Hvorfor fjerner man masten?
Fra : Per

Dato : 18-05-06 18:18

Hej NG!

Nede i den lokale havn, har jeg bemærket, at folk trækker afsted med deres
master på nogle specielle mastetrailere og derefter ligger dem ind i et
skur.

Hvad er grunden til dette?

Tager de dem blot af om vinteren og på igen om sommeren - eller tager man
dem jævnligt af og på? og i givet fald hvorfor?

Skal en mast ikke blive på båden med mindre den er i stykker eller pga.
vinter?

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-05-06 19:16

Hej Per,

Masterne tages af bådene om efteråret og sættes på igen om
efteråret og de opbevares om vinteren i masteskuret.

Forsikringsbetingelserne er normalt således at en båd på land
ikke må stå med en mast over 4,5 meters højde, for hvis båden
vælter giver forsikringsselskaberne ikke nogen erstatning.

Når masten tages at båden om efteråret inspiceres den for skader
og rengøres, alt løbende gods wirer m.m fjernes fra masten,
hermed undgås tyveri og tæringsskader som opstår når rustfrie
wirer og aluminiummasten rører ved hinanden og der er fugt
imellem.
Vinteren bruges til at udføre reparationerne. Om fåråret
rengøres masten og rigges til igen inden den monteres på båden.

Mvh/Harding

Fra : Per

Dato : 18-05-06 19:26

"Harding E. Larsen (slet SC0MY)" <harding@SC0MYlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11479763890.52727893504272@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> Vinteren bruges til at udføre reparationerne. Om fåråret
> rengøres masten og rigges til igen inden den monteres på båden.

Hej Harding!

Jeg takker for svar - det virkede bare som om, at man tog masterne af og på
også selvom det ikke er pga. vinter osv.

Mvh. Per

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-05-06 19:41

Hej Per,

Hvis det er master fra kapsejladsbåde, der som regel sættes på
land på en trailer efter hver sejlads, så er det rigtigt. Disse
master tages af og på gennem hele sæsonen.
Bådene transporteres rundt i landet til de forskellige stævner
med masten i en specialholder, som regel oven på båden.
Normalt er de master så lette at de nemt kan bæres af to mand,
kun når de skal bæres over længere strækninger til et
fjernerliggende masteskur er det bekvemt at bruge en mastevogn.

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 19:45

> Jeg takker for svar - det virkede bare som om, at man tog masterne af og på
> også selvom det ikke er pga. vinter osv.
>
> Mvh. Per

Men Per, det er vel egentligt logisk nok og ligefor, at der kan være
mange grunde til at du kan opleve master blive taget af og på under sæsonen.
# En båd som skal transporteres over land p.g.a. salg eller reparation.
# En defekt mast som skal repareres.
# Fald eller kabler som er gået i bekneb inde i masten.
# Stående rig (vant & stag mm.)som er ved at være defekte feks når man
kan se at en kordel er ved at vikle sig op
# Udstyr som skal eftermonteres i mastetop og hvor det ikke er praktisk
at gøre det via en Harding-stige eller andet.
- fortsæt selv listen med fantasiens hjælp.
Du kan være helt sikker på at på kølbåde over 19-20 fod tager man meget
nødigt masten af med mindre det er strengt nødvendigt.
Af- og påmontering via mastekran, opspænding og justering af stående rig
og mastehældning, af- og påmontering af alle de kabler man efterhånden
har gående igennem masten er altsammen så besværligt og tidkrævende at
een gange total af- og påmontering af det hele pr. å er mer end nok.
Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

PS. Når du sér ting som undrer dig på havnen, så få styr på
videbegærligheden ved at spørge. Sejlerfolk er altid meget venlige
mennesker som gerne forklarer (i timevis) hvad de går og pusler med.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 18-05-06 23:10

Søren H. wrote:

> PS. Når du sér ting som undrer dig på havnen, så få styr på
> videbegærligheden ved at spørge. Sejlerfolk er altid meget venlige
> mennesker som gerne forklarer (i timevis) hvad de går og pusler med.

Men bliv ikke fornærmet hvis folk arbejder videre mens de fortæller.
Hvis man hele tiden skulle standse arbejdet for at snakke kommer man
ingen vegne - i hvert fald ikke nede hos os. En dag i havnen bliver for
det meste altid længere end man lige havde tænkt sig fordi man falder i
snak med en eller anden.
Folk er meget velkomne til at komme og tale med mig, men de skal ikke
forvente at få min fulde opmærksomhed, for ellers ville jeg aldrig blive
færdig med det jeg er i gang med. Nogen opfatter det som uopdragent men
de fleste på havnen udemærket til problemstillingen.

- Lars

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-05-06 23:11

Enig. Mange af tingene kan man jo også sagtens klare medens man snakker.....

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 23:25

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> Enig. Mange af tingene kan man jo også sagtens klare medens man
> snakker.....
>
> Bjarke

Så I den TV-udsendelse om bl.a. forskellen imellem mænds og kvinders
evne til at foretage sig mere end én ting ad gangen - tilrettelagt af
hjerneforskeren Peter Lnd Madsen ... Det var faktisk meget morsomt.
Casen var manuel opvask. Hvis mændende blev afbrudt af et spørgsmål
stillede de opvaskebørsten fra sig og gik ind i dialogen, svarede osv.
Kvinderne fortsatte ufortrødent med at vaske op og konverserede
samtidig ... tankevækkende ...

