Hvilken håndholdt GPS ?
Fra : Per

Dato : 27-04-06 18:37

Hej NG!

Jeg sejler lidt rundt i Øresund i en lille Kabinebåd (Ørnvik) og kunne godt
tænke mig en håndholdt GPS, men jeg aner intet om dem til maritimt brug. Kan
de overhovedet bruges til noget fornuftigt?

Det er et krav at den skal være håndholdt. Og ikke være alt for dyr (2-3000
kr)

Men er de overhovedet noget værd?

Den skal bruges til simpel navigation og kunne vise min hastighed - og også
gerne kompas funktion.

Har kig på denne side: http://www.garmin.dk/products/list/4/

Er der noget i kan anbefale? Kunne selv forestille mig den der hedder GPS 60

--
Med venlig hilsen Per!

Fra : Madsen

Dato : 28-04-06 11:02

Per wrote:
> [...]
>
> Har kig på denne side: http://www.garmin.dk/products/list/4/
>
> Er der noget i kan anbefale? Kunne selv forestille mig den der hedder

Jeg har en af de ældre modeller GPS 45 XL (efterfølgeren hed 48) som har
virket uden problemmer i mange år(8år er det vist).
Har fundet at de har 2 næsten ens modeler(kan ikke finde forskelen i spec.
men den Marine udgaven koster +200kr.
http://www.garmin.dk/products/compare/4/878/

--
Hilsen Madsen

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 28-04-06 15:21

Hej

For 2-3000 kr skal du bare købe en GPS. Det er ligegyldigt hvad du køber.

Hvis du vil have søkort vist på din GPS er udvalget ikke så stort, men det
er prisen - og der rækker 2-3000 kr ikke.

Hvis dit behov er GPS og søkort, er der en anden mulighed, og det er en
bærbar PC med Det Levende Søkort tilkoblet en GPS'er ,ed NMEA udgang - her
rækker 2-3000kr fint hvis du har en bærbar PC i forvejen.

mvh
/Børge

Fra : Jørgen

Dato : 28-04-06 20:28

Hej Per

Jeg bruger selv en lille håndholdt Magellan, som jeg vist gav 16-1700 kr.
for. Den har hidtil bragt mig sikkert frem og tilbage til Limfjorden fra
såvel Flensborg Fjord og den østsvenske skærgård.
Jeg tror egentlig ikke, at den er hverken bedre eller dårligere end de
fleste andre i samme klasse. Den kan vise position, fart over grunden.....
og vist nok en hel masse andet, som jeg ikke har gidet sætte mig ind i.
Så hvis det alene handler om at have lidt elektronik om bord, som kan det
mest nødvendige, så gå efter det bedste tilbud her og nu.
Mvh
Jørgen

Fra : claus

Dato : 29-04-06 15:39

Hej,

Check f.eks. http://www.aspidshop.com og spar en del. Jeg har selv
købt mine søkort der og det gik helt uden problemer.

Jeg har selv købt en Garmin GPSMAP 60CSx + Bluehart søkort på
http://www. ebay.co.uk og det er en fantastisk GPS. Vi bruger den både
i bilen, båden, storby ferier, og til skattejagte (geocaching.com)

Den har indbygget kompas er vandtæt, skærmen står knivskarp i
sollys.

Den har f.eks også alarm hvis du driver for anker - en god lille ting
når man er gået til køjs.

Du kan evt. starte uden søkort til ca. 3.000, men køb ikke en GPS
uden mulighed for søkort hvis du sejler i farvande hvor du ikke
tidligere har været.

En PC løsning kan jeg slet ikke anbefale, du kan ikke se noget på
skærmen i sollys og den bruger alt for meget strøm til uafbrudt drift
under sejlladsen.

Hilsen Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-04-06 16:14

Jeg har en eTrex Venture og den kan al det du nævner og mere til. Meget nem
at bruge.
Mine eneste anker er at:
- den nogle gange mister forbindelsen, hvis den er nede i lommen på en
drivvåd sejlerjakke.
- den æder en del AA batterier. Undersøg om du skal købe en "cigartænder"
ledning, så du kan bruge strøm fra båden.

Bjarke

Fra : HHH

Dato : 01-05-06 16:51

Hej.

Jeg har en E-trex Legend, som sidder i en holder med strømforsyning i
cockpit. Fungerer fint, og har et baggrunds(land)kort, som giver ungerne god
fornøjelse i at følge med i hvor langt vi er nået. Tracker ruten fint og har
alle nødvendige funktioner indbygget (waypoint-ruter m.m.). Brugt sammen med
papirkort er det trygt og sikkert, og når ferieturen er ovre, downloader jeg
den sejlede rute til DLSK. Garmin interfacet hertil fungerer iøvrigt fint,
og man kan planlægge turen hjemmefra på PC, downloade waypoints og ruter til
GPS-en, op med sejlene og så afsted.

God vind

HHH

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 01-05-06 19:34

Hejsa...

Jeg har en Garmin GPS 72... den samler bare støv, måske det var noget ?

-Leon