Bådens mast passer ikke mere på båden
Fra : Ole Christensen

Dato : 17-05-06 20:16

Jeg har en motorsejler Finnsailor 35 fra 1973. I 2002 afmonterede
jeg masten, fordi jeg ville sejle en tur på EU floderne. Det gjorde
jeg så i 2005. Det var en ganske vellykket tur.
I år monterede jeg masten, efter at den havde været opbevaret i
mastehus i 3 år. Det giver mig nu problemer.
Nogle af masten fald ser nu ud til at være for korte. Det
opdagede jeg først efter at have fastgjort forstaget til dækket.
Medens masten hang i kranes greb ville jeg montere
overvant og agterlig. Til min store overraskelse var disses wirer
for korte, vel en ca. 10- 15 cm. Efter at have forsøgt at trække
i vanter og lig forgæves i en times tid, købte jeg i marineshoppen
10 sjækler. De 5 monterede jeg på det ene overvant og de andre 5
som en forlængelse af agterliget. Jeg kunne jo ikke blive ved med at
optage kranen og et eller andet skulle jo gøres.
Så er spørgsmålet/ne..
Er masten blevet længere af at ligge i mastehuset.
Er wirerne skrumpet af at ligge i mastehuset.
Har bådens form ændret sig i de tre år, som der ikke har været
en mast monteret.
Kan nogen tænke sig andre forklaringer?
Hvad gør jeg nu. Har nogle gode forslag?
Har andre været uden for det samme?

--
Mvh. Ole

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 17-05-06 20:21

Det tror jeg ikke på. Det er metal og ændrer sig ikke synderligt.

Mon ikke du har fået samlet et alle andet forkert ?

Bjarke

Fra : Leif Langgaard

Dato : 17-05-06 21:04

"Ole Christensen" <news@olechristensen???.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> I år monterede jeg masten, efter at den havde været opbevaret i
> mastehus i 3 år. Det giver mig nu problemer.

Hej

Er du sikker på at det er din mast?

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Lars Kristensen

Dato : 17-05-06 21:31

Leif Langgaard wrote:

> Hej
>
> Er du sikker på at det er din mast?

Nej nej. Han har bare fået taget konens blomstergødning med i stedet for
bådshampooen?

- Lars

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 17-05-06 21:47

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> Nej nej. Han har bare fået taget konens blomstergødning med i stedet
> for bådshampooen?
>
> - Lars

Båden er nok blevet klemt ud af facon i en sluse

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Lars Kristensen

Dato : 17-05-06 21:42

Ole Christensen wrote:
> [...]
> som en forlængelse af agterliget. Jeg kunne jo ikke blive ved med at
> optage kranen og et eller andet skulle jo gøres.

Husk at hvis din mast vælter/knækker så dækker din forsikring ikke hvis
du bruger almindelige sjækler. Man skal i stedet bruge toggles.

> Så er spørgsmålet/ne..
> Er masten blevet længere af at ligge i mastehuset.

Jeg tror ikke det er mere end nogle få um.

> Er wirerne skrumpet af at ligge i mastehuset.

En stålwire strækker sig lidt når der kommer belastning på men ligefrem
at skrumpe flere centimeter gør de ikke. Vi snakker maks nogle få mm.

> Har bådens form ændret sig i de tre år, som der ikke har været
> en mast monteret.

Hvis du er sikker på det _er_ din mast, vanter og stag og du har
monteret det hele korrekt, er det nok her du skal finde forklaringen.
Meeen ligefrem så meget burde en båd vel ikke give sig. Det er store
belastninger som skroget skal optage fra vanter og stag, men der er da
vist noget galt hvis båden ligefrem giver sig så meget.

> Kan nogen tænke sig andre forklaringer?

Mest logiske forklaring er jo nok at du har monteret et eller andet
forkert eller det ikke er din rig.

> Hvad gør jeg nu. Har nogle gode forslag?

Piller masten ned igen og starter forfra og kontrollerer at alt er
monteret korrekt. Er det de rigtige vantskruer du har brug til de
rigtige vanter og stag. Mine er f.eks. ikke lige store og lange.

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-06 21:47

Hej Ole
Tilgiv denne herlige gruppes til tider barske ramsaltede kommentarer, -
det er det som gør det festligt at følge med!

10-15 cm for både topvant og for/agterstag!
For mig lyder det præcis som længden på vantskruer til en båd af din
størrelse.
Er du sikker på at du ikke har 4 vantskruer liggende et sted gemt af
vejen ?? - hvis vi altså går ud fra at det er din mast ?!!
For os andre som har haft en broskraber monteret altid er vantskruerne
noget vi ikke sådan glemmer, men du har ikke været vant (- det var en
utilsigtet joke! -) til mast i flere år.

Mvh
Søren H.
Marie af næstved

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-06 22:09

Jeg glemte selvfølgelig svar på: "Hvad gør jeg nu?":

Hvis det er din mast, og der er vantskruer på, og mastefoden er sat
rigtigt, og du ikke har gemt/glemt nogle røstjernsforlængere et sted:

1) Få en eller flere erfarne "mastesejlere" til at vurdere situationen.
Måske kan de gennemskue dit problem.
2) Hvis ikke dine vanstkruer kan fange gabene når de er helt skruet ud,
så må du få en rigger eller smed til at lave nogle rustfri
mellemstykker/røstjernsforlængere i passende dimension.

Lad være med at få udmålt og tilvirket nye stag/vant ! - der må (!) være
en forklaring et sted! -og typisk vil du finde ud af den når du først
har skiftet den stående rig, - og det vil være f..... ærgeligt!

Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

PS Det lyder spændende med din tur uden mast på floderne. Har du en
turbeskrivelse/log liggende på en hjemmeside et sted ?? Vi påtænker en
lignende tur i 2007/08/...... i en Oceanis 320

Fra : Ole Christensen

Dato : 17-05-06 22:54

Tak for alle svarene indtil nu. Nogle af dem var enda morsomme.

Ja, masten ER min og båden har jeg haft i 5 år og jag har
flere gange afmonteret og monteret den.
Før da havde jeg en 28 fods sejlbåd i 5 år, og har hevet
dennes mast op og ned hvert år.
Og selvfølgelig kan jeg lave fejl. Det har da jeg ofte gjort.

--
Mvh. Ole

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-06 23:05

> [...]
> dennes mast op og ned hvert år.
> Og selvfølgelig kan jeg lave fejl. Det har da jeg ofte gjort.

Sidste år stødte jeg på noget *meget* hårdt, der flyttede dørk og køl
betragteligt ...
Du har vel ikke selv fået "løftet" kølen ved at sejle i de lavtvandede
områder ... ...?
Jeg kan slet ikke forestille mig en naturlig forklaring på at en
Finnsailor skulle kunne ændre sig, som du har angivet ... Står masten
ikke i dørken, oven på kølen i en Finnsailor?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Ole Christensen

Dato : 17-05-06 23:21

> [...]
> Finnsailor skulle kunne ændre sig, som du har angivet ... Står masten
> ikke i dørken, oven på kølen i en Finnsailor?

Masten står på dørken, oven på kølen.
I Guldborgsund sejlede jeg, på vej til Tyskland, uopmærksomt lidt
ved siden af sejlrenden og sejlede hen over og stødte faktisk på
stengrund. Vi bumpede en del, men jeg fandt ingen mærker på
kølen inden båden kom i vandet i starten af måneden.
Kølen er af jern og ret kraftig.

--
Mvh. Ole

Fra : ThomasB

Dato : 17-05-06 23:29

> [...]
> stengrund. Vi bumpede en del, men jeg fandt ingen mærker på
> kølen inden båden kom i vandet i starten af måneden.

Det er nok bundstokkene du skal se efter.

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-06 23:41

Det tror jeg ikke en dyt på!
Hvis bundstokke eller spanter eller skrog virkelig skulle have givet sig
så meget at der skulle blive et slip på 10-15 cm i vant/stag, så var den
båd vist parat til skrotning, og men et tydeligt deformeret skrog med
revnedannelser.
Der må (!) være en anden og mere indlysende forklaring!!!
Mvh
Søren H.
arie af Næstved

Fra : ThomasB

Dato : 17-05-06 23:54

""Søren H."" <soren{sletxx}@xxhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så meget at der skulle blive et slip på 10-15 cm i vant/stag, så var den
> båd vist parat til skrotning, og men et tydeligt deformeret skrog med

Jeg er helt enig, men det er nok ikke kølen han skal kigge på, hvis han har
været på sten og masten ikke passer.

Det mest sandsynlige er, at det ikke er hans mast

> Der må (!) være en anden og mere indlysende forklaring!!!

Jeps, jeg kan slet ikke vente

Fra : Ukendt

Dato : 18-05-06 00:07

> [...]
> skrog med revnedannelser.
> Der må (!) være en anden og mere indlysende forklaring!!!

Jeps. Jeg kan fortælle, at da min båd virkelig fik alvorlige "tæv",
rejste dørken *bag* kølen sig nogle få centimeter og der var revner
"all over" og det var en "major repair", så et par bump i Guldborgsund
kan vel ikke forklare, at vantene ikke kan nå ned ... Det må vel
iøvrigt være en blunder, når Ole taler om fald ...falder dig mig ind

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-06 23:38

> [...]
> stengrund. Vi bumpede en del, men jeg fandt ingen mærker på
> kølen inden båden kom i vandet i starten af måneden.

... og du er sikker på, at det er *dine* gamle vantskruer, der stadig
sidder på vant og stag ... og de gamle beslag i dækket? ... Og du er
også sikker på, at du sætter topvantene i de rigtige beslag på dækket
.... Ja undskyld, men det er ikke nemt at fatte dit problem, så jeg
prøver ikke at være morsom eller nedladende på nogen måde ...
Hvis vantene skulle stå og "sno sig ud eller ind" ... kan man jo ikke
forestille sig, at de skulle ligge og blive 15 - 20 cm kortere ... Det
lyder helt mystisk ...
Har du spurgt en rigger eller skibskonstruktør, hvad dette kan skyldes
Hvis du får svaret og løst problemet, så vær venlig at delagtiggøre os
andre i mysteriet!

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-06 23:47

Flemming Torp wrote:

> ... Det lyder helt mystisk ...
> Har du spurgt en rigger eller skibskonstruktør, hvad dette kan skyldes ...
> Hvis du får svaret og løst problemet, så vær venlig at delagtiggøre os
> andre i mysteriet!

Helt enig, - det er da en sag på linie med DaVinci-mysteriet
Glæder mig til en forklaring!
Mvh
Søren H.

PS Ole: Du svarede ikke på om du har ført log over din tur eller havde
et sted hvor du delagtiggjorde andre i dine oplevelser og erfaringer.

Fra : Ole Christensen

Dato : 18-05-06 05:54

Det varer en uges tid inden jeg skal i båden igen. Så vil jeg
studere emnet i fred og ro og vende tilbage med mine
overvejelser/resultater.
Mvh. Ole

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-06 23:47

Hej Ole,

Er du kommet en opklaring af dette mysterium nærmere?
Jeg kan ikke få problemet ud af hovedet uden en plausibel forklaring
.... ...

Fra : Leif Langgaard

Dato : 18-05-06 09:35

> [...]
> I år monterede jeg masten, efter at den havde været opbevaret i
> mastehus i 3 år. Det giver mig nu problemer.

Kan der have været noget der kunne give samme afstand som "10 sjækler"
foroven på virerne på masten, noget som er blevet "lånt" af andre i tiden
hvor masten har været opbevaret?

Fra : Ole Christensen

Dato : 18-05-06 18:14

Når jeg kommer i båden næste gang, så vil jeg studere
forstaget nøje fra ende til anden. Et for stramt forstag
kan måske give det beskrevne problem.

--
Mvh. Ole

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-06 17:52

> Når jeg kommer i båden næste gang, så vil jeg studere
> forstaget nøje fra ende til anden. Et for stramt forstag
> [...]
Ja, det kunne være en oplagt mulighed ... også, hvis der er
forskellige steder man kan fastgøre forstaget i stævnen ...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 21-05-06 18:22

Jo ... Det skal selvfølgelig undersøges, men der skal sku tages ret meget af
forstaget før der kommer til at mangle hele 15 cm på vanterne. Tænk på at
vanterne kun er sat fx 20-30 cm bagude for mastefoden, men der er 3 meter
frem til forstaget, så giver 20 cm i forstaget måske kun 2-3 cm på vanterne
(groft tilnærmet, ønsker ikke at starte en verribel geometri diskussion)

Det er en meget mystisk sag...

Bjarke

Fra : Henning

Dato : 18-05-06 10:08

>overvant og agterlig. Til min store overraskelse var disses wirer
>for korte, vel en ca. 10- 15 cm. Efter at have forsøgt at trække
>i vanter og lig forgæves i en times tid, købte jeg i marineshoppen

Hvor er din kone i dette scenarie? Står hun bag døren og griner med
den rigtige mast og tænker - så ka' han lære det

Fra : ThomasB

Dato : 21-05-06 14:41

"Ole Christensen" <news@olechristensen???.com> skrev i en meddelelse
> Hvad gør jeg nu. Har nogle gode forslag?
> Har andre været uden for det samme?

Noget nyt i denne spændende sag?

Fra : Ole Christensen

Dato : 14-06-06 19:44

Nu har jeg fundet fejlene og jeg selvfølgeligt selv er skyld i miseren.
Begge underlig i styrbord side sad forkert oppe under
sejlinghornet.
Et billed af fejlene kan ses på
http://home25.inet.tele.dk/larsen/Default.htm
Fra jeg købte båden har jeg kun monteret denne båds mast een
gang, nemlig i 2003, hvis det ellers er nogen undskyldning

Tak for interessen og vittighederne.
--
Mvh. Ole

Fra : Per Nordahl

Dato : 14-06-06 20:14

> [...]
> Fra jeg købte båden har jeg kun monteret denne båds mast een
> gang, nemlig i 2003, hvis det ellers er nogen undskyldning

Tak for at du meldte tilbage, samt det fine billede.
Vi gør alle fejl (nogen tager bare længere tid at udbedre/finde ud af).
På med kludene og så på vandet
Mvh "Thulfen"

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-06 20:43

> [...]
> miseren.
> Begge underlig i styrbord side sad forkert oppe under
SNIP
> --
> Mvh. Ole

Det var da en herlig befriende nyhed ... Så behøver vi andre bekymrede
sjæle jo ikke frygte, at masten vokser eller at bådens stag og/eller
vant krymper i vinterkulden ... ...
Flot at du melder tilbage, Ole! Respekt! God sejlsæson!