Men altså ikke for mange afbrydelser, for så bliver vi mænd aldrig
færdige ... og det gør vi jo i virkeligheden heller aldrig ...

Det har været en rigtig våd dag på havnen i dag ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-05-06 07:58

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> opvaskebørsten fra sig og gik ind i dialogen, svarede osv. Kvinderne
> fortsatte ufortrødent med at vaske op og konverserede samtidig ...

Hej

Der ud af kan man så konkludere at konen skal lave båd, i mens vi mænd
snakker

God Weekend!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-05-06 08:30

Hej,

Ja uden at overdrive, så mangler vi kvindelige indlæg her i
nyhedsgruppen.
Kvinders tilstedeværelse plejer at give et godt løft i debatten.

Mvh/Harding

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-05-06 09:14

"Harding E. Larsen (slet IVVWZ)" <harding@IVVWZlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11480240320.988472703460289@dtext.news.tele.dk...
> Hej,
>
> Ja uden at overdrive, så mangler vi kvindelige indlæg her i
> nyhedsgruppen.
> Kvinders tilstedeværelse plejer at give et godt løft i debatten.

Ja, kvinder kan jo også skrive og tænke over _hvad_ de skriver på samme
tid

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 19-05-06 09:21

> Ja uden at overdrive, så mangler vi kvindelige indlæg her i
> nyhedsgruppen.
> Kvinders tilstedeværelse plejer at give et godt løft i debatten.

Ikke for at jeg skal forklejne quinder, men dialogen i NG er meget teknisk
betonet.
Og det er jo ikke det de går mest op i, andet at det bare skal fungerer.
De gamle køns-roller lever i bedste velgående.

Mvh
Leon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-05-06 10:46

Hej,

Ja selvfølgelig er mange dialoger meget teknisk betonet, det
sørger vi selv for med vores respektive indgangsvinkler.
Men alene med de strenge som er åbne d.d. så kunne det vel
tænkes at der kunne have været kvindelige synspunkter på mange
af dem, jeg kan nævne fra listen:

Katte ombord,
digi Tv i båden,
Blekinge tips,
Erfaring med nanoteknologi,
Rengøring af alu. mast,
Rengøring af fenders,
På besøg i fremmed havn,
Fugtige hynder på undersiden,
Polering af alu.,

Mange af dem tilhører gruppen som vel går under betegnelse: "De
gamle køns-roller lever i bedste velgående" og der kan vel
tænkes at være input med andre indfaldsvinkler end lige de mest
teknisk spidsfindige.
Flere indfaldsvinkler vil være velkomne.
De fleste både på ture ejes og sejles som familiebåde og det
kunne tænkes at der kunne være nogle informationer, som
yderligere ville forhøje glæden ved at have et skib og sejle det.

Hvad med indretningen og bestykningen af udstyr i
pentrysektionen, hvordan klarer en familie sig ombord med
spædbørn, o.s.v.
Der kan sikkert dukke mange gode spørgsmål og svar op.

Når man ser på aldersfordelingen blandt sejlerne, så er
gennemsnittet efterhånden kommet op i den høje ende. Skal livet
ombord være tiltrækkende for yngre familier, ja så skal der også
gives plads hele spektret rundt for spørgsmål og synspunkter.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-05-06 12:12

En lille historie om hvordan det kan gå, når man "prutter" om
prisen!

Adam drev omkring i Edens have og følte sig ensom.

"Hvad er der i vejen med dig?" spurgte Gud.

Adam sagde han havde ikke nogen at tale med.

Gud sagde han vil lave ham en ledsager, og det ville blive en
kvinde.

Han sagde: " Kvinden vil samle føde til dig, og hun vil lave din
mad,og når du opdager tøj, så vil hun vaske det for dig.

Hun vil også være enig med dig i alle dine beslutninger, og vil
ikke hakke på dig og hun vil altid være den første til at
indrømme at hun havde uret, når i har en uoverensstemmelse.
Hun vil rose dig !

Hun vil bære dine børn og aldrig bede dig stå op om natten og
tage dig af dem.

Hun vil ALDRIG have hovedpine og vil altid give dig kærlighed og
lidenskab når som helst du ønsker det.

Adam spurgte Gud: "Hvad vil en sådan kvinde koste ?"

Gud Svarede: "En arm og et ben"

Så spurgte Adam: "Hvad kan jeg så få for et ribben ?"

Så bliver det lidt anderledes,

resten er historie..............

Fra : Kent Friis

Dato : 21-05-06 21:14

Den Fri, 19 May 2006 00:25:24 +0200 skrev Flemming Torp:

> [...]
> stillede de opvaskebørsten fra sig og gik ind i dialogen, svarede osv.
> Kvinderne fortsatte ufortrødent med at vaske op og konverserede

Hvor mange gange har disse mænd mon fået at vide "SE PÅ MIG NÅR JEG
TALER TIL DIG!!!" af deres mor?

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-06 00:05

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvor mange gange har disse mænd mon fået at vide "SE PÅ MIG NÅR JEG
> TALER TIL DIG!!!" af deres mor?
>
> Mvh
> Kent
> --
> Hard work may pay off in the long run, but laziness pays off right
> now.

Kvinderne kunne sagtens kigge på spørgeren, mens de fortsatte med at
vaske op ... ...
Og så hedder han naturligvis Peter Lund Madsen ...