Teknik: sammenkobling af Garmin 182 med si~
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 16-04-06 07:50

Hej

Jeg er ved at kable min Garmin 182 til et Silva Nexus NX2 data system.
(Garmin 182 har to communications porte (kaldet com1 og com2 - ikke pc),
begge med in/out signal)
Jeg vil gerne have alle NMEA sentences sendt til min Garmin (og selvstyrer
BTW)

Vil følgende være en god approach?

1:
Bruge COM port 1 fra Garmin'en til Garmin proprietær protokollen, med
selvstændig kabling til PC stik.
Således kan data (waypoints m.v.) up- og downloades uden at skifte protokol
på Garmin'en.

3:
Bruge COM port 2 fra Garmin'en til NMEA in og out.
Silva'en modtager NMEA positions og navigations data på en NMEA-GPS input
port.
Og den sender alle de samlede NMEA oplysninger ud på en anden NMEA port.
Min tvivl går vel på om NMEA porten (COM2) er bi-directional (på Garmin'en),
og at den kan modtage alle relevante NMEA in-data,
samtidigt med at den sender navigations ud-data.

Mvh
/Børge

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 16-04-06 20:04

Hej

Måske jeg skulle simplificere spørgsmålet.

Er der nogle i gruppen der har erfaring med at sende NMEA sonar data til
Garmin'en (den forstår DPT, MTW OG VHW)
Samtidigt med at der på samme port modtages NMEA navigations data, f.eks.
til PC program.

mvh
/Børge

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 17-04-06 17:11

I mangel af indlæg, måtte jeg så lave en mock-up.

Så alle mine spørgsmål er besvaret - af mig selv.

Fra : ThomasB

Dato : 18-04-06 22:40

>I mangel af indlæg, måtte jeg så lave en mock-up.
>
> Så alle mine spørgsmål er besvaret - af mig selv.

Hvad var svaret så?

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 19-04-06 18:22

Hvis interessen er der, vil jeg gerne sende diagram til binær, eller
maximalt.dk

mvh
/Børge

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 19-04-06 21:54

Altid til tjenese. Jeg vil gerne se det.

mvh
maximalt.dk

Fra : Jørgensen

Dato : 29-05-06 09:20

Hej

Nu sidder jeg med samme problem. altså at skulle havde et silvanexus2 og
garmin til at snakke samme.
Måske du vil fortælle om din løsning

Jeg selv er nået et stykke af vejen
Far garmin til silva går det fint (kører via port 1)
Fra PC til Garmin går det også (kører via port 2) Har ikke forsøgt med
porten i serveren, da jeg lader garmin styrer ruten.
Men er det muligt at få dybdedata fra silva vist på garminen???
Jeg har ikke den store forstand på NMEA kommandoerne - Skal jeg ændre i dem
på silvaen???

mvh
Susanne

PS: undskyld jeg også sender privat, men indlægget er af ældre dato. og du
lyder som en der kan hjælpe mig.

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 29-05-06 14:56

Hejsa

Jeg kan vist svare ja til det hele.

Jeg har brugt en del tid til at optimere løsningen, og tegne diagramer.

Jeg skal lige have det lavet i et elektronisk/grafisk format af diagrammet,
samt NMEA opsætningerne.

Jeg skal forsøge at skynde mig.

Jeg får det lagt på www.maximalt.dk når det er færdigt.

Quick hjælp: Brug port 1 til den originale Garmin protocol, og port 2 til
I/O af NMEA, og sæt Garminen til at læse NMEA derfra. Det drejer sig om DPT,
MTW OG VHW sentences, og sendes ikke default af serveren.

Du skal derfor koble serveren til PC'en og ændre (via FDX programmet) de
sentences der skal sendes ud fra serveren.

Mvh

/Børge

Fra : Jørgensen

Dato : 30-05-06 20:58

> Jeg skal lige have det lavet i et elektronisk/grafisk format af
> [...]
Takker og bukker

> [...]
>
> Du skal derfor koble serveren til PC'en og ændre (via FDX programmet) de
> sentences der skal sendes ud fra serveren.

Takker igen- det hjælpe pænt hen af vejen
Susanne