PC og søkort - hvilket produkt, hvordan m.~
Fra : lindstroem

Dato : 15-03-06 17:18

Jeg har købt en brugt 38 fods glasfibersejlbåd som erstatning for vores
gamle og mindre sejlbåd. Den tidligere ejer af min nye båd har installeret
en masse blib båt instrumenter, og dem skal jeg til at sætte mig ind i efter
mange år med mere "dogmeagtig" sejlads..
Hvad angår GPS lod jeg imidlertid sælger beholde kortplotteren fordi jeg
havde tænkt mig at bruge min bærbare PC til søkort. Men jeg har aldrig
prøvet den slags før. I min gamle båd var der en ap mk8, som i kombination
med papirkort på glimrende vis bragte os rundt i de skandinaviske farvande.
Jeg har nu købt en lille gps-enhed til min pc. Kan man købe disse
elektroniske søkort brugt? Findes der kun én standard? Kan kort købes brugt?
Kan man rette i dem? Jeg har helt nye papirsøkort for hele DK, forstås.
Hvis nogen kender et godt sted på nettet, hvor jeg kan orientere mig og
blive klogere om navigation via PC eren, så hører jeg gerne nærmere.
Gode fif og erfaringer fra jer der bruger en pc, modtages også gerne.

mvh Ib

Fra : ThomasB

Dato : 15-03-06 18:01

"lindstroem" <lindstroem@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blive klogere om navigation via PC eren, så hører jeg gerne nærmere.
> Gode fif og erfaringer fra jer der bruger en pc, modtages også gerne.

Først tillykke med skivet.

En bærbar er ikke det bedste valg af kortplotter. Den har ikke godt af salt
og fugt og du skal have en stor batterikapacitet. En rigtig kortplotter er
klart det bedste i en båd.

Men kig på Det Levende Søkort:
http://www2.kms.dk/c1256ae30031a4dc/(alldocsbydocid)/aa55e2d61727f15ec1256af5004a90ed?open&page=skortsejlads&omr=kort_koeb_kort

Det kan alt hvad du har brug for.

Mvh Thomas

Fra : Torben Bach

Dato : 15-03-06 22:58

"lindstroem" <lindstroem@newmail.dk> wrote in message
> Hvad angår GPS lod jeg imidlertid sælger beholde kortplotteren fordi jeg
> havde tænkt mig at bruge min bærbare PC til søkort. Men jeg har aldrig
> prøvet den slags før.

Lidt ærgerligt at du skippede kortplotteren.

For mit vedkommende - uanset diskussioner/debat her i gruppen - så kører jeg
med såvel DLSK2 og en kortplotter på samme tid - mest fordi jeg synes, at
det er en god måde at holde min logbog ajour i DLSK2l, og fordi jeg i de
såkaldte lange vinternætter kan sidde og genopleve div. sejladser på
computeren herhjemme.

I den forbindelse er det min opfattelse, at selvom der ustandseligt advares
mod at bruge DLSK2 i forhold til en kortplotter, så er forskellen på det
nærmeste ens. Når jeg starter min Garmin-kortplotter siger startteksten
klart, at man ikke hæfter for unøjagtigheder, hvilket for mig er det samme
som det at bruge DLSK2 på en medbragt bærbar med deraf følgende spørgsmål
om, hvorvidt man nu også har strøm nok til at køre den bærbare. Udover det,
så sammenligner jeg til stadighed positioner mv. og indtil nu har jeg ikke
oplevet divergenser af betydning udover, at DLSK2 på computeren er langt
lettere at overskue end på den plotter, jeg har.

En ting er jeg dog enig i - stå aldrig til havs uden søkort på papir (det
skal man jo have iflg. reglerne!)

Mvh
Torben

Fra : Jens

Dato : 16-03-06 09:06

> En ting er jeg dog enig i - stå aldrig til havs uden søkort på papir (det
> skal man jo have iflg. reglerne!)

Nej, det skal man faktisk ikke!

Denne regel gælder kun erhvervstrafikken (med nogle undtagelser). Der er
faktisk ikke formuleret krav til søkort ombord i mindre lystfartøjer
overhovedet - men det skal bestemt ikke ændre ved, at ovenstående holdning
er meget, meget relevant og anbefalelsesværdig for lystsejlere også.

Jens

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-03-06 21:41

Hej Jens,

Nej det har du galt fat i.

Ifølge internationale og danske regler på søfartsområdet skal
alle skibe have opdaterede søkort og nautiske publikationer om
bord for at være sødygtige.

Læg mærke til at der står "alle".

I regel 2 om definitioner står der bl.a. følgende definition:
Nautiske kort eller nautiske publikationer er et specielt
fremstillet kort eller bog eller specielt udarbejdet database,
hvorfra et sådant kort eller bog kan uddrages, som er officielt
af eller efter bemyndigelse fra en regering, et autoriseret
hydrografisk kontor eller en anden relevant
regeringsinstitution, og som er udarbejdet med henblik på at
opfylde kravene til maritim navigation.

I regel 19 om kravet til skibsbaseret navigationssystemer og
udstyr at bl.a. alle skibe uanset størrelse skal have:
Nautiske kort og nautiske publikationer til at planlægge og vise
skibets rute på den planlagte rejse og til at plotte og
registrere positioner under hele rejsen.
I regel 27:
Nautiske kort og nautiske publikationer, så som sejlhåndbøger,
fyrlister, efterretninger for søfarende, tidevandstabeller og
enhver anden nautisk publikation, som er nødvendig for den
påtænkte rejse, skal være fyldestgørende og opdaterede.

Af de tre ovennævnte regler kan det endelig udledes, at kravene
om og til søkort i skibe kan opfyldes ved at have følgende
ombord:
Officielle og opdaterede papirkort, eller et typegodkendt
elektronisk kortvisnings- og informationssystem (ECDIS), som
anvender officielle og opdaterede elektroniske søkort (ENC),
samt et passende backup arrangement.

Vedr. betegnelsen "Lystfartøjer":
Søvejsreglerne finder anvendelse på alle skibe i rum sø og i
alle dermed i forbindelse stående farvande, der kan besejles af
søgående skibe.
Alle skibe og både, uanset størrelse og art, således også f.eks.
kajakker, små joller, speedbåde o.l.
Manglende kendskab til et lands nationale regler er ingen
undskyldning for ikke at følge dem, og en skibsfører bør derfor
inden han påbegynder en rejse, i sine sejlhåndbøger o.l. gøre
sig bekendt med eventuelle særlige regler, der gælder i de
farvande han skal besejle, jfr. sølovens § 59 stk 2.

Sådan er de regler som du skal forholde dig til.

Mvh/Harding

Fra : Jens

Dato : 17-03-06 10:37

> Nej det har du galt fat i.

Nej, ikke helt. Men det risikerer vist at blive en lidt halv-akademisk
diskussion... ,-)

> Ifølge internationale og danske regler på søfartsområdet skal
> alle skibe have opdaterede søkort og nautiske publikationer om
> bord for at være sødygtige.

Jeg kan ikke lige gennemskue hvilket regelsæt dine henvisninger egentlig
hører til?? Passer ikke rigtigt med hverken søloven, søvejsreglerne eller
andet, så specificer venligst?

> Læg mærke til at der står "alle".

Ja, et skib er et skib - om det så er et surfbræt eller en supertanker!

> [...]
> enhver anden nautisk publikation, som er nødvendig for den
> påtænkte rejse, skal være fyldestgørende og opdaterede.

Her er det vist så, at uenigheden omkring fortolkning opstår: Bemærk
formuleringen 'fyldestgørende'.

Som så mange andre steder i lovgivning og regler omkring søfart en blød og
ret åben formulering. Ethvert skib skal naturligvis have opdateret materiale
ombord, som er 'fyldestgørende for den aktuelle sejlads'. Vendt på hovedet,
så betyder det også (i min og mange andres fortolkning) at sejler du i
f.eks. i et farvand, som du kender som din egen bukselomme og sagtens kan
navigere i uden kort, så er det også inden for lovens rammer ikke at have
opdaterede kort ombord. Ellers ville den firkantede konsekvens jo også være,
at både surfbrættet og optimistjollen til enhver tid ville være tvunget til
at have opdaterede søkort ombord for det aktuelle sejladsområde - hvilket
vist er åbenlyst urealistisk og uhensigtsmæssigt.

> [...]
> elektronisk kortvisnings- og informationssystem (ECDIS), som
> anvender officielle og opdaterede elektroniske søkort (ENC),

Nej! Her er jeg altså uenig jvnf. ovenstående.

> Vedr. betegnelsen "Lystfartøjer":

Du har ret - det er vigtigt at bide mærke i, at når det drejer sig om
Søvejsreglerne og skibes forpligtelser ifht. hinanden, så skelnes der ikke
mellem 'lyst og last'. Der bør dog altid være fokus på Søvejsreglernes
Regel 2 (Reglen om godt sømandsskab) som bør tolkes sådan, at 'lystfartøjer'
bør holde sig på god afstand af erhvervstrafikken således at
vigepligtssituationerr om muligt undgås ('lyst viger for last'). Dette fordi
'lystbåden' som oftest har den mindst dybgang og den bedste manøvreevne.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-03-06 15:15

Hej Jens,

Netop for ikke at løbe ind i det som du beskriver som en lidt
halvakademisk diskussion, har jeg kun skrevet ordret af efter
Den Danske Lods udgivet af Miljøministeriet og Søvejsreglerne.
Dermed giver jeg netop ikke plads til dette.
Bestemmelserne er givet fra det offentlige og dermed er det
reglerne.

Man kan så altid ud fra forskellige opfattelser udtrykke ens
egne meninger og fortolkninger.
Selv ordet "fyldestgørende" vil jeg ikke indlade mig på at
fortolke, det har vi retsinstanserne til at klare.
Ansvaret for at dette punkt, under rejsen er opfyldt, ligger hos
skibsføreren.

--
Harding E. Larsen

Fra : Gasten

Dato : 16-03-06 16:08

Jeg har i én sæson sejlet med søkort på pc og er ekstremt godt tilfreds. Jeg
synes det er langt bedre end kortplotter med disketter fra C-Map, som jeg
sejlede med i seks år. For det første er billedet på pc-skærmen identisk med
papirkortene, for det andet er skærmen stor og lysende, for det tredje
opererer jeg i et windows-miljø, som jeg kender, for det fjerde kan jeg
lagre og behandle mine digitale fotos, for det femte kan jeg (hvis jeg
sætter pc'en op med min mobiltelefon) kommunikere med hele verden, og for
det sjette kan jeg skrive mine røverhistorier og alt andet godt, så det kan
læses også af andre.
For mig har batterikapacitet ikke været et problem, idet jeg tapper fra
bådens forbrugsbatterier. Ejheller er saltvand og salt luft et problem,
fordi pc'en står i salonen.
Jeg bruger såvel Det levende Søkort samt korteserierne fra NV-Verlag, der er
hjemmehørende i Arnis ved Slien. De forhandles af bl.a. Masnedø Marine
Center. De tysk fremstillede er DLS overlegne, idet navigationssoftwaren fra
Maptech, der medfølger gratis i en light-udgave, når man køber en
kortserie, har flere funktioner end DLS-softwaren og er windows-baseret. Der
er frit valg mellem en version på tysk og en på engelsk. Jeg har imidlertid
flottet mig og opgraderet til Maptech Offshore Navigator, der giver
yderligere muligheder, bl.a. at koble selvstyrer og pc-navigatoren sammen.
En GPS-modtager skal der til. Jeg sejler med Raymarine, men mange
forskellige kan bruges.

mvh/Gasten

Fra : lindstroem

Dato : 16-03-06 18:49

Tak til jer alle for informationerne

Mit rationale er nogenlunde som "Gasten", hvad angår strømproblematikken
idet min nye båd har en betydelig batterikapacitet. Navnlig set i forhold
til, at der aldrig vil være tale om mere end 24 timer til søs af gangen.
Typisk færre timer fordi vi med tre relativ små børn har en del brok, når
der gennem længere tid ikke har været fast grund under fødderne.
Jeg har nu jf. henvisningen i en af svarene set på "det levende søkort".Det
er absolut en mulighed. Oven i købet billigt. Men er det rigtigt forstået,
at man blot installerer søkortdisketten? Den er på en og samme tid søkort og
software? Min gps-enhed er af mrk. Haicom.
Der nævnes også kortene fra NV-Verlag. Er det rigtigt forstået, at disse
kort kommer sammen med en disk, der indeholder disse kort plus software.
Ganske vist software uden visse finesser, men i en version, der er brugbar
i.f.t. de basale ting - d.v.s. position, waypoints, kurs, fart?

Lov eller ej - jeg skal ingen steder uden mine papirkort. Da jeg startede i
optimistjolle for 30 år siden og senere gik videre til så voldsomt et fartøj
som en juniorbåd, var det først efter grundig manduktion i "et søkort at
forstå" - af papir forstås

mvh
Ib

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-03-06 20:03

Ja, "det levende søkort" (DLS) er både kort og software. Det hele kommer
automatisk når man kører "install" fra CD'en

De tyske kort kommer som regel med en billigversion af MAPTECH's software.
Det skal installeres af 2 omgange, men ender med det samme resultat som DLS.
Kan alt det basale plus lidt mere.

Hvis du primært sejler i Danske farvande, så ville jeg helt klart starte med
DLS, hvis jeg var i dine røjser. Billigere og super nemt.

Bjarke

Fra : Lasse

Dato : 16-03-06 22:45

Hejsa!

Jeg vil på det varmeste anbefale GPS+computer modellen!

Vi har sejlet med det i 3 år i Middelhavet, og det har ALDRIG - ALDRIG -
svigtet.

Jeg synes ikke DLS er ret godt, til gengæld. Det er godt nok længe siden jeg
har brugt det, så det ka være det er blevet bedre.
For at sådan et system VIRKELIG bliver godt, så skal man have vektorbaserede
søkort, og ikke bare billeder af søkort i forskellige målestoksforhold.

Vi har brugt C-MAP kort på vores computer, og jeg er til stadighed imponeret
over nøjagtigheden på kortene og detaljegraden. Jeg kan f.eks. zoome helt
ind på stort set alle havne, og se hvordan broerne er placeret.

Hvad angår holbarhed, så er min erfaring, at computeren meget langsomt
tærer. Efter 3 års konstant liv ombord på båden i middelhavet kunne man se
spor af rustangreb på den bærbare. F.eks. hvis jeg tog det udskiftelige
diskette-drev ud, så var der en lille bitte smule rust i kanten. Computeren
fungerede dog 100 %. Men det er jo altså osse et noget hårdede liv for en
computer, end 14 dages sommerferie og nogle weekendture herhjemme.

Et andet plus ved pc'en er osse, at den bare SKAL stå nede i salonen. Det
betyder at man ikke sidder og stirrer sig blind på den, når man er i
cockpittet. Man ka nyde omgivelserne

Mvh
Lasse

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 17-03-06 08:49

Hej Ib,

Tillykke med båden!

Jeg vil også tilslutte mig den gruppe som vil anbefale
anvendelse af PC ombord.
Jeg har i 10 år haft en, allerede på anskaffelsestidspunktet,
gammel PC kørende ombord.
Den var tilsluttet en Garmin GPSII og kørte med følgende
software:
Mariner, Seaclear, Offshore Navigator, WX32tide, Gartrack,
Gardown, VisualGPS, dele af programmet DLSK1, forbindelse til
internettet via mobiltelefon.
Den er nu udskiftet til en ny med widescreen og indbygget TV, så
kan tekstv´s vejrmeldinger også komme ind.
Den gamle fungerer stadig lige så godt som første dag
udskiftningen er alene begrundet i hastighed, XP som
styreprogram og TV.
I den nye PC som blev installeret sidste år er der følgende nav.
programmer. DLSK1+2, Offshore Navigator, Maxsea, Seaclear, C-
maps, WX32 tide, visual GPS, Cypersky, Stellarium, desuden
kontorprogrammer og fotoprogrammer.
Jeg skrev en artikel i B-31 bladet i 2001 som jeg gengiver
herunder.

Mvh/Harding

Har du bærbar PC ombord?

En bærbar PC, evt. lettere brugt, er et alternativ til
kortplottere.
Hvis du har læst artiklerne i Bådnyt om emnet har du også set de
priser som forhandlerne tager for de forskellige kortplottere
med kortmateriale i. Hvis man skal have dækket sit sejladsområde
ind for ferie sejladser, skal der rives noget i pengepungen.
Mellem 5- 10 tusinde kroner for de billigste. Dem som kan noget
og er med farver koster over 25.000,- Dkr.
Men som en uskyldig bemærkning i forrige nummer af det danske
Bådnyt, står der at CD´en med det levende søkort kun koster 349,-
Dkr.
Den kræver blot en PC og hvis man lægger PC´ens pris sammen med
kortenes pris er vi på samme niveau som de billigste
kortplottere.
MEN der er en verden til forskel.
Med PC´en og nogle CD´er med kortprogrammer og kort, samt en GPS
er man kørende. Man kan installere rigtige
navigationsprogrammer, som lader dig drømme til at du er kaptajn
på et stor stort skib i flåden. Du ved med meters nøjagtighed
hvor du er, tager pejlinger, får opgivet misvisning, vind-
/strømretning og fart, du kender tidevandets bevægelser og tiden
for høj- og lavvande. Den almindelige navigation på
merkatorkortet i det rigtige datum, den astronomiske navigation,
eller storcirkel navigation, kører hen over skærmen. Sekstanten,
pejlere og almindeligt kompas, rykker i baggrunden, men deres
anvendelse må under ingen omstændigheder glemmes. Hver gang du
starter det elektroniske navigationsprogram signer du for, at
det kun er et hjælpemiddel og at du skal bruge alle de til
rådighed værende hjælpemidler omfattende søkort, kompas m.m.
Men al informationen står jo her lige foran dig. Alle
informationer fra en evt. radar er også på skærmen. Du kan lave
splitbilleder på skærmen. Du kan lave ruteplanlægning bare ved
at pege på kortet med musen og klikke. Data uploades til dine
andre instrumenter på båden. Din autopilot følger den
forudbestemte rute. Alle data præsenteres i kortranden. Du har
virkelig styr på den navigation. Du kan koncentrere dig om at
fintrimme sejlene og holde udkik efter andre skibe og drivende
objekter. Og sidst men ikke mindst nyde sejlturen, duftene af
hav, og alle lydene fra havet.
Navigationskontrol det klarer du med et blik på skærmen.
For en sikkerhedsskyld lav altid bestik, så glemmer du det
heller ikke. Arbejdet vil dog begrænse sig til kontrol og
logbogsføring.
Det er ikke fremtidsmusik, men noget som stormer ind i bådene. I
Kastrup er der i forsommeren monteret adskillige PC´er og
installationen af navigationsprogram og søkort over de fleste af
verdenshavene kan gøres på under en halv time. De sejlere som er
kommet hjem fra ferieturene roser systemet til skyerne, de kan
nu sejle med en nøjagtighed på steder hvor de aldrig har turdet
sejle før.
Der er også mulighed for forbindelse mellem mobilen og PC´en og
nu kan man gå på nettet og downloade de oplysninger fra vores
hjemmeside, som f.eks. havneplaner og billeder m.m. eller
vejrmeldinger med kort som de vises i fjernsynet. Det sidste er
lidt dyrt i drift; men muligheden er der. Hvis man begrænser sig
koster de nødvendige oplysninger fra nettet kun få kroner om
dagen.
Man skal ikke sidde og surfe med en mobiltelefon koblet ind.
I de stille stunder om aftenen kan du, med tekstprogrammet,
skrive dagens turberetning, gemme den eller den kan sættes
direkte ind på vores hjemmeside.

Det er den verden vi, uanset om vi kan lide det eller ej, er på
vej ind i. Der er ikke mange, som ikke har GPS og skridtet
videre til PC´en er ikke langt.
Kom godt i gang.

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-06 10:05

Bærbar om bord er en rigtig god ting!
Udover de mange navigationsanvendelser som Harding m.fl. beskriver, og
som vi osse bruger konstant, så har vi PCMCIA-kort med digital og analog
TV ind i den, vi har hele plade/CD-samlingen på MP3 i ITunes og med
line-udgangen forbundet til bådens autoradio har vi liflig swing i
salonen, og endelig har vi medbragt et antal DVD'er til de aftner hvor
regnen står ned i tove og man så lige trænger til en indsprøjtning af
Sergio Leone eller Woody Allen va den bærbare, mens man nipper til en
belgisk klosterøl. Herligt!
Sejlerhilsen
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Gasten

Dato : 18-03-06 10:26

Ni forskellige udbydere af kort og software til pc-navigation sammenlignes i
det tyske bådmagasin Yacht nr. 6 (kom med posten i dag). Så kan man selv
indføje DLS og sammenligne hele herligheden. Desuden er der et meget
informativt annonce-indlæg for et af produkterne. Kan anbefales til nærmere
studium - auf deutsch natürlich!

Sejlerhilsen