Volvo Penta gløderør.
Fra : Ole

Dato : 30-05-06 20:53

Er der andre, der som jeg har problemer med gløderørene, de er udskiftet to
gange inden for et år.

Med sejler hilsen
Ole

Fra : steen

Dato : 30-05-06 21:54

Hej Ole
Du skriver ikke noget om, hvilken Volvo Penta du har, hvor længe du
forvarmer etc.
Jeg har selv en nyere Volvo Penta MD2020, som jeg forvarmer ca. 7-8
sec.(tæller til 10) inden start. Det har jeg gjort gennem 4 år uden
problemer.

Sejlerhilsen

Steen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-05-06 14:15

Hej Steen,

Er det ikke lige en ret kort tid. Gløderørene bliver da ikke
ordentligt varme på den tid. (7 - 8 sek.)
Jeg har den tilsvarende motor under navnet Perkins M20 og i
manualen står der her 25 - 30 sek er forvarmningstiden. Kun når
motoren er varm eller i sommertiden er det tilrådeligt at
mindske glødetiden. Min fornemmelse er at motormanualens udsagn
er korrekt.

Det ville også være rart om Ole ville fortælle hvori problemerne
består.

Mvh/Harding

Fra : sailor99

Dato : 31-05-06 07:29

"Ole" <hauser@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er der andre, der som jeg har problemer med gløderørene, de er udskiftet
> gange inden for et år.
>
> Med sejler hilsen
> Ole

Hej Ole!

Gløderørene i min gamle VP MD7B har siddet siden 1999 og virker stadig
upåklageligt.

Mvh
Georg

Fra : Ole

Dato : 31-05-06 19:47

Beklager det var et lidt kort spørgsmål, men jeg kommer med lidt flere
oplysninger. Motor MD 2030 fra 4 md. 2004, har kørt 225 timer. Efter et år
var der startproblemer, og alle 3 gløderør var defekte, blev skiftet til en
pris af 2.986,75, efter megen vrøvl betalte Volvo Penta halvdelen. Søsætning
maj 2006 startproblemer, alle tre gløderør defekte, omb. u.b.af Volvo Penta.

Glødetid anbefalet i instruktionsbogen 10 sek. max. 30 sek.

Gløderørene af mærket BERU, så nu må vi jo se hvor længe de nye holder.

Derfor spørgsmålet, er der andre der har oplevet samme problem ??

Med sejler hilsen
Ole

Fra : ena

Dato : 31-05-06 22:01

> pris af 2.986,75, efter megen vrøvl betalte Volvo Penta halvdelen.
> Søsætning
> maj 2006 startproblemer, alle tre gløderør defekte, omb. u.b.af Volvo
> Penta.

Lyder vanvittigt - gløderør fra fx. Beru kan købes hos Carl Christensen i
Glostrup de koster ca 130 kr stk - at skifte dem tager ca 10 minutter pr stk

Og gløderør skal holde meget længere end dine

Fra : Ole

Dato : 06-06-06 18:24

Hej Harding.
Tak for svaret, nej Volvo her taget de 2x3 rør med sig, jeg har ikke målt på
rørene kun prøvet dem over batteriet på plus og minus, og det gav intet
resultat. Efter montering af nye gløderør starter motoren perfekt, men har
taget skade af vand efter de mange resultatløse startforsøg, Perkins skiltet
er ikke malet over og sidder på siden på af pumpen. Jeg har hørt at det er
en sending af de omtalte rør der har været fejl på, og derfor var det rart
at hører om andre har haft samme problem, eller om nogen kan komme med en
fornuftig forklaring på hvorfor fejle opstår.
M.v.h.
Ole

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 07-06-06 13:35

Hej Ole,

Ja det anede mig at Volvo tog rørene med tilbage, for de skal
nok kende til en defekt serie rør og rejse garantisag over for
leverandøren.

Jeg forstår ikke helt det du skriver om at motoren skulle have
taget skade af vand efter mange startforsøg.
Er vandlåsen virkeligt blevet fyldt helt op, således at vandet
er løbet retur ind over cylindrene?
Hvis der kommer vand ind og fylder cylindrerne over stemplerne,
kan motorens plejlstænger m.m. tage skade, de bukker eller
knækker. En bukning vil forøge volumen over stemplerne og
nedsætte kompressionen og det er ikke så godt.
Hvor stor er din lavestliggende vandlås? Den bør minimum være så
stor i volumen at dens rumfang er større end hele rumfanget af
udstødningssystemet og rumfanget af kølevandet i motorblokken.
For lige at gøre udstødningssystemet komplet bør der også være
en vandlås lige over der hvor udstødningen går gennem skroget.
Desuden bør der være en lyddæmper/potte mellem de to vandlåse.
Endeligt må slangediameteren ikke på noget sted være mindre end
udstødningsmanifoldens diameter. Ellers bliver modtrykket for
stort og fyldningen af cylindrene med det rigtige forhold mellem
luf og brændstof bliver forkert og motorens effekt nedsættes.
En ting mere er at motorblokken skal ligge noget over bådens
vandlinie ellers skal der monteres en sugeventil der afbryder
vandstrømmen når motoren standses, ellers kan vandet stige om
gennem motorblokken ud gennem udstødningen og fylde vandlåsen op
og tilsidst kan der komme vand i over stemplerne.
En omhyggelig motorinstallatør vil selvfølgelig undersøde disse
forhold og lave installationen korrekt efter disse indikationer.
Skulle du mangle nogle af de ovenfor nævnte komponenter vandlåse
og lyddæmpere så synes jeg at du skal installere dem. Med en så
god og lydsvag motor bør du bringe den sidste rest af støj væk.
Jeg har en Perkins M20 der svarer til V-2020 med de nævnte
komponenter foruden en god lydisolering af motorrummet og
lydlabyrint for luftindsugningen.
Når jeg står i cockpittet eller på land ved siden af båden høres
kun vandets pludren ud af udstødningen. Når man står i
cockpittet kan man mærke lidt vibrationer, det er alt.

Med venlig hilsen

Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-06-06 14:55

Ole skrev:

> Tak for svaret, nej Volvo her taget de 2x3 rør med sig, jeg har ikke
> målt på rørene kun prøvet dem over batteriet på plus og minus, og det

Det er også de eneste muligheder, du har for at måle, og Hardings udsagn er
det rene volapyk. Det er direkte i strid med ohms lov.

Det kræver iøvrigt specieludstyr at måle modstand i en aktive kredsløb med
spænding på, så det hjælper dig ikke en dyt.

Du skal blot være opmærksom på, at det er de korrekte rør, og at de er
monteret korrekt, f.eks. om de sidder i seriel eller parallel. Dernæst skal
du tjekke din lader. En høj ladespænding kan være med til at ødelægge rørene
på sigt, men jeg tvivler dog på, at du kan opretholde så høj spænding, når
du forvarmer. Normalt vil der være et passende spændingsfald. men hvis din
lader f.eks. spytter 16 volt ud, så kan det slide på dine rør. Det er
overspænding, som ødelægger et gløderør.

Claus

Fra : Ole

Dato : 07-06-06 20:17

Tak for mange gode svar.
Først vand i motor. Lyddæmperen fabrikat Volvo og slange fra udstødning var
ikke lavet optimalt, fejlen er rettet med ny lyddæmper og rette fald fra
motor.
At der løber vand i motoren skyldes de alt for mange startforsøg, grundet
mont. af mast, så motoren måtte starte koste hvad det ville, og hvem tænker
på gløderør, som er helt nye.
Lader af typen CTEK Multi XS 25000 og helt ny, men jeg starter ikke motor
med landstrøm.
Rørene er monteret af aut. Volvo Penta mand, jeg håber han trods alt har en
smule forstand.
Men jeg håber stadig der er en med samme problem.
Med venlig hilsen
Ole

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-06-06 17:42

Hej Ole,

Det lyder lidt vildt at 3 rør x 2 skulle have samme fejl.
De tal for modstandsværdien som er omgivet i manualen 1,6 ohm +/-
0,16 ohm er den værdi som kan måles på et nyt rør.
Når det har monteres i motoren vil modstanden værdi ændres, og
det ganske betydeligt 5 - 6 gange højere værdi. Det beror på det
modstands tråds materiales karakteristika.
Det er en typisk fejl som begås ag mekanikere som ikke har
elektrisk viden. Desværre ender sorteper hos motorens ejer.
Prisen er også vild. Prøv nærmere at give nogle tekniske
oplysninger om du har den.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-06-06 20:56

Hej Ole,

Det lyder lidt vildt at 3 rør x 2 skulle have samme fejl.
De tal for modstandsværdien som er omgivet i manualen 1,6 ohm +/-
0,16 ohm er den værdi som kan måles på et nyt rør.
Når det monteres i motoren og der tilføres strøm, vil
modstandsværdien ændres, og det ganske betydeligt, 5 - 6 gange
højere værdi når man måler på et rør der er brugt. Det beror på
modstandstrådens materiale karakteristika.
Det er en tilstandsændring som man skal kende til.
Det er en typisk fejl som begås af mekanikere som ikke har
elektrisk viden. De ser hvad der står i manualen og måler en
anden værdi end der her er opgivet. Det er en fejl i manualen
som fabrikanten Perkins er blevet gjort opmærksom på.
Det er fra Perkins Volvo får deres motorer. Ofte sidder der
stadig Perkins mærkesedler på som også har fået en gang grøn
maling.

Desværre ender sorteper med den fejlagtige fejlfindingen af
gløderørene, hos motorens ejer. Der må betale uden at få noget
for det.
Prisen du opgiver er også vild.
Har du de gamle rør stadigvæk og kan måle modstanden på dem?

Mvh/Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-06-06 00:06

Harding E. Larsen harding@larsen.tdcadsl.dk skrev:

> [...]
> for det.
> Prisen du opgiver er også vild.
> Har du de gamle rør stadigvæk og kan måle modstanden på dem?

Hvordan skulle dennne ret irrelevante afhandling hjælpe Ole?

Claus

Fra : claus b. p.

Dato : 07-06-06 00:08

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> Harding E. Larsen harding@larsen.tdcadsl.dk skrev:
>

> Hvordan skulle dennne ret irrelevante afhandling hjælpe Ole?

Hvordan skulle den kommentar hjælpe Ole, eller dem der trods alt gør noget
for at kommentere emnet, Claus? Nogen gange er du altså mere hjælpsom end
andre.

/Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-06-06 15:20

claus b. p. skrev:

> Hvordan skulle den kommentar hjælpe Ole, eller dem der trods alt gør
> noget for at kommentere emnet, Claus? Nogen gange er du altså mere
> hjælpsom end andre.

Fordi Hardings lange psydovidenskabelige forklaring er noget fantasifuldt
vrøvl.

Rørenes modstand er Ole komplet ligegyldig, og Ole har alligevel IKKE en
chance for at måle modstanden med spænding på.

Harding hakker på mekanikkeres kompetance, samtidig med, at han fremsætter
udsagn som er i *direkte* strid med ohms lov!

Modstand er uafhængig af spænding!

Gløderør er et lineært kredsløbs element, altså en komponent, hvor
modstanden er lineær og derfor uafhængig af strømmen. Det samme er
glødepærer, modstand osv.

Det er *første* læresætning i ohms lov, og jeg ville meget gerne vide,
hvordan Harding er komme frem til sin påstand, og hvilke instrumenter, han
har brugt til at måle modstand i et aktivt kredsløb med spænding og strøm
på.

Prøv at læse Hardings svar een gang til. Det er ikke andet end
psudoakademisk rygsvømning og halvvidenskabenligt småsnak. Harding elsker
at akademisere og videnskabliggøre selv de mest *simple* ting, og de fleste
af hans indlæg svælger i mystiske fortolkninger og smarte ord. Noget så
simpelt som at smøre en sejlslæde i en normal mast kan han gøre til
videnskabelige projekter. Han er ordornanist og har endog meget svært ved at
holde sig det til, der rent faktisk blev spurgt om.

Der er nok nogen, som bliver meget imporneret af alle disse smarte ord og
NASA lignende atom forklaringer, men når man analyserer indholdet, så bliver
det ofte det rene vrøvl, som ikke har det fjeneste relevans til emnet og
spørgsmålet.

Hvilken relevans har dette sludder til Oles problem, som er ret
håndgribeligt:

Citat:

Citat slut

Det er ren brochure ornani!

Claus

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 07-06-06 15:31

> Modstand er uafhængig af spænding!
Ja, men ikke uafhængig af temperaturen....

> Hvilken relevans har dette sludder til Oles problem, som er ret
> håndgribeligt:
Det har vel den relevans, at det kunne være interessant for nogle. Det er
vel ikke Ole som ejer tråden.

> Det er ren brochure ornani!
Du er et ensomt menneske...

Mvh
Claus (ikke den Claus)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-06-06 08:57

Claus Grell Hansen skrev:

> Ja, men ikke uafhængig af temperaturen....

Gider du at definere det vha. ohms lov for en lineær komponent

> Det har vel den relevans, at det kunne være interessant for nogle.
> Det er vel ikke Ole som ejer tråden.

Hardings udsagn er det rene vrølv og er funderet i fri fantasi. Læg mærke
til, at han klogeligt nok ikke ønske at kommentere sine udsagn!

Det sørgelige er, at manden nedgør en hele branche samtidig med, at han selv
digter løs.

> Du er et ensomt menneske...

Og hvad er du?

Claus