Genua skødeskinne
Fra : HHH

Dato : 25-05-06 16:43

Jeg har overvejet at flytte skødeskinnen på min Bianca 27 fra dens nuværende
placering ovenpå lønningen, og i stedet placerere den inderst på skandækket
langs med siden af overbygningen.
Jeg mener at kunne opnå et bedre skødepunkt ved denne placering, og derved
nemmere kunne skøde genuaen helt ind til salingen når der skal sejles højt
mod vinden på kryds.
Er der nogen der har prøvet dette, og med hvilket resultat.
Hvad er gruppens mening i øvrigt omkring vigtigheden af placering af
skødeskinne så tæt på midtskib som muligt.

Jeg har indtil nu brugt en skydeblok skudt på genuaskødet for at kunne
trække skødepunktet længere ind midtskibs. (Hvad er det nu sådan en
anordning hedder ???)

HHH

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 25-05-06 17:41

"HHH" <3xhSLETDETTE@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har indtil nu brugt en skydeblok skudt på genuaskødet for at kunne
> trække skødepunktet længere ind midtskibs. (Hvad er det nu sådan en
> anordning hedder ???)

Det hedder barberhal

Jeg sejler selv Bianca 28, så jeg kan ikke hjælpe dig med erfaringer. Men på
min er der monteret et ekstra sæt skødeskinner fremme på båden til brug for
fok - og det er ikke værftsstandard men en god ide anyway

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : john

Dato : 26-05-06 22:50

> [...]
> Hvad er gruppens mening i øvrigt omkring vigtigheden af placering af
> skødeskinne så tæt på midtskib som muligt.

Hej

Du får i hvertfald et H... hus med søgelænderet når du ikke lige krydser!!

Ideen med at have skødeskinne oven på lønningen i en Bianca 27 er at du har
fokskødet ud under søgelænderet, så når du falder af, så kan du bare slække
ud på skødet, og så kan fokken - eller genuaen - bare "blæse ud" til siden
og stadig stå pænt.

Hvis du flytter skødeskinnen ind på dækket, så får du fokskødet indenfor
søgelænderet, og når du så slækker ud avvdddrr - så skal skødet pludselig op
over søgelænderet, og det har hverken skøde eller søgelænder godt af .

Derfor konstruerede Svend Åge den med skødeskinnen på lønningen og sceptrene
indenfor. Det er måske ikke det mest optimale skødepunkt, men det er det
mest pratiske.

Alternativet er at pille søgelænderet af, så kan du anbringe skødeskinnen på
det optimale sted, men til gengæld lever "sikkerheden" ikke op til dagens
standard.

hilsen John

Fra : HHH

Dato : 27-05-06 06:54

Hej John.

Helt rigtig som du beskriver, men jeg har sidste år skiftet den originale
store genua ud med en højt skåret rullegenua, så jeg tror ikke problemet vil
blive så stort.
De fleste moderne sejlbåde skøder jo netop på denne måde, og har
tilsyneladende ikke problemer med at skødet filer lidt på søgelænderet under
slørsejlads, hvor trækket og dermed spændingen på skødet ikke er så stort.
Jeg vil tro at skødet vil kunne passere søgelænderet uden skamfiling på alle
vinde foran for tværs.

v.h.

HHH

Fra : john

Dato : 27-05-06 10:02

> [...]
> stort.
> Jeg vil tro at skødet vil kunne passere søgelænderet uden skamfiling på

Hej

Njahh. Jeg ville nu nok prøve det inden jeg begyndte at bore huller til
skødeskinnen. Prøv på en halvvindssejlads med genuaen rullet helt ud at
trække skødet derind hvor du påtænker at sætte skinnen, og se hvordan det
går med søgelænder og skøde.

Der vil også blive et problem med vanterne. Du bliver nødt til at flytte
skødet om, hvis du vil sejle med genuaen rullet meget ind (så skal skødet
inden om vantet), eller rullet meget ud (så skal skødet uden om vantet),
d.v.s. at du skal have flyttet skødet - sådan rent fysisk - hvis du vælger
at rulle ud eller ind.

Ved at holde den gamle genuaskinne placering kan du med en ledeblok på det
agterste scepter og en justerbar skødevogn klare flytningen af skødepunktet
fra cockpitet.

På den anden måde skal du på dækket og flytte skødet inden om eller uden om
vanterne, og en reduktion af forsejlsareal er jo gerne forårsaget af
opfriskende vind, og dermed er dækket måske ikke lige det rareste sted at
opholde sig.

Men som sagt prøv med "hånden" at simulere skødepunkt ved forskellige
vindretninger og "ud- indrulninger" af genuaen, og lad så høre hvad du
oplever.

Jeg taler ud fra de erfaringer som mine forældre gjorde da de skiftede til
rullegenua på deres B 27, og vore egne erfaringer med skift til rulle på
vores B 31.

Hilsen John

Fra : HHH

Dato : 28-05-06 04:47

Hej John.

Det vil jeg prøve. det er jo erfaringer man skal høste her i gruppen, så tak
for svarene, også til dine forældre.

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-06 16:20

> [...]
> skødet ikke er så stort.
> Jeg vil tro at skødet vil kunne passere søgelænderet uden skamfiling

Som gammel "Bianca-sejler" (både 26, 27 og C31) ... gik jeg med samme
tanker, for jeg syntes ikke min Bianca 27 gik højt nok. Vi prøvede
forskellige løsninger, og endte faktisk med den løsning, som du
tilsyneladende selv betjener dig af: Et baberhal, der kan flytte
skødepunktet noget ind mod midten og nedad. Men med al respekt for
Bianca 27, så er det jo ikke en racerbåd, og med den lange køl og dens
skrogfacon er det ikke en "højdekiller" - og forsøger du at gå for
højt, mister man altså ret meget fart i en Bianca 27, den bliver
ligesom hængende i søerne ...

Nu kommer det jo naturligvis også meget an på, hvordan din nye genua
er skåret osv., men jeg tror jeg vil tilslutte mig dem, som anbefaler
dig at eksperimentere *inden* du tager fat i boremaskinen og skruer
nye skødeskinner i den dejlige båd ... Du kan jo forsøge med et
barberhal, hvor du kan åbne blokken, så den ikke "driller" i luv side

Vi har alle lært lektien om højde *og* fart ... og i dit tilfælde skal
du være varsom med at "pine" højden ... så hellere lidt mere fart ...
Ja, det er så min erfaring ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : HHH

Dato : 01-06-06 04:31

Hej Flemming

Tak for dine erfaringer. Som beskrevet, var grunden til min overvejelse, at
jeg netop er ved at lave ny lønning på min dejlige 27'er, og derfor har
afmonteret skødeskinnen. Så ville det jo være oplagt netop nu, men jeg
monterer den som originalt, og fortsætter med barberhal som hidtil, og det
fungerer jo også udmærket.
Med hensyn til højde og fart, må jeg sige at være temmelig positivt
overrasket. Vi har indtil for 2 år siden haft Drabant 22, og jeg har
tidligere sejlet som gast på H-både, og da vi p.g.a. komfort ønskede at
skifte til en lidt større båd, faldt vi for 27'eren mest på udseendet, men
alle sagde samstemmende, at den "kunne ikke sejle, og slet ikke krydse".
Hvis man som du beskriver sørger for at holde god fart i båden, så kan man
faktisk "bygge" temmelig god højde op. I frisk vind sejler vi 5-6 knob og
krydser ca 100º over grunden, så det er vi helt tilfredse med.
Ha' en god sæson.

HHH