Hvordan finder man årgang på en Mariner mo~
Fra : Daniel Pedersen

Dato : 27-05-06 23:31

Hej Gruppe

Jeg har lige købt en gaaammel speedbåd, med en Mariner motor på.
Bare rolig motoren er tjekket hos politiet, det er sket inden jeg sagde ja
tak til handlen.

Når nok om det.
Hvad angår motoren har jeg ingen anelse om årgangen. Kassen er malet helt
grå, så den matcher benet.

Motoren er en 30am (30hk motor).

mvh
Daniel Pedersen

Fra : Alstrup Nielsen

Dato : 28-05-06 07:27

http://www.marinepower.com/;jsessionid=1ummmvqohvdvg
prøv her under check registration så burde salgsdato komme frem
mvh alstrup

Fra : varly jespersen

Dato : 28-05-06 09:51

Hej, det er meget let. I et af hjørnerne på typrpladen er der præget et
enkelt bogstav, det er nogle gange lidt svært at sem men det er helt
uafhængig fra de andre tal og bogstaver.Hvis det f.eks er en 88 skal
bogstavet være et G, hvis den er nyere følger du bare alfabetet i omvendt
rækkefølge, altså en 89 er F.

Fra : Alstrup Nielsen

Dato : 28-05-06 10:26

varly jespersen det er yamaha du taler om
mvh alstrup

Fra : varly jespersen

Dato : 28-05-06 21:24

Hej, jeg skal gøre opmærksom på at Mariner kun er et handelsnavn, navnet var
indtil 1990 ejet af Yamaha derfor er Mariner motorer lidt afhængig af model,
Yamaha. efter 90 er navnet ejet af Mercury, mange af modellerne efter dette
årstal er Mercury motorer, nogle er Tohatzu/Nissan, princippet med det
ekstra bogstav er det samme bortset at de ikke følger alfabetet på samme
måde

Fra : Daniel Pedersen

Dato : 28-05-06 10:37

> [...]
> uafhængig fra de andre tal og bogstaver.Hvis det f.eks er en 88 skal
> bogstavet være et G, hvis den er nyere følger du bare alfabetet i omvendt

Æv, hvis det passer er min motor fra 1976 (s).
Dog ligner kassen en fra starten af 90'erne.

mvh
Daniel Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-06 18:49

"Daniel Pedersen" <machoman@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad angår motoren har jeg ingen anelse om årgangen.

Prøv under Modelguide på

http://www.marinshopen.se/

/Martin

Fra : Daniel Pedersen

Dato : 28-05-06 21:53

Tak for linket

Nu er det skummelt

Ifølge den side, skulle min motor være fra 1984-1987 ud fra de 30am
Men stelnummer siger 1979.
689 000***
dog hedder min 689s000***

arg, snakker nok med en mariner forhandler i byen imorgen :)

Cheers :)

Fra : varly jespersen

Dato : 28-05-06 23:29

Hvis det er en 84 er det en Yamaha motor og så vil der i hjørnet af
typeplade været præget et N, 85 et K 86 et J og endelig 87 et H

Fra : Daniel Pedersen

Dato : 28-05-06 23:34

På typepladen er der hakket et s i det ene hjørne.

Fra : varly jespersen

Dato : 29-05-06 17:35

Hej, så er det en årg. 80

Fra : Alstrup Nielsen

Dato : 29-05-06 17:54

[...]

ikke helt rigtigt før var mercury og yamahe fælles om mariner
motore til ca 55 hk var yamaha over var det mercury
i dag er mercury og mariner fulstendig ens og ejet af samme sælskab
det er rigtigt at nogle modeller er tohatsu nogle motore er di fælles med
yamaha om osv
det er en anden historie
men det med bogstav er kun yamahe og di mariner motore der kommer fra yamaha
det gæller for
alle nyere motore både mercury og mariner kan man få årstal ved at intaste
motornommer på dette link
http://www.marinepower.com/;jsessionid=1ummmvqohvdvg

mvh Alstrup

"Daniel Pedersen" <machoman@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> På typepladen er der hakket et s i det ene hjørne.
så er den lavet i 1980
bogstav det er kun yamaha motore det gæller for ikke mercury og di
marinermotore der er lavet af yamaha

Fra : varly jespersen

Dato : 29-05-06 21:34

Hej. hvis vi skal gå helt ned i detaljer bliver det svært, f.eks fortsatte
Mercury med bogstaver fra 92 og et par år frem, Yamaha kom til DK i 72 nogle
af de første modeller var faktisk tro kopier af OMC Johnson/Evinrude, nogle
af deres modeller er Suzuki motorer og så videre, det er ikke altid lige
enkelt. varly