Spilerskøde til Maxi 77
Fra : ThomasT

Dato : 17-05-06 22:12

Hvad ville I mene tykkelsen på spilerskøderne på Maxi 77'erens 50 kvm.spiler
bør være?

Thomas Thomsen
Maxi 77

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-06 22:57

"ThomasT" <t@vicki-thomas.dkFJERN> skrev i en meddelelse
> Hvad ville I mene tykkelsen på spilerskøderne på Maxi 77'erens 50
> kvm.spiler bør være?
>
> Thomas Thomsen
> Maxi 77

Jeg tror ikke jeg ville gå under 10 mm ... men jeg har også "bløde
funktionærhænder" ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-05-06 08:53

Hej Thomas,

Først, hvilke dim. anbefaler Maxi, det bør du kunne finde i
bådens papirer. Det dækker normalt all-round sejlads.
Dernæst kan du træffe valg af spilerskøde under hensyntagen til
vindstyrker og pengepung.
Det er jo sådant at man helst vil bruge tynde liner ved meget
svag luft, således at linernes vægt ikke flader sejlet unødigt.
Prøv at se i udstyrskatalogerne, her er beskrivelser af liner i
de forskellige dim. og brudstyrker. Prisforskellene er store
mellem billigste og dyreste (3 gange) det er brudstyrken også (4
gange).
Anvender du spiler i hård luft er der store påvirkninger, som
det øvrige grej også skal kunne tåle.

Mvh/Harding

Fra : Tage Danielsen

Dato : 18-05-06 09:03

Jeg har sejlet med en 55 kvm. spiler på en Polaris Drabant (26 fod) i snart
30 år og har 10mm skøder og fald som passer perfekt til den størrelse og som
er en passende dimension at holde og hale i.
Har sejlet i andre både m 8mm tov men de var trælse at arbejde med - svære
at holde ordentlig fast på.

T Danielsen
Pd 26 sejler

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-05-06 23:00

Standard originalt var 10 mm. I dag er 8 mm lige så stærke (hvis du vælger
en ordentlig kvalitet) som 10 mm var da din båd blev bygget, så det vil også
kunne bruges.

Jeg ville dog vælge 10 mm til mellem og hårdt vejr (da de er bedre ved
fingrene; en rigtig spiler sejler har jo skødet i hånden hele tiden for at
trimme optimalt) og et par lette 6 eller 8 mm til let vind, da 10 mm er ret
tunge og ikke dur i let vind.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 23:28

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal
selvfølgelig være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> [...]
> tiden for at trimme optimalt) og et par lette 6 eller 8 mm til let
> vind, da 10 mm er ret tunge og ikke dur i let vind.

Helt enig ... Dog mener jeg, at man kan gå endnu længere ned i let
vejr ... også uden handsker ...