Hej alle,
For mig er læsningen af jeres indlæg vedr. skydebaner og viden
om dette område ikke behagelig.
Som sikkert de fleste ved fra TV, aviser, sejlsportsblade m.m.
så blev jeg beskudt ved Mandehoved i aug. 2002 fra ukendt hold.
Jeg anmeldte det til politiet i Køge som omgående sendte en
patrulje ud for at undersøge sagen.
En time efter ringede de tilbage og oplyste at det var
hjemmeværnet som holdt skydeøvelse på en hjemmeværnsbane og de
havde indrømmet at de havde skudt i retningen af en sejlbåd.
Jeg aftalte efterfølgende med Forsvarskommandoen og SOK at de
lavede en auditørundersøgelse og at jeg inden for en uge
ville modtage en skriftlig rapport.
Hele historien havde jeg oplagt på B-31 Klubbens hjemmeside.
Efter 14 dage var der endnu ikke fremkommet en rapport.
En mig ukendt kilde fandt min historie og sendte den til
Ekstrabladet og en time efter havde jeg dem i røret.
Næste dag var det forsidestof og mange havde et
forklaringsproblem og det endte med at Forsvarsministeren i
folketingets forsvarsudvalg måtte stå skoleret og give både en
mundtlig og en skriftlig redegørelse.
Alle skydebaner i landet blev lukket da auditørkorpset afhørte
Hærens Kampskoles Skydebaneinspektør med en tiltalts rettigheder.
På daværende tidspunkt blev jeg ringet op af Chefen for Hærens
Kampskole, han er chef for al skydning i Danmark i fredstid.
Han fortalte at min indsats virkeligt havde åbnet deres øjne for
de fatale mangler der var i forbindelse med skydebaner. De
regler som de arbejdede ud fra var over 100 år gamle og de tog
overhovedet ikke hensyn til det urbaniserede samfund som omgav
dem.
Mange skydebaner blev lukket permanent da omkostningerne for at
bringe dem i brugbar stand var meget høj, helt op til 12 mill.
har forsvaret beregnet for en enkelt bane.
Ad den vej blev jeg bekendt med at Forsvaret førte tilsyn med et
antal skydebaner som Hjemmeværnet benyttede og som ikke på nogen
måde er offentligt kendte eller indtegnet i søkort. Disse
skydebaner bliver forvaltet på mange måder bl.a. gennem
bestyrelser for selvejende institutioner og fonde. Skydebanerne
bliver også udlejet til politiet og private/civile skydeklubber.
Der er ingen oplysningspligt over for offentligheden når der
bliver skudt fra banerne; men reglen er den at de skydende skal
standse skydningen ved anden indtrængen i området.
Det viste sig at banernes instrukser var meget dårlige og det
udstyr som anvendtes til kontrol af fareområdet virkede ikke.
Jeg lavede en rapport med søkortskitser over alle de farlige
skydebaner som jeg havde modtaget information om fra Forsvarets
Skydebaneinspektorat, og sendte min rapport til hele det
offentlige Danmark, d.v.s. folketingets medlemmer, Forsvaret,
organisationer, amter, kommuner, alle havne samt sejlklubber.
De fleste sejlklubber har bragt informationer i deres blade og
på deres hjemmesider og havnene har lavet opslag i deres
udhængsskabe.
Sten, i Kastrup havn hænger der et opslag. Inden sejlads
påbegyndes skal/bør man se hvad der er i havnens udhængsskab af
oplysninger for sejlere.
Da informationerne var blevet kendte i sejlerkredse fik jeg
mails og telefonopringninger fra folk som kunne fortælle at de
også var blevet beskudt; men fra andre steder end dem som jeg
havde oplyst om.
Det medførte en henvendelse til Justitsministeren om information
om civileskydebaner med skudretning ud over vand.
Det gav virkelig meget papir tilbage og tillige blev
Justitsministeriets skydebanesagkyndige afkrævet deres
optegnelser om disse nye skydebaner.
Heller ikke disse skydebaner er indtegnet på søkort, reglerne
for anvendelse er de samme og det er politiet som er de
ansvarlige for tilsynene med banerne.
Det medførte endnu en fyldig rapport til den før nævnte kreds.
Dansk Sejlunion som hele tiden har været samarbejdspartner gik
nu endnu kraftigere ind i sagen og i forbindelse med de nye
regionsplaner for 2005 - 2016 gik vi nu ind, for fuld tryk, med
en oplysningskampagne over for beslutningstagerne.
Jeg lavede en speciel hjemmeside hvor al sagen vedkommende
information ligger. På denne hjemmesider er der også kortskitser
under fanebladet "Billeder" over alle disse skydebaner og deres
fareområders udstrækning og desuden en medfølgende kommentar og
forklaring.
Siden hedder:
http://groups.msn.com/b31klubben
I forbindelse med Dansk Sejlunions overtagelse af Det Levende
Søkort (DLSK) var det nærliggende at vores egen organisation
også her tog initiativ til et tema i det nye oplæg som for
øjeblikket er i produktion og forventes klar til salg i
slutningen af April/begyndelsen af maj.
Dem som har været inde på DS siden under tursejlads, har
sikkert set informationen om hvad der kommer i det nye DLSK:
Nyt i Det Levende Søkort 2006
- Nye kort over danske farvande og opdaterede temaer.
- Svenske søkort kan integreres i produktet.
- Ved start er dine indstillinger af vinduerne og dine sidst
anvendte kort gemt, så du nemt kan forsætte, hvor du slap.
- Mere brugervenlig håndtering af waypoints og ruter
- GPS kan tilsluttes med USB-stik.
- En fartvektor viser i kortplottervinduet, hvor du er og hvor
du, ved uændret kurs og fart vil være, længere fremme i
sejladsen.
- CD-kontrol (kopibeskyttelsen) er sat til 25 dage.
Nyt tema om hjemmeværnets og de civile skydebaner som ikke er
afmærket i søkortene. Temaet viser dem i Det Levende Søkort.
Farvandsvæsenet arbejder på at Efterretninger for Søfarende kan
overføres til kortene i Det Levende Søkort. Temaet forventes at
ligge til download i løbet af foråret.
Jeg har her i foråret arbejdet intenst sammen med
Farvandsvæsenet og Dansk Sejlunion på disse temaer.
Køb denne nye udgave af DLSK og bliv informeret om skydebanernes
placeringer. De er alle med på de nye søkort. Foruden andre
informationer og de nyeste opdaterede søkort.
Placeringen af skydebanerne vil nok undre enhver som færdes på
vandet, når de på kortene ser deres placeringer i sammenhæng med
vore interesser.
Fra temaets tekst kan jeg citere:
Grundlaget for informationerne kommer fra Forsvarets
Skydebaneinspektør, Justitsministeriets Skydebaneinspektør,
landets politikredse, amter, kommuner samt private kilder.
Banerne har i mange tilfælde fareområder ud over ruter,
kapsejladsbaner, officielle ankerpladser, dykkerpladser og
fiskepladser af forskellig art. Formålet med dette tema er
derfor, at gøre de sejlende bekendt med, at der rundt om vores
kyster findes et antal skydebaner, hvor der skydes igennem
skiverne, direkte ud over vandet uden jordvolde eller lignende
som kuglefang. Skydning fra disse baner bliver normalt ikke
annonceret eller på anden måde offentliggjort, heller ikke i
Efterretninger for Søfarende.
Det er de skydende, som skal holde udkik og standse skydningen,
hvis der er et skib på vej ind i fareområdet. Der pålægges
således skydebanen et stort ansvar, som kræver at man holder
udkig, og at det materiel man anvender til at afgøre om et skib
er i fareområdet, er i orden og betjenes korrekt.
I jeres indlæg her i tråden fremgår det tydeligt at der er en
meget stor usikkerhed omkring navigationen ned gennem Isefjorden.
Der mangler megen viden omkring området ved Kongsøre og dets
anvendelse, det samme gælder for skydepladsen på Orø.
Endeligt kan jeg oplyse at skydning fra den i søkortet viste
skydebane ved Bredetved markeret med No 11, når der skydes
civilt, kommer der intet frem til offentligheden heller ikke
gennem Efterretninger for Søfarende. De lokale sejlere i området
er oprørte over denne bane og dens anvendelse.
Et af de store problemer er netop at vi ikke, på en for sejlere
bekvem måde, kan få disse oplysninger.
Derfor er der et stort arbejde forude med af fremskaffe og
registrere skydetider og få dette til sejlernes kundskab.
Baggrunden for dette taler helt sit eget sprog, de skydende har
ikke været bekendt med rækkevidden og mulige konsekvenser af
deres forehavende. Der har ikke været tilstrækkelige
instruktioner, udstyr og uddannelse og det er fortsat de
skydende som har ansvaret for at standse skydningen ud fra deres
forudsætninger.
Derfor skal vi, som er skydeskiverne, kunne tage vores
forholdsregler ved planlægning og navigeren gennem de danske
farvande.
Mvh/Harding