VHF +Støj
Fra : Jensen

Dato : 17-05-06 20:09

Hej
Jeg har meget støj i min VHF, isæt når motoren eller autopiloten køre.

Skal en VHF have "jord" forbindelse ? Hvis ja hvordan etableres det så en
sejlbåd ?

I manuale står der at man evt man montere et filter på + ledning til VHFén,
kender i noget til sådan et filter ?

Mvh Martin

Fra : EA

Dato : 18-05-06 01:06

"Jensen" <5xkoch@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sejlbåd ?
>
> I manuale står der at man evt man montere et filter på + ledning til

Prøv og monterer en ferritkerne på +ledningen, det plejer og hjælpe.
Det kan også godt komme i gennem antennekablet, hvis der ikke er ordentlig
forbindelse i skærmen på kablet.
Du må aldrig bruge "jord" i lavstrømen i båden.

EA

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-05-06 10:07

Hej Martin,

Støj forekommer som regel hvis der er dårlige elektriske
forbindelser ombord.
Retter du disse fejl vil støjen sikkert forsvinde.

Du må endelig ikke "jorde" VHF´en til en metaldel som går ud
gennem skroget til ydersiden.
Med en sådan forbindelse til bådens negative batteripol m.m.
risikerer du kun yderligere problemer i form af tæring.

For at få lidt kendskab til filtertyper kan du se i Elfa´s
katalog www.elfa.dk omkring side 1400 under
overskriften: "Interference suppressors".

Mvh/Harding