Alkohol
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 23-03-06 02:41

Hvorfor er alle så hot på at diskutere alkohol politik på vandet?

Når alt kommer til alt, hvor stort er problemet så!!!

Dansk Sejlunion har jo selv været inde for at kigge på statistikkerne, idet
de synes at regeringens lov forslag
var for firkantet, og kom til det resultat at der rent faktisk er
forbløffende få sager lystsejlads og skalder er forbundet
med alkohol...

Så mon ikke i virkeligheden denne debat er overdrevet. idet vi diskuterer et
problem som ikke eksisterer i det virkelige liv. hvilket statestikken jo
også bevidner.

Enten keder vi os, eller også skal vi nok bestemme hvad andre skal, evt. ved
lov... og promille grænser... Næ... så længe statikken er så lav som den er,
skulle vi hellere glæde os over det...

For mit eget vedkommende synes jeg ikke jeg har oplevet synligt berusede
sejlere når jeg har været rundt om de gængse havne, ligesom jeg ikke har
oplevet nogle der viste tegn på ikke at kunne sejle deres båd grundet
alkohol.

Iøvrigt viser de fleste tilkendegivelser at der ikke er behov for en lov...
de fleste har jo selv lavet en god alkohol politik på sin båd

Skulle vi ikke være lidt seriøse og erkende at problemet blandt
fritidssejlere ikke er stort, eller skal vi bare have en lov for lovens
skyld !!!!

Jeg vil ved samme lejlighed lige henvise til
http://www.sejlsport.dk/sw17629.asp

Mvh
JR

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-06 13:30

Hej Jan

Jeg er fuldstændig enig!!

Denne diskussion/lov er desværre endnu et resultat af at politikerne har
mere travlt med at vise handlekraft, end med at tænke sig om.

Allerede idag er det jo "forbudt at nyde alkohol i en sådan mængde, så man
ikke kan varetage sin tjeneste ombord på betryggende vis" som der - næsten -
ordret står i lovgivningen.

Så hvis man er fuld og ikke kan passe sit arbejde/leve op til sit ansvar, så
falder hammeren - sådan skal det jo bare være.

Så var det altså lige at der var en overstyrmand der i en salig svimler kom
til at sejle ind i Storebæltsbroen.

Det fik vores tåbelige politikere til at føle behov for at vise handlekraft,
nu skulle der faste promillegrænser på søen!!

Men lidt stilfærdig sund omtanke ville jo have vist at:

- denne overstyrmand ville jo klart være blevet straffet (hvis ikke han lige
var død af sammenstøddet), fordi han jo faktisk overtrådte den gældende lov
da han hamrede ind i broen fordi han var fuld.
- en fast promillegrænse ville ikke have ændret noget som helst ved denne
ulykke, da der jo ikke var nogen der ville have stoppet ham.

Desværre er vores lovgivning idag fyldt med eksempler på at politikerne
render efter at vise handlekraft i forhold til enkeltsager, og ikke bruger
tiden på at tænke sig om før de handler.

hilsen John

Fra : Kasper

Dato : 23-03-06 14:57

Så vidt jeg husker min sølov så ville overstyrmanden faktisk ikke
kunne straffes for "fuldesejlads" for dansk lov gælder ikke på
udenlandske skibe i internationalt farvand.

Kasper

Fra : Steffen Skov

Dato : 23-03-06 23:54

"Kasper" <kasperbolarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Så vidt jeg husker min sølov så ville overstyrmanden faktisk ikke
kunne straffes for "fuldesejlads" for dansk lov gælder ikke på
udenlandske skibe i internationalt farvand.
Kasper

Nemlig - da "vi" tabte Napoleonskrigen mistede "vi" samtidigt retten til at
betragte Øresund og Store Bælt som nationalt farvand (Det var lige den
forkerte hest og Øresundtolden). På den tid fik sømanden udleveret en ration
rom hver dag, men en fuld sømand var uhørt og strafbart. I dag kan det godt
være at vores kloge politikere vil score point på at indføre en
promillegrænse på søen, men så lad dem dog! Det kan da aldrig berøre en
gammel sejler med hovedet i behold. Som på søen - så på land! Det er stadig
de unge mennesker der desværre indgår i statestikkerne om ulykker på land og
til vands, og her er altid alkohol en væsentlig faktor i materialet. På land
er der kørt en masse kampagner i alle medier mod alkohol og ungdom, men
intet hjælper. Til vands har vi den fordel at vi kan snakke med dem inden de
tager ud at sejle. Og vi kan opfordre dem til at være med i klubbens
sejladser og undervisning. Tilvands er problemet bare at det er de unges
forældre og de unges bedsteforældre, der burde tage den opgave, men
forældrene har for travlt i livet og bedsteforældrene er taget på pension,
så der ingen kvalificeret undervisning/samvær er for unge mennsker i
sejlklubberne. De unge får i dag en kæmpe under fødderne stillet til
rådighed, og de aner ikke en skid.
Havde det drejet som et jagtgevær, så havde fatter ikke sagt til sønnen:
"Her - tag bøssen med ud i skoven og skyd et par fasaner"!
Vi "gamle" har forstået det, og sejler efter de normer og indtager vores
alkohol med forbehold. Lad os få de ansvarlige folk for de unge mennesker på
banen!
Steffen
PS. Efter Store Bælt katastrofen er det åbenbart, at der er forskel på
nordisk og baltisk sejlkultur!
----
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."
C. Columbus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-03-06 00:20

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nordisk og baltisk sejlkultur!
> ----
> "Havet bringer hvert menneske nyt håb, som

*SMILER* Det var en længere smøre og godt husket, eller også er du bare
stærk i historien.

Men de unge mennesker du taler om, hvem er de? og hvor ser du dem i
statistikken?
endsige på havet?

Det er ikke et almindeligt syn, ej heller et generelt problem, tror mere det
er undtagelsen.

JR

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 30-03-06 13:54

Steffen Skov skrev:

> [...]
> forkerte hest og Øresundtolden). På den tid fik sømanden udleveret en ration

Du tager fejl af datoen - Sundtolden blev først ophævet 1857, i
følge hvad jeg finder med google.

Og der er (var?) i øvrigt også en den danske søfolk der var gode til
at tage fra - måske sjældent i den grad. Fyren burde have været
instillet til en Darwin Award.

Nåja, <insekterotik> jeg synes det er lidt voldsomt at kalde det en
katastrofe </insekterotik>. Kun manden selv døde, derudover ingen
permanente skader af betydning.

mvh

Martin

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 30-03-06 13:57

Jan Rasmussen skrev:

> Hvorfor er alle så hot på at diskutere alkohol politik på vandet?
>
> Når alt kommer til alt, hvor stort er problemet så!!!

Ikke ret stort tror jeg. Det største problem er formodentlig fulde
folk i speedbåde tæt ved kysten, de kan jo også være til fare for
andre. Og netop de mennesker er jo nok de sværeste at nå, ikke? De
har nok heller ikke gjort så meget ud af speedbådskørekort og lokale
regler etc.

mvh

Martin

Fra : Niels

Dato : 08-04-06 15:29

Jan Rasmussen skrev:

> Hvorfor er alle så hot på at diskutere alkohol politik på vandet?
>
> Når alt kommer til alt, hvor stort er problemet så!!!

Der er jo nok nogle grundstødninger, hvor alkohol har været en medvirkende
årsag. Der er er nok også et par stykker, der er skvattet i vandet og
druknet. Men der er også fulde fodgængere, der går ud foran biler.

I alt fald er det nok ikke et stort problem for andre på vandet.

Fra : Torben Bach

Dato : 08-04-06 19:27

"Niels" <elgaard@agol.dk> wrote in message

> [...]
> druknet. Men der er også fulde fodgængere, der går ud foran biler.
>
> I alt fald er det nok ikke et stort problem for andre på vandet.

Nu er der jo ikke "ret" mange § 77 eftersyn på vandet, så alt i alt taler vi
om et emne med et mørketal af dimensioner.
Om det er et stort problem på vandet, er så spørgsmålet.
Man kunne også vende den om og spørge sig selv om risikofaktoren.
Går det galt, så går det galt, og så vidt jeg husker, er der en "lov", der
siger, at hvis det kan gå galt, så går det galt.
Der er også fulde bilister, der kører fodgængere ned!

Hvorfor skal vi leve med risikoen? Vi kan selvfølgelig alles ammen være
fatalister - sker det, så sker det, og det kan vi så ikke gøre noget ved.

Det er jeg ikke indstillet på, selvom jeg slet ikke har noget imod en lille
en eller to til halsen, men hver ting til sin tid.
Jeg har også små børn med på båden af og til !!!

Mvh
Torben
--
Husk at *hvis* du vågner -