VF500 - Nå-Nå-Nå
Fra : john-pilely

Dato : 16-06-01 12:23

Nu må jeg til det.....
Tusind tak for alle de velmenende råd ang. Vf´eren.
Enkelte bemærkninger:
Gearskift:
Gearskiftearmen er direkte monteret på skifteaksel. Det er således ikke
muligt, at vende trækarmen.
At vende gearskiftearmen 180° betyder at skostørrelse 54 skal monteres
for at kunne nå skiftet.
Ræs:
Og hva´så. Hvis lortet havde kørt ræs skulle moteren jo minimum havde været
skiftet 5 gange efter div. udsagn.
I øvrigt vidner firkantede dæk, ingen "skrab" på fodhvilerbolte osv. ikke om ræs i mine øjne.
"Kontrolleret" ræs er jeg tilbøjelig til at finde mere attraktivt, med hyppige oliecheck/skift,
omhyggelig motorvedligeholdelse mv. end de nørder som ofte ses - specielt høres - holde håndtaget i
bund ved stilstand og lade omdrejningsbegrænseren klare presset. Varm i knolden, med kold motor...
Umuligt at konstatere.

Til sidst er jeg naturligvis bedrøvet over at skuffe dig ARMAND. Men at du skulle have så stor
indflydelse på folks beslutninger om hvilke motorcykler som anskaffes, er måske at skyde lidt over
målet. Der er naturligvis forskel på, at høre folks (ARMAND´S) mening om forskellige modeller, og
så sidenhen blindt rette sig efter disse advarsler. Det var dog en uhyggelig tanke. Smag er
forskellig, det er derfor alt mad bliver ædt - og alle kvinder bliver gift. Uanset femtidige
omkostninger.
Måske netop derfor har jeg valgt en Suzuki TL1000S.
Med venlig hilsen
"Ham Selv"
John
PS: Men bare rolig, vi skal nok, med ærbødig respekt, læse og på
den ene eller anden måde forholde os til kommentarerne.

Fra : Michael K.S.

Dato : 16-06-01 12:56

On Sat, 16 Jun 2001 13:23:01 +0200, "john-pilely"
<john-pilely@post.tele.dk> wrote:

>At vende gearskiftearmen 180° betyder at skostørrelse 54 skal monteres
>for at kunne nå skiftet.

Hvis det virkelig er det eneste problem,hvorfor så ikke fremskaffe det
originale system fra en hugger,det kan da umuligt koste ret meget.....

-M

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-06-01 14:41

"john-pilely" <john-pilely@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Måske netop derfor har jeg valgt en Suzuki TL1000S.
> Med venlig hilsen
> "Ham Selv"

Nå?!?
Har du solgt din Savage?

Rittig

Fra : john-pilely

Dato : 16-06-01 15:19

Claus Rittig skrev i meddelelsen <9gfnik$dsu$3@news.inet.tele.dk>...
>"john-pilely" <john-pilely@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Nå?!?
>Har du solgt din Savage?

>Rittig
>
>Tillykke !
Du har nu på allerbedste vis fremhævet og understreget den nedladende/bedrevidende
tone som enkelte på DfM anvender.
John

Fra : Mads Stetter

Dato : 16-06-01 16:05

> Du har nu på allerbedste vis fremhævet og understreget den
nedladende/bedrevidende
> tone som enkelte på DfM anvender.
> John

Hej hej...

Hmmm, John... Den fangede jeg ikke lige!

Hva sagde Rittig forkert her?

--
Med Venlig Hilsen
Mads Stetter

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-06-01 21:56

"Mads Stetter" <stetzo@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> "john-pilely" <john-pilely@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> nedladende/bedrevidende
>

> Hej hej...
>
> Hmmm, John... Den fangede jeg ikke lige!
>
> Hva sagde Rittig forkert her?

Undskyld min quoting er lidt omfattende denne gang, men jeg er også lidt
hægtet af, hvad var det lige jeg gjorde forkert? Ham Selv plejer at have en
Savage (LS650) stående i sin sig, og nu snakker han TL1000S, hvordan er det
bedrevidende at spørge til skiftet? (Jeg kører ikke selv sportscykel, ej
heller cruiser, men det har jeg gjort engang).

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-06-01 22:31

Claus Rittig wrote:
-///-
> [...]
> det bedrevidende at spørge til skiftet? (Jeg kører ikke selv sportscykel,
> ej heller cruiser, men det har jeg gjort engang).

Der er nok to Ham Selv'er. Der er den gamle, som vist hedder "Hamselv" ud i
en køre. "Ham Selv"'en som vi har her, er en anden. Dvs. "Ham Selv" nok i
virkeligheden burde hedde "Ham Den Anden". Det er jo lidt noget rod, når
folk ikke bruger deres rigtige navn. Dette er ment til "Hamselv" og ikke
"Ham Selv" aka John Pilely
Men hvad pokker John Pilely bliver så mopset over, ved jeg ikke :-/ Det har
jo nok noget med at man læser teksten, som ens humør er i En almindelig
sætning som Rittigs kunne man jo vælge (ubevidst) at læse som en hånlig
kommentar, selvom det jo bare var et uskyldigt spørgsmål
....men ham om det. Han bliver vel glad igen, og på et eller andet tidspunkt
indser han jo nok at det meste herinde skrives i godt humør
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 18-06-01 12:53

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Der er nok to Ham Selv'er. Der er den gamle, som vist hedder "Hamselv" ud
> en køre. "Ham Selv"'en som vi har her, er en anden. Dvs. "Ham Selv" nok i
> virkeligheden burde hedde "Ham Den Anden".

Nåh.

> En almindelig
> sætning som Rittigs kunne man jo vælge (ubevidst) at læse som en hånlig
> kommentar, selvom det jo bare var et uskyldigt spørgsmål

Ja, det VAR nu bare et spørgsmål affødt af at jeg syns det er to ret
forskellige motorcykler. Men hvis der også er tale om to ret forskellige
mennesker er det jo ikke så mærkeligt.
Jeg kan nu stadig ikke lige se noget hånligt, men sådan er der jo så
meget...

Rittig

Fra : Armand

Dato : 18-06-01 16:20

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> [...]
forskellige
> mennesker er det jo ikke så mærkeligt.
> Jeg kan nu stadig ikke lige se noget hånligt, men sådan er der jo så

Måske man skal til at få præciseret at tonen er oprigtig og kammeratlig
på nyhedsgrupper, og at nye brugere bør træde ind med den indstilling,
og ikke som skeptiker med paraderne oppe :-/

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-06-01 23:47

Claus Rittig wrote:

> Nåh.

> Ja, det VAR nu bare et spørgsmål affødt af at jeg syns det er to ret
> forskellige motorcykler. Men hvis der også er tale om to ret forskellige
> mennesker er det jo ikke så mærkeligt.

Nemlig

> Jeg kan nu stadig ikke lige se noget hånligt, men sådan er der jo så
> meget...

Det kan jeg skam heller ikke, men ting kan jo misforstås på de utroligste
måder .-/

--
mvh Jes Vestervang - med htx-hue idag

Fra : Armand

Dato : 16-06-01 23:36

> Nu må jeg til det.....
> Tusind tak for alle de velmenende råd ang. Vf´eren.

Selv tak for at du vitterligt har taget dem til dig som velmenenende

> [...]
ikke
> muligt, at vende trækarmen.
> At vende gearskiftearmen 180° betyder at skostørrelse 54 skal monteres

Ergo:
Eftersom at Michael K.S. står inde for at den skulle have et
"trækstangs-system", må det være en (for) billig reperation af et skadet
trækstangs-system, ved blot at montere en alm. gearpedal bagudvendt!
Dette forklarer også at sælger ikke har kunnet vende sagen!

> Ræs:
> Og hva´så. Hvis lortet havde kørt ræs skulle moteren jo minimum havde
> været skiftet 5 gange efter div. udsagn.

Tjaeh - Hva' mæ' 5½ gang =

> I øvrigt vidner firkantede dæk, ingen "skrab" på fodhvilerbolte osv.
> ikke om ræs i mine øjne.

Godt observeret soldat!
Meen: Dæk tager blot en halv sæson på gaden at slide firkantede, og det
siger jo intet om tidligere brug :-/
Den beregnende sælger camouflerer sikkert også tidl. RR-brug ved at
sætte friske fodhvilere på :-/ Forøvrigt er det sandsynligt at den til
race har fået skåret så meget af fodhvilernes længde, at de ikke er
komfortable til daglig brug og derfor er blevet fornyet (evt. fået
påskruet de originale).
Jeg hælder dog ikke til at den har kørt race, hvad Michael egentlig
heller ikke gjorde (men kun nævnte muligheden)!

> [...]
stilstand
> og lade omdrejningsbegrænseren klare presset.

Korrekt!
Men race medfører også en risiko for at modellen á nogle gange har
ligget på siden med motoren igang og oliespejlet langt fra pumpens
sugeområde =

> [...]
> PS: Men bare rolig, vi skal nok, med ærbødig respekt, læse og på
> den ene eller anden måde forholde os til kommentarerne.

Hæ!
Sanne har sgu' li'godt fået lokket farmand til tastaturet

Jeg ved udemærket at min bredde her i gruppen, samt at jeg sjældent
holder bladet for munden har medført megen skepsis over min person -
faktisk har det i nogle tilfælde endda medført at jeg er blevet lovet
tæsk
over min egen mailadresse
Men jeg er langfra så selvhøjtidelig (faktisk regner jeg mig selv for
umådelig selv-ironisk!), at jeg ikke regner andres synspunkter for
noget!!
Men magtesløsheden over jævnligt at skulle opleve at forelskelsen over
en model, blænder for visse fakta, som jeg i enkelte situationer regner
for sikre (dårlige knaster i 'Zukis oliekølede motorer og NGK-rør der
svigter uden advarsler, er et skepsis'er jeg har udover min totale
antipati imod VF-seriens motorkvalitet), har ført mig til at lade
frustrationen slippe løs i denne streng, hvor jeg nok havde gjort bedst
ved at have holdt mig til min kortfattede mening om VF'eren :-/

--
Armand.

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 17-06-01 00:50

> faktisk har det i nogle tilfælde endda medført at jeg er blevet lovet
> tæsk over min egen mailadresse

???

Det var dog den stiveste...

Mvh
Steen

Fra : boe

Dato : 17-06-01 16:26

Steen S. Schmidt <SSchmidt@nospam.dk> wrote in message

> ???
>
> Det var dog den stiveste...

<humor>
Herregud, så længe tæskene foregår pr. mail, så overlever Armand vel.
Desuden er det da også pisse irriterende at læse om alt hans utidige ævl
vedrørende VF motoren, når nu enhver ved, at der ikke er lavet en mere solid
motor i MC'ens historie. Se selv under min signatur, hvor ganske få og
billige dele jeg indtil nu har fået skiftet.....og jeg har da trods alt
snart haft cyklen i 2 år!
Desuden har Armand jo selv købt en Honda, så han er jo fuldstændig
utroværdig )
</humor>

Bo, VF1000F

<ikke humor>
(2 vippearme, 2 knaster incl. 2 nye knastkæder, knastkædestrammere,
knastkædeskinner, diverse filtre, olie og småstumper = kr. 10.389,- + indkøb
af oil mod. kit fra Canada, kr. 2.850,-)
</ikke humor>

Fra : Henry

Dato : 17-06-01 16:53

> [...]
indkøb
> af oil mod. kit fra Canada, kr. 2.850,-)

Men måske også et slående eksempel på at et værksted _kan_ skræmme livet af
enhver VF ejer ved at sige "tikker den ikke lidt fra topstykket" uha se der
er et lille mærke (surprise efter 60.000km) der vi må hellere skifte hele
skidtet....... og så skrive en regning på 10.389,-

Desuden bør du IMHO ikke medregne knastkæder, knastkæde strammer og
timelønen for den udskiftning i sammen regnestykke, det er vist meget
normalt for mange MC'er at de skal skiftes ved 70 - 80.000 km. og har intet
med de omtalte knastproblemer at gøre.

I min tid som VF ejer lærte jeg bla. fra augusta mc.

1. Hold tomgangen oppe, ikke noget med 500rpm i tomgang selvom det lyder
godt.
2. Brug ordentlig olie.
3. Brug originalt oliefilter eller et kvalitetsfilter der ikke reducere
olietrykket for meget (relativt)
4. Lad være med at holde i tomgang en halv time for at varme det helt op,
køre hellere lidt tidligere men kør pænt.
5. Vil man være ekstra god ved den så kan man jo montere et oliekit.

pkt. 1-4 er vel gældende for alle MC'er, men for en VF'er der det mere
kritisk hvis man ikke følger det...?

mvh
Henry

Fra : Michael K.S.

Dato : 17-06-01 17:13

On Sun, 17 Jun 2001 17:53:05 +0200, "Henry" <henry@mail.removethis.dk>
wrote:

>pkt. 1-4 er vel gældende for alle MC'er, men for en VF'er der det mere
>kritisk hvis man ikke følger det...?

Det du beskriver der er mest af alt gældende for knastakselproblemet
,og dette optræder først og fremmest på 750'erne og 1000'erne og
opstod p.g.a manglende smøretryk p.g.a for tykke føderør.400 og
500'erne var slet-slet ikke ramt i samme grad af dette men overtog
dette rygte fra de største søstre,ingen af mine havde antydning af
skade på knasterne,derimod er 500'erens problem i bunden først og
fremmest,specielt krumfætteren og lejer,og det er absolut håbløst at
begynde at reppe på det med mindre man laver det selv.Problemet med
500'eren er også at den er udlagt som en pocket-rocket og sådan har
mange også kørt den,red-mist n' all...og det holder den simpelthen
ikke til i længden.....men derudover er det en dejlig cykel,jeg
"vidste" længe før den gik i stykker at det var et spørgsmål om
tid,men hvilken dejlig tid )

-M

Fra : boe

Dato : 17-06-01 17:34

Henry <henry@mail.removethis.dk> wrote in message

<snip> en masse fornuftige råd og lidt forsvar for VF1000

Ja ja, Henry, jeg ved det, jeg følger også alle rådene
Mit humoristisk mente indlæg var nu mest ment som et skulderklap til Armand
om at blive ved med at øse af sin store viden og ikke lade sig gå på af
nogle tåbelige trusler (hvilket han åbenbart heller ikke gør).
Der var ikke en skjult dagsorden á la "jeg tror, jeg er blevet snydt da jeg
købte min mc". Det tror jeg ABSOLUT ikke, Henry...

Bo, VF1000F

PS: til dem, som måtte undre sig over meningen med dette indlæg, lige en
kort forklaring:
Jeg købte min VF1000F af Henry, så mit tidligere indlæg kunne måske godt
tolkes som om jeg var bitter over at skulle skifte knaster ved første
eftersyn efter købet. Sandheden er imidlertid, at jeg havde lejlighed til at
besøge det værksted, som normalt ydede service på mc'en inden købet, og de
sagde god for den. Så jeg føler mig ikke snydt - men heller ikke særlig
heldig
Jeg kan jo lige citere en kendt sætning: "Do you feel lucky? Punk?" - Næh,
men jeg er himmel henrykt over min motorcykel

Fra : Henry

Dato : 17-06-01 18:07

<snip> en masse fornuftige råd og lidt forsvar for VF1000
Jeps, det var bare det jeg ville, at jeg så ikke ikke ramte rigtigt mht.
VF500's problemer med "krumfætteren" er jo lidt ærgeligt, jeg troede at de
havde samme problem som de større søskende der blev hentydet til tidligere,
men det er åbenbart mindre udtalt. Så lærte jeg det.

> Ja ja, Henry, jeg ved det, jeg følger også alle rådene
Godt Bo, så vil du også have glæde af den cykel i mange år endnu.

> [...]
> om at blive ved med at øse af sin store viden og ikke lade sig gå på af
> nogle tåbelige trusler (hvilket han åbenbart heller ikke gør).
Fint nok Bo, det godt at bakke lidt op....

> Der var ikke en skjult dagsorden á la "jeg tror, jeg er blevet snydt da
jeg
> købte min mc". Det tror jeg ABSOLUT ikke, Henry...
Det troede jeg heller ikke! For så havde du vel ringet.

Jeg skrev, det var egentligt mere fordi jeg jeg synes at "folk" sommetider
har så pissetravlt med at rakke ned på VF'erne og at nogle værksteder
overreagere på småslitage på samme modeller. At det lige skulle være det
samme værksted som jeg ellers brugte og var/er glad for er lidt ærgeligt,
men måske havde de en lidt ivrig mekkker på det tidspunkt.

Og så var der lige regnestykket, der IMHO skulle have være delt i to. Et til
knaster og et til kæde, blot udfra det synspunkt at den ene operation er
rimelig normal.

Jeg synes at VF'ere er noget af det fedeste, og havde man kunne købe en helt
ny VF1000F med mindre fedt på sidebenene, ja så ville jeg ikke være i tvivl.

mvh
Henry (der må nøjes med en VFR800 indtil da)

Fra : Armand

Dato : 17-06-01 23:25

Steen S. Schmidt <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en
> Det var dog den stiveste...

Tjaeh :-/

Men det er vel hvad der sker nå folk kaster sig over tastaturet istedet
for at sparke hunden: Man er for ømtålelig når det gælder ens model og
kan derfor let hidses op over "den nar der regner med at have svar på
alt".

De seneste to tilfælde har været inden for de sidste par måneder, hvoraf
det ene var en simpel mekanisk rådgivning, hvor jeg måske lød for
bagklog, hvilket spørgeren tog som nedladende og hiiidsede sig op og
forsøgte at belære mig om alle de ting jeg havde fejlet med, bare i dét
ene indlæg (hva' spørger manden for hvis han ved det hele i forvejen?) !
Senest kom jeg tilsyneladende lidt for tæt på i mine tørre vurderinger
af
en nærmere models evner, og det førte også til ophidsede trusler!

Egentlig tager jeg det ikke så alvorligt, for man er sågu' da for dum
hvis man langer øretæver ud som man under navngivning har truet
skriftligt med tidligere :-/
Men det ér sgu' en sur oplevelse på egen (og fruens) mailkonto, blot som
følge af et ønske om at hjælpe

--
Armand.

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 18-06-01 08:55

> Senest kom jeg tilsyneladende lidt for tæt på i mine tørre vurderinger
> af
> en nærmere models evner, og det førte også til ophidsede trusler!

Det skulle vel aldrig være en VF500?

> Egentlig tager jeg det ikke så alvorligt, for man er sågu' da for dum
> hvis man langer øretæver ud som man under navngivning har truet
> skriftligt med tidligere :-/

Jo deeet....

> Men det ér sgu' en sur oplevelse på egen (og fruens) mailkonto, blot som
> følge af et ønske om at hjælpe

Ja, jeg forstår absolut heller ikke den handlemåde - godt nok kan jeg da
misforstå ting osv, men jeg kommer *aldig* til det punkt at jeg lover tæsl
ud :-/ (jeg er for øvrigt også ret lille, såee...

Mvh
Steen

Fra : Armand

Dato : 18-06-01 15:28

> Det skulle vel aldrig være en VF500?

Nope!
Men lad nu omtalte ligge i al anonymitet - Jeg stopper med at afkræfte
herfra så det ikke kan blive en "kredsen ind"!

> [...]
tæsl
> ud :-/ (jeg er for øvrigt også ret lille, såee...

Hvilket forøvrigt beskriver den dobbelte dumhed: Vedkommende ved
velsagtens ikke noget til min størrelse, endsamt evner udi bøllebank
:-/

--
Armand.

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 18-06-01 18:51

> Men lad nu omtalte ligge i al anonymitet - Jeg stopper med at afkræfte
> herfra så det ikke kan blive en "kredsen ind"!

Ok.

> Hvilket forøvrigt beskriver den dobbelte dumhed: Vedkommende ved
> velsagtens ikke noget til min størrelse, endsamt evner udi bøllebank
> :-/

Næh, og det er jo utroligt at man behøver tænke i de baner :-/

Mvh
Steen

Fra : Michael K.S.

Dato : 17-06-01 00:12

On Sun, 17 Jun 2001 00:36:23 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
>trækstangs-system, ved blot at montere en alm. gearpedal bagudvendt!
>Dette forklarer også at sælger ikke har kunnet vende sagen!

Det må være noget i den stil der er sket,temmelig kluntet må man
sige,men som sagt det må være en smal sag at fremskaffe det
oprindelige fra en hugger,det originale system kan ses på flere af
billederne her :

http://members.home.net/v4-bros/pics/pics_VF500F.htm

-M