Marine-batteri (håndtering/afladning/oplad~
Fra : Jan

Dato : 20-05-06 06:42

Jeg har netop købt 2 stks marine-batterier. Definitionerne = 12 volt, 75
amp. Har endvidere købt en aflader i Harald Nyborg. Batterierne skal
anvendes til en el-motor (til sø-fiskeri). Jeg er total ny-begynder på
marine-batteri-området - og på håndteringen heraf. Hjælp ønskes:

1)
F.s.v.a. afladning og opladning, hvordan skal jeg håndtere batteriet når jeg
kommer hjem efter en fisketur. Skal jeg aflade og oplade umiddelbart efter
jeg er kommet hjem - eller er det bedre at lade batteriet være til næste
fisketur (måske 1 uge efter) - og foretage afladning/opladning umiddelbart
før fisketur, f.eks. dagen før?

2)
På batteriet er der sådan en lille slange. Det er noget med at et
marinebatteri skal efterfyldes med destileret vand? Hvor tit skal det gøres,
og hvordan ved jeg ud af om det trænger?

3)
Jeg har ladet mig fortælle, at man ved forkert håndtering kan komme til at
kortslutte skidtet (eller anden ulykke). Hvad er det, som jeg IKKE må gøre,
når nu jeg sidder ude i båden på søen ...?

4)
Er det noget med, at der findes en "sikring" eller anden tingest, som kan
sikre mig mod "ulykker", jvf. pkt. 3 ...

mvh Jan

Fra : Aage Andersen

Dato : 20-05-06 07:44

"Jan"
> [...]
> næste fisketur (måske 1 uge efter) - og foretage afladning/opladning
> umiddelbart før fisketur, f.eks. dagen før?

Du skal aldrig aflade, men oplade straks du kommer hjem.

> [...]

> marinebatteri skal efterfyldes med destileret vand? Hvor tit skal det
> gøres, og hvordan ved jeg ud af om det trænger?

Slangen er en udluftningsslange. Ved opladning kan der dannes eksplosiv
knaldgas i batteriet. Pas paa med ild i nærheden.

Det er sjældent at et batteri skal efterfyldes.

> [...]
> kortslutte skidtet (eller anden ulykke). Hvad er det, som jeg IKKE må
> gøre, når nu jeg sidder ude i båden på søen ...?

Du maa ikke forbinde plus og minus med en metaltraad eller lægge et
metallaag over batteriet. Hvis dit forfang er af metal, naar du er paa
hajfangst, kan det gaa galt.

> 4)
> Er det noget med, at der findes en "sikring" eller anden tingest, som kan
> sikre mig mod "ulykker", jvf. pkt. 3 ...

Du maa nok lige forklare hvad du bruger batteriet til.

Aage

Fra : Jan

Dato : 20-05-06 09:26

"Aage Andersen" skrev:

> Du maa nok lige forklare hvad du bruger batteriet til.

Jeg skal bruge batteriet til en el-motor, ifbm. fiskeri.
Mht. "ulykke", så tænkte jeg på at undgå "kortslutning".
Tak for svar Aage!

Fra : ...

Dato : 20-05-06 09:43

Slangerne:
Batteriets indhold ( syren ) må ikke komme i kontakt med saltvand, så kan
det udvikle giftig gas, derfor bør det opbevares i et luft og vandtæt
indelukke ( en lukket kasse ). Batteriet udvikler måske lidt gas som kan
exploderer, når du oplader det, derfor skal slangerne føres til fri luft
ellers bliver der jo overtryk i batteriet eller indelukket. Slangerne skal i
øvrigt monteres således at der ikke kan løbe noget tilbage igennem dem.
Den gas som udvikles under ladning ER explosiv. Jeg har selv prøvet at tænde
et defekt entreprenørbatteri, med gnisterne fra en vinkelsliber. Det giver
et brag, som er lidt værre end en håndgranat, og nogen af vinduerne i
værkstedet blev blæst ud. Jeg blev ikke ramt af dele fra batteriet, mit
held, for så var det gået rigtigt galt.
Så pas lidt på. Lad batteriet op udenfor, i skyggen, så blæser gassen væk
med vinden.

Kortslutning:
Hvis du kortslutter batteriet, så kan det også explodere !
Men det mest almindelige er, at ledningen ( eller andet ) du kortslutter
med, brænder over. Det er set før, at nogen har tændt ild i en båd eller
bil, fordi at ledningsnettet eller andet er kortsluttet.
Der kan trækkes MEGET store strømme ud af batteriet ! Det vil begynde at
koge syren af, hvis du overbelaster det. Det vil medfører at der dannes et
meget højt tryk inde i batteriet, og da batteriet samtidigt bliver varmt, så
et det kun et spørgsmål om meget KORT tid inden at det exploderer.
Groft set, så har du en mængde energi til rådighed i et batteri, som du til
enhver tid kan aflade. Hvis du aflader for hurtigt, så bliver batteriet for
varmt, men du kan altså gøre det.
Du kan sikre dig ved at opbevare batteriet i en rigtig batterikasse af
plastik ( kan købes ), og umiddelbart efter hvor du trækker + polen ud,
sætter du en sikring. Du kan godt finde sikringer på f.eks. 50 eller 75 amp/
12 V.

Et batteri bør altid lades op med det samme. Du skal købe en ordentlig
lader, som lader batteriet op korrekt. Sådan en marinelader, koster en del,
men den virker. En almindelig autolader, er ikke det rigtige, med mindre du
vil mishandle dit batteri.

Når du er ude på søen, er det smart hvis du har mulighed for at ro hjem. Det
giver også en dejlig motion

Fra : Jan

Dato : 20-05-06 17:25

"..." skrev
> Når du er ude på søen, er det smart hvis du har mulighed for at ro hjem.
> Det giver også en dejlig motion

Takker for udførligt svar!

Givetvis et dumt spørgsmål => Er dét sprit-nye marinebatteri jeg netop har
købt klar til brug? Er det fuldt ladet op nu, eller bør jeg lave en
opladning på det?

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-06 20:11

> [...]
>
> Givetvis et dumt spørgsmål => Er dét sprit-nye marinebatteri jeg
> netop har købt klar til brug? Er det fuldt ladet op nu, eller bør

Det er sandsynligvis opladet, men har du en lader, er det en god idé
at sikre dig, at der *er* fuldt opladet. Du kan ikke skade det, med
mindre du har en meget gammel, brutal og "uintelligent" lader, men det
er nok ikke sandsynligt ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'