Dimension af fortøjninger
Fra : Henning

Dato : 16-05-06 11:03

Der findes vist ikke ret mange sejlbåde over 4,5 ton !!
Flere bådudstyrsforretninger lagerfører ikke tovværk over 18 mm.!

Lidt mærkeligt når i forsikringsselskabernes retningslinjer for
fortøjningstovværk foreslås/ angives til
18 mm Polyester eller 20 mm Polypropylen for lystbåde over 4,5 ton i
ubeskyttet havn.

Det bliver sikkert et problem hvis en skade kan henføres til utilstrækkelig
fortøjning. Forsikringsselskaberne er jo eksperter i at finde en
undskyldning for ikke at dække en skade.

Den lokale udstyrsforretning siger at det er rigeligt med 16 mm tov til min
båd (4,7 ton).!

Bør man ikke rette sig efter forsikringsselskabernes minimumskrav.

Dimension Polyester P.P.
Ø-mm Silkefiber Polypropylen
12 2 t 2,0 t
14 3 t 2,8 t
16 4 t 3,5 t
18 5 t 4,5 t
20 6 t 5,4 t
22 7 t 6,5 t
24 9 t 7,5 t
26 10 t 9,0 t
28 12 t 10,0 t

Mvh
Henning A

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-05-06 13:22

Hej Henning,

Du bør søge i andre forretninger end hobbyforretningerne. Prøv
at henvende dig i de forretninger hvor fiskerne køber deres
tovværk m.m. se f.eks.:
http://www.netop-til-leg.dk/tovvaerk.html

Selvfølgelig bør man rette sig efter forskrifterne, de er
baseret på erfaringer.

Mvh/Harding

Fra : Henning

Dato : 16-05-06 13:38

Tak for linket.

"Hobbyforretningen" Floor Marine Center, havde kun een mulighed i 20 mm,
ret dyrt, lidt under 40kr /m

Henning A

"Harding E. Larsen (slet 65SNA)" <harding@65SNAlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11477823760.313252047626893@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-05-06 14:00

Hej Henning,

Velbekomme!
Ja det er en høj pris; men de skal jo kun tjene 2% (x 2)
Forretningerne som sælger til fiskerne er normalt en del
billigere.
Til fortøjninger kan det ikke betale sig at købe det mest
avancerede tovværk. Der er normalt et stort slid på det tovværk
til fortøjningsformål, man anvender som gæst. Derfor vil det
være en god ide at tovværket trækkes ind i et stykke slange (ca
0,5 meter). Slangen skydes ud til der hvor tovet kan
berøre/slæbe over kajkanten. Tovværket kan glide inden i
slangen og slangen tager sliddet mod kajen. Det er også nemmere
og billigere at skifte slangestykket en tovværket.
I hjemhavnen bør man have faste og tilpassede fortøjninger med
splejsede øjer der passer ned over pullertner.
Ligger man på en plads med pæle agter så skal tovværket placeres
så langt oppe på pælene som muligt og forfortøjningerne på
broen, så langt ud til siden som pladsen er. Forfortøjningerne
bør tillige have fortøjningsfjedre f.eks. Forsheda gummifjedre.
Der er typer helt op til tovdiam. på 24 mm.
Med denne fortøjningsmetode kan båden arbejde frit mellem høj-
og lavvande uden at stævnen støder ind i broen.

Mvh/Harding

> [...]
>>> 14 3 t 2,8 t
>>> 16 4 t 3,5 t
>>> 18 5 t 4,5 t