Stævnrørsleje
Fra : EA

Dato : 22-05-06 20:57

Hej gruppe
Jeg skal ha´skiftet det bagerste stævnrørsleje, men den tidligere ejer har
limet lejet fast med ?? ja! guderne må vide hvad.
Det kan ikke tages indefra, fordi stævnrøret er mindre inde i røret en
lejet.( røret er boret ud til lejet)
Jeg har prøvet og skære det ud med en bajonetsav, men det gik ikke.
Jeg forestiller mig, at der måske findes et specialbor, der kan bore det ud.
Lejet er 40mm til 25mm aksel.
Nogen der har en brugbar løsning??

EA

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-05-06 05:28

EA skrev:

> [...]
> Jeg har prøvet og skære det ud med en bajonetsav, men det gik ikke.
> Jeg forestiller mig, at der måske findes et specialbor, der kan bore

Han har vel limet lejebøsningen fast, er det den du skal skifte?

Hvis ikke lejebøsningen fejler noget, så er det jo kun selve lejet, du skal
skifte. Har han virkelig limet et leje fast, uden bøsning?

Hvis så, så start med en varmepistol eller masser af kogende vand. Alle
former for epoxylim slipper ved 100-120 gr.og jeg kan ikke forestillemig, at
der er brugt PU, hvis det er metal...

Dernæst bank noget konisk fast i lejet og forsøg at dreje det fri.
Alternativt må vi se billeder, så man kan se, hvad vi taler om.

Normalt saver man bare en slidse på langs i lejet med en almindelig
nedstrygerklinke. Så er det nemt at banke lejet fri med et stemmejern
e.lign.

Du må IKKE begynde at bore i bøsningen, fordi så passer det nye leje IKKE.

Claus

Fra : Hanne og Hans

Dato : 23-05-06 08:57

Er lejet af gummi eller resin? Hvis det er det sidste er 2 spor med en
nedstryger nok til at det kan pilles ud med fingrene. Normalt er det
fremstillet en tiendedel mm. større og så banker man det i. Hvis det er
gummi skal det hele ud. Jeg bruger Resin med grafit i.
Hans.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-05-06 09:02

Hej Ejvind,

Der findes forskellige typer stævnrør og derfor flere
forskellige måder at få lejet ud på.
Den voldsomme metode er at dele lejet et par steder på langs så
skal det nok komme ud.

Nogle typer har blot en prespasning til lejet og det er låst med
et par pinolskruer.
Et sådant leje kan tages ud med en special bygget aftrækker.
Andre typer har indbygget aftrækker. De er nemme at skifte; men
det kræver at man ved hvordan de er lavet.
Bagerst på stævnrøret sidder der en ring.
Når maling og primer er fjernet fjernes pinolskruerne på hver
side af flangen. Med en hagenøgle drejes den bagerste flange,
det er denne flange der virker som udtrækker.
Ved køb af et nyt leje findes der to typer enten et hvor gummiet
er vulkaniseret i et messingrør eller den anden type hvor
yderdelen er af et plastmateriale.
Få drejet gevind i hver ende af lejet og skær det over på
midten. Herved får du to nye lejer, det ene til senere brug.
Monter det nye leje og skru aftrækkerringen på igen med
hagenøglen.
Hvis du køber et plastleje skal du ikke undre dig over at der er
et stort slup mellem leje og skrueaksel. Det skal der være.
Plasttyperne udvidder sig ca. 7% når det kommer i saltvand og så
er pasningen rigtig.
Sørg for at de to huller, forrest på det udkragede stævnrør er
åbne, for her løber vandet ind til smøring af lejet. Kun hvis du
er så heldig at have det indvendige stævnrørsleje af typen "Deep
sea seals" med tvungen vandsmøring, er det ikke nødvendigt,
eller tilrådeligt at have de omtalte to huller.
Ulempen er normalt at hvis skruen går bak i sandplumret vand,
kan sandet gå ind mellem aksel og leje og lejet vil blive revet
og i værste fald ødelagt, det undgås med et vandsmurt inderleje
monteret.

Hvis uheldet er ude, og det inderste almindelig leje bliver
utæt, så hop i vandet med en plasticpose af den rigtige
størrelse og nogle sammenbundne elastikker. Sæt plasticposen
uden om skruen bagfra og ind over stævnrøret og fastgør posen
foran de to huller med elastikkerne, så er det tæt. Da vandets
tryk og utætheden i det inderste leje arbejder i samme retning
vil plasticposen suge sig tæt ind til åbningerne omkring det
bagerste leje.
Har du et Deepsea seals leje monteret så er det meget lettere fo
omkring lejets fod sidder der indvendigt et spændebånd met et
forstørret håndtag. Dette håndtag drejes og mellemrummet mellem
leje og aksel lukkes herved.
Dette er et system der minder lidt om hvordan man lukker i store
skibe. Her har man "en bilslange" indvendigt i stævnrøret og når
man pumper luft i denne lukkes der mod akselen, hvorefter
lejearbejde kan påbegyndes.

Mvh/Harding

Fra : EA

Dato : 23-05-06 22:36

"EA" <ejvind@myxway.com> skrev i en meddelelse

> Hej gruppe igen

Tak for de gode og velmente svar, men som jeg skriver:

> Jeg skal ha´skiftet det bagerste stævnrørsleje, men den tidligere ejer har
> limet lejet fast med ?? ja! guderne må vide hvad.

Ja det er i hvert fald sat fast, med et eller andet

> Det kan ikke tages indefra, fordi stævnrøret er mindre inde i røret end
> lejet.( røret er boret ud, så det passer til lejet)

Der er derfor ikke tale om, en ring til at uddrive lejet med, eller til at
få fat i, med en aftrækker, som jeg ser det.

> Jeg har prøvet og skære det ud med en bajonetsav, men det gik ikke.

Lejet har været skiftet før, det vidner savspor i stævnrøret om og det var
også derfor jeg prøvede det først.

Nu prøver jeg og afkorte savklingen så den kun lige når ind til enden af
lejebøsningen, så må vi se.

> Jeg forestiller mig, at der måske findes et specialbor, der kan bore det
ud.

Der er ikke nogen der siger, at der skal bores med 40mm, man kunne
forestille sig, ar man borede med 39mm, så ville der kun være et noget tyndt
messingrør tilbage, som ville være ret nemt at fjerne og så øger man ikke
hullet i røret.

> Lejet er et 40mm 25mm aksel.

Der er tale om et messingrør, hvor der er vulkaniseret gummiriller i.

> Nogen der har en brugbar løsning??

På denne måde tror jeg, at jeg bedst besvarede samtlige indlæg.

Tak for indlæg

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-05-06 04:19

EA skrev:

> [...]
> forestille sig, ar man borede med 39mm, så ville der kun være et
> noget tyndt messingrør tilbage, som ville være ret nemt at fjerne og

Jeg ville ikke gøre det, det er næsten umuligt at fiksere/centrerer en
boremaskine korrekt, så du ikke ødelægger stævnrøret.

> Der er tale om et messingrør, hvor der er vulkaniseret gummiriller i.

Burde være forholdsvist nemt at fjerne...

Claus

Fra : EA

Dato : 25-05-06 08:26

"Claus Tersgov" skrev

> Jeg ville ikke gøre det, det er næsten umuligt at fiksere/centrerer en
> boremaskine korrekt, så du ikke ødelægger stævnrøret.

Nu er jeg jo smed, så jeg havde tænkt, at lave et bor, med styr, netop for
ikke at bore skævt.

> Burde være forholdsvist nemt at fjerne...

Jeg prøver også igen.

EA

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-05-06 15:00

EA skrev:

> Nu er jeg jo smed, så jeg havde tænkt, at lave et bor, med styr,
> netop for ikke at bore skævt.

Jeg kan simpelthen ikke se, at det skulle være alt besværet nødigt.

> Jeg prøver også igen.

Jeg har skiftet 8-10 stykker, og jeg plejer at tage en nedstrygerklinge og
vikle gaffa/tape om. Så saver jeg een eller to slidser og banker et
stemmejern ind i slidsen. Så slipper den hurtigt. Brug evt. en varmepistol
til at varme forsigtigt med.

Claus

Fra : EA

Dato : 25-05-06 21:07

> [...]
> vikle gaffa/tape om. Så saver jeg een eller to slidser og banker et
> stemmejern ind i slidsen. Så slipper den hurtigt. Brug evt. en varmepistol

Jeg prøver også igen.

EA

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-05-06 09:02

EA skrev:

> Jeg prøver også igen.

Hjælper det ikke, så tage en teakspuns og bank ind i lejet. Så kan du evt.
dreje det løst med en rørtang. Fidusen er naturligvis at finde det passende
moment, hvor spunsen sidder fast nok i lejet, uden at pressse det uderligere
fast. De teaksæt sol sælges færdige passer lige til, men du kan nok blive
nødt til at file kanterne flade, så du evt kan bruge en svensknøgle til at
dreje med.

Du kan også bruge spunsen til at banke lejet løst med, forudsat at du
naturligvis kan komme til at banke kontra fra den anden ende.

Claus

Fra : Leif Langgaard

Dato : 24-05-06 07:17

> [...]
> tyndt
> messingrør tilbage, som ville være ret nemt at fjerne og så øger man ikke

Du må endelig ikke bore med et 39mm bor i dit stævnrør, en boremaskine der
kan tage/trække et så stort bor har så mange kræfter at når og ikke hvis,
den sætter sig fast i ødelægger et eller andet.
Brug i stedet en "pinolsliber" med en tynd sten, hvis stenen er for stor,
risikerer du at maskinen begynder at ryste voldsomt fordi stenen begynder at
køre rundt i hullet (svært at forklare, men dem der har prøvet, gør det
aldrig mere

Hilsen fra smeden!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-05-06 12:10

Hej Smed,

Det gør man da heller ikke, man anvender det korrekte værktøj.
Det består af lejebukke som monteres på hver ende af stævnrøret
inden i stævnrøret monteres en borestang med et flyvende stål.
Borestangen føres frem med svag tilspænding og der tages kun en
lille spån ad gangen.

Mvh/Harding

Fra : Leif Langgaard

Dato : 24-05-06 12:28

"Harding E. Larsen (slet VQMJO)" <harding@VQMJOlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11484692470.576103527879027@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> inden i stævnrøret monteres en borestang med et flyvende stål.
> Borestangen føres frem med svag tilspænding og der tages kun en

Nu var det jo ikke lige den opstilling vores ven gav udtryk for at ville
bruge

Og det var også bare ment som en advarsel!

Det er god kutyme at skrive sin kommentar under det man kommenterer på,
således ser man først "spørgsmålet", der efter svaret, i den rigtige
rækkefølge.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-05-06 12:43

Hej Leif,

Nu skal vi ikke mundhugges om det men ejvind skrev faktisk:

Jeg forestiller mig, at der måske findes et specialbor, der kan
bore det ud.
Lejet er 40mm til 25mm aksel.
Nogen der har en brugbar løsning??

Det jeg beskriver er et special bore apparat der anvendes til
udboring.

Advarselen var god nok og det var velment fra din side.

Vi blev for et stykke tid siden ret enige her i gruppen om at
følge den måde for skrivning som anvendes i normale mails.
Svare øverst og undgå de indskudte korte svarsætninger, og i
stedet komme med uddybende indlæg. Herved kan vi undgå at
scrolle i en uendelighed for bare at konstatere en unødvendig
kommentar langt nede i strengen. Desuden vil det være
formålstjenligt at slette det ikke betydende i tidligere indlæg.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-05-06 19:11

Harding E. Larsen (slet 5OCM9) skrev:

> [...]
> kommentar langt nede i strengen. Desuden vil det være
> formålstjenligt at slette det ikke betydende i tidligere indlæg.

DU ER DIREKTE FULD AF LØGN!

Hvor lavet kan du egentlig synke? Hold kæft, hvor er du dog ynkelig...

Du har en *skriftlig *aftale med din udbyder, hvor du er *forpligtiget* til
at overjolde netiikettet skreven og uskreven, og det skider du højt og flot
på. Er du også den slags person, som skider på gældende lovgivning og f.eks.
kører i venstre side af vejbanen, fordi det passer dig bedre?

Stjæler du også i butikkerne og kører for stærkt på vejene?

Claus

Fra : Jens Frederiksen

Dato : 24-05-06 21:36

> [...]
> f.eks. kører i venstre side af vejbanen, fordi det passer dig bedre?
>
> Stjæler du også i butikkerne og kører for stærkt på vejene?

Kære Claus

Brug venligst stavekontrol inden du sender!!!

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-06 11:08

Hej Claus
Mange gange har jeg (og givetvis osse mange andre) undret mig over dine
til tider meget firkantede svar og ytringer hér i gruppen.
Du har osse mange gode råd og erfaringer at øse af, så derfor bærer man
som regel over med dit ordvalg (iltre temperament ?!).
Men denne gang synes jeg du simpelthen er gået over stregen!
Du kan ikke være bekendt at te dig sådan, og som undskyldning forsøge at
løfte et etikettebanner så højt at du slipper jorden!
Netikette handler om mange ting, - herunder især at benytte en sprogbrug
som inviteret til venskabelig dialog, og der mangler du altså et
intensivkursus!
Jeg synes i den grad du skylder Harding en undskyldning!!!!
Søren Hedemand

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-05-06 15:01

"Søren H." skrev:

> Jeg synes i den grad du skylder Harding en undskyldning!!!!

Du må da være tosset!

Dit indlæg er i øvrigt besvaret i den gruppe, hvor det retteligt hører
hjemme!

EOD i denne gruppe!

Claus

Fra : ThomasB

Dato : 25-05-06 18:42

> [...]
> f.eks. kører i venstre side af vejbanen, fordi det passer dig bedre?
>
> Stjæler du også i butikkerne og kører for stærkt på vejene?

Hehe du er sgu sjov (og grov)

Men kig lige nederst her:
http://www.usenet.dk/netikette/vejledhvordan.html

Mvh Thomas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-05-06 15:37

Harding E. Larsen harding@larsen.tdcadsl.dk

> [...]
> kommentar langt nede i strengen. Desuden vil det være
> formålstjenligt at slette det ikke betydende i tidligere indlæg.

Og nu er vi blevet enige om at undgå falske mailadresser i gruppen.......

FUT

Claus

Fra : ThomasB

Dato : 25-05-06 18:37

"Harding E. Larsen (slet 5OCM9)" <harding@5OCM9larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11484712210.345677620721723@dtext.news.tele.dk...
> Vi blev for et stykke tid siden ret enige her i gruppen om at
> følge den måde for skrivning som anvendes i normale mails.

"Vi" kan ikke blive enige om noget i en offentlig gruppe.
Ligesom "vi" heller ikke kan blive enige om at beboerne på Roskildevej skal
køre i venstre side.

> Svare øverst og undgå de indskudte korte svarsætninger, og i
> stedet komme med uddybende indlæg. Herved kan vi undgå at
> scrolle i en uendelighed for bare at konstatere en unødvendig
> kommentar langt nede i strengen.

Men hvis du klipper det uvæsentlige af det du svarer på væk, så er andre fri
for at scrolle ned.

Kig her:
Rul ned til "Hvorfor svare nedenunder?".

> Desuden vil det være
> formålstjenligt at slette det ikke betydende i tidligere indlæg.

Jep

Mvh Thomas

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-05-06 19:06

Harding E. Larsen (slet VQMJO) skrev:

> [...]
> inden i stævnrøret monteres en borestang med et flyvende stål.
> Borestangen føres frem med svag tilspænding og der tages kun en

Som naturligvis findes i alle fritidssejleres værktøjskasse!

I øvrigt kan ovennævnte beskrivelse slet ikke lade sig gøre, det er noget
sludder hvis man lige tænker efter en ekstra gang!

Claus

Fra : EA

Dato : 25-05-06 08:59

"Harding E. Larsen skrev

> [...]
> inden i stævnrøret monteres en borestang med et flyvende stål.
> Borestangen føres frem med svag tilspænding og der tages kun en

Sådan kan man også gøre, men det er lidt svært og styre i kanten af det
gamle leje, samtideg med du bore ud.
Man er nød til og lave et værktøj der, først styre i det gamle leje og
derved følger det, derefter skal det styre i den udboring du laver.

EA

Fra : ThomasB

Dato : 25-05-06 14:44

> [...]
> inden i stævnrøret monteres en borestang med et flyvende stål.
> Borestangen føres frem med svag tilspænding og der tages kun en

Hej Harding.

Du skriver mange interessante ting, men vil du ikke være sød at lade være
med at topposte?

Mvh Thomas

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-05-06 08:25

Hej Thomas,

Ja fokus er/bør være rettet mod de interessante ting. Det er det
væsentlige.

