Kulilte "suges" indenbords
Fra : Leif Langgaard

Dato : 21-05-06 19:38

Hej

Efter at have sejlet de første turer i vores Saga 24 motorsejler, har jeg
konstateret en lugt af udstødning bag i båden, specielt når bænkene
agterude benyttes.
Motor, udstødning og motorrumsventilator er i orden, det virker som om den
dårlige luft suges ind, ligesom når man kører bil med bagklappen åben. Er
det noget "man" døjer med, og er der måske en løsning på mit problem? (ud
over at sætte sejlene)

Obs. Der er monteret et "gummivinkelstykke" således udstødningen kommer ud
lidt under vandoverfladen, hvilket gør at jeg ikke kan se om der kommer
tilstrækkelig med kølevand ud, er det godt?

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : ThomasB

Dato : 22-05-06 14:45

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
> det noget "man" døjer med, og er der måske en løsning på mit problem? (ud

Jeg har lige sejlet sådan en Saga 24 hjem for en ven, og vi havde samme
problem med lugten af udstødning. Vi løste det ved at åbne forlugen så der
kom gennemtræk i skivet

En anden ting der hjalp var at slå kalechen ned, eller lukke bagstykket i.

> Obs. Der er monteret et "gummivinkelstykke" således udstødningen kommer
> ud lidt under vandoverfladen, hvilket gør at jeg ikke kan se om der kommer
> tilstrækkelig med kølevand ud, er det godt?

Sådan en var der også på den Saga jeg taler om, og jeg undrede mig også.

Men Saga 24 må lave noget turbulens, som man har prøve at afhjælpe med at
føre udstødningen under vandet.