Rengøring af køleboks. Hvad bruge?
Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 11:50

For at undgå mugdannelser og ubehagelig lugt m.v. i og fra køleboksen,
hvor kompressoren ikke nødvendigvis kører hele tiden, vil jeg gerne
have nogle gode råd til hvad man løbende bør rengøre køleboksen med og
hvad man bør bruge, når skaden er sket ...
Beklager, hvis det er en gammel traver, men jeg har ikke kunnet finde
et godt råd ved at gå tilbage i trådene.
Er det Grundrens? Ajax? Sæbevand med Atamon? Klorin? Noget med eddike?
Amoniak? Almindeligt rengøringsmiddel ... Eller hvad?
Hvilke gode erfaringer findes i gruppen?
pft.
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 12:08

Hej Flemming
Jeg har altid brugt Rodalon med godt resultat, - ved start og slut af
sæsonen.
Nu har jeg iøvrigt skiftet til Matas eget mærke som er langt billigere
(jeg tror det var efter et tip hér i gruppen om noget andet Rodalon ku
bruges til).
Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Poul Bak

Dato : 25-05-06 13:49

Jeg kan fuld ud støtte brug af Radalon også som vandtank rens men skyl
grundigt bagefter det smager forfærdeligt.
Brug under ingen omstændigheder noget der indeholder Amoniak (Salmiak) det
er ren gift i båden mht. til korision, dampene derfra er nok.

MVH

Poul Bak

Fra : claus b. p.

Dato : 27-05-06 00:08

"Poul Bak" <Poul_bak*fjern*@pc.dk> wrote in message
> Jeg kan fuld ud støtte brug af Radalon også som vandtank rens men skyl
> grundigt bagefter det smager forfærdeligt.
Rodalon er godt til ting der lugter, som kattepis, nikotin, gamle køleskabe
og meget mere, det fjerner lugten fuldstændig. Klorin er selvfølgelig godt,
men lugter stærkt, og er iøvrigt farligt hvis det kommer i nærheden af visse
andre kemikalier, fx. wc-rens eller eddikesyre. Og så skal køle/fryseskabe
stå åbne når de ikke er tændt.

/Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-05-06 14:31

Hej Flemming,

Brug vand og opvaskemiddel, det plejer at stå lige i nærheden.
Når det kan bruges til opvask kan det også bruges til afvaskning
af køleskabet.
Når køleskabet står ubenyttet skal det tilsikres at lågen/døren
ikke kan lukkes.
Vi rengør det efter weekendture og et par gange i sommerferien.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-05-06 09:51

Hej Flemming,

Hermed den udviddede renseforskrift for køleskabe:

Pletter i køleskabet af mad, vaskes af med en tør
trinatriumfosfat på en våd klud. Det bruges til både udvendig og
indvendig afrensning.
Trinatriumfosfat er et hvidt lugtfrit pulver, som kan opløses i
vand, og som minder om soda både i udseende og virkning. Det fås
i løs vægt eller i små standardposer hos farvehandlere,
materialister og købmænd.
Trinatriumfosfat må aldrig komme i forbindelse med aluminium.
Det vil ligesom soda gøre aluminium sort, og den sorte farve kan
kun fjernes igen ved afslibning eller sandblæsning.
Pulveret bør opbevares tørt.
Når stederne er rensede vaskes de efter med vand, og så skal
skabet desificeres, og evt. lugt fjernes. Hertil kan bruges
Kloramin i denne opløsning: 2 g kloramin
1 l kogt vand
1 teskefuld eddike
Vandet skal være kogt (kalkfrit) og tilsat eddike, inden man
blander med kloramin, ellers får man en slaks blegevand i stedet.
kloramin er et hvidt eller let gulligt pulver med en svag
klorlugt. Det virker dræbende på visse bakterier og anvendes
derfor i udstragt grad til desifektion.
Opløsningen i ovennævnte formulering holder i ca 3 uger.
I stedet for kloramin kan anvendes Germidin eller Rodalon, 1
teskefuld til 1 l koldt postevand.

Mvh/Harding
I stedet for kloramin

Harding E . Larsen <harding@5R9OJlarsen.tdcadsl.dk> (slet 5R9OJ)

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-06 16:56

Tak for grundig vejledning ... Jeg har tidligere brugt Kloramin fra
plastikflaske, men fruen er meget "grøn" og dermed kraftig modstander
af noget med klor, som er "den rene gift", så jeg havde håbet på
"mildere" løsninger ...

Jeg går ud fra at eddikens primære funktion er at fjerne evt.
lugtgener?

Er anvendelse af almindelig grundrens eller Ajax helt hen i hampen til
køleboksen?

Fra : Torben Henriksen

Dato : 01-06-06 00:31

Hej Flemming
I min tid i De danske Færgerestauranter (det som nu heder Scandlines)
brugte vi ganske almindligt grundrens. En til to gange om ugen blev alt
hevet ud og køleskabe samt frysere afvasket med grundrens- blandningsforhold
iflg produktkort-
Fødevarekontrollen som ofte kom på uanmeldt besøg havde aldrig anledning
til nogen påtale, dengang var de mere emsige end som i dag, så selvom du
ikke vasker af så tit er grundrens et ganske udemærket middel.
Husk lige det med døren, lad den stå på klem når skabet ikke er i brug.
Og lige en ting til, har du fået en grim lugt ind kan du med fordel sætte
en lille skål med eddike i skabet det tager som regel den grimme lugt.

Mvh/Torben H

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-06 00:52

"Torben Henriksen" <torbh@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sætte
> en lille skål med eddike i skabet det tager som regel den grimme

Tak for dit input. Det vil så absolut glæde min bedre halvdel - og da
også mig selv ... idet jeg går ud fra, at grundrens er noget mere
miljøvenligt end Rodalon- eller Kloraminbaserede produkter ...
(Men har jo nok heller ikke samme desinficerende effekt ...).
Hvis det bliver slemt med "odøren" her til sommer, vil jeg prøve
"eddiketricket" - det lyder nemt ...

Fra : Torben Henriksen

Dato : 01-06-06 01:33

Hej Flemming
Velbekomme
Rodalon kender jeg ikke så meget til. Kloramin er krasse sager
og skal behandles med forsigtighed, men det ved du sikkert.

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-06 18:24

> [...]
> Rodalon kender jeg ikke så meget til. Kloramin er krasse sager
> og skal behandles med forsigtighed, men det ved du sikkert.

Jo da, og ikke mindst min bedre halvdel, som var mest tilfreds med
Hardings første, korte indlæg ...

Fra : Steffen Skov

Dato : 23-05-06 14:55

> [...]
> Amoniak? Almindeligt rengøringsmiddel ... Eller hvad?
> Hvilke gode erfaringer findes i gruppen?

Jeg har altid brugt varmt klorinvand for at fjerne alle bakterier. Det skal
så vaskes grundigt med varmt vand. Lågen skal stå på klem, når skabet ikke
køler, ellers kommer det hurtigt til at lugte fælt. Hvorfor - ved jeg ikke,
men umiddelbart kan jeg kun tænke på, at skabet alligevel ikke er helt rent.
Dette bruger jeg hjemme i køkkenet og i båden.
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."