For et stykke tid siden var vi nogle stykker der undervejs inde
i et emne debatterede om det ikke var bedre at forsøge sig med
at "topposte" og give mere vedkommende og grundige indlæg. Det
er der jo ikke nogen problemer i hverken på den ene eller den
anden måde, fokus har hele tiden været rettet mod spørgerens
emne. Vi der debatterede emnet "topposte" var enige.

Spørgsmålene kommer ofte bredt med en indledende sætning som i
denne streng: "Hej gruppe".
Læg mærke til at mine svar og informationer henvender sig
direkte til spørgeren, jeg indleder med: Hej Ejvind, Hej Smed,
Hej Leif, o.s.v.
Den pågældende er ved læsning direkte inde i svaret og kender
baggrunden.

I forbindelse med mit arbejde og foreningsarbejde er jeg
modtager af op mod 300 mails dagligt.
Er emnet og indholdet i mailen ikke givet i toppen; men skal
ledes op rundt omkring i teksten som indskudte sætninger, vil
emnet ikke få den fornødne opmærksomhed. Vi kalder de rodede
mails for tidsrøvere. Der findes også mails hvor afsenderen
sætter mange kopimodtagere på, for lige at gøre opmærksom på sin
indsats og mange modtagere af kopierne fristes til at svare til
alle igen, selvom de ikke tilfører emnet noget.

I gruppen her, har vi mange indfaldsvinkler og baggrunde for
vores respektive indlæg, det må accepteres af alle i en venlig
tone. kan man ikke indordne sig bliver man mødt af larmende
tavshed.

Lad os holdes os til det interessante, spørgsmålene og svarene
vedr. fritidssejlads, og give det pladsen her i gruppen.

Mvh/Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-05-06 09:25

Harding E. Larsen harding@larsen.tdcadsl.dk

> Ja fokus er/bør være rettet mod de interessante ting. Det er det
> væsentlige.

Nej, det væsentlige er, at ALLE følger de samme, demokratiske regler og IKKE
bare laver sine egne!

Du sejler måske på samme måde efter dine egne helt private regler??

> [...]
> anden måde, fokus har hele tiden været rettet mod spørgerens
> emne. Vi der debatterede emnet "topposte" var enige.

Det er jo det rene løgn, hvordan i himlen kan du få dig selv til at lyve
offentligt så groft?

Det er da en gåde!

Alle kan læse tråden og se, at du lyver. Der er INGEN som er blevet enige om
noget, og der er INGEN som ændre reglerne uden at man følger den korrekte
procedure. Di skider direkte på folk med fuldt overlæg, Harding. Det er
dælme noget arrogant, må man sige. Og at du kalder dig sejler gør det ikke
mindre skuffende. Jeg håber sandelig ikke, at danske sejlere følger din
eksempel ude på vandet!

>Læg mærke til at mine svar og informationer henvender sig
> direkte til spørgeren, jeg indleder med: Hej Ejvind, Hej Smed,
> Hej Leif, o.s.v.

Så ksla du ikke vsare i et offentligt debatforum, men g´holde dine
personlige svar i en e-mail. Dette er et debatforum, som er OFFENTLIGT og
som er underlagt visse regler. Regler som du SKRIFTLIGT har en aftale med
TDC om, at du vil overholde!

> Den pågældende er ved læsning direkte inde i svaret og kender
> baggrunden.

Og det er PRÆCIS årsagen til, at man skal citerer korrekt. Det er et
debatforum, hvor der er mange som æser med, og som ikke er direkte inde i
svaret. Følg reglerne for debatfora eller find en anden hobby. Du pisser på
alle andre læsere og skribenter ved din foragt!

> I forbindelse med mit arbejde og foreningsarbejde er jeg
> modtager af op mod 300 mails dagligt.

Og hvad rager det alle os andre?

> Er emnet og indholdet i mailen ikke givet i toppen; men skal
> ledes op rundt omkring i teksten som indskudte sætninger, vil
> emnet ikke få den fornødne opmærksomhed. Vi kalder de rodede

Har du ikke den fornødne tid eller evner til at deltage i et offentligt
debatfora, på de præmisser, som er demokratisk vedtaget og som gælder for
alle, så finde et andet sted at bruge din tid, eller tag initiativ til at
ændrer reglerne på den KORREKTE facon.

> [...]
> vores respektive indlæg, det må accepteres af alle i en venlig
> tone. kan man ikke indordne sig bliver man mødt af larmende

Når man ikonsekvent kke vil følge vedtagne spilleregler, så indordner man
sig ikke, man SKIDER derimod højt og flot på andre.

> Lad os holdes os til det interessante, spørgsmålene og svarene
> vedr. fritidssejlads, og give det pladsen her i gruppen.

Så start med at holde dig til spillereglerne, så kommer resten af sig selv.

Det er ubegribeligt, at en selvudråbt, lærd mand som dig kan have så meget
foragt for demokratiet, og henfalde til primitiv og simpel anarki,
udelukkende funderet i dovenskab.

Nu har jeg taget et sammendrag af dine indlæg og sendt en klage til TDC
abuse. Får de klager nok, skal de nok fortælle dig, hvordan netiketten
fungerer.

I fremtiden fjerner jeg din spamsikring, hvergang du blæser på netiketten og
topposter.

FUT. dk.admin.netikette

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-05-06 10:41

En tilføjelse fra samme kilde som du før har henvist til.

Der skal være plads til alle
Man må ikke glemme, at folk på Usenet er meget forskellige. Vi
har forskellig uddannelse, alder, erfaring og baggrund - og der
skal helst være plads til os alle. Uanset om vi er gode til at
stave og udtrykke os på skrift eller ej. Og uanset hvor længe vi
har været på Usenet. Derfor er overbærenhed og forståelse også
vigtigte elementer i debatterne, hvis alle skal høres, forstås
og tages alvorligt. Undlad at kommentere sdavefegl.

Kværulanter
Desværre findes der kværulanter, pedanter, kradsbørster og folk
der kun er ude på at genere hinanden mange steder. De bruger en
bestemt teknik - sikkert ofte ubevidst - for at ophidse deres
medskribenter, så der kan komme gang i mudderkastningen.

Af en eller anden grund, kan de ikke særlig godt lide ret mange
af deres medskribenter, og søger ofte kun efter noget at brokke
sig over. Ydermere er de ofte totalt uimodtagelige for gode
argumenter, som de drevent undgår at tage stilling til. Man kan
diskutere og diskutere og diskutere med den type mennesker, uden
at komme et skridt videre. Ved at gå ind i diskussioner med dem,
opnår man kun, at de totalt kommer til at dominere
nyhedsgrupperne, da de ofte vil have det sidste ord.

Et godt råd: Ignorer kværulanterne.
Der er ikke megen sjov i at genere andre, hvis de overser det.

Fra : ThomasB

Dato : 26-05-06 13:48

"Harding E. Larsen (slet 8NI1D)" <harding@8NI1Dlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11486367170.433022785772671@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> vigtigte elementer i debatterne, hvis alle skal høres, forstås
> og tages alvorligt. Undlad at kommentere sdavefegl.

Præcis, der skal være plads til alle!

Topposting svarer lidt til at lægge sig langskibs, i stedet for at smide et
hækanker ud, når havnen er overfyldt.

Eller at lade være med at smide fortøjninger i land, når man ligger som nr 3
langskibs uden på andre.

> Kværulanter
[snip]
> Et godt råd: Ignorer kværulanterne.
> Der er ikke megen sjov i at genere andre, hvis de overser det.

Hvad har kvæulanter med sagen at gøre?

Fra : ThomasB

Dato : 26-05-06 13:39

"Harding E. Larsen (slet JI7CJ)" <harding@JI7CJlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11486285390.447167981170804@dtext.news.tele.dk...

Hej Harding.

> [...]
> anden måde, fokus har hele tiden været rettet mod spørgerens
> emne. Vi der debatterede emnet "topposte" var enige.

Jeg kan godt huske at der var noget snak om det, som skrevet et andet sted,
så kan et par beboere på Roskildevej ikke blive enige om at man må køre i
venstre side vel?

> [...]
> Hej Leif, o.s.v.
> Den pågældende er ved læsning direkte inde i svaret og kender

Det "smarte" ved usenet er at tusinder af atter tusinder læser med - også om
ti år vil folk læse dine indlæg og kunne bruge dine informationer til at
skifte f.eks et fastsiddende stævnrørsleje. Det betyder også at der må være
en vis ensrettethed. Hvis dit svar kun henvender sig til spørgeren, så kan
du besvare pr. privat mail i stedet for på usenet. I privat mail, må du
svare fuldstændigt som du har lyst til.

Men når du er i en offentlig gruppe, bliver du nødt til at overholde de
spilleregler som hundredetusinder er blevet enige om, er den bedste måde at
håndtere så meget information på.

Usenet er jo et samfund, med flere grupper end der er byer i Danmark, flere
brugere end der er borgere i Danmark, flere indlæg end der er insekter i
Danmark og flere kooks end der er landsbytosser i Danmark

Så forestil dig hvis alle bare gjorde hvad der passede dem!

> [...]
> indsats og mange modtagere af kopierne fristes til at svare til
> alle igen, selvom de ikke tilfører emnet noget.

Der er stor forskel på mails og usenetindlæg - meget stor endda.

Forestil dig hvis dine 300 mailere, skrev nøjagtigt på samme måde hver
gang - ville det ikke lette dit læseri lidt? Forestil dig så at der er
10.000 mennesker der skal læse de 300 mails hver dag!

> [...]
> vores respektive indlæg, det må accepteres af alle i en venlig
> tone. kan man ikke indordne sig bliver man mødt af larmende

Alle bør holde en venlig tone - det siger netiketten også.

> Lad os holdes os til det interessante, spørgsmålene og svarene
> vedr. fritidssejlads, og give det pladsen her i gruppen.

Helt enig, men lad og gøre det på den måde, som netiketten foreskriver.

Hvis du stadig er i tvivl, og ikke vil overholde reglerne om ikke at
topposte, så synes jeg lige du skal læse denne:
http://www.usenet.dk/netikette/hardball.html

Mvh Thomas

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-05-06 14:49

Hej Thomas,

I dine tidligere henvisninger står der så rigtigt skrevet:

Netiketten er ikke lov!
Citatteknik er et emne, der er megen uenighed om.

Efterfulgt af kommentarer for- og imod forskellige anvendelser.

I denne gruppe dk.fritid.sejlads beskæftiger vi os med sejlads i
fritiden.
I denne streng vi er i nu, er overskriften: "Stævnrørsleje".
Lad os holde os til dette emne her!

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-06 22:29

Hej Harding
Jeg er oprigtigt fortørnet over den måde Claus T. har opført sig hér i
nyhedsgruppen, og over den larmende tavshed fra alle de sejlerkolleger
som jeg mener lissom os må have rystet på hovedet mange gange i tidens løb.
Det er ikke et forum hvor jeg synes jeg hører hjemme eller som jeg vil
anbefale nogen at følge, og det ligger uendelig langt fra hvad jeg
forstår ved godt kammeratskab, tolerance og hjælpsomhed.
På samme måde som man trækker følehornene til sig hvis man i en havn
møder en total umulius selvom resten af besætningen er ok, så siger jeg
hermed farvel, - jeg sletter gruppen fra min nyhedsgruppesamling.
Vi høres ved i direkte mail, og til dig og folk som dig er der altid en
belgier på køl hvis vi mødes i en havn et sted.
Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Torben Henriksen

Dato : 27-05-06 00:17

Hej Søren

Det er da beklageligt du trækker dig ud, Det er jo det Claus T går efter for
kan han få
smidt dem ud der kritisere hans sprogbrug så har han lige netop opnået det
han gerne
vil, nemlig, at lege netbetjent. Der er sikkert mange der har kløe i
fingerne for at
bede ham skrue ned for volumen, men ikke gør det af frygt for at blive
overfuset,

Jeg har selv forsøgt (ligesom mange andre i tidens løb) at bede ham om at
moderer
sit sprogbrug, det eneste jeg fik ud af det var grov tilsvining.
Jeg er også fortørnet over den måde han behandler Harding på uagtet at
Harding
påstår vi er blevet enige om at topposte, det var så vidt jeg husker kun
nogle få stykker.
Som du kan se topposter jeg også det giver større overblik og det agter jeg
at blive
ved med, det skal en for mig totalt ligegyldig person ikke blande sig i.
Forøvrigt er
reglerne i usernet kun vejledende det er ingen lov, sådan er det.
Jeg håber du vil genoprette forbindelsen så vi andre kan drage nytte af din
viden.

Med sejlerhilsen
Torben H

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-05-06 09:06

Hej Søren og Torben,

Fortsæt endelig i gruppen.
Lad os alle ignorere det uheldige element totalt.
I alle de grupper han bevæger sig rundt er der den samme
afstandtagen til ham.
I hans arbejdsliv og i Lynetten m.m. er indstillingen den samme.
Luk af 100% af for alt som kommer fra den kant.
Vi klarer os udmærket på den måde.

Med venlig hilsen

Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Steffen Skov

Dato : 27-05-06 15:18

"Harding E. Larsen (slet 5A7MZ)" <harding@5A7MZlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11487174180.348630230232004@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> I hans arbejdsliv og i Lynetten m.m. er indstillingen den samme.
> Luk af 100% af for alt som kommer fra den kant.

KLAR SKRIVNING!
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-05-06 14:29

Harding E. Larsen harding@larsen.tdcadsl.dk skrev:

> [...]
> I hans arbejdsliv og i Lynetten m.m. er indstillingen den samme.
> Luk af 100% af for alt som kommer fra den kant.

Det er egentlig utroligt, så klog du er på mig og mit privatliv?

Hvilket kendskab har du overhovedet til mit arbejdsliv?

Hvem gjorde sig klog på mudderkastning?

Men hvilken relevans har det egentlig med at overholde netikettereglerne?

Claus

Fra : HO

Dato : 30-05-06 18:32

> [...]
meddelelse news:11487174180.348630230232004@dtext.news.tele.dk...
> I alle de grupper han bevæger sig rundt er der den samme
Derfor bør du Harding E. Larsen, og andre, alligevel lære reglerne for brug
af diverse NG
Hans Olsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-05-06 13:18

Torben Henriksen skrev:

> vil, nemlig, at lege netbetjent. Der er sikkert mange der har kløe i
> fingerne for at
> bede ham skrue ned for volumen, men ikke gør det af frygt for at blive
> overfuset,

Det er jo den sædvanlige ynkelige klynk, man hører fra folk, som bare ikke
VIL følge gældende demokratiske regler!

> Jeg har selv forsøgt (ligesom mange andre i tidens løb) at bede ham
> om at moderer
> sit sprogbrug, det eneste jeg fik ud af det var grov tilsvining.

Du fik et afmål svar på passende tiltale. Hverken mer eller mindre..

> Jeg er også fortørnet over den måde han behandler Harding på uagtet at

Så må harding lære, at man ikke laver siner egne regler og dermed skider på
tusindvis af skribenter!

> Harding
> påstår vi er blevet enige om at topposte, det var så vidt jeg husker
> kun nogle få stykker.

Harding påstår en direkte løgn. HVorfor ikke kalde en spade for en spade.
Hvor er dokumentationen for den "enighed"?

Hvor er den OTD og debat i dk.admin, som reglerne kræver?

Hvor er styregruppens udsagn til debatten?

Hvor er styregruppens ændring af fundats og netikette?

Stop nu alt det ynkelige *ævl*, og hold jeg til de regler, som gælder for
ALLE!

> Som du kan se topposter jeg også det giver større overblik og det
> agter jeg at blive
> ved med, det skal en for mig totalt ligegyldig person ikke blande sig
> i. Forøvrigt er

Det er søreme ærgerligt, at danske sejlere er sunket så dybt, at de vil
skide på alt og alle, og selv bestemme, hvilke regler, de kan overholde?

Føj, hvor ynkeligt!

> reglerne i usernet kun vejledende det er ingen lov, sådan er det.

NEJ, sådan er det ikke!

Du har en skriftelig aftale med TDC om at overholde gældende netiketten!
http://download.tdconline.dk/pub/tdc/privat/internet/bredbaand/vilkaar/pdf/vilkaar_bredbaand_1.pdf

Claus

Fra : EA

Dato : 27-05-06 12:11

"Harding E. Larsen skrev i en meddelelse

> I denne gruppe dk.fritid.sejlads beskæftiger vi os med sejlads i
> fritiden.
> I denne streng vi er i nu, er overskriften: "Stævnrørsleje".
> Lad os holde os til dette emne her!

Ja! lad os endeligt det, det gavner nemlig mig og mit stævnrørsleje.

Om man skriver over, eller under syntes jeg er underordnet, i forhold til,
at sidde og læse alt jeres mudderkastning, det tager nemlig alt for lang tid

Nu vil jeg, som skrevet før, prøve igen med en nedstrygerklinge, ellers må
jeg bede Claus komme ned i havnen og pille den ud, han har jo prøvet det så
mange gange før og så har han jo sin gang i Lynetten i forvejen.

EA

Fra : EA

Dato : 27-05-06 23:01

> [...]

> jeg bede Claus komme ned i havnen og pille den ud, han har jo prøvet det

> mange gange før og så har han jo sin gang i Lynetten i forvejen.

Nu må jeg nok rette det til, at Claus har haft sin gang i Lynetten. Jeg har
lige fået at vide, at Claus ikke længere er medlem i klubben, så han har nok
heller ikke sin gang der mere.

I øvrigt, så fik jeg det gamle leje ud i dag.
Jeg skar to paralelle snit og fik derved en smal strimmel ud og så kom
resten, næsten af sig selv.

I stedet for en nedstrygerklinge, med gaffatape omkring, så brugte jeg en
bajonetsav med en tilpassede klinge.

EA

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 28-05-06 09:56

Hej Ejvind,

Tak for info.

Det var både en glædelig nyhed for dig, m.h.t. udtagningen af
lejet, og for Sejlklubben Lynetten der bliver fri for den
konstante skrålen m.m.

Mvh/Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-05-06 14:26

Fra : Jørgen

Dato : 31-05-06 22:53

Jamen jøsses dog - lad os nu hellere se på det positive i det hele. Claus
Tersgov er heldigvis hverken statsminister, politidirektør, skatteinspektør
eller anden form for fornem kasketindehaver .... det skulle da lige være som
formand for Dansk Flueknepperforening - eller endog Danske
FUTtogsentusiaster.
Under alle omstændigheder, så kan jeg ikke længere tage Claus Tersgov
alvorligt. Hans indlæg omkring det relevante for denne gruppe bærer stadig
tydeligere præg af, at hans viden omkring sejlads og sejladsrelaterede emner
bliver af stadig mere forældet dato.
Jeg har ganske ofte moret mig over hans svar, og jeg vil endda stadig læse
dem og sætte dem ind på min egen lille morskabskonto, men jeg kan ikke
længere tage dem alvorligt.
Skulle jeg fremover tage Claus Tersgov alvorligt, så skulle det være fordi
jeg havde dristet mig til at snyde med en busbillet, smidt en ølkapsel i
havnen, kommet til at skrive mit svar i toppen ... uha, så ville jeg få smæk
af formanden for Flueknepperforeningen, men ok - jeg overlever vel lige med
nød og næppe.
/Jørgen

Fra : Torben Henriksen

Dato : 31-05-06 23:58

Tjaaaa, han beviser jo at han har et problem.
Den med formand for Dansk Flueknepperforening - eller endog Danske
FUTtogsentusiaster den har jeg sgu ikke set før, hatten af for dit
humorriske indlæg.

Mvh
Torben H

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-05-06 13:08

Harding E. Larsen harding@larsen.tdcadsl.dk skrev:

> Netiketten er ikke lov!

JO, for dig er den. Du har indgået en skriftelig aftale med TDC om at
overholde den!

http://download.tdconline.dk/pub/tdc/privat/internet/bredbaand/vilkaar/pdf/vilkaar_bredbaand_1.pdf

> Citatteknik er et emne, der er megen uenighed om.

Vrøvl, netiketten er 100% klar!

Skider du også på dansk havnereglement og griller i båden i havnen?
Tramper du højlydt på nabobådens dæk?
Pisser du fra cockpittet, mens naboen sidder ved siden ad?
Spiller du høj musik hele natten?
Skider du på din vigepligt i havneindløbet?
Kaster du med maden i klubhuset?
Smider du affald i vandet?

Hvis ikke, så er det en gåde at du ligefrem insisterer på at pisse bevidst
på en *masse* fremmede mennesker, når du har reglerne imod dig!

Opfølgning til rette gruppe.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-05-06 14:35

Harding E. Larsen harding@larsen.tdcadsl.dk skrev:

> Netiketten er ikke lov!
> Citatteknik er et emne, der er megen uenighed om.

Man kan så undre sig over, at du har gjort dit liv til en mission mod
Hjemmeværnet og Forsvaret i din vendetta omkring regler om skydebaner med
mere?

Det er tankevækkende, at du går så fanatisk højt op i det, samtidig med, at
du selv vil bestemme hvilke regler, du vil skide på...

Hvor er integriteten og principperne?

Claus

Fra : EA

Dato : 25-05-06 08:48

"Leif Langgaard" skrev

> [...]
at
> køre rundt i hullet (svært at forklare, men dem der har prøvet, gør det

Vi smede må stå sammen.

Jeg har ikke hørt udtrykket pinolsliber før, så den kender jeg ikke.

Jeg har selv et par pinolbor og jeg har ogaå ponoler til min drejebænk

Jeg havde tænkt mig, at dreje en prop med styr der passede ind i stævnrøret
og så med et lille drejestål "bore" det gamle leje ud.

EA

Fra : Leif Langgaard

Dato : 25-05-06 13:08

"EA" <ejvind@myxway.com> skrev i en meddelelse

> Vi smede må stå sammen.
>
> Jeg har ikke hørt udtrykket pinolsliber før, så den kender jeg ikke.

Hej

Nogle kalder dem også ligeslibere, en lang slank sliber med mulighed for at
montere 6mm værktøjer i enden, de løber med ca. 10.000 rpm.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-05-06 15:08

Leif Langgaard skrev:

> Nogle kalder dem også ligeslibere, en lang slank sliber med mulighed
> for at montere 6mm værktøjer i enden, de løber med ca. 10.000 rpm.

www.myboat.dk/slibeting.htm

Som man kan se på billederne, så har jeg nogle dimser, som kan holde den
slags værktøjer på en almindelig vinkelsliber. Det er eget design, og jeg
limer værktøjet fast med epoxy. Det tillader en masse gode værktøjer at køre
på en almindelig vinkelsliber, når man ikke lige har luft ved hånden.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-05-06 15:05

EA skrev:

> Jeg havde tænkt mig, at dreje en prop med styr der passede ind i
> stævnrøret og så med et lille drejestål "bore" det gamle leje ud.

Har du da pillet stævnrøret ud af båden?

Hvis ikke, så ville jeg ikke bore eller dreje i et støvnrør, uden at brugr
skær med styrelejer som passer i røret. Med mindre det er et meget kort rør,
så vil du få problemer med vibrationer.

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-05-06 09:13

Hej Ejvind,

Den indvendige overflade mellem messinglejet udvendigt og
stævnrørets inderside er relativ stor og en svag korrosion ind
imellem disse giver stor modstand.
Prøv at se om der ikke også skulle være et par pinolskruer der
går ind gennem stævnrøret og ind i messingdelen af lejet.

Ellers kan du med en almindelig nedstrygerklinge, relativt
hurtigt lave et par spor i lejet således at det deles. Herefter
er det nemt at trække ud.

Det er rigtigt at stævnrøret har en udboring til lejet og det
derfor selvfølgeligt skal trækkes bagud. Jeg lavede selv en
specialaftrækker der som et rør støttede på den bagerste del af
stævnrøret og dens indvendige diameter var større end lejets
yderdiameter. Den inderste del af aftrækkeren var lavet således
at den kunne kantes ind gennem leje røret og først når den kom
forbi lejet og blev rette op udfyldte den næsten stævnrørets
indvendige diam. Den ydre del blev monteret og møtrikken på
gevindstykket blev strammet og ud kom lejet.
Selve udboringen i stævnrøret er med en mindre kant end
materialetykkelsen i lejets messing og det giver den fornødne
trækflade.

Mvh/Harding

Fra : EA

Dato : 25-05-06 09:14

"Harding E. Larsen skrev
> [...]
> Selve udboringen i stævnrøret er med en mindre kant end
> materialetykkelsen i lejets messing og det giver den fornødne

Hej Harding

Jeg kan ikke komme ind _bag_ lejet, idet det sidder helt op til udboringen i
stævnrøret og den indvendige diameter i stævnrøret er meget mindre end
lejet, så det kan ikke lade sig gøre.
Det bliver nedstrygerklingen.
Hvis der skulle være pinolskruer, så må de sidde under glasfiberen og det
tror jeg ikke.

EA

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-05-06 11:02

Hej Ejvind,

Det gør heller ikke noget hvis du bruger nedstrygermetoden. Det
burde ikke være nødvendigt at lave et spor i stævnrøret inden
for lejet; men det har ikke den store betydning.
Når du har fået friggort nogle flapper, som du kan få fat i med
tænger, så plejer lejet at give efter.
Pinolskruerne plejer at sidde igennem stævnrøret ca. ud for
midten af lejet; men det er absolut ikke sikkert at der sidder
nogen. Jeg har kun informeret om at det kan forekommer at der
sidder nogle sådanne for fastholdelse af lejet.

I dit indlæg til Leif skriver du at du kan dreje.
Hvis du skulle forfalde til løsningen med en flyvende udboring,
ja så vil det være nemt at lave en bøsning der kan sættes i
stævnrøret inde fra i båden. Denne bøsning må godt være så lang
at den når helt ned til lejets inderste side. I bøsningen
udborer du et hul med den korrekte pasning til selve
borestangen. Det vil give et godt styr for operationen.
Borestangen laves med en sætskrue og en tværgående låseskrue for
indstilling af stålet. Stålet skal være godt affasset på skæret,
således at det ikke hugger i lejematerialet.
På den udgående del af stævnrøret bagerst kan du lave en bøsning
som kan klemme omkring stævnrøret. Denne bøsning skal have et
fint gevind udvendigt således at en bøsning kan skrues uden på.
Denne sidste bøsning skal også have et lejehul for styring af
borestangens bagerste ende og bøsningen skal kunne skrues over
en længde som svarer til lejelængden på det leje som skal
udbores.
Borestangen skal udformes således at den har en trykflade/
trykleje der kan blive trykket ind med bøsningen efterhånden som
den drejes i gevindet. Hermed er en kontrolleret tilspænding
opnået.

På mit eget hobbyværksted har jeg tre borestænger for diam.: 20-
30 mm, 30-40 mm og 80-120 mm; men de er kun 200 mm lange og
beregnet til at lave noget specialværktøj til mine
værkstedsmaskiner. De kan rotere enten med elektrisk motor eller
en lufttryk dreven motor.

I den virksomhed hvor jeg arbejder, kan vi udføre udboring af
flere bøsninger som skal flugte over flere meters længde. Det
gøres direkte på fly-vingen, da det jo er noget besværligt at
tage vingen af et fly og bringe den ind på maskinværkstedet.
Arbejdet udføres med stor nøjagtighed.

Mvh/Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-05-06 15:39

Harding E. Larsen harding@larsen.tdcadsl.dk

> Det gør heller ikke noget hvis du bruger nedstrygermetoden. Det

Du tror ikke, det er for enkelt?

Claus