garmin 162 med mapsource-kort?
Fra : Peter D. Mortensen

Dato : 28-05-06 09:08

Hej alle

Jeg er kommet til at købe en brugt garmin 162, og et mapsource-kort----- men
jeg kan ikke få garmin-en til at acceptere kortet...... har søgt svar på
garmins faq-sider.... uden at finde en løsning!.....
Jeg har selv en grim fornemmelse af at kortet måske er for "nyt" til at den
gamle plotter vil kendes ved det?
Nogen der har en god ide?

m.v.h.
Peter

Fra : Rose

Dato : 28-05-06 11:27

Hej.
Havde samme problem for godt et år siden. Det er noget med softwaren i 162,
som ikke er rettet til. Ring til Garmin, der er kompetente medarbejdere som
gerne hjælper med at løse problemet.
Mvh Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-05-06 15:58

Du kan selv opgradere den til ver 3.60, hvis ikke den allerede er det.

Mon ikke det er så simpelt, at den 25 cifrede kode du har til kortet er til
en navigator med andet serienummer? De skal nemlig passe sammen, således at
man ikke kan købe en pakke software og bruge den i hele havnen.

(Når man køber mapsource softwaren får man en (7 cifret?) unlock kode og på
web'en taster man denne og navigatorens serienummer ind og får udleveret den
25 cifrede kode der får kombinationen af navifgator og software til at
virke)

/Bjarke

Fra : Peter D. Mortensen

Dato : 28-05-06 19:09

Hej Bjarke
Jeg har fundet opgradering til 3.50 og installeret den..... ang.
serienummer.... kan da godt være jeg er blevet snydt der også.... ligesom
jeg er blevet med båden

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-05-06 19:18

Snydt med båden ?? Det var da meget værre .... Forhåbentligt ikke for slemt

ver 3.60 ligger på garmin.dk: http://www.garmin.dk/products/accept/3/57/445/

/Bjarke

Fra : Peter D. Mortensen

Dato : 28-05-06 22:00

Det er slemt nok da........ båden er 5 år ældre end opgivet i slutsedlen...
og motoren har været frostsprængt..... forsøgt lappet.... og lapningen er så
ikke tæt.... men vil sige at jeg har sat min advokat til at jagte fyren!

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-05-06 19:34

Peter,

Har du fået licenskortet med kuponkoden til mapsource softwaren ? I så fald
kan du slå det registrerede serienummer op på web'en. Når jeg slår min op
ser det således ud:

The coupon code you entered: V9FDPG6H

The mapping product with which this coupon code is associated: ATL BlueChart
v6 CD ROM

The regions you have already unlocked are: GPS Unit Unit ID Serial #
MapSource Product Region Action Coupon Code Unlock Code Date Unlocked
eTrex Venture 2743321199 2766571199 ATL BlueChart v6.5 CD ROM Region
EU021 - Denmark East and Sweden SE, JUL 04 Obtain Free V9FDPG6H
XYWXyyyyyyK53E3Pxxxxxxxxx Feb 21, 2005
GPSMAP 162 Int'l 3021230063 98207985 ATL BlueChart v6 CD ROM Region
EU021 - Denmark East and Sweden SE, JAN 04 Redeem Original V9FDPG6H
H4yyyyyyyRCHGDYVxxxxxxxx Sep 24, 2004
GPSMAP 162 Int'l 3021230063 98207985 ATL BlueChart v6.5 CD ROM Region
EU021 - Denmark East and Sweden SE, JUL 04 Unlock Update V9FDPG6H
SEZyyyyyBN8EXAJZxxxxxxJ Feb 21, 2005

(jeg har ændre/sløret koderne. kan ikke lige gennemskue om en spøgefugl kan
ødelægge noget for mig ...)

man kan komme til informationerne via mange veje på garmins hjemmeside, men
prøv: https://shop.garmin.com/cartography/mapsource/select_option.asp?

eller https://my.garmin.com/mygarmin/customers/myGarminHome.faces

Fra : Peter D. Mortensen

Dato : 28-05-06 21:59

Hejsa, det eneste jeg fik med var en cd.... og en vildt lang kode!?

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-05-06 22:21

25 cifre ?? Sikkert. Du skal også have coupon koden. Så kan du på web'en
checke hvilken GPS serienummer den hører til.

Se evt.
http://www.garmin.com/support/faqs/faq.jsp?faq=255&webPage=Cartography&lang=en

Fra : frank.wodstrup@magir~

Dato : 28-05-06 17:07

Hej Peter,

Jeg har selv overtaget en Garmin 162 (kun med oversigtskort). Selvom
Bluechart kort godtnok er sat ned til 2006 sæson synes jeg det er i
overkanten når jeg ikke ved hvordan en 162'er arter sig som
kortplotter. Jeg er derfor meget interesseret i at høre hvordan det
går for dig.

Evt. hvis du vil sælge halvdelen af dit kort ? Du kan vist nok åbne 2
Garmins med koden - fifty/fifty selvfølgelig.

Mvh
/Frank

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-05-06 18:14

Du kan jo bare prøve at sejle på oversigtskortet. Mapsource er jo det samme
bare med sømærker og dybdeangivelser. Det er så godt som 10*10cm i sort/hvid
kan blive. Største problem er at det på afstand er svært er se forskel på
røde og grønne sømærker på en lille sort/hvid skærm, men man ken sagtens se
at der "noget" og så sætte sig lidt tættere på så man kan se det. Til
"indendørs" motorbådsbrug vil jeg gætte på at den er helt fin og fortjener
et kort.

Bjarke

Fra : Bent Pedersen

Dato : 28-05-06 19:13

Som ejer af netop en 162 vil jeg sige, at den ikke kan bruges som plotter
uden Bluechart-kort lagt ind.

Og her kommer så dagens spare-tip:

Uden at ville opfordre til ulovligheder, kunne man tænke sig at man
anskaffer sig en gammel Bluechart-CD. Eller blot låner den.

Herefter vil det være muligt at købe en kode hos fx. gpsdiscount.com,
formedels $159. Denne sendes pr. email -> du slipper for told og moms.....
Jeg vil tro at man faktisk får 2 koder på denne måde, ligesom man normalt
gør, den anden kode kan man så beslutte hvad man vil gøre med...!

Bent

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 28-05-06 19:26

Ja, det har du nok ret i. Jeg mente også bare at han kunne vurdere skærmens
anvendelighed uden kortene. Selvfølgelig skal den have kort.

Bent, jeg sad faktisk og spekulerede over, om man ikke får mulighed for at
genere en hel ny kode hvis man køber en update til 75 USD. Det er over 1 år
siden jeg købte en update, så jeg kan ikke huske det, men jeg mindes man
taster serienummer igen ??

/Bjarke

Fra : Bent Pedersen

Dato : 29-05-06 17:33

Nja det skulle ligne Garmin dårligt...? Men hvis det er sådan lyder det som
den billigste måde.

Kan du ikke lige prøve, og lade os vide resultatet

Bent

Fra : Rose

Dato : 28-05-06 21:40

Her var lige et link til billige kort.
http://cgi.ebay.de/Garmin-BlueChart-Ostsee-Daenemark-Schweden-Goeteborg-ua_W0QQitemZ4630620082QQcategoryZ36647QQcmdZViewItem

Fra : frank.wodstrup@magir~

Dato : 29-05-06 07:12

Ja men det er egentlig ikke så meget skærmens formåen jeg er i tvivl
om. Jeg er mere interesseret i hvor stort et område man kan have af
gangen i den interne memory og evt. om enheden sløves væsentlig i
hastighed.

Mvh
/Frank

Fra : Bent Pedersen

Dato : 29-05-06 17:15

Indtil videre har jeg ikke været ude for at der ikke var plads til de kort
jeg ville have. Det er typisk Isefjord og Roskilde fjord. Hvor mange flere
der kan være ved jeg ikke, jeg synes ikke man kan se hvor meget hukommelse
der er brugt.

Den bliver en del langsommere i skærm-opdateringen når man scroller, men det
lever man med...

Jeg synes egentlig det er en OK lille sag til prisen, men selvfølgelig er
kortene ligeså dyre som hvis det var en stor plotter.

mvh
bent

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-05-06 17:47

Når man sejler Sjælland rundt, så skal have kortene uploaded af 3 gange før
de kan være der og ruten skal opdeles i 3-4 etaper. - men det er jo også en
lang tur. Men man skal altsår have pc'en med på ferie.

Skærm scroll er langtsom på 162'eren (samt zoom in/out). Jeg har egentligt
ikke observeret at det hænger sammen med om memory er fuld aller halvtom....
Det har gamin forbedret væsentligt på de nye

Sød lille maskine, men som så meget andet elektronik, så får de jo hurtigt
baghjul af nye modeller.

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 29-05-06 19:40

Hvor meget memory kræves til det svarer til det fulde preprogrammerede
garmin kort, det der hedder noget i retning af MEU021R ?

http://www.garmin.dk/products/image/3/212/414/1/

mvh
/Børge

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 29-05-06 20:06

MEU021R indeholder 519 søkort og fylder 18,2 MBytes. Men så har man også
meget mere med end hvad der loves på den grafiske oversigt, se fx:
GB2182A
NORTH SEA. SOUTHERN SHEET.
750000
United Kingdom
7/2001
2/2003

GB2182B
NORTH SEA. CENTRAL SHEET.
750000
United Kingdom
3/1999
2/2003

Jeg er ganske begejstret for Garmin's mapsource og mange af Garmins
produkter. Men efter at have være hos Fairpoint i dag, så må jeg sige at jeg
hader den danske distributør så meget, at jeg overvejer at droppe garmin.
Det var dog den mest usle behandling jeg længe har fået.

Sorry... jeg skulle lige have luft.

Bjarke

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 30-05-06 13:55

Hej Bjarke

Tak for info, gad vide om de har haft en dårlig dag, jeg har aldrig haft
noget at klage over i Allerød.
Måske lige bortset fra at de er ved at arve de nykker mam oplever hos andre
ledende virksomheder.

mvh
/Børge
PS har lige modtaget mit bluechart CD-set med 64mb ram.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-05-06 21:16

Ja, men det er jo lige præcis det de har. De forsøger at monopolisere deres
marked ved at afvise dem der ikke er 100% tro mod deres forretning. Sådan
oplevede jeg det i hvert fald.