stemme stag, hvordan ?
Fra : kenneth.g

Dato : 28-04-06 17:35

hej i gruppen

Jeg skal til at rejse min mast, men hvordan sikre jeg mig at stag er spændt
rigtigt de skal vel stemmes som anden kontrabas

Data. 21fod sejlbåd med alumast

--
Hilsen Kenneth

kenneth918 (snabeA) msn (prik) com

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 28-04-06 18:10

"kenneth.g" <kennethX918@msn.com> skrev i en meddelelse

> Jeg skal til at rejse min mast, men hvordan sikre jeg mig at stag er
> spændt rigtigt de skal vel stemmes som anden kontrabas
>
> Data. 21fod sejlbåd med alumast

Jeg kan varmt anbefale "Sejl- og rigtrim" -
http://www.johnmast.dk/dk/tilbehoer/index.html

Køb evt. også en vajert - med den kan du måle stag og vanters spænding.

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : ThomasB

Dato : 29-04-06 00:15

> [...]
>
> Jeg skal til at rejse min mast, men hvordan sikre jeg mig at stag er
> spændt rigtigt de skal vel stemmes som anden kontrabas

Det er en skrøne at stag skal spændes hårdt, og de må heller ikke daske. En
god mellemting.
På en 21 fods båd vil jeg skyde på at stag må give sig ca 20 cm når du
holder fast og læner dig helt bagud.

Masten vælter ikke hvis de ikke er spændt hårdt nok.

Fra : Bent Pedersen

Dato : 29-04-06 07:19

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> holder fast og læner dig helt bagud.
>
> Masten vælter ikke hvis de ikke er spændt hårdt nok.

Det er kun en skrøne, hvis du er ligeglad med hvor stærkt/højt båden sejler.
Og hvis de er for løse kan du faktisk godt knække masten i høj sø. Så det
kan godt betale sig at gøre det ordentligt.
Og hvordan det så er, er der utallige bud på, uden tvivl. Men de 20 cm. du
nævner er nok lidt løst.

Bent

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-04-06 16:44

Det er korrekt, hvis man sejler alle kurser fra halvvind og til slør, men
hvis man vil gå noget højde, så skal riggen være stiv og det kræver stramme
stag og vanter

Husk at få hældningen rigtig. Læs evt John masts "sejl og rig trim". Der
står alt hvad du har behov for at vide på en halv snes sider inkl billeder.
Det er næsten som at læse et Anders and blad.

Bjarke

Fra : Torben Bach

Dato : 29-04-06 08:41

"kenneth.g" <kennethX918@msn.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg skal til at rejse min mast, men hvordan sikre jeg mig at stag er
> spændt rigtigt de skal vel stemmes som anden kontrabas

Prøv at hente denne her fra seldenmast.com:

http://www.seldenmast.com/download.cfm?download=7580&webnode_id=2099&filename=595-540-S.pdf

Masser af gode råd og noget at blive klog på. Ellers kan jeg anbefale dig at
købe en lille bog, der hedder noget i retning af "Mast & Trim", som koster
ca. 140 kr.

At trække i stag, der giver sig ca. 20 cm duer overhovedet ikke efter min
mening.
Lynetten har ofte vajerter på tilbud - stag fra 4-6 mm - jeg har købt en for
et par år siden - kanongodt hjælpemiddel. Prøv at besøge Lynettens
hjemmeside - de sender også pr. postordre:

http://www.baadservice.dk/
check rodekassen - lige nu tilbud på vajerter til 150 kr.

Mvh
Torben

--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-04-06 07:49

Hej Kenneth,

Inden du kan få nogle råd må du informere lidt mere om båden.
Hvilken båd har du og hvilken rigtype er der på den?

Mvh/Harding

Fra : kenneth.g

Dato : 30-04-06 09:58

Hej Harding

Jeg er jo lidt grøn så nå du spørg hvilken rigtype båden har, så er jeg selv
klar over det, med jeg kan fortælle at det er en engelske båd som der
åbenbart ikke er lavet så mange af Westerly jouster
http://www.yachtsnet.co.uk/archives/westerly-jouster/jouster.htm og på den
side stå der under rigtype at den er "sloop"

Jeg har lige et tillægs spørgsmål: det viser sig at det er sprunget et par
popnitter i Salingshornet, og nu er jeg bange for at den popnittet der er
blevet revet ud, har lavet huller stører i masten. Så kommer mit spørgsmål
finders der nittet i forskellige størrelser ? Det skal lige siges at det
ikke er fordi jeg har spændt vanterne hård op.

Hilsen Kenneth

"Harding E. Larsen (slet K0ML9)" <harding@K0ML9larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11463799690.955624467275118@dtext.news.tele.dk...

Fra : ...

Dato : 30-04-06 15:57

Du kan købe popnitter i den størrelse du har brug for. Du kan også købe dem
i det materiale du har brug for.
Du skal være opmærksom på det med materiale ! Popnitter findes i et utal af
udførelser, så køb de rigtige. Alu., rustfri, eller hvad der nu er i
forvejen.
Til selve montagen, er det bedst hvis du kan låne en kraftig popnittetang,
evt. en trykluft-tang fra pop.
Inden du går i gang, så undersøg masten for revnedannelser, der må jo være
en grund til at popnitten er flået ud.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-04-06 16:40

Kenneth, du skal bruge monel nitter. De købes i alle velassorterede
bådshops. Der er ingen grund til at finde en tryklufttang. Med mindre du har
polio i armene, så kan de sagtens sættes i med en håndtang.

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 30-04-06 16:32

Hej Kenneth,

Ud fra de vedhæftede skitser så er en en Mastheadrig der er på
din båd. Det vil sige at forstaget går helt op til toppen af
masten.
Båden hvor forstaget er monteret længere nede ad masten kaldes
en brøkdelsrig.
En mastheadrig har normalt et for- og agterstag, samt et par
topvant og undervanterne kan enten være enkelte eller dobbelte.
der kan desuden være et babystag monteret.
En rig med kun et topvant og et undervant bevirker at masten er
meget stiv og kan kun trimmes ved at flytte bunden af masten.
Med et topvant, et undervant og et babystag kan masten krummes
ved at totte babystaget. Masten rettes op ved at sætte
undervanter og slække babystaget. Røstjernene står som regel
agten for masten.
Der kan også forekomme et topvant og 2 undervant. Masten krummes
ved at sætte de forreste undervant. Masten rettes op ved at
sætte de agterste.
For at trimme en rig, starter man som regel med følgende: sørg
for at båden ligger korrekt på vandet ( ikke ligger på næsen
eller hækken). Masten står midt i mastehullet (sporet). Trim
masten for/agter-efter med for- og agterstag, så mastetoppen
står ca. 5 cm agter over. Når masten er trimmet sideværts i
havn, prøvesejler man, og den endelige mastehældning findes.
Er båden hård på roret (mere end 3-4 graders rorudslag),
trimmes masten forover (sejlene skal være trimmet korrekt).
Er båden let på roret (mindre end 1-2 graders rorudslag), vil
afdriften være for stor og båden vil miste højde. Masten trimmes
agterover.
Mastens krumning afhænger af storsejlets facon.
Generelle betragtninger:
Topvanterne skal stå hårdt, og masten skal være lige.
Hal i hækstaget til masten krummer synligt.
Sæt de forreste undervanter eller babystaget så hårdt det er
muligt med de bare hænder.
Slæk hækstaget.
Sæt de agterste undervanter tot, men ikke hårdt.
Sejl ud og kontroller, at masten ikke bøjer ud til siden, det
kan gøres ved at stå oppe ved madten, og se op af hulkelen.

Når du har gjort det og fået fart i båden, sammenlign med en
tilsvarende båd der er toptrimmet, så kan du ved hjælp af en
vejert eller tensiometer som den rettelig hedder, måle
spændingen i wirerne og skrive det ned, så har du spændingerne
til næste år. Det vil gøre trimningen lettere.

Husk at en mast ikke skal stå og slaske. Den skal være spændt op
til sit formål.

M.h.t. de udrevne popnitter, ja hullet vil altid være blevet
lidt større. Popnitter fås i mange størrelse. Dem kan du købe i
en bådudstyrforretning. For at sætte dem i skal du anvende en
speciel popnittetang, den kan du sikkert låne i forretningen
hvor du køber nitterne. En saksetang er god til formålet; men
pas på at du ikke sårer masten, da tangen let kan springe lidt
til siden når trækpinden knækker.
Inspicer hullerne inde du begynder at bore. Er der revner skal
du i princippet bore hullerne til nitterne så store, at enhver
revnedannelse er væk. Brud på masten vi starte ved
revnedannelser.
Husk når du skal sætte beslag på masten og de ikke er af
aluminium, så skal der laves en isolation i form af en tynd
plastfilm. Man kan bruge plastlommer som an normat lægger papir
ind i. Plasten skal dække hele beslagets overflade mod masten.
Mangler isolationen vil masten med tiden blive tæret og kan
knække hvor der er tæret.
De popnitter som du skal bruge er lavet af monelmetal. De giver
ikke tæring.

Med venlig hilsen

Harding

Fra : kenneth.g

Dato : 02-05-06 15:54

Hej i gruppen

Jeg vil lige siger mange tak for hjælpen.

Hilsen Kenneth