/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Stævnrørstætning
Fra : Henrik B.


Dato : 12-04-06 09:37

Hej,

I min Hallberg Rassy Monsun har jeg en pakbox på stævnrøret. Der er også
fedtsmøring af pakboxen - jeg kan fylde mere fedt i fra en fedtbeholder
i kistebænken.

Hvor tit skal fedtsnoren skiftes? Er der noget jeg skal passe på med,
når jeg skifter snoren?

Der er også en sort gummibøsning omkring skrueakslen - hvordan og hvor
tit skal den serviceres?

På forhånd tak for gode råd og kommentarer

Henrik.

 
 
Harding E. Larsen (12-04-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 12-04-06 18:08

Hej Henrik,

I fedtsmurte pakbokse er der normalt 3 - 4 fedtpakninger efter
hinanden plus en lanternering som fedtet presse ud igennem.
Du skal stramme møtrikken en gang i mellem; men kun meget lidt,
og mærke efter om lejet bliver varmt, bliver det det skal du
løsne lidt igen. Du skal normalt kun skifte fedtpakninger når
møtrikken er helt i bund. Nye pakningsmateriale og brochure kan
fås fra Sophus Berendsen, Der sidder hos dem nogle gode
ingeniører som har stor viden om pakningsmaterialer og deres
anvendelse.
Sejles der for motor giver du normalt fedtbeholderens håndtag en
1/4 omdrejning for hver sejltime.

M.h.t. den sorte gummibøsning bagerst. Den holder forbavsende
godt lige indtil der kommer en fiskeline derind, eller der
kommer sandkorn derind, så kvases den.
Den findes i to udgaver, en af messing og en af delrin i begge
er der vulkaniseret gummilejet i indvendigt med langsgående
kanaler.
Messinglejet passer helt tæt til akselen når den nye sætte ind
men er lejet med delrin er der noget slup. Det betyder ikke
noget da delrin udvidder sig i saltvand og lejet vil i vandet
passe tæt.

Mvh/Harding

Henrik B. <h@b.c> skrev:
>Hej,
>
>I min Hallberg Rassy Monsun har jeg
>en pakbox på stævnrøret. Der er også
>fedtsmøring af pakboxen - jeg kan
>fylde mere fedt i fra en
>fedtbeholder
>i kistebænken.
>
>Hvor tit skal fedtsnoren skiftes? Er
>der noget jeg skal passe på med,
>når jeg skifter snoren?
>
>Der er også en sort gummibøsning
>omkring skrueakslen - hvordan og hvor
>tit skal den serviceres?
>
>På forhånd tak for gode råd og
>kommentarer
>
>Henrik.



Henrik B. (13-04-2006)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 13-04-06 14:34

Harding E. Larsen (slet 0T9F7) skrev:
> Hej Henrik,
>
> I fedtsmurte pakbokse er der normalt 3 - 4 fedtpakninger efter
> hinanden plus en lanternering som fedtet presse ud igennem.
> Du skal stramme møtrikken en gang i mellem; men kun meget lidt,
> og mærke efter om lejet bliver varmt, bliver det det skal du
> løsne lidt igen. Du skal normalt kun skifte fedtpakninger når
> møtrikken er helt i bund. Nye pakningsmateriale og brochure kan
> fås fra Sophus Berendsen, Der sidder hos dem nogle gode
> ingeniører som har stor viden om pakningsmaterialer og deres
> anvendelse.
> Sejles der for motor giver du normalt fedtbeholderens håndtag en
> 1/4 omdrejning for hver sejltime.
>
> M.h.t. den sorte gummibøsning bagerst. Den holder forbavsende
> godt lige indtil der kommer en fiskeline derind, eller der
> kommer sandkorn derind, så kvases den.
> Den findes i to udgaver, en af messing og en af delrin i begge
> er der vulkaniseret gummilejet i indvendigt med langsgående
> kanaler.
> Messinglejet passer helt tæt til akselen når den nye sætte ind
> men er lejet med delrin er der noget slup. Det betyder ikke
> noget da delrin udvidder sig i saltvand og lejet vil i vandet
> passe tæt.

Hej Harding,

Tak for dit svar.
Jeg går ud fra at man skal sætte de nye fedtpakninger i mens båden er på
land, så

a) Kan jeg på nogen måde se hvor meget pakning der er tilbage uden at
skille det hele ad?

b) Hvad er konsekvensen af at fedtpakninger er slidt op? Er jeg da nødt
til at få løftet båden på land for at sætte nye pakninger i, eller kan
jeg sejle videre indtil båden alligevel skal på land.

c) Er det nemt at sætte nyt paksnor i (for så kan jeg jo ligeså godt
gøre det med det samme)?

Mht. gummimanchetten bagerst, skal jeg injicere noget fedt/olie/vand
inden jeg starter motoren første gang efter søsætning?

Jeg kiggede forbi www.berendsen.com - der kan jeg kun finde noget om
tøjvask - er det dem der hedder Eaton Hydrowa www.hydrowa.com, du tænker på?

Mvh,
Henrik.


Harding E. Larsen (14-04-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 14-04-06 18:46

Hej Henrik,

Send mig lige en mail og jeg vil svare med alle de ønskede
informationer vedr. pakningstyper, Pakdåsetyper, adressser m.m.

Mvh/Harding



Henrik B. <h@b.c> skrev:
>Harding E. Larsen (slet 0T9F7) skrev:
>> Hej Henrik,
>>
>> I fedtsmurte pakbokse er der
>>normalt 3 - 4 fedtpakninger efter
>> hinanden plus en lanternering som
>>fedtet presse ud igennem.
>> Du skal stramme møtrikken en gang i
>>mellem; men kun meget lidt,
>> og mærke efter om lejet bliver
>>varmt, bliver det det skal du
>> løsne lidt igen. Du skal normalt
>>kun skifte fedtpakninger når
>> møtrikken er helt i bund. Nye
>>pakningsmateriale og brochure kan
>> fås fra Sophus Berendsen, Der
>>sidder hos dem nogle gode
>> ingeniører som har stor viden om
>>pakningsmaterialer og deres
>> anvendelse.
>> Sejles der for motor giver du
>>normalt fedtbeholderens håndtag en
>> 1/4 omdrejning for hver sejltime.
>>
>> M.h.t. den sorte gummibøsning
>>bagerst. Den holder forbavsende
>> godt lige indtil der kommer en
>>fiskeline derind, eller der
>> kommer sandkorn derind, så kvases den.
>> Den findes i to udgaver, en af
>>messing og en af delrin i begge
>> er der vulkaniseret gummilejet i
>>indvendigt med langsgående
>> kanaler.
>> Messinglejet passer helt tæt til
>>akselen når den nye sætte ind
>> men er lejet med delrin er der
>>noget slup. Det betyder ikke
>> noget da delrin udvidder sig i
>>saltvand og lejet vil i vandet
>> passe tæt.
>
>Hej Harding,
>
>Tak for dit svar.
>Jeg går ud fra at man skal sætte de
>nye fedtpakninger i mens båden er på
>land, så
>
>a) Kan jeg på nogen måde se hvor
>meget pakning der er tilbage uden at
>skille det hele ad?
>
>b) Hvad er konsekvensen af at
>fedtpakninger er slidt op? Er jeg da nødt
>til at få løftet båden på land for at
>sætte nye pakninger i, eller kan
>jeg sejle videre indtil båden
>alligevel skal på land.
>
>c) Er det nemt at sætte nyt paksnor i
>(for så kan jeg jo ligeså godt
>gøre det med det samme)?
>
>Mht. gummimanchetten bagerst, skal
>jeg injicere noget fedt/olie/vand
>inden jeg starter motoren første gang
>efter søsætning?
>
>Jeg kiggede forbi www.berendsen.com -
>der kan jeg kun finde noget om
>tøjvask - er det dem der hedder Eaton
>Hydrowa www.hydrowa.com, du tænker på?
>
>Mvh,
>Henrik.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste