Gode råd søges
Fra : Peter

Dato : 02-04-06 21:26

Hej alle

Jeg har startet forårsklargøringen og har brug for et par gode råd:

1. Findes der et godt middel til at smøre håndværktøjet (topnøglre,
skruetrækkere mv) ind i, så det ikke ruster ombord, men som ikke gør, at man
selv bliver fedtet ind, hver gang man bruger værktøjet ?

2. Jeg har vand og skidt i dieseltanken, og tanken sidder så eneste adgang
er gennem påfyldningsstudsen. Jeg har forsøgt at pumpe tankens indhold
kontinuert igennem en tragt, af den slags som ikke "kan" lade vand passere
(Tempo bådeudstyr i Ishøj), men det virkede ikke, for når tragten er næsten
fuld, bliver det for meget for den, og alt indholdet løber igennem.
Jeg har hørt om et amerikansk "rør", som kan udskille vand og skidt, og som
virker godt, men ved ikke, hvad det hedder og hvor det fås ?
Findes der noget kemi, man kan tilsætte, som løser problemet ?

4. Er præcisionen på en moderne GPS bedre end på en Garmin GPS 50 fra midt
i halvfemserne ?

5. Rulle-ind/ud-snoren på mit furlex rulleforstag hopper nogle gange af
rullen og går i bekneb under rullen. Furlex´s egen anordning til at
forhindre dette er ikke god og en tilsvarende selvgjort løsning set i
Practical Boat Owner (kanon blad), sørger ikke for at fordele snoren jævnt
på rullen.
Nogen forslag ?

6. Findes der nogle newsgroups/sites hvor brugen af Maxsea program og kort
bliver diskuteret ?

Venlig hilsen
Peter

Fra : Lars

Dato : 02-04-06 23:03

> 1. Findes der et godt middel til at smøre håndværktøjet (topnøglre,
> skruetrækkere mv) ind i, så det ikke ruster ombord, men som ikke gør, at
> man selv bliver fedtet ind, hver gang man bruger værktøjet ?

Der findes flere forskellige spray-olier til brug til våben og som har den
egenskab, at olien tørrer ind til en tør, rustbeskyttende hinde.
Det, der kan holde et geværløb fra at ruste, når det bliver overstænket med
saltsprøjt, kan også holde håndværktøj frit for det værste.
Kig ind til en større våbenhandler eller en bøssemager.

VH,
Lars

Fra : Torben Bach

Dato : 02-04-06 23:26

"Peter" <peter22petersen@yahoo.ca> wrote in message
> Hej alle
> Jeg har startet forårsklargøringen og har brug for et par gode råd:

> 4. Er præcisionen på en moderne GPS bedre end på en Garmin GPS 50 fra
> midt i halvfemserne ?

Umiddelbart har jeg ikke fantasi til at forestille mig, at du ikke får den
rigtige position, selvom det er en udgået model.
Hvis du ikke har en manual for din gps 50, kan du hente den her på Garmins
hjemmeside (godt nok på engelsk):
http://www.garmin.com/manuals/GPS50_OwnersManual.pdf

> [...]
> forhindre dette er ikke god og en tilsvarende selvgjort løsning set i
> Practical Boat Owner (kanon blad), sørger ikke for at fordele snoren jævnt

Jeg har selv Furlex 100 og kan ikke genkende problemet. Kan du beskrive det
lidt nærmere?

Klip

Mvh
Torben

--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-04-06 11:07

Hej Peter,

Ad 1.: Problemet med rustent værktøj opstår især hvis værktøjet
har ligget i båden vinteren over eller i et ikke opvarmet rum
hjemme.
Når temperaturen svinger omkring dugpunktet er der meget stor
sandsynlighed for der dannes vanddråber, om end små, på
værktøjer og det vil ruste.
Inden du tager værktøj i brug bør du sprøjte det over med en
penetrerende olie f.eks. WD-36 og efterfølgende tørre det let af
med en klud.
Ha kun værktøjet i båden om sommeren i en værktøjskasse og tag
det hjem i varmen vinteren over.

Ad 2.: Det beste ville være at få tanken ud og endevende den for
at få skidtet ud og skylle efter til tanken er ren.
Kan du ikke det så køb en oliesuger af den type hvor tanken med
en pumpe kan sættes under vacuum, (Et sidespring, afhængig af
hvor meget olie du har i dim motor så kan du for fremtidig
anvendelse til smøreolieskift købe den som passer dig bedst 3
eller 5 liter model.)
Med denne oliesuger kan du tømme tanken helt og få skidtet ud
ved at røre lidt rundt med slangen evt bundet til en pind for at
opnå yderligere stivhed.
Det olie du pumper op med skidt i anvender du ikke igen men
sender det til den kommunale affaldsordning for destruktion.

Da du selv har sprunget spørgsmål 3 over fortsætter jeg til nr 4.

Ad 4.: De nyeste satellitmodtagere har flere "parallelmodtagere"
indbygget normalt 12 mod de ældre 8 kanaler.
Det vil ikke betyde meget da kun 4 - 5 satelliter benyttes til
beregningen af pos. De satelliter der der højere oppe end 45
grader over horisonten kan anvendes. For der ligger lavere er
støjsignalforholdet ugunstigt.
Præsisionen på vandet vil være den samme for såvel gammel og ny
model.

Ad 5.:Afstanden fra rulle til føringsbeslaget er for lille,
vinklen som tovet beskriver ved opruldning bliver for stor,
tværkræfterne bliver så store at tover "springer" over.
Flyt beslaget længere tilbage. Sæt det f.eks. på søgelænderets
bagerste rør hvor det mødes med dækket.

Ad 6.: Jeg er ikke bekendt med at der specielt findes en side
for Maxsea. Har du forresten set Nettes hjemmeside, her er der
lidt generl info om anvendelsen.
Hvad mere specifikt har du problemer med?

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen