Teaktræk i cockpit
Fra : Falken

Dato : 30-05-06 07:21

Hej Sejlere

Mine "teak" kistebænke er efterhånden meget grimme og trænger til
udskiftning, men det har vist sig noget sværrere end forventet - hvis
jeg da ikke skal ha båden på værft - af finde ud af hvordan man
kommer igennem en process med at lave nye teak kistebænke.

Kistebænkene er 40 cm i bredden og nu har jeg fået mulighed for at
købe noget 15 cm (22mm tyk) og så er mit spørgsmål om er brugbart
hvis ellers det samles rigtig. Jeg mener det jeg tidligere har læst om
emnet har drejet sig om stave der skal limes sammen på den ene eller
anden måde, så jeg er noget i tvivl om jeg skal købe de omtalte
dimentioner. Et godt råd fra en træmand vil blive værdsat.

Sten Falkenberg

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-05-06 08:49

Hej Sten,

Du må meget gerne fotælle lidt mere. f.eks. bådtype, hvordan de
nuværende sæder er lavet og om du evt. ønsker en anden
udformning ect.
Der findes mange måder sæder er lavt på. lige fra "brædder"
skruet direkte på glasfiber eller underliggende træ, til de mere
kunsterisk udformede med indlagte nodder i mønstre.
Nogle af sæderne kan være oplukkelige og andre faste.
Forkanterne af sæderne kan have et større eller mindre overhang
som under personbelastning (op og ned fra dækket) giver en stor
belastning på disse kanter.
Ofte laves sæderne af tyndere lister f.eks. 10 mm tykke og det
medfører at de limes på et underlag og nodder ilægges
efterfølgende. Dette kan give problemer med en større nedbøjning
end nødvendigt.

Derfor må du gerne live lidt flere oplysninger således at
svarene kan blive lidt mere fordelagtige for dig.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Lars Schmidt

Dato : 30-05-06 10:42

Lige en beskrivelse af en løsning jeg lavede for 4 år siden på min bianca
28:
Skar en plade ud i facon efter kistebænken, pladen var en 9 mm "plyfa",
supervandfast, bruges bl.a. til ladbunde, stilladser m.m.. Derpå blev
teakstavene ( 9x30 mm) limet med vandfast trælim. Som afstand mellem stavene
lagde jeg en 5 mm flagsnor, som samtidig fylder det meste af nåden op så man
sparer en del gummifuge. På den synlige forkant blev der limet 2 stave
sammen så det ligner 18 mm teak og skjuler plyfapladen. Når pladen er færdig
lægges den bare på kistebænken i fugemasse .
Prisen var ca 1000,- for teak og ca 1000,- lim og gummifuge ( sika )
med venlig hilsen

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 02-06-06 20:21

"Lars Schmidt" <lasc@besked.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Lige en beskrivelse af en løsning jeg lavede for 4 år siden på min bianca
> 28:
> Skar en plade ud i facon efter kistebænken, pladen var en 9 mm "plyfa",

Hej Lars,

Hvad gjorde du ved afløbene på bænkene? Blændede du dem eller forsænkede du
nye i den nye belægning?
Hævede du den nye belægning der, hvor den støder op mod skottene til
kahytten, så vandet ikke samler sig der?

Jeg står selv for at skulle pålime teakplader på min Bianca 28, og jeg lurer
bl.a. lidt på nødvendigeheden af at bibeholde afløbene på bænkene, når der
nu også er to i dørken.....

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Falken

Dato : 31-05-06 09:37

Harding E. Larsen wrote:
> [...]
>
>Båden er en Dehler 3, og tykkelsen på træet i cockpittet er ca 12-15 mm. Det virker som en form for krydsfiner. Jeg har ikke noget imod det blev lidt tykkere men min bekymring går på om den omtalte bredde på bænkene vil gøre at træet deformere med tiden, når der ikke bliver brugt stave. Der er 4 faste og der skal kunne åbnes til gas og stores.
Håber det kan gi lidt mere klarhed
Sten