. 80. Begge dele gav et rimelig
kraftigt træk til højre side.

Når jeg bare kører normalt holder jeg også rattet til venstre, og hvis
jeg trykker koblingen ned går bilen omgående mod venstre, da jeg
åbenbart styrer for meget til den side for at komme lige ud. (Håber den
sætning gav mening)

Mit spørgsmål er så om det kan være sporingen det er galt med, eller
skal jeg lede et helt andet sted ? Hvis jeg trykker koblingen ned og
lader den trille trækker den vidst ikke til nogen sider, men er den
koblet til vil den til højre.

Det drejer sig om en Fiat Punto mk1 fra 1998.

På forhånd mange tak for hjælpen, og også tak til alle jer der allerede
har hjulpet med mine mange andre "dumme" spørgsmål :)

Mvh. Steffen Skov

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-03-06 22:03

Steffen Skov <steffenskov@info.dk> skrev :

>Ja i må undskylde mine mange spørgsmål, sådan er andre forhåbentlig også
>når de køber brugt bil (og har en mekaniker der ikke er for hjælpsom,
>desvære).

Åehh du - vi har da lige haft fornøjelsen af DAK's historier ;)

>Nok om det, mit "problem" er at hvis jeg bremser lidt hårdt eller
>accelererer lidt mere end normalt, så trækker bilen til højre.

Ad 1 er det vist på tide du finder en anden praktisk gris - i form af
en bedre mekaniker

ad 2 - så ville jeg da nok lige få set fortøjet efter på den potte,
den bør ikke trække til nogen af siderne, hverken under acc. eller
bremsning

Hvad der skulle være galt, er ikke lige til at gennemskue - men din
bil er da så ny, at den nok ikke lider af de problemer man i gamle
dage kunne have på forhjulstrækkere
--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-03-06 22:09

Hej!

jan@stevns.net wrote:

> ad 2 - så ville jeg da nok lige få set fortøjet efter på den potte,
> den bør ikke trække til nogen af siderne, hverken under acc. eller
> bremsning

Den kan da godt trække lidt til højre ved fuldgas fra start pga. differentialet.
Hvorfor kan man ikke købe forhjulstrukne biler med differentialespær til den
slags irriterende situationer?

I fart bør en Punto ikke lave slige numre...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-03-06 22:27

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev :

>Den kan da godt trække lidt til højre ved fuldgas fra start pga. differentialet.

Mon ikke det nærmere er en torsionvridning man mærker pga forskel i
drivakslernes længde - sådan var det på de tidlige 127'ere og
Escrotter

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 13-03-06 22:35

Hej!

jan@stevns.net wrote:

> Mon ikke det nærmere er en torsionvridning man mærker pga forskel i
> drivakslernes længde - sådan var det på de tidlige 127'ere og
> Escrotter

Tja, jeg mener differentialet fik "skylden" sidst det blev diskuteret. Men jeg
har ikke forsøgt med at afkorte min ene trækaksel, så 100% sikker bliver jeg nok
ikke

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : John Sahl

Dato : 15-03-06 18:00

Kim Voss Schrader wrote:

> Tja, jeg mener differentialet fik "skylden" sidst det blev
> diskuteret. Men jeg har ikke forsøgt med at afkorte min ene
> trækaksel, så 100% sikker bliver jeg nok ikke

Jan har ret denne gang

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Michael D Clarke

Dato : 13-03-06 22:09

enten din bære kugle eller noget som har med bære armen at gøre. De er lidt
slidte. hvor meget har de kørt?

Fra : Steffen Skov

Dato : 14-03-06 19:08

Michael D Clarke skrev:
> enten din bære kugle eller noget som har med bære armen at gøre. De er lidt
> slidte. hvor meget har de kørt?

Jeg ved ikke om de er blevet skiftet, men bilen har kørt 85.000 km og
har overholdt services, så måske kan noget af det være blevet skiftet der ?

Mvh. Steffen Skov

Fra : Ukendt

Dato : 13-03-06 22:44

> [...]
>
> På forhånd mange tak for hjælpen, og også tak til alle jer der allerede
> har hjulpet med mine mange andre "dumme" spørgsmål :)

Man er nok nød til at gå alle alm. sliddele efter i styretøjet. Lige fra
bærearme, bærekugler, styrekugler, gummibøsninger, støddæmpere, for så at
ende op med en sporing af bilen

--
Tom

Fra : Søren Jensen \(9800\~

Dato : 13-03-06 23:48

Jeg vil se om den hænger i venster bremse kaliber.

Hvis den hænger/sider fast og du bremser så vil den trække til højer da
højer side bremse mere end venster og den hænger vil den trække til venster
ud af lige vej.

Søren

Fra : Kito

Dato : 14-03-06 07:15

"Søren Jensen (9800)" <sjakalen01@msn.com> skrev i en meddelelse

> Jeg vil se om den hænger i venster bremse kaliber.
>
> Hvis den hænger/sider fast og du bremser så vil den trække til højer da
> højer side bremse mere end venster og den hænger vil den trække til
> venster
> ud af lige vej.
>
> Søren
>
>Hej Søren, den med bremsen , det var også mit umiddelbare bud på problemet,
>men den der med at når koblingen bliver trådt ud så er problemet væk?? den
>kan jeg ikke greje, med mindre der er 2 problemer som griber ind i
>hinanden.
Det var selvfølgeligt muligt at klodse forenden op, og så se om bremserne
kan køre frit.

Vh
Poulo

Fra : Bjarne

Dato : 14-03-06 07:41

In article <4415dbc7$0$60779$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
   Steffen Skov <steffenskov@info.dk> writes:
> [...]
>
> Nok om det, mit "problem" er at hvis jeg bremser lidt hårdt eller
> accelererer lidt mere end normalt, så trækker bilen til højre.

Start med at tjekke dæktrykket.

mvh,
Bjarne

Fra : Per Thomsen

Dato : 14-03-06 09:07

> Start med at tjekke dæktrykket.

God ide, jeg lånte på et tidspunkt en bil der lavede omtalte nummer.
En tur på 'service'-stationen og samme parvise dæktryk afhjalp problemet.

Per

Fra : Steffen Skov

Dato : 15-03-06 17:51

Så har jeg haft min mekaniker til at kigge lidt på problemet, det
skyldes ikke bremserne, han har haft den på et rullefelt og den bremser
lige der.

Kan man afskrive andre årsager i samme omgang ?
Der er i øvrigt korrekt lufttryk i dækkene, så det er heller ikke det.

Jeg regner med at få undersøgt følgende imorgen og fredag:
1. Støddæmperne
2. Evt. manglende afbalancering af hjulene
3. Sporing

Er der andre muligheder når disse er undersøgt ?

Mvh. Steffen Skov

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-03-06 18:45

Steffen Skov <steffenskov@info.dk> skrev :

>Er der andre muligheder når disse er undersøgt ?

Der er jo den mulighed at du er oversart ;)

Det skal du ikke forstå på den forkerte måde, men man kan jo sagtens
være lidt for følsom.

Fra : Steffen Skov

Dato : 15-03-06 20:00

jan@stevns.net skrev:

> Der er jo den mulighed at du er oversart ;)
>
> Det skal du ikke forstå på den forkerte måde, men man kan jo sagtens
> være lidt for følsom.

Jah det er jeg klar over kunne være en forklaring, men den trækker ret
kraftigt hvis jeg bremser hårdt fra ca. 80 km/t - inde i byen lægger man
næsten ikke mærke til det, men på landevej er det til tider lidt
uhyggeligt, så jeg vil mene det må kunne forbedres bare lidt.

Men jeg prøver den lokale fiat mekaniker imorgen fremfor min nuværende,
kan ske de er lidt dygtigere :)

Mvh. Steffen Skov

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-03-06 21:21

Steffen Skov <steffenskov@info.dk> skrev :

>Jah det er jeg klar over kunne være en forklaring, ....

;)

> [...]
>det til tider lidt uhyggeligt, så jeg vil mene det må kunne forbedres bare lidt.

Hvis den bremser som du beskriver, kan det vist ikke gå for langtsomt
med at få skiftet mekaniker.

Fra : Kito

Dato : 16-03-06 07:22

> [...]
> uhyggeligt, så jeg vil mene det må kunne forbedres bare lidt.
>
> Men jeg prøver den lokale fiat mekaniker imorgen fremfor min nuværende,

Hej Steffen jeg er ikke mekanikker men kunne problemet være noget helt
andet.
Du skriver den trækker til højre når du bremser og accelerarer. Hvis man nu
tænker på at en bær/styrekugle er slidt, og i alm kørsel hvor bilen ikke
bliver presset er problemet ikke så stort, men ved stop og start bliver
disse kugler mere belastet og derved drejer hjulet lidt ud.
der er snart ikke flere muligheder igen.
Det Knne måske også være et slidt leje, ud fra et af trækakslerne som gør at
hjulene kører mere træls i den ene side end i den anden.
med venlig hilsen
Poul

Fra : Steffen Skov

Dato : 17-03-06 15:36

> [...]
> Det Knne måske også være et slidt leje, ud fra et af trækakslerne som gør at
> hjulene kører mere træls i den ene side end i den anden.

Så fik jeg endelig bilen til en anden mekaniker, nemlig den lokale fiat
forhandlers og sikke en forskel det gjorde :)

Den ene bagerste svingarm er defekt og har gjort dækkene skæve, hvilket
er årsagen til fænoment, den får jeg skiftet på tirsdag.

Derudover opdagede han at støddæmperne for er ved at være døde, de taber
væske. Og så fandt han frem til at min udstødning rasler pga. et
spændebånd der var kaput. Og det tog ca. 30 minutter :)

Men tusind tak for jeres hjælp, jeg foreslog nogle af tingene for min
forrige mekaniker, som dog ikke mente det kunne være det - han er hermed
"fyret" :)

Mvh. Steffen Skov