/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Sejltid Kastrup > Holbæk
Fra : Sten Larsen


Dato : 24-03-06 20:01

Saga 18 motorbåd med en 70HK Johnson påhængsmotor.
Hvor lang tid tager det at sejle denne båd fra Kastrup til Holbæk?

Vi har MEGET forskellige bud på sejltiden. Derfor spørger vi her i denne
kompetente gruppe.
/StenL




 
 
Pia & Christian (24-03-2006)
Kommentar
Fra : Pia & Christian


Dato : 24-03-06 20:13

Jeg kender ikke svaret men jeg tænkte om det mon i samme ombæring var muligt
at høre hvor lang tid det tager at køre fra Middelfart til Peking i en
Toyota Avensis 1,8 med 112 hk?

Mvh.

Christian

"Sten Larsen" <sl@abcdefghi.dk> skrev i en meddelelse
news:442441ff$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Saga 18 motorbåd med en 70HK Johnson påhængsmotor.
> Hvor lang tid tager det at sejle denne båd fra Kastrup til Holbæk?
>
> Vi har MEGET forskellige bud på sejltiden. Derfor spørger vi her i denne
> kompetente gruppe.
> /StenL
>
>
>



Bjarke Christensen (24-03-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 24-03-06 20:29

Forkert gruppe. Det er ikke her du kan få at vide, at der er små 9.000 kr. I
en Avensis med ca 90 km/t i gennemsnit er ca 100 timers kørsel eller mindst
14 dage plus et ukendt antal dage i problemer med at kommer over diverse
grænseovergange.

I øvrigt hedder det ikke Peking længere , men Beijing.

Bjarke

PS: eller antyder du at turen fra Helsingør til fjorden bliver lidt træls i
en 18 fods ? Det er bare et spørgsmål om at undgå dage med for meget
vestenvind.


"Pia & Christian" <pichriFJERN_DETTE@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:442444b9$0$12401$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg kender ikke svaret men jeg tænkte om det mon i samme ombæring var
> muligt
> at høre hvor lang tid det tager at køre fra Middelfart til Peking i en
> Toyota Avensis 1,8 med 112 hk?
>
> Mvh.
>
> Christian
>
> "Sten Larsen" <sl@abcdefghi.dk> skrev i en meddelelse
> news:442441ff$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Saga 18 motorbåd med en 70HK Johnson påhængsmotor.
>> Hvor lang tid tager det at sejle denne båd fra Kastrup til Holbæk?
>>
>> Vi har MEGET forskellige bud på sejltiden. Derfor spørger vi her i denne
>> kompetente gruppe.
>> /StenL
>>
>>
>>
>
>



Bjarke Christensen (24-03-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 24-03-06 20:20

Det afhænger jo af hvor hurtigt man sejler ! <smile>

I kan jo ikke sejle med max hastighed. Det er ikke til at holde ud hverken
økonomisk eller komfort mæssigt.

Det er ca 75 sømil, så hvis man sejler hurtigt, ca 15 knob, så tager det 5
timer plus de par gange man skal stoppe for at tanke. Jeg tror jeg ville
sejle lidt langsommere og spare lidt på brændstoffet, men det afhænger meget
af hvorledes den går i vandet.

Men hvorfor ikke få en hel week-end tur ud af det ? Et stop i Gilleleje
kunne da være hyggeligt. Nu I er blevet båd-ejere skal I jo vende Jer til at
skynde jer så langsomt I kan ...

Bjarke

"Sten Larsen" <sl@abcdefghi.dk> wrote in message
news:442441ff$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Saga 18 motorbåd med en 70HK Johnson påhængsmotor.
> Hvor lang tid tager det at sejle denne båd fra Kastrup til Holbæk?
>
> Vi har MEGET forskellige bud på sejltiden. Derfor spørger vi her i denne
> kompetente gruppe.
> /StenL
>
>
>



Flemming (24-03-2006)
Kommentar
Fra : Flemming


Dato : 24-03-06 20:24

Der er 75 sømil så det afhænger af hvor stærkt du sejler.
/Flemming



"Sten Larsen" <sl@abcdefghi.dk> skrev i en meddelelse
news:442441ff$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Saga 18 motorbåd med en 70HK Johnson påhængsmotor.
> Hvor lang tid tager det at sejle denne båd fra Kastrup til Holbæk?
>
> Vi har MEGET forskellige bud på sejltiden. Derfor spørger vi her i denne
> kompetente gruppe.
> /StenL
>
>
>



Harding E. Larsen (24-03-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 24-03-06 20:33

Hej Sten,

Det er da ganske forståeligt at der er fremkommet mange
forskellige bud på dette spørgsmål.
Buddene er givet ud fra den enkeltes forudsætninger.
Det er ikke noget, som der kan svares entydigt på, da der er
mange variable faktorer som spiller ind.

Vi kan starte lige fra en ende af uden garanti for at alle
faktorerne for den sagsskyld kommer med.

Hvad er bådens normale march fart, er det den man vil bruge,
eller er det håndtaget i bund, eller skal man tilpasse farten
efter omstændighederne?
Skal der sejles uanset vejret?
Hvad er bunden smurt med og er den ren eller hænger hele
Kongelunden nedenunder?
Hvordan er vejret og strømmen undervejs?
Er der modstrøm eller medstrøm op gennem Sundet?
Både på den første strækning mellem Kastrup og Kbh´s havn og ved
Helsingør især, har det stor betydning.
Hvordan har besætningen det med deres navigatoriske evner og
deres fysik til at holde sig oprejst i høje søer?
Hvordan er det med søsyge?
Sejler I ned gennem renden til Isefjorden, eller sejler I den
lige retning til Holbæk fjord evt. på grund af vejret?
Sejler I uden om Lysegrund?
Undersøger I om der er skydeøvelser ved Kongsøre og sejler I
uden om; eller sejler I blot igennem og overlader til de
skydende at standse skydningen, som de retsmæssigt skal gøre?
Hvis I sejler uden om Lysegrund undersøger I så også om er er
skydeøvelser på Orø eller sejler I bare igennem og lader de
skydende standse skydningen, som de retsmæssigt skal gøre?
Hvilken havn i Holbæk skal I anduve er det Holbæk Marina eller
Holbæk havn?
Hvor lang er den planlagte rute?
Hvordan er den estimerede sejlplan?

Der er mange spørgsmål der kan stilles, kun ét er givet når
ruten er gennemsejlet så har I tiden for netop denne
gennemsejling og intet andet.

Mvh/Harding





Sten Larsen <sl@abcderefghi.dk> skrev:
>Saga 18 motorbåd med en 70HK Johnson
>påhængsmotor.
>Hvor lang tid tager det at sejle
>denne båd fra Kastrup til Holbæk?
>
>Vi har MEGET forskellige bud på
>sejltiden. Derfor spørger vi her i denne
>kompetente gruppe.
>/StenL
>

--
Harding E. Larsen


Torben Henriksen (25-03-2006)
Kommentar
Fra : Torben Henriksen


Dato : 25-03-06 01:19

Hej Harding

Jeg tager hatten af for dit svar til Sten, Som du skriver er der mange
faktorer at tage hensyn til og som du så rigtigt skriver til slut, når ruten
er gennemsejlet så kendes tiden.
Sidste år sejlede jeg fra Helsingør til Langø, efter alle planer og
beregninger
skulle det tage 20 timer ved 7 s/m i timen, men det tog 22 timer pga. stærk
modgående strøm i Storebældt. Så mit råd til Sten er sejl sikkert og brug
den tid det nu engang tager.

Mvh/Torben H.

"Harding E. Larsen (slet TUGNT)" <harding@TUGNTlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11432290330.5143987271023@dtext.news.tele.dk...
> Hej Sten,
>
> Det er da ganske forståeligt at der er fremkommet mange
> forskellige bud på dette spørgsmål.
> Buddene er givet ud fra den enkeltes forudsætninger.
> Det er ikke noget, som der kan svares entydigt på, da der er
> mange variable faktorer som spiller ind.
>
> Vi kan starte lige fra en ende af uden garanti for at alle
> faktorerne for den sagsskyld kommer med.
>
> Hvad er bådens normale march fart, er det den man vil bruge,
> eller er det håndtaget i bund, eller skal man tilpasse farten
> efter omstændighederne?
> Skal der sejles uanset vejret?
> Hvad er bunden smurt med og er den ren eller hænger hele
> Kongelunden nedenunder?
> Hvordan er vejret og strømmen undervejs?
> Er der modstrøm eller medstrøm op gennem Sundet?
> Både på den første strækning mellem Kastrup og Kbh´s havn og ved
> Helsingør især, har det stor betydning.
> Hvordan har besætningen det med deres navigatoriske evner og
> deres fysik til at holde sig oprejst i høje søer?
> Hvordan er det med søsyge?
> Sejler I ned gennem renden til Isefjorden, eller sejler I den
> lige retning til Holbæk fjord evt. på grund af vejret?
> Sejler I uden om Lysegrund?
> Undersøger I om der er skydeøvelser ved Kongsøre og sejler I
> uden om; eller sejler I blot igennem og overlader til de
> skydende at standse skydningen, som de retsmæssigt skal gøre?
> Hvis I sejler uden om Lysegrund undersøger I så også om er er
> skydeøvelser på Orø eller sejler I bare igennem og lader de
> skydende standse skydningen, som de retsmæssigt skal gøre?
> Hvilken havn i Holbæk skal I anduve er det Holbæk Marina eller
> Holbæk havn?
> Hvor lang er den planlagte rute?
> Hvordan er den estimerede sejlplan?
>
> Der er mange spørgsmål der kan stilles, kun ét er givet når
> ruten er gennemsejlet så har I tiden for netop denne
> gennemsejling og intet andet.
>
> Mvh/Harding




Bjarke Christensen (25-03-2006)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 25-03-06 09:12

Hvis jeg må komme med en lille kritik, så ville det være, at uagtet der er
mange faktorer, så må vi ikke give det indtryk at det hverken kan eller skal
planlægges. Jeg er bange for at Hardings og Torbens indlæg kan misforstås i
den retning. Og det var garanteret ikke deres hensigt.

Steen Larsen skal selvfølgelig forsøge at planlægge det, lægge en sejlplan
med tider og ruter. - Og så være klar til at ændre det når det ikke holder.
Samt selvfølgelig ringe hjem (specielt når det er en ny/ukendt båd) og
orientere om hvor han er og hvad der reviderede plan siger.

Derfor var hans spørgsmål yderst relevant.

/Bjarke



"Torben Henriksen" <torbh@mail.tele.dk> wrote in message
news:44248c57$0$38704$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej Harding
>
> Jeg tager hatten af for dit svar til Sten, Som du skriver er der mange
> faktorer at tage hensyn til og som du så rigtigt skriver til slut, når
> ruten
> er gennemsejlet så kendes tiden.
> Sidste år sejlede jeg fra Helsingør til Langø, efter alle planer og
> beregninger
> skulle det tage 20 timer ved 7 s/m i timen, men det tog 22 timer pga.
> stærk
> modgående strøm i Storebældt. Så mit råd til Sten er sejl sikkert og brug
> den tid det nu engang tager.
>
> Mvh/Torben H.
>
> "Harding E. Larsen (slet TUGNT)" <harding@TUGNTlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
> en meddelelse news:11432290330.5143987271023@dtext.news.tele.dk...
>> Hej Sten,
>>
>> Det er da ganske forståeligt at der er fremkommet mange
>> forskellige bud på dette spørgsmål.
>> Buddene er givet ud fra den enkeltes forudsætninger.
>> Det er ikke noget, som der kan svares entydigt på, da der er
>> mange variable faktorer som spiller ind.
>>
>> Vi kan starte lige fra en ende af uden garanti for at alle
>> faktorerne for den sagsskyld kommer med.
>>
>> Hvad er bådens normale march fart, er det den man vil bruge,
>> eller er det håndtaget i bund, eller skal man tilpasse farten
>> efter omstændighederne?
>> Skal der sejles uanset vejret?
>> Hvad er bunden smurt med og er den ren eller hænger hele
>> Kongelunden nedenunder?
>> Hvordan er vejret og strømmen undervejs?
>> Er der modstrøm eller medstrøm op gennem Sundet?
>> Både på den første strækning mellem Kastrup og Kbh´s havn og ved
>> Helsingør især, har det stor betydning.
>> Hvordan har besætningen det med deres navigatoriske evner og
>> deres fysik til at holde sig oprejst i høje søer?
>> Hvordan er det med søsyge?
>> Sejler I ned gennem renden til Isefjorden, eller sejler I den
>> lige retning til Holbæk fjord evt. på grund af vejret?
>> Sejler I uden om Lysegrund?
>> Undersøger I om der er skydeøvelser ved Kongsøre og sejler I
>> uden om; eller sejler I blot igennem og overlader til de
>> skydende at standse skydningen, som de retsmæssigt skal gøre?
>> Hvis I sejler uden om Lysegrund undersøger I så også om er er
>> skydeøvelser på Orø eller sejler I bare igennem og lader de
>> skydende standse skydningen, som de retsmæssigt skal gøre?
>> Hvilken havn i Holbæk skal I anduve er det Holbæk Marina eller
>> Holbæk havn?
>> Hvor lang er den planlagte rute?
>> Hvordan er den estimerede sejlplan?
>>
>> Der er mange spørgsmål der kan stilles, kun ét er givet når
>> ruten er gennemsejlet så har I tiden for netop denne
>> gennemsejling og intet andet.
>>
>> Mvh/Harding
>
>
>



Harding E. Larsen (25-03-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 25-03-06 09:51

Hej Bjarke,

Jeg synes din lille kritik er uberettiget og heldigvis
tilbageviser du den selv.
Alle de spørgsmål som jeg stiller, er ikke dem som bådføreren
først stiller sig selv, når han har indledt rejsen.
Det er alle spørgsmål som ligger i planlægningsfasen helt op til
afgangen.
Det som forkommer mig mere betænkeligt er de andre indlæg med
simpel regning, hvor tiden alene har baggrund i afstand
divideret med fart, som to endegyldige størrelser.
Den indgangsvinkel til at færdes på havet berettiger endnu
engang til spørgsmålet om grundlæggende uddannelser for dem som
færdes på havet.

Mvh/Harding

Bjarke Christensen <BjarkeMC@grevestrand.de> (nej, det skal
selvfølgelig være med K da jeg er dansker) skrev:
>Hvis jeg må komme med en lille kritik,
>så ville det være, at uagtet der er
>mange faktorer, så må vi ikke give det
>indtryk at det hverken kan eller skal
>planlægges. Jeg er bange for at
>Hardings og Torbens indlæg kan
>misforstås i
>den retning. Og det var garanteret
>ikke deres hensigt.
>
>Steen Larsen skal selvfølgelig forsøge
>at planlægge det, lægge en sejlplan
>med tider og ruter. - Og så være klar
>til at ændre det når det ikke holder.
>Samt selvfølgelig ringe hjem (specielt
>når det er en ny/ukendt båd) og
>orientere om hvor han er og hvad der
>reviderede plan siger.
>
>Derfor var hans spørgsmål yderst relevant.
>
>/Bjarke
>
>
>
>"Torben Henriksen"
><torbh@mail.tele.dk> wrote in message
>news:44248c57$0$38704$edfadb0f@dread12
>.news.tele.dk...
>> Hej Harding
>>
>> Jeg tager hatten af for dit svar til
>>Sten, Som du skriver er der mange
>> faktorer at tage hensyn til og som
>>du så rigtigt skriver til slut, når
>> ruten
>> er gennemsejlet så kendes tiden.
>> Sidste år sejlede jeg fra Helsingør
>>til Langø, efter alle planer og
>> beregninger
>> skulle det tage 20 timer ved 7 s/m i
>>timen, men det tog 22 timer pga.
>> stærk
>> modgående strøm i Storebældt. Så mit
>>råd til Sten er sejl sikkert og brug
>> den tid det nu engang tager.
>>
>> Mvh/Torben H.
>>
>> "Harding E. Larsen (slet TUGNT)"
>><harding@TUGNTlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
>> en meddelelse
>>news:11432290330.5143987271023@dtext.
>>news.tele.dk...
>>> Hej Sten,
>>>
>>> Det er da ganske forståeligt at der
>>>er fremkommet mange
>>> forskellige bud på dette spørgsmål.
>>> Buddene er givet ud fra den
>>>enkeltes forudsætninger.
>>> Det er ikke noget, som der kan
>>>svares entydigt på, da der er
>>> mange variable faktorer som spiller ind.
>>>
>>> Vi kan starte lige fra en ende af
>>>uden garanti for at alle
>>> faktorerne for den sagsskyld kommer med.
>>>
>>> Hvad er bådens normale march fart,
>>>er det den man vil bruge,
>>> eller er det håndtaget i bund,
>>>eller skal man tilpasse farten
>>> efter omstændighederne?
>>> Skal der sejles uanset vejret?
>>> Hvad er bunden smurt med og er den
>>>ren eller hænger hele
>>> Kongelunden nedenunder?
>>> Hvordan er vejret og strømmen undervejs?
>>> Er der modstrøm eller medstrøm op
>>>gennem Sundet?
>>> Både på den første strækning mellem
>>>Kastrup og Kbh´s havn og ved
>>> Helsingør især, har det stor betydning.
>>> Hvordan har besætningen det med
>>>deres navigatoriske evner og
>>> deres fysik til at holde sig
>>>oprejst i høje søer?
>>> Hvordan er det med søsyge?
>>> Sejler I ned gennem renden til
>>>Isefjorden, eller sejler I den
>>> lige retning til Holbæk fjord evt.
>>>på grund af vejret?
>>> Sejler I uden om Lysegrund?
>>> Undersøger I om der er skydeøvelser
>>>ved Kongsøre og sejler I
>>> uden om; eller sejler I blot
>>>igennem og overlader til de
>>> skydende at standse skydningen, som
>>>de retsmæssigt skal gøre?
>>> Hvis I sejler uden om Lysegrund
>>>undersøger I så også om er er
>>> skydeøvelser på Orø eller sejler I
>>>bare igennem og lader de
>>> skydende standse skydningen, som de
>>>retsmæssigt skal gøre?
>>> Hvilken havn i Holbæk skal I anduve
>>>er det Holbæk Marina eller
>>> Holbæk havn?
>>> Hvor lang er den planlagte rute?
>>> Hvordan er den estimerede sejlplan?
>>>
>>> Der er mange spørgsmål der kan
>>>stilles, kun ét er givet når
>>> ruten er gennemsejlet så har I
>>>tiden for netop denne
>>> gennemsejling og intet andet.
>>>
>>> Mvh/Harding
>>
>>
>>

--
Harding E. Larsen


ThomasB (24-03-2006)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 24-03-06 23:27

"Sten Larsen" <sl@abcdefghi.dk> skrev i en meddelelse
news:442441ff$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Saga 18 motorbåd med en 70HK Johnson påhængsmotor.
> Hvor lang tid tager det at sejle denne båd fra Kastrup til Holbæk?
>
> Vi har MEGET forskellige bud på sejltiden. Derfor spørger vi her i denne
> kompetente gruppe.

7-8 timer



Per Christiansen (25-03-2006)
Kommentar
Fra : Per Christiansen


Dato : 25-03-06 08:04

Hvis der er 75sm og du sejler 15kn så tager det 5timer



Ukendt (25-03-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-03-06 11:35

Ja, og hvis du sejler 37,5 kn så tager det 2 timer ...
og hvis du sejler 25,0 kn, så tager det 3 timer -
;>)) ... FWIW ...
--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev i en meddelelse
news:4424eb78$0$38626$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvis der er 75sm og du sejler 15kn så tager det 5timer
>



Per Christiansen (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Per Christiansen


Dato : 26-03-06 09:30


"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:44251cc7$0$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Ja, og hvis du sejler 37,5 kn så tager det 2 timer ...
> og hvis du sejler 25,0 kn, så tager det 3 timer - ;>)) ... FWIW ...
> --
> Flemming Torp

Det var såment bare for at han havde noget at gå ud fra ,
og så kunne han jo selv trække fra eller lægge til, men undskyld Flemming
det var åbent unødvændigt med
lidt hjælp fra min side.



Per Christiansen (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Per Christiansen


Dato : 26-03-06 09:39


"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev i en meddelelse
news:442650f4$0$38723$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> news:44251cc7$0$185$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Ja, og hvis du sejler 37,5 kn så tager det 2 timer ...
>> og hvis du sejler 25,0 kn, så tager det 3 timer - ;>)) ... FWIW ...
>> --
>> Flemming Torp
>
> Det var såment bare for at han havde noget at gå ud fra ,
> og så kunne han jo selv trække fra eller lægge til, men undskyld Flemming
> det var åbent unødvændigt med
> lidt hjælp fra min side.

Ups jeg havde ikke lige set at Bjarke Christensen havde
svaret det samme, så undskuld Flemming der var jeg lidt for hurtig



ThomasB (25-03-2006)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 25-03-06 13:04

"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev i en meddelelse
news:4424eb78$0$38626$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Hvis der er 75sm og du sejler 15kn så tager det 5timer

Ja. + ind og ud af havne + en tankning undervejs og så sejler man nok ikke
maksfart hele turen.

Og så er der lidt med bøjer og sådan, når man kommer ind i fjorden, hvor man
nok ikke skal regne med at sejle 15 knob, hvis man ikke har et nogenlunde
lokalkendskab.




Sten Larsen (25-03-2006)
Kommentar
Fra : Sten Larsen


Dato : 25-03-06 13:18

Tak for alle svarene. De var alle meget informative. Der er selvfølgelig
mange ukendte faktorer. Jeg gættede selv på, at det kunne gøres på 1 dag.
Men gættene spandt lige fra få timer til mange dage. Og jeg kan se, at selv
med en fornuftig sejlads, kan det klares fra morgen til aften. Men
sikkerheden er naturligvis 1. prioritet. Og motoren skal heller ikke
stresses.

Et svar var:
"Sejler I ned gennem renden til Isefjorden, eller sejler I den lige retning
til Holbæk fjord evt. på grund af vejret?"

??? Man kan da kun komme igennem Isefjorden. Eller hvad mener du?

Et andet var:
" Hvis I sejler uden om Lysegrund undersøger I så også om er er skydeøvelser
på Orø eller sejler I bare igennem og lader de skydende standse skydningen,
som de retsmæssigt skal gøre?"

??? Skydeøvelser på Orø? Det har jeg godt nok aldrig hørt om. Men nu har jeg
også kun boet her i 4 år. Vi undersøger det, og sejler øst om lysegrund.
Kunne vel også sejle ned gennem Østre Løb, selvom det er en smule længere.

/StenL




Lars Kristensen (25-03-2006)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 25-03-06 16:14

Sten Larsen wrote:

> Et svar var:
> "Sejler I ned gennem renden til Isefjorden, eller sejler I den lige retning
> til Holbæk fjord evt. på grund af vejret?"
>
> ??? Man kan da kun komme igennem Isefjorden. Eller hvad mener du?
>
> Et andet var:
> " Hvis I sejler uden om Lysegrund undersøger I så også om er er skydeøvelser
> på Orø eller sejler I bare igennem og lader de skydende standse skydningen,
> som de retsmæssigt skal gøre?"
>
> ??? Skydeøvelser på Orø? Det har jeg godt nok aldrig hørt om. Men nu har jeg
> også kun boet her i 4 år. Vi undersøger det, og sejler øst om lysegrund.
> Kunne vel også sejle ned gennem Østre Løb, selvom det er en smule længere.

Hej Sten

Jeg undrede mig også. Så vidt jeg ved ligger der kun EK R 18
(Jægerspris) og et område nede syd for Orø, som iøvrigt ser ud til at
være nedlagt når man kører forbi - et eller andet firma har overtaget
deres bygning. Skydeområdet ved Kongsøre er da vist også nedlagt for et
godt stykke tid siden (ikke længere markeret i søkortet).
Men Orø er måske de skydefelter der ikke står noget om nogen steder?

Til det med løbet, er der nok tænkt på om du holder dig i det markerede
løb eller nu finde på at "skyde genvej". Det er nok ikke meget du vinder
ved det.

Som jeg ser det er der ikke mange hindringer ned igennem Isefjorden hvis
man sejler den lige vej. Når du kommer ned i Orø Vester Løb, så skal man
altså respektere afmærkningen. Man kan IKKE sejle vest om
"Soldaten"(Hønsehalsen) - har set det forsøgt et par gange...
Hvis det er Dragerup du skal ind til, er det en god idé at respektere
vestafmærkningen selv om nogle af de lokalkendte snyder den. Der ligger
nogle store sten mellem kosten og Kirsebærholm.

Orø Øster løb er ikke opmærket og kan være lusket, men det er en flot
tur. Hvis i lige skal have eftermiddagskaffen drukket inden i tager ind
er Vellerup Vig et besøg værd i alle vindretninger bortset fra SW-lige
til NW-lige. Ved de vindretninger, vælg da istedet den gamle
søminestation ved Dragerup Skov der også er enormt hyggelig.
Men hvis i har sejlet i 4 år i området, kender i jo nok efterhånden
stederne.

- Lars

Torben Bach (25-03-2006)
Kommentar
Fra : Torben Bach


Dato : 25-03-06 17:26

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> wrote in message
news:44255e0b$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>>
>> ??? Skydeøvelser på Orø? Det har jeg godt nok aldrig hørt om. Men nu har
>> jeg også kun boet her i 4 år. Vi undersøger det, og sejler øst om
>> lysegrund. Kunne vel også sejle ned gennem Østre Løb, selvom det er en
>> smule længere.

Jeg har sejlet øst om Orø sidste sommer. Der blev skudt et eller andet sted
på øen. Gætter på en eller anden form for privat lerduebane eller lign.
Det er faktisk ret ubehageligt ikke at vide, hvor der skydes, og om man i
uheldigste fald er i vejen for en kugle.

> Jeg undrede mig også. Så vidt jeg ved ligger der kun EK R 18 (Jægerspris)
> og et område nede syd for Orø, som i øvrigt ser ud til at være nedlagt når
> man kører forbi - et eller andet firma har overtaget deres bygning.

Når der skydes ved Jægerspris, advares der med tydelig blink fra nord til
syd - ganske stort område, hvor det så er forbudt at sejle, men rimeligt
godt afmærket, hvis man da ellers ved, hvordan afmærkninger for skydeområder
ser ud

>Skydeområdet ved Kongsøre er da vist også nedlagt for et godt stykke tid
>siden (ikke længere markeret i søkortet).

På mit søkort er Kongsøre stadig markeret, men det er også et par år
gammelt. Til gengæld ved jeg med sikkerhed, at skydebanen stadig benyttes.
Når der er skydning ved Kongsøre, har man hejst en kugle, men den kan være
lidt svær at se.

> Som jeg ser det er der ikke mange hindringer ned igennem Isefjorden hvis
> man sejler den lige vej.

Det kommer an på, hvor dybt båden stikker - pas på middelgrunden ud for
Rørvig Havn/Skansehage - visse steder er der max. 0,8 meter dybt !!
Hvis det skulle ske, så skal du ikke regne med, at det bliver højvande, for
det gør det ikke!
Jeg kan sende dig et telefonnummer til en lokal fisker, som gerne slæber
både fri. Han er til at forhandle med, men ved i reglen også godt, hvad han
skal have.
Jeg hørte ham på VHF´en her i sommer, hvor en hollænder stod på grund. 2K
kostede det hollænderen, men så var alt også incl. i prisen.

>Når du kommer ned i Orø Vester Løb, så skal man altså respektere
>afmærkningen. Man kan IKKE sejle vest om "Soldaten"(Hønsehalsen) - har set
>det forsøgt et par gange...

Det giver næsten sig selv, når man ser svømmefugle og måger stå på det ene
ben i vandkanten !

> Hvis det er Dragerup du skal ind til, er det en god idé at respektere
> vestafmærkningen selv om nogle af de lokalkendte snyder den. Der ligger
> nogle store sten mellem kosten og Kirsebærholm.

Held og lykke på turen, der forhåbentligt ikke skal foretages uden
ordentlige søkort og af mandskab, der ikke er i stand til at tage bestik af,
hvor man er incl. kompaskurs med tilhørende misvisning/deviation? Krydser
fingre for at maskinen kører som smurt hele vejen.

Med venlig hilsen
Torben

--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag
i resten af dit liv.
http://www.skovbach.nyka.dk




Sten Larsen (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Sten Larsen


Dato : 26-03-06 00:33

Hej Lars og Torben.

Tak for al den gode informationen. Faktisk skal jeg 'kun' til Orø med båden.
Altså Orø Havn. For jeg bor på Orø, har boet her i 4 år, men ikke sejlet
før. Hverken på Orø eller andre steder. Bortset fra nogle få ture på
Christianhavns Kanal og i Haraldsted Sø. Så jeg er meget glad for alle de
gode råd.

På Orø har vi en dyrepark, bl.a. med en fåreflok. Der tyndes ud i den flok
et par gange om året, ved at en tilknyttet jæger går rundt mellem fårene på
marken, og skyder de får der skal væk. Det lyder godt nok som en helt
skydebane, når det sker. Måske er det det du har hørt. Men han har helt tjek
på hvad han laver ( siger han . Ellers har jeg ikke hørt noget om skyderi
på Øen.

Jeg har lige købt et nyt søkort, og der er afmærket et rødt felt ud for
Kongsøre Skov, hvor der står: Forbudt område. (?) Men der står ikke om det
er et skydeområde. (?)

Jeg vil gerne have telefonnummeret til den lokale fisker, hvis det 'umulige'
skulle ske.

Båden stikker 60 cm. Middelgrunden ved Rørvig er angivet med mindste dybde
på 1m. Kan man regne med det, eller . . . . ?

Mvh StenL




Lars Kristensen (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 26-03-06 01:16

Sten Larsen wrote:
> Hej Lars og Torben.
>
> Tak for al den gode informationen. Faktisk skal jeg 'kun' til Orø med båden.
> Altså Orø Havn. For jeg bor på Orø, har boet her i 4 år, men ikke sejlet
> før. Hverken på Orø eller andre steder. Bortset fra nogle få ture på
> Christianhavns Kanal og i Haraldsted Sø. Så jeg er meget glad for alle de
> gode råd.

Nå ja, men så vil jeg da blive lidt ved.
Hvis du søger udflugtsmål er det også meget hyggeligt at tage et smut
over til bognæsbroen. Nu er det en del år siden jeg sidst var der, men
jeg husker at man ikke skulle komme lige i myggesesonen Der var
dengang også et bålsted - medbring selv brænde.
Så er der en bugt på sydspidsen af Kongsøre - ganske hyggelig også.
Er du sulten kan du snuppe et smut til Hørby Færgekro - der var vist
noget med stegt ål
Et par længere ture, evt. weekendture, ville være til Lynæs eller Rørvig
og spise fisk fra fiskehandleren. Lynæs-fiskehandleren er vist lukket,
men mon ikke han kunne finde på at åbne igen? Han var rimelig populær
blandt sejlerne - det er da den primære årsag til at jeg vælger at gå
ind i Lynæs på vejen ud/ind af Roskilde Fjord. Rørvig er en lille
hyggelig havn med massere af liv om sommeren. Du skal ikke lægge dig ved
færgelejet da der er meget uro i vandet når færgen kommer ind. Sejler du
helt op i bugten ved Skansehage kan du formentlig gå helt ind til land.

I øvrigt synes jeg du skal bakke op om Sjælland Rundt på Indersiden
(SRPI) Det er en kapsejlads for både alm. kapsejlere, tur-sejl-sejlere
og motorbåde. Du kan finde mere info her: http://srpi.dk

> Jeg har lige købt et nyt søkort, og der er afmærket et rødt felt ud for
> Kongsøre Skov, hvor der står: Forbudt område. (?) Men der står ikke om det
> er et skydeområde. (?)

Kongsøre er frømandskorpsets tilholdssted. Det er militært område og må
derfor ikke anløbes - derfor det forbudte pmråde.

>
> Jeg vil gerne have telefonnummeret til den lokale fisker, hvis det 'umulige'
> skulle ske.
>
> Båden stikker 60 cm. Middelgrunden ved Rørvig er angivet med mindste dybde
> på 1m. Kan man regne med det, eller . . . . ?

Det eneste du kan regne med deroppe er at sandet flytter en del rundt.
Derfor er det nok en god idé at have en rimelig margin. Der er en
rettelse til kort 116 der flytter en del på dybdekurverne. Hvis du vil
sejle med små marginer bør du få indtegnet det i dit søkort.
Rettelser kort for kort kan findes her:
http://www2.kms.dk/kortbutik/soekort/soekortrettelser_ny/soekortrettelser.html
Det ser i øvrigt ud til at 116 og 117 bliver genoptrygt i april

- Lars

Harding E. Larsen (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 26-03-06 16:05

Hej alle,

For mig er læsningen af jeres indlæg vedr. skydebaner og viden
om dette område ikke behagelig.

Som sikkert de fleste ved fra TV, aviser, sejlsportsblade m.m.
så blev jeg beskudt ved Mandehoved i aug. 2002 fra ukendt hold.
Jeg anmeldte det til politiet i Køge som omgående sendte en
patrulje ud for at undersøge sagen.
En time efter ringede de tilbage og oplyste at det var
hjemmeværnet som holdt skydeøvelse på en hjemmeværnsbane og de
havde indrømmet at de havde skudt i retningen af en sejlbåd.
Jeg aftalte efterfølgende med Forsvarskommandoen og SOK at de
lavede en auditørundersøgelse og at jeg inden for en uge
ville modtage en skriftlig rapport.
Hele historien havde jeg oplagt på B-31 Klubbens hjemmeside.
Efter 14 dage var der endnu ikke fremkommet en rapport.
En mig ukendt kilde fandt min historie og sendte den til
Ekstrabladet og en time efter havde jeg dem i røret.
Næste dag var det forsidestof og mange havde et
forklaringsproblem og det endte med at Forsvarsministeren i
folketingets forsvarsudvalg måtte stå skoleret og give både en
mundtlig og en skriftlig redegørelse.
Alle skydebaner i landet blev lukket da auditørkorpset afhørte
Hærens Kampskoles Skydebaneinspektør med en tiltalts rettigheder.
På daværende tidspunkt blev jeg ringet op af Chefen for Hærens
Kampskole, han er chef for al skydning i Danmark i fredstid.
Han fortalte at min indsats virkeligt havde åbnet deres øjne for
de fatale mangler der var i forbindelse med skydebaner. De
regler som de arbejdede ud fra var over 100 år gamle og de tog
overhovedet ikke hensyn til det urbaniserede samfund som omgav
dem.
Mange skydebaner blev lukket permanent da omkostningerne for at
bringe dem i brugbar stand var meget høj, helt op til 12 mill.
har forsvaret beregnet for en enkelt bane.
Ad den vej blev jeg bekendt med at Forsvaret førte tilsyn med et
antal skydebaner som Hjemmeværnet benyttede og som ikke på nogen
måde er offentligt kendte eller indtegnet i søkort. Disse
skydebaner bliver forvaltet på mange måder bl.a. gennem
bestyrelser for selvejende institutioner og fonde. Skydebanerne
bliver også udlejet til politiet og private/civile skydeklubber.
Der er ingen oplysningspligt over for offentligheden når der
bliver skudt fra banerne; men reglen er den at de skydende skal
standse skydningen ved anden indtrængen i området.
Det viste sig at banernes instrukser var meget dårlige og det
udstyr som anvendtes til kontrol af fareområdet virkede ikke.
Jeg lavede en rapport med søkortskitser over alle de farlige
skydebaner som jeg havde modtaget information om fra Forsvarets
Skydebaneinspektorat, og sendte min rapport til hele det
offentlige Danmark, d.v.s. folketingets medlemmer, Forsvaret,
organisationer, amter, kommuner, alle havne samt sejlklubber.
De fleste sejlklubber har bragt informationer i deres blade og
på deres hjemmesider og havnene har lavet opslag i deres
udhængsskabe.

Sten, i Kastrup havn hænger der et opslag. Inden sejlads
påbegyndes skal/bør man se hvad der er i havnens udhængsskab af
oplysninger for sejlere.

Da informationerne var blevet kendte i sejlerkredse fik jeg
mails og telefonopringninger fra folk som kunne fortælle at de
også var blevet beskudt; men fra andre steder end dem som jeg
havde oplyst om.
Det medførte en henvendelse til Justitsministeren om information
om civileskydebaner med skudretning ud over vand.
Det gav virkelig meget papir tilbage og tillige blev
Justitsministeriets skydebanesagkyndige afkrævet deres
optegnelser om disse nye skydebaner.
Heller ikke disse skydebaner er indtegnet på søkort, reglerne
for anvendelse er de samme og det er politiet som er de
ansvarlige for tilsynene med banerne.
Det medførte endnu en fyldig rapport til den før nævnte kreds.
Dansk Sejlunion som hele tiden har været samarbejdspartner gik
nu endnu kraftigere ind i sagen og i forbindelse med de nye
regionsplaner for 2005 - 2016 gik vi nu ind, for fuld tryk, med
en oplysningskampagne over for beslutningstagerne.
Jeg lavede en speciel hjemmeside hvor al sagen vedkommende
information ligger. På denne hjemmesider er der også kortskitser
under fanebladet "Billeder" over alle disse skydebaner og deres
fareområders udstrækning og desuden en medfølgende kommentar og
forklaring.
Siden hedder: http://groups.msn.com/b31klubben
I forbindelse med Dansk Sejlunions overtagelse af Det Levende
Søkort (DLSK) var det nærliggende at vores egen organisation
også her tog initiativ til et tema i det nye oplæg som for
øjeblikket er i produktion og forventes klar til salg i
slutningen af April/begyndelsen af maj.
Dem som har været inde på DS siden under tursejlads, har
sikkert set informationen om hvad der kommer i det nye DLSK:

Nyt i Det Levende Søkort 2006
- Nye kort over danske farvande og opdaterede temaer.
- Svenske søkort kan integreres i produktet.
- Ved start er dine indstillinger af vinduerne og dine sidst
anvendte kort gemt, så du nemt kan forsætte, hvor du slap.
- Mere brugervenlig håndtering af waypoints og ruter
- GPS kan tilsluttes med USB-stik.
- En fartvektor viser i kortplottervinduet, hvor du er og hvor
du, ved uændret kurs og fart vil være, længere fremme i
sejladsen.
- CD-kontrol (kopibeskyttelsen) er sat til 25 dage.

Nyt tema om hjemmeværnets og de civile skydebaner som ikke er
afmærket i søkortene. Temaet viser dem i Det Levende Søkort.

Farvandsvæsenet arbejder på at Efterretninger for Søfarende kan
overføres til kortene i Det Levende Søkort. Temaet forventes at
ligge til download i løbet af foråret.


Jeg har her i foråret arbejdet intenst sammen med
Farvandsvæsenet og Dansk Sejlunion på disse temaer.

Køb denne nye udgave af DLSK og bliv informeret om skydebanernes
placeringer. De er alle med på de nye søkort. Foruden andre
informationer og de nyeste opdaterede søkort.

Placeringen af skydebanerne vil nok undre enhver som færdes på
vandet, når de på kortene ser deres placeringer i sammenhæng med
vore interesser.
Fra temaets tekst kan jeg citere:

Grundlaget for informationerne kommer fra Forsvarets
Skydebaneinspektør, Justitsministeriets Skydebaneinspektør,
landets politikredse, amter, kommuner samt private kilder.

Banerne har i mange tilfælde fareområder ud over ruter,
kapsejladsbaner, officielle ankerpladser, dykkerpladser og
fiskepladser af forskellig art. Formålet med dette tema er
derfor, at gøre de sejlende bekendt med, at der rundt om vores
kyster findes et antal skydebaner, hvor der skydes igennem
skiverne, direkte ud over vandet uden jordvolde eller lignende
som kuglefang. Skydning fra disse baner bliver normalt ikke
annonceret eller på anden måde offentliggjort, heller ikke i
Efterretninger for Søfarende.
Det er de skydende, som skal holde udkik og standse skydningen,
hvis der er et skib på vej ind i fareområdet. Der pålægges
således skydebanen et stort ansvar, som kræver at man holder
udkig, og at det materiel man anvender til at afgøre om et skib
er i fareområdet, er i orden og betjenes korrekt.


I jeres indlæg her i tråden fremgår det tydeligt at der er en
meget stor usikkerhed omkring navigationen ned gennem Isefjorden.
Der mangler megen viden omkring området ved Kongsøre og dets
anvendelse, det samme gælder for skydepladsen på Orø.
Endeligt kan jeg oplyse at skydning fra den i søkortet viste
skydebane ved Bredetved markeret med No 11, når der skydes
civilt, kommer der intet frem til offentligheden heller ikke
gennem Efterretninger for Søfarende. De lokale sejlere i området
er oprørte over denne bane og dens anvendelse.

Et af de store problemer er netop at vi ikke, på en for sejlere
bekvem måde, kan få disse oplysninger.
Derfor er der et stort arbejde forude med af fremskaffe og
registrere skydetider og få dette til sejlernes kundskab.
Baggrunden for dette taler helt sit eget sprog, de skydende har
ikke været bekendt med rækkevidden og mulige konsekvenser af
deres forehavende. Der har ikke været tilstrækkelige
instruktioner, udstyr og uddannelse og det er fortsat de
skydende som har ansvaret for at standse skydningen ud fra deres
forudsætninger.
Derfor skal vi, som er skydeskiverne, kunne tage vores
forholdsregler ved planlægning og navigeren gennem de danske
farvande.

Mvh/Harding










ThomasB (26-03-2006)
Kommentar
Fra : ThomasB


Dato : 26-03-06 16:17


"Harding E. Larsen (slet YTN85)" <harding@YTN85larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11433857590.571349553391254@dtext.news.tele.dk...
> Hej alle,
>
> For mig er læsningen af jeres indlæg vedr. skydebaner og viden
> om dette område ikke behagelig.

Så tror jeg vist du fik sendt den



Harding E. Larsen (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 27-03-06 08:28

Hej Thomas,

Ja store filer på TDC´s nyhedsgruppe er ikke den bedste
sammenblanding. Downloadtiden er meget lang, beklageligvis.

Mvh/Harding

ThomasB <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev:
>
>"Harding E. Larsen (slet YTN85)"
><harding@YTN85larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>meddelelse
>news:11433857590.571349553391254@dtext
>.news.tele.dk...
>> Hej alle,
>>
>> For mig er læsningen af jeres indlæg
>>vedr. skydebaner og viden
>> om dette område ikke behagelig.
>
>Så tror jeg vist du fik sendt den



Sten Larsen (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Sten Larsen


Dato : 26-03-06 19:39

Det var dog en frygtelig historie. Men på søkortet er der ikke angivet at
der er en skydebane ved Kongsøre. Kun et lille rødt felt. Men jeg kan se på:
http://home3.inet.tele.dk/lpo/skydebaner/

at skydefeltet går langt ud over lysegrund. Det er der jo ikke en sjæl der
kan finde ud af på forhånd.

Der bliver ( igen ) nævnt en skydebane på Orø. Men der er ingen skydebane på
Orø. Hvor skulle den ligge?
/StenL




Lars Kristensen (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 26-03-06 20:00

Sten Larsen wrote:

> Det var dog en frygtelig historie. Men på søkortet er der ikke angivet at
> der er en skydebane ved Kongsøre. Kun et lille rødt felt. Men jeg kan se på:
> http://home3.inet.tele.dk/lpo/skydebaner/
>
> at skydefeltet går langt ud over lysegrund. Det er der jo ikke en sjæl der
> kan finde ud af på forhånd.

Det er jo også der problemet opstår. - i hvert fald hvis de ikke
overholder deres forpligtigelser om at indstille skydningen når et
fartøj bevæger sig ind i området.
Det lille røde felt har intet med en skydebane at gøre men er der
udelukkende pga. det militære område.

>
> Der bliver ( igen ) nævnt en skydebane på Orø. Men der er ingen skydebane på
> Orø. Hvor skulle den ligge?

Jeg googlede lidt rundt og fandt ud af at der både er en skytteforening
og jagtforening på Orø. Jeg har dog ikke umiddelbart fundet mere
information på dem.

Hvad angår skydefeltet nede ved Bredetved, er jeg i tvivl om dets
fortsatte brugt. Jeg var forbi i bil den anden dag og deres bygning er
fået påklistret et stort firmanavn. Om banen stadig bliver brugt skal
jeg lade være usagt. Der har indtil nu ikke været oplysninger i
efterretninger for søfarende om at fjerne skydebanen fra søkortet.

- Lars

Sten Larsen (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Sten Larsen


Dato : 26-03-06 22:05

> Jeg googlede lidt rundt og fandt ud af at der både er en skytteforening og
> jagtforening på Orø. Jeg har dog ikke umiddelbart fundet mere information
> på dem.

OK. Jeg undersøger sagen nærmere mandag. Så vender jeg tilbage
/StenL



Harding E. Larsen (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 27-03-06 08:34

Hej Lars,

Ja det kan være noget kryptiskt at finde rundt og fremskaffe
lige det informations koncentrat man har brug for. Mange gange
skal man være meget kreativ for at kunne stykke oplysningerne
sammen.
Prøv at se denne rapport:
http://www.skovognatur.dk/Udgivelser/Tidligere/2002/Bredetved.htm

Det er vist det man kalder skønskrivning....

Mvh/Harding

Lars Kristensen <spam@acdc.dk> skrev:
>Sten Larsen wrote:
>
>> Det var dog en frygtelig historie.
>>Men på søkortet er der ikke angivet at
>> der er en skydebane ved Kongsøre. Kun
>>et lille rødt felt. Men jeg kan se på:
>> http://home3.inet.tele.dk/lpo/skydeba ner/
>>
>> at skydefeltet går langt ud over
>>lysegrund. Det er der jo ikke en sjæl der
>> kan finde ud af på forhånd.
>
>Det er jo også der problemet opstår. -
>i hvert fald hvis de ikke
>overholder deres forpligtigelser om at
>indstille skydningen når et
>fartøj bevæger sig ind i området.
>Det lille røde felt har intet med en
>skydebane at gøre men er der
>udelukkende pga. det militære område.
>
>>
>> Der bliver ( igen ) nævnt en
>>skydebane på Orø. Men der er ingen skydebane på
>> Orø. Hvor skulle den ligge?
>
>Jeg googlede lidt rundt og fandt ud af
>at der både er en skytteforening
>og jagtforening på Orø. Jeg har dog
>ikke umiddelbart fundet mere
>information på dem.
>
>Hvad angår skydefeltet nede ved
>Bredetved, er jeg i tvivl om dets
>fortsatte brugt. Jeg var forbi i bil
>den anden dag og deres bygning er
>fået påklistret et stort firmanavn. Om
>banen stadig bliver brugt skal
>jeg lade være usagt. Der har indtil nu
>ikke været oplysninger i
>efterretninger for søfarende om at
>fjerne skydebanen fra søkortet.
>
>- Lars



Harding E. Larsen (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 27-03-06 08:26

Hej Sten,

Nej det er ikke en frygtelig historie, det er godt for sejlerne
at der kommer styr på tingene. Det er en stor bet for det
offentlige at der ikke er styr på tingene.
Ja det lille felt som du kan se ved Kongsøre hører til den
militære legeplads. På land er der to skydebaner med fuldt
fareområde over vand dem kan du se på Lars Poulsens hjemmeside
som er lavet i samarbejde med mig.
Også han syntes at han ville deltage i oplysningsarbejdet til
sejlerne. Han er selv blevet beskudt ud for Ærø, da han boede
dernede. Han havde heller ikke som lokal kendskab til at der lå
3 skydebaner på Ærø.
Du kan også se det tilsvarende tema sammen med min første
rapport på Danmarks havneportal se linket:
http://www.havneportal.dk/?vm=2954 og klik på skydning.
Lars Poulsens hjemmeside og Danmarks Havneportal blev lavet på
det tidspunkt hvor vi kun havde kendskab til Hjemmeværnets
skydebaner som Forsvarets skydebaneinspektorat havde givet os
oplysninger om.
Alle de resterende skydebaner er tilkommet senere efter
oplysninger fra Politiet, Justitsministeriets
skydebanesagkyndige og private kilder.
Prøv nu at se på hjemmesiden http://groups.msn.com/b31klubben
under fanebladet "Billeder". På side 1 næstøverst, er den
samlede oversigt over de skydebaner hvor der foretages civile
skydninger uanset skydebanens ejerforhold.
Klik også i feltet oven over billederne for at komme til side to
her ser du også næstøverst samlingen af Forsvarets skydebaner,
som er angivet på søkort, og hjemmeværnets skydebaner som ikke
er angivet på søkort.
I den førstnævnte civile billedserie finder du kortskitse og
kommentarer for skydebanen på Orø.
Du kan i mange tilfælde ikke gå ud i naturen og finde et
skydebaneanlæg. Skydeskiverne opstilles til lejligheden og der
skydes direkte gennem skiverne og ud over vandet. Når skydningen
er færdig fjernes alt igen...næsten. Blyforureningen af vandet
og de langtids følgeskader bliver der ikke taget hensyn til. Det
er på sigt meget skadeligt for levende organismer og i sidste
ende for os mennesker.
På B-31Klubbens hjemmeside finder du også linket til det
offentliges egen rapport om problemerne med blyforurening se:
http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/1998/87-7909-207-
1/html/kap04.htm

Ja der er noget om, som du skriver, at det er der ikke en sjæl
der kan finde ud af på forhånd.

Det er netop derfor at der føres en massiv oplysningskampagne og
de mange oplysninger om de farlige skydebaner kommer i deres
fulde omfang ind på DLSK2006. Når dette tema er valgt på
DLSK2006 kommer alle skydebanerne ind på søkortene og viser
deres beliggenhed og fareområder, som i mange tilfælde strækker
sig ud over sejlruter, kapsejladsbaner, dykkerområder m.m.
Derfor er det en rigtig god ide at alle sejlere køber DLSK2006
og dermed bliver bekendt med alle disse farlige skydebaners
placering.
Jeg har overhovedet ikke nogle kommercielle interesser i
DLSK2006. Min interesse er alene at oplyse og medvirke til at
tilsikre at der ikke sker en frygtelig ulykke kommende fra disse
skydebaner.

Mvh/Harding

Sten Larsen <sl@abcdefghi.dk> skrev:
>Det var dog en frygtelig historie. Men
>på søkortet er der ikke angivet at
>der er en skydebane ved Kongsøre. Kun
>et lille rødt felt. Men jeg kan se på:
>http://home3.inet.tele.dk/lpo/skydeban er/
>
>at skydefeltet går langt ud over
>lysegrund. Det er der jo ikke en sjæl der
>kan finde ud af på forhånd.
>
>Der bliver ( igen ) nævnt en skydebane
>på Orø. Men der er ingen skydebane på
>Orø. Hvor skulle den ligge?
>/StenL



Sten Larsen (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Sten Larsen


Dato : 27-03-06 11:30

> Hej Sten,
> Nej det er ikke en frygtelig historie, det er godt for sejlerne
> at der kommer styr på tingene.

- og jeg gætter på at du stadig ikke har fået svar på din rykker fra sidste
år?

Jeg anede ikke er der var et område der, som var udlagt til
skydebane/skydefelt. Der er ikke noget på stedet der indikerer det. Og jeg
tvivler på at det er blevet brugt i mange år. Men det er jo så også lige
meget. Hvis der muligvis kunne blive skudt derfra, bør det være oplyst.
Faren er nok ikke stor, men jeg ville da blive STIK TOSSET hvis jeg blev
beskudt derfra, og ville straks melde mig 'under fanerne'. Jeg vil holde øje
med hvad der sker.

/StenL



Harding E. Larsen (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 27-03-06 12:53

Hej Sten,

Hvis det er mit rykkerbrev til Justitsministeriet du hentyder
til, jo jeg har skam modtaget svar, jeg har for vane i denne sag
at sætte flere instanser på som kopimodtager, incl. Ritzau. Det
har en forbløffende virkning.
Jo svarene indløb, det er utrolig læsning, skydebaner som var
blevet nedlagt 3 år tidligere, var angivet som "benyttes
jævnligt", eller skudretningen var angiver 180 grader forkert
o.s.v.
Det er nu så heldigt at Kort og Matrikelstyrelsen gratis for mig
har stillet hele deres elektroniske kortdatabase til min
rådighed. COWI har gjort det samme med deres satellitfotos. Det
giver en fin bedømmelse af skydebanernes placering. Alt kan ses
tydeligt. Jeg anvender DLSK søkort for at se det søområde som
fareområdet går ud i. Denne sidste sammenligning og resultaterne
heraf har de offentlige tjenester ikke tidligere benyttet sig
af, for så havde de nok opdaget de uhyggelige detaljer for de
retsmæssige anvendelser af vandområdet.

Jo skydepladsen på Orø benyttes jævnligt, en af naboerne til
skydebanen er en gammel kolega, så det hænder at jeg får nogle
informationer herfra.

Der er ingen oplysningspligt om skydning fra banen. Ansvaret for
at standse skydningen ved indtrængen påhviler de skydende.
Med det materiel som de evt. har til rådighed og som ikke er i
regelmæssigt eftersyn og der i instruks for banen heller ikke
foreligger referancemålepunkter, eller kvitteringsdokumentation
så kan man godt nok få meget betænkelige miner.

Jo faren kan netop være væsentligt større end du regner med på
grund af lemfældig omgang med våben. Projektilernes rækkevidde
bliver betydeligt større om der skydes lidt op i luften.

For nogle år siden var der en skydende som i kådhed skød op i
luften på Stold. Skuddet gik ned på Nekselø og dræbte en person.

Der er desværre flere tilfælde med samme sørgelige udgang.

Se artiklen om "Dødelige projektiler" linket er på hjemmesiden:
http://groups.msn.com/b31klubben/ddeligeprojektiler.msnw her er
faremomentet godt beskrevet.

På en anden skydebane brugtes mobiltelefoner mellem udkik og
skydeleder. Telefonen ringede ikke hos skydelederen trods det at
flere både sejlede inde og igennem fareområdet. Der var ikke
mobildækning på stedet. Udstyret var ikke afprøvet inden
skydningen påbegyndtes.

God sejltur i påsken fra Kastrup.

Mvh/Harding



Sten Larsen <sl@abcdefghi.dk> skrev:
>> Hej Sten,
>> Nej det er ikke en frygtelig
>>historie, det er godt for sejlerne
>> at der kommer styr på tingene.
>
>- og jeg gætter på at du stadig ikke
>har fået svar på din rykker fra sidste
>år?
>
>Jeg anede ikke er der var et område
>der, som var udlagt til
>skydebane/skydefelt. Der er ikke noget
>på stedet der indikerer det. Og jeg
>tvivler på at det er blevet brugt i
>mange år. Men det er jo så også lige
>meget. Hvis der muligvis kunne blive
>skudt derfra, bør det være oplyst.
>Faren er nok ikke stor, men jeg ville
>da blive STIK TOSSET hvis jeg blev
>beskudt derfra, og ville straks melde
>mig 'under fanerne'. Jeg vil holde øje
>med hvad der sker.
>
>/StenL



BoA (27-03-2006)
Kommentar
Fra : BoA


Dato : 27-03-06 15:02

Hej Harding !
Jeg vil bare lige sige, at jeg synes din indsats
for at få afdækket de dårlige sikkerhedsforhold
omkring skydebaner er yderst prisværdig og
beundringsværdig. Tak for det !
Har selv oplevet at blive beskudt af
hjemmeværnsfolk med automatvåben. Det var ikke
sjovt at ligge i en lille jolle uden mulighed for
at komme ud af skydefeltet inden skydningen blev
påbegyndt. Det skete ved Glatved strand (på
Djursland)godt nok for mange år siden, men det
glemmer jeg ikke lige.

Med bedste hilsner
fra
BoA

Harding E. Larsen (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 27-03-06 17:02

Hej BoA,

Tak for de pæne ord.

Ja skydebanen ved Glatved har der været lidt mærkelige forhold
omkring se bare mine kommentarer hertil på hjemmesiden:

Civil skydebane. Rapport dateret 9.dec. 2003 oplyser at
Justitsministeriets skydebaneinspektør Erik Jensen i løbet af
foråret vil komme til politikredsen og besigtige den anførte
baner, hvorefter han vil kunne beregne skudretning og
fareområde. Den pågældende banes instruks skulle fornys i
forbindelse med en ny skydebanebekendtgørelse, som forventedes i
løbet af 2004. Skydebaneinspektøren oplyser skudretning 2600 TS,
146,2 grader, fareområde 4500m.

Er det ikke fantastisk at den er registreret som civil skydebane
og først i løbet af foråret 2004 bliver den besigtiget af
Justitsministeriets skydebaneinspektør Erik Jensen på politiets
opfordring som følge af min henvendelse, for at beregne
skudretning og fareområder.

Ja det er en ubehagelig oplevelse at blive beskudt af
Hjemmeværnet som skulle beskytte den danske befolkning.

I 2002, det år som de skød efter mig, kørte de en serie kampdage
for at hverve nye medlemmer.

De annoncerer i TV og i dagbladene under sloganspørgsmålet:
Hvad laver Hærhjemmeværnet?

De vidste det ikke selv;………. beviserne har de selv leveret.

Tak for din information om beskydning, ved denne lejlighed vil
jeg endnu engang opfordre alle som har været i samme situation
til at fortælle os om det her på siden.

Mvh/Harding



BoA <boaFJERNESboa@tiscali.dk> skrev:
>Hej Harding !
>Jeg vil bare lige sige, at jeg synes din indsats
>for at få afdækket de dårlige sikkerhedsforhold
>omkring skydebaner er yderst prisværdig og
>beundringsværdig. Tak for det !
>Har selv oplevet at blive beskudt af
>hjemmeværnsfolk med automatvåben. Det var ikke
>sjovt at ligge i en lille jolle uden mulighed for
>at komme ud af skydefeltet inden skydningen blev
>påbegyndt. Det skete ved Glatved strand (på
>Djursland)godt nok for mange år siden, men det
>glemmer jeg ikke lige.
>
>Med bedste hilsner
>fra
>BoA



Lars Kristensen (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 27-03-06 16:19

Harding E. Larsen (slet ZXF2T) wrote:

> Jo skydepladsen på Orø benyttes jævnligt, en af naboerne til
> skydebanen er en gammel kolega, så det hænder at jeg får nogle
> informationer herfra.

Jeg synes ikke at skydebanen på Orø er opgivet nogen steder på din
hjemmeside - eller den går måske ikke ud over vandet?

- Lars

Harding E. Larsen (27-03-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 27-03-06 16:44

Hej Lars,

Jo den er nederst i midten på side 1 de civile skydebaner.
Her er deeplinket:
http://groups.msn.com/B31klubben/civileskydebanermedfareomrde.msn
w?action=ShowPhoto&PhotoID=207

Mvh/Harding

Lars Kristensen <spam@acdc.dk> skrev:
>Harding E. Larsen (slet ZXF2T) wrote:
>
>> Jo skydepladsen på Orø benyttes jævnligt, en af naboerne til
>> skydebanen er en gammel kolega, så det hænder at jeg får
nogle
>> informationer herfra.
>
>Jeg synes ikke at skydebanen på Orø er opgivet nogen steder på
din
>hjemmeside - eller den går måske ikke ud over vandet?
>
>- Lars



Torben Bach (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Torben Bach


Dato : 26-03-06 17:14

"Sten Larsen" <sl@abcdefghi.dk> wrote in message
news:4425d325$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Lars og Torben.
>
Snip>
> Jeg har lige købt et nyt søkort, og der er afmærket et rødt felt ud for
> Kongsøre Skov, hvor der står: Forbudt område. (?) Men der står ikke om det
> er et skydeområde. (?)

Du må gerne passere det afmærkede område, når der ikke skydes. Skydebanen
benyttes af frømændene og politiet.

> Jeg vil gerne have telefonnummeret til den lokale fisker, hvis det
> 'umulige' skulle ske.

Jeg sender nummeret til dig privat.

Hvornår regner du med at gøre turen?

> Båden stikker 60 cm. Middelgrunden ved Rørvig er angivet med mindste dybde
> på 1m. Kan man regne med det, eller . . . . ?

Der er adskillige steder under 1 meter!

Mvh
Torben
--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag
i resten af dit liv.
http://www.skovbach.nyka.dk



Sten Larsen (26-03-2006)
Kommentar
Fra : Sten Larsen


Dato : 26-03-06 19:43

> Jeg sender nummeret til dig privat.
Tak.

> Hvornår regner du med at gøre turen?
Jeg regner med at det bliver en af påskedagene.

/StenL



